beste mensen,
Ik heb een probleem en hoop dat iemand me kan helpen. het gaat over een Peugeot 306, 1,4 8v, 1997, 152000 km.
Het is de auto van een kennis die ik graag wil helpen.
De koppakking was lek waarschijnlijk vanwege een te hoge temperatuur. Oorzaak door ANWB ingeschat op thermostaat en die dus verwijderd, waarna doorgereden is. Veel smurrie in de koelvloeistof.
Met behulp van wat filmpjes en eerdere ervaring met een koppakking vervangen de koppakking vervangen en weer in elkaar geschroefd. Alles werkt, dus dat leek in orde. Nieuwe Thermostaat gemonteerd en in eerste instantie leek alles in orde. Na twee ritjes echter weer hoge temperatuur en veel koelvloeistof verloren.
Gecontroleerd op lekkage, maar geen gevonden. ook geen witte rook uit de uitlaat. wel nog steeds veel smurrie. Het leek er echter op alsof er een verstopping zat in het systeem. Waterpomp gedemonteerd, maar in orde.
Ik verdacht de thermostaat en heb die gecontroleerd in een bakje heet water: was in orde. Toch een nieuwe gemonteerd omdat hij wellicht verstopte door de smurrie. Werkte ook niet.
Vanavond het systeem drie maal gespoeld met een vaatwasblokje erin en stukjes gereden zonder thermostaat om lekkere doorstroming te krijgen. Temperatuur komt niet boven de 80 graden volgens de meter. Daarna systeem nog paar keer gespoeld met gewoon water en gevuld met koelvloeistof. Ondertussen ook weer de schoongemaakte thermostaat erin. Ook de thermoschakelaar op de radiator gecontroleerd (in een bakje kokend water en kijken of hij daadwerkelijk schakelde: top)
Toen rijden en dikke ellende. het lijkt wel of in het blok druk wordt opgebouwd, waardoor er geen water meer bij de thermostaat komt en die dus niet opent. Was wel goed ontlucht in eerste instantie. kwam mooi straaltje water uit, ook uit ontluchting bij verwarming.
Toen temperatuur opliep en de nippel op thermostaathuis nog eens open gedraaid, kwam daar alleen stoom uit. Dop van expansievat naast radiator gedraaid en die ontplofte zowat. Spoot aan alle kanten vloeistof eruit.
Motor loopt overigens mooi.
Wat kan hier nu aan de hand zijn? Zonder thermostaat loop alles goed, maar met werkende thermostaat wordt er druk opgebouwd in het motorblokgedeelte van het koelsysteem. betekent dit dat de koppakking toch niet goed zit? of zie ik iets over het hoofd?
Zou leuk zijn als iemand een tip heeft.
Groeten
Jan
Ik heb een probleem en hoop dat iemand me kan helpen. het gaat over een Peugeot 306, 1,4 8v, 1997, 152000 km.
Het is de auto van een kennis die ik graag wil helpen.
De koppakking was lek waarschijnlijk vanwege een te hoge temperatuur. Oorzaak door ANWB ingeschat op thermostaat en die dus verwijderd, waarna doorgereden is. Veel smurrie in de koelvloeistof.
Met behulp van wat filmpjes en eerdere ervaring met een koppakking vervangen de koppakking vervangen en weer in elkaar geschroefd. Alles werkt, dus dat leek in orde. Nieuwe Thermostaat gemonteerd en in eerste instantie leek alles in orde. Na twee ritjes echter weer hoge temperatuur en veel koelvloeistof verloren.
Gecontroleerd op lekkage, maar geen gevonden. ook geen witte rook uit de uitlaat. wel nog steeds veel smurrie. Het leek er echter op alsof er een verstopping zat in het systeem. Waterpomp gedemonteerd, maar in orde.
Ik verdacht de thermostaat en heb die gecontroleerd in een bakje heet water: was in orde. Toch een nieuwe gemonteerd omdat hij wellicht verstopte door de smurrie. Werkte ook niet.
Vanavond het systeem drie maal gespoeld met een vaatwasblokje erin en stukjes gereden zonder thermostaat om lekkere doorstroming te krijgen. Temperatuur komt niet boven de 80 graden volgens de meter. Daarna systeem nog paar keer gespoeld met gewoon water en gevuld met koelvloeistof. Ondertussen ook weer de schoongemaakte thermostaat erin. Ook de thermoschakelaar op de radiator gecontroleerd (in een bakje kokend water en kijken of hij daadwerkelijk schakelde: top)
Toen rijden en dikke ellende. het lijkt wel of in het blok druk wordt opgebouwd, waardoor er geen water meer bij de thermostaat komt en die dus niet opent. Was wel goed ontlucht in eerste instantie. kwam mooi straaltje water uit, ook uit ontluchting bij verwarming.
Toen temperatuur opliep en de nippel op thermostaathuis nog eens open gedraaid, kwam daar alleen stoom uit. Dop van expansievat naast radiator gedraaid en die ontplofte zowat. Spoot aan alle kanten vloeistof eruit.
Motor loopt overigens mooi.
Wat kan hier nu aan de hand zijn? Zonder thermostaat loop alles goed, maar met werkende thermostaat wordt er druk opgebouwd in het motorblokgedeelte van het koelsysteem. betekent dit dat de koppakking toch niet goed zit? of zie ik iets over het hoofd?
Zou leuk zijn als iemand een tip heeft.
Groeten
Jan