Ik heb nu de kachelmotor verwijderd. Als ik de draaiknop van 0 op 1,2,3 of 4 zet dan meet ik 0,5 volt en op 0 meet ik 0 volt op de aansluitdraden van de kachelmotor.
Ik heb de draaiknop bekeken en aan de achterkant wat aan de contacten gerommeld, maar dat maakt niet uit.
Kachelweerstand is dus al vervangen, de zekeringen heb ik allemaal gecheckt en die zijn goed.
Draden nalopen en meten dat is het enigste wat ik kan bedenken, als je het juiste schema kunt vinden dan zou je die als handvat kunnen nemen maar er zit nogal eens verschil in?!
Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
Geduld is een schone zaak
Ik heb gister het bedieningspaneel uit elkaar gehaald. Wat een gedoe om die eruit te krijgen met die Bowdenkabels! Is dan ook niet gelukt, maar wel de voorkant eraf gekregen.
Ik zie geen ingebrande contacten oid. Er lijkt geen spanning te staan op alle contacten, alleen op het spoor van de verlichting als ik die aan zet.
Het lijkt me dat er pas iets te meten valt zodra het relais wordt geactiveerd, dus als er contact is.
Als ik dan de plus van de verlichting doorverbind met de verschillende contacten van de kachelschakelaar, dan gebeurt er niets.
De kachelmotor heb ik nu getest, die doet het prima.
Weet het niet meer...
Wat zou ik precies waar moeten meten op welke wijze?
Ik zou toch nog een keer heel goed naar die connector op de kachelmotor kijken. En zeker weten dat je goed meet, op de achterkant van de connector ofzo.
Ik heb de multimeter op de twee aansluitmofjes voor + en - gezet. Bij 0 meet ik niets, bij 1,2,3 en 4 meet ik dus ongeveer 0,5 volt. Er gebeurt dus wel ietsie iets.
Connector is een groot woord, het zijn twee losse schuifcontactjes.
Op zich voelt die aansluiting wel een beetje gammel, maar als ik ermee rommel verwacht ik wel íéts te merken.
Ik ben niet theoretisch onderlegd met electra, ik probeer dan met mijn boerenverstand de wereld te begrijpen.
Sorry dat ik vraag. Maar je multimeter is bewezen goed en staat in de juiste stand? Even checken anders. Een goed bedieningspaneeltje heb ik wel en die mag je wel hebben. Hoewel ik nog nooit meegemaakt heb dat deze stuk gaat.
Als ik in het bedieningsding meet tussen de spoortjes van de verlichting, als die aan staat, geeft ie netjes ongeveer 12 volt aan.
Ik heb net de oude kachelweerstand doorgemeten en die lijkt eigenlijk gewoon op de verschillende pootjes verschillende weerstanden te geven.
Ik denk dat ik uit de tips boven eens iets simpels ga doen om de min van de kachelmotor door te meten.. Als dat niet zo is, dan kan ik dat als oorzaak aanwijzen en anders maak ik een tijdelijke bypass vanuit mijn aansteker. Toch wel handig om een blower te hebben met deze kou..
Klopt mijn aanname dat er inderdaad pas stroom te meten valt op de bedrading van de kachelmotor als het relais wordt bekrachtigd?
Inmiddels heb ik maar een bypass gemaakt met een stekker naar de sigarettenaansteker.
Weliswaar geeft dat een boel geraas maar de afgelopen dagen met regen en sneeuw heb ik wel weer gemerkt dat geen aanjager ook vervelend is.
Overigens bedacht ik mij dat de aanjager het voor het laatst heeft gewerkt, toen ik onlangs met de kap open heb gereden.
Is er een verband te bedenken..?
Is toch een kwestie van meten ben ik bang. Meter op de stand spanning en op weerstand. Je kan een tekening maken hoe de banen lopen en de draden er op aangesloten zitten.
Is voor de één ook makkelijker dan voor de ander.
Andere mogelijkheid is, zoals je het nu hebt en dan een 12Vdc pbm/pwm motorregeling er tussen. Die koop je voor een paar euro uit China.
Is ook zuiniger in energie.
(Gisteren om 13:31)Willart schreef: Is toch een kwestie van meten ben ik bang. Meter op de stand spanning en op weerstand. Je kan een tekening maken hoe de banen lopen en de draden er op aangesloten zitten.
Is voor de één ook makkelijker dan voor de ander.
Andere mogelijkheid is, zoals je het nu hebt en dan een 12Vdc pbm/pwm motorregeling er tussen. Die koop je voor een paar euro uit China.
Is ook zuiniger in energie.
Ik moet er toch nog maar een keertje rustig voor gaan zitten.
Maar heeft iemand antwoord om mijn vraag of het klopt dat er daadwerkelijk pas 12v is te meten op het moment dat het relais wordt bekrachtigd?