Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het zoeken en ik kom dit probleem wel een paar keer tegen maar nog geen duidelijke oplossing. De aanjager van de 306 (geen airco, 1995) van m'n ouders blijft draaien nadat het contact uit is gezet, en zodoende is de accu al een paar keer leeg gegaan etc.
Ik heb het aanjagerrelais gevonden bij de zekeringen, groen, maar het staat altijd 'aan'. Het klikt als ik het het erin doe en het wordt ook lekker warm na een tijdje. ALs ik de stroom meet met het relais erin, kom ik op 0,14A. Voor het andere groene relais omgeruild, klikt net zo, zelfde reststroom. Zonder relais op 0,03A, da's te doen.
Er staat dus altijd 12V op pin 1 en 2 van het groene relais, gemeten, en ik heb er een schemaatje van gevonden. Pin 1 heeft altijd 12V, en de 2 heeft altijd massa zo lijkt het, dus het relais schakelt altijd 3 naar 5. Pin 5 is de plus van de motor, die op zijn beurt weer via de weerstanden aan de massa geschakeld wordt. Als ik de Peugeot schema's goed lees tenminste. Zodoende heb ik het (overbodige) relais eruit gehaald en pin 3 en 5 gejumperd, de reststroom is netjes 0,03A.
Alleen kan ik nu nog steeds de aanjager aan laten staan zonder sleutel, dat kan niet de bedoeling zijn en ik weet zeker dat mijn ouders dat nog tig keer gaan vergeten. Wat is er aan de hand, is het normaal dat de aanjager altijd aan kan? Wat is de functie van het groene relais?
De 4 standen draaischakelaar draait netjes, contactbanen zijn schoon.
Ik heb het aanjagerrelais gevonden bij de zekeringen, groen, maar het staat altijd 'aan'. Het klikt als ik het het erin doe en het wordt ook lekker warm na een tijdje. ALs ik de stroom meet met het relais erin, kom ik op 0,14A. Voor het andere groene relais omgeruild, klikt net zo, zelfde reststroom. Zonder relais op 0,03A, da's te doen.
Er staat dus altijd 12V op pin 1 en 2 van het groene relais, gemeten, en ik heb er een schemaatje van gevonden. Pin 1 heeft altijd 12V, en de 2 heeft altijd massa zo lijkt het, dus het relais schakelt altijd 3 naar 5. Pin 5 is de plus van de motor, die op zijn beurt weer via de weerstanden aan de massa geschakeld wordt. Als ik de Peugeot schema's goed lees tenminste. Zodoende heb ik het (overbodige) relais eruit gehaald en pin 3 en 5 gejumperd, de reststroom is netjes 0,03A.
Alleen kan ik nu nog steeds de aanjager aan laten staan zonder sleutel, dat kan niet de bedoeling zijn en ik weet zeker dat mijn ouders dat nog tig keer gaan vergeten. Wat is er aan de hand, is het normaal dat de aanjager altijd aan kan? Wat is de functie van het groene relais?
De 4 standen draaischakelaar draait netjes, contactbanen zijn schoon.