Ik heb afgelopen weekend het A-stijl rubber van onze cabrio vernieuwd. Het werk viel me niet tegen.
Hierbij de manier waarop ik te werk ben gegaan:
Het rubber was dusdanig verteerd, dat ik het al snel kapot trok. Het lukte dus niet om het in zijn geheel te verwijderen.
Behalve dat het gelijmd is, is het op drie plaatsen per kant extra vast gezet.
De eerste schroef zie je hier zitten, bovenaan:
![[Afbeelding: arubber11-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber11-1.jpg)
De tweede schroef zit aan de buitenkant, bovenin, waar het gaatje in het rubber zit:
![[Afbeelding: arubber14-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber14-1.jpg)
Onderin, bij het gaatje, zit een pinnetje. Dit kun je er gewoon uit trekken:
![[Afbeelding: arubber12-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber12-1.jpg)
![[Afbeelding: arubber13-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber13-1.jpg)
Na de bevestigingsmiddellen en het meeste rubber te hebben verwijderd, blijft dit er lijm en kit over:
![[Afbeelding: arubber15-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber15-1.jpg)
Ik heb alles verwijderd met een hard plastic spateltje:
![[Afbeelding: arubber16-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber16-1.jpg)
![[Afbeelding: arubber2-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber2-1.jpg)
En dan kom je dit tegen aan beide kanten.......
![[Afbeelding: arubber3-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber3-1.jpg)
![[Afbeelding: arubber4-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber4-1.jpg)
Ik schrok er best wel van en ben blij dat ik het rubber ging vernieuwen. Anders zou het roestproces vrolijk verder zijn gegaan.
Helaas vertraagde dit wel mijn werkzaamheden, maar ik hou niet van half werk, dus de roest zo veel mogelijk verwijderd en alles behandeld met hammerite.
![[Afbeelding: arubber5-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber5-1.jpg)
En zo heeft de wagen een nachtje moeten wachten op het nieuwe rubber
![[Afbeelding: arubber6-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber6-1.jpg)
De volgende dag kon ik verder en ben aan de bovenkant begonnen met lijmen (ik heb polymeerkit gebruikt). In het profiel en de hoeken lijm aangebracht
![[Afbeelding: arubber7-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber7-1.jpg)
Het rubber aangebracht en de twee schroefjes in de bovenzijde gedraaid. Daarna stukje voor stukje het rubber in het profiel gedrukt. Aan de voorzijde in het randje gedrukt en langzaam de achterkant erin gedrukt.
![[Afbeelding: arubber8-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber8-1.jpg)
Daarna aan de zijkanten kit aangebracht in het profiel en ter voorkoming van vocht, waardoor roest is ontstaan, ook kit rond het gaatje van het pinnetje aangebracht
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306forum.nl/clear.gif)
Eerst het pinnetje in het gaatje gedrukt
![[Afbeelding: arubber92-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber92-1.jpg)
Daarna ook dit gedeelte voorzichtig in het profiel gedrukt.
Verder dan hier heb ik geen foto's meer gemaakt. Ik zal binnenkort nog een foto maken van hoe het er uiteindelijk uit ziet op de A-stijl.
Ik ben er blij mee. Behalve dat het er nu veel netter uitziet, ben ik blij dat de roest achter het rubber aangepakt is.
Hierbij de manier waarop ik te werk ben gegaan:
Het rubber was dusdanig verteerd, dat ik het al snel kapot trok. Het lukte dus niet om het in zijn geheel te verwijderen.
Behalve dat het gelijmd is, is het op drie plaatsen per kant extra vast gezet.
De eerste schroef zie je hier zitten, bovenaan:
![[Afbeelding: arubber11-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber11-1.jpg)
De tweede schroef zit aan de buitenkant, bovenin, waar het gaatje in het rubber zit:
![[Afbeelding: arubber14-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber14-1.jpg)
Onderin, bij het gaatje, zit een pinnetje. Dit kun je er gewoon uit trekken:
![[Afbeelding: arubber12-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber12-1.jpg)
![[Afbeelding: arubber13-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber13-1.jpg)
Na de bevestigingsmiddellen en het meeste rubber te hebben verwijderd, blijft dit er lijm en kit over:
![[Afbeelding: arubber15-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber15-1.jpg)
Ik heb alles verwijderd met een hard plastic spateltje:
![[Afbeelding: arubber16-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber16-1.jpg)
![[Afbeelding: arubber2-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber2-1.jpg)
En dan kom je dit tegen aan beide kanten.......
![[Afbeelding: arubber3-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber3-1.jpg)
![[Afbeelding: arubber4-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber4-1.jpg)
Ik schrok er best wel van en ben blij dat ik het rubber ging vernieuwen. Anders zou het roestproces vrolijk verder zijn gegaan.
Helaas vertraagde dit wel mijn werkzaamheden, maar ik hou niet van half werk, dus de roest zo veel mogelijk verwijderd en alles behandeld met hammerite.
![[Afbeelding: arubber5-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber5-1.jpg)
En zo heeft de wagen een nachtje moeten wachten op het nieuwe rubber
![[Afbeelding: arubber6-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber6-1.jpg)
De volgende dag kon ik verder en ben aan de bovenkant begonnen met lijmen (ik heb polymeerkit gebruikt). In het profiel en de hoeken lijm aangebracht
![[Afbeelding: arubber7-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber7-1.jpg)
Het rubber aangebracht en de twee schroefjes in de bovenzijde gedraaid. Daarna stukje voor stukje het rubber in het profiel gedrukt. Aan de voorzijde in het randje gedrukt en langzaam de achterkant erin gedrukt.
![[Afbeelding: arubber8-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber8-1.jpg)
Daarna aan de zijkanten kit aangebracht in het profiel en ter voorkoming van vocht, waardoor roest is ontstaan, ook kit rond het gaatje van het pinnetje aangebracht
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306forum.nl/clear.gif)
Eerst het pinnetje in het gaatje gedrukt
![[Afbeelding: arubber92-1.jpg]](https://www.306forum.nl/images/imported/2014/10/arubber92-1.jpg)
Daarna ook dit gedeelte voorzichtig in het profiel gedrukt.
Verder dan hier heb ik geen foto's meer gemaakt. Ik zal binnenkort nog een foto maken van hoe het er uiteindelijk uit ziet op de A-stijl.
Ik ben er blij mee. Behalve dat het er nu veel netter uitziet, ben ik blij dat de roest achter het rubber aangepakt is.
Hij: Volvo V70 T5 2005 328 pk 459 Nm
Zij: Fiat Punto 1.2 16v HLX 2001 80 pk 114 Nm
Samen: Peugeot 306 1.8 16v Palm Beach 1998 112 pk 155 Nm
Zij: Fiat Punto 1.2 16v HLX 2001 80 pk 114 Nm
Samen: Peugeot 306 1.8 16v Palm Beach 1998 112 pk 155 Nm