Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 12 van 12

Onderwerp: TIP: met betrekking tot karter onluchting...

  1. Naar Boven | #1
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: TIP: met betrekking tot karter onluchting...

    was weer eens met mn 306 bezig.

    had aldoor een schommelende motor temp en er verdween steeds olie uit mn blok (zonder dat ik kon zien waar het heen ging).
    wat blijkt nu: zit het buisje van de motor ontluchting (die na je luchtfilter) niet helemaal dicht met dikke drap en het filtertje die achter de aansluiting zit op je luchtfilter ook niet helemaal dicht met drap.

    nu heb ik dit schoongemaakt met als gevolg: mijn motor temp schommelt minder (nog steeds wel wat maar het is ietsje minder extreem geworden) bij 160 met vlink doortrekken loopt ie tegen de 90 graden aan nu. heb ook het idee dat de motor beter reageert en beter trekt.

    wat doet de motor ontluchting: overdruk in de motor (olie dampen) worden via dit buisje afgevoerd, deze oliedampen komen in de luchtinlaat terecht en komen via het injectie systeem weer terug in de motor en wel in de cilinders, dit het ook wel zuigersmering (tenminste dat heb ik gehoord), deze oliedamp laat een soort van vette laag in de cilinders achter waardoor de zuigers ook van boven gesmeerd worden, dus ook beter voor je motor.. doordat de cilinderwanden op deze manier gesmeerd worden word er minder olie van onder uit je blok getrokken (en word het niet echt meer doorgelaten door de zuigers) om de cilinders te smeren en verbrand je dus ook minder olie....


    Nou succes met het goed onderhouden van jullie 306jes..

  2. Naar Boven | #2
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    15-03-11 om 18:08
    Berichten
    1
    Topics
    0

    Deze zogenaamde damp is waterdamp. In 1 liter benzine zit een hoeveelheid water die langs de zuigerveren in het carter terechtkomt. Bij korte stukjes rijden of beter gezegt als de motor niet voldoende op temp. komt zal het waterdamp niet verdampen wat een emulsie tot gevolg heeft ( mayonaise ). Deze waterdamp zie je ook goed in de winter bij een koude start ( condens druppeld er gewoon uit ). Naarmate de uitlaat warmer wordt verdampt dit ipv condenseren.

    Het smeren van de zuigers gebeurt niet bovenlangs maar onderlangs de zuigers, het opspatten van de olie door de krukwangen slaat een nevel tegen de cilinderwamden, overtollige olie hiervan wordt weggeschraapt door de olie schraapveer ( de onderste zuigerveer dus ). Het is dus niet al te best om je motor langdurig stationair te laten draaien ivm het glazuren van de cilinderwanden ( teweinig opspattende olie of teveel olie wordt weggeschraapt ).

    Voor vrouwlief een 306 aangeschaft dus zal regelmatig eens een kijkje nemen op dit prof forum.

    Daneron

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    echter zorgt de olie damp ook voor enige smerende werking vanaf het inlaat systeem tot in je kop (heb het van een moteur @ peugeot)

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    19-03-09 om 21:18
    Berichten
    10
    Topics
    1

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    echter zorgt de olie damp ook voor enige smerende werking vanaf het inlaat systeem tot in je kop (heb het van een moteur @ peugeot)

    Broodje aap verhaal.
    De carterdampen worden om millieueisen teruggevoerd naar de inlaat, om zo deze schadelijke dampen af te voeren en te verbranden. In de regel is dit niet super bevorderlijk voor de motor, vooral na veel kilometers is er meer carterdamp en vervuilen deze dampen de inlaat en cilinderkoppen. Bevriezing van een vochtig filter of buis door oorzaak als eerder omschreven wordt de carterontluchting afgesloten en gaat zich druk opbouwen in de motor (carter + klepruimte). Hierdoor kunnen oliekeerringen eruit gedrukt worden of zelfs motorolie naar buiten gedrukt worden bv via de peilstok. De oude XU 1.6 motoren hadden hier wel last van (eigen ervaring).

  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    07-04-19 om 20:45
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    138
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vraagje over carter ontluchting, vandaar dat ik m hier plaats.

    Ik lees dat slang vacuum dient te zijn. Wat is de reden dat de slang van carter naar motor vacuum moet zijn?
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door gerard19632011; 05-01-19 om 19:03.

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    is dat niet het dieselfilter waar je foto's van maakt?

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    07-04-19 om 20:45
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    138
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ja rechts dieselfilter en links oliepeilmeetstok.
    Maar als je ertussen door kijkt lopen daarachter zwarte buizen waar oliezweet op lijkt te zitten.
    Laatst gewijzigd door gerard19632011; 05-01-19 om 19:05. Reden: probleem solved olielucht komt van isolatie motorcompartiment

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Deze zal idd een continu variabele negatieve druk (geen vacuum dus) hebben tenzij er behoorlijk wat druk weg lekt langs de zuigerveren dan kan er positieve druk ontstaan.
    reden daarvoor is dat de oliedampen dan weer terug de motor in gaan ipv de atmosfeer en dus de auto, wat weer beter voor de inzittenden en het milieu is.
    heeft dus niet zo zeer wat met prestaties van de motor te maken (erger nog je kunt er op die manier minder uit halen) maar dus meer met de gezondheid van de inzittenden en de effecten die het heeft op het milieu.

    enige nadeel bij diesels is dat zodra er positieve karterdruk onstaat (door erg hete olie en/of [verhoogde] lekkage langs de zuigerveren) je het "runaway diesel" fenomeen kunt krijgen waarbij de motor op zijn eigen oliedampen gaat lopen ipv diesel.
    in dat geval valt de auto alleen nog uit te schakellen dmv het fysiek afsluiten van de inlaat of door de motor te laten "stikken" door het gebruik van een c02 brandblusser oid.


    aan de hand van jou foto's kan ik niet heel duidelijk zeggen of het daar nu lekt/zweet of niet, dit aangezien het rondom het dieselfilter ook behoorlijk vet is en de focus van de foto meer op het dieselfilter/luchtfilter is.

    wat je zou kunnen doen is eea goed in de ontvetter zetten (of een sterk mengsel van water en afwasmiddel) even boenen en afspoelen met water, dan eens aanzien waar het weer vet begint te worden. oudere diesel motoren (motoren uit deze generatie) hebben naar mijn ervaring sowieso wel de neiging altijd iets vet te zijn.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  10. Naar Boven | #9
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 18:24
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.251
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Extra tip van de lokale Peugeot garage: na ontvetten talkpoeder op het blok doen. Dan zie je "stroompjes" van de olie en kun je de oorsprong vinden.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    die kende ik ook nog niet, goeie tip.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #11
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 21:23
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.133
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk Berichten
    Extra tip van de lokale Peugeot garage: na ontvetten talkpoeder op het blok doen. Dan zie je "stroompjes" van de olie en kun je de oorsprong vinden.
    Goeie tip indd.
    En ik maar grote hoeveelheden remreiniger spuiten met draaiende motor...
    (Werkt ook, kan alleen wat gevaarlijker zijn)

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 12_1_2 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/12.0 Mobile/15E148 Safari/604.1
    Preview

    Ik pṛbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  13. Naar Boven | #12
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 18:24
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.251
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik ook niet. Maar ze hebben echt talkpoederbusjes in de garage van de dealer staan
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily



 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.