Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 15 van 15

Onderwerp: Te warme motor, geen verwaring, en geen draaiende ventilator

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-06-08 om 13:10
    Berichten
    12
    Topics
    3

    Topic: Te warme motor, geen verwaring, en geen draaiende ventilator

    Goedemiddag,

    Vorig weekend was ik bijna thuis met de auto, werdt het ineens koud in de auto, en mijn motor veel te warm, alle lampjes gingen branden. Ik heb de parkeerplek nog kunnen halen en inmiddels behoorlijke rook van onder de motorkap.

    De volgende dag bij daglicht even gekeken wat er aan de hand was, en wat bleek, er was een slang lek die rustig alle koelvloeistof eruit spoot.

    Dus ik denk, nieuwe slang halen, monteren, koelsysteem aftappen, doorspoelen en opnieuw vullen en het moet opgelost zijn. Niet dus...

    Tijdje de auto stationair laten draaien temp loopt op tot zeker 110 graden, maar er springt geen ventilator aan. Het koelwater was enorm heet, want de stoom kwam eraf, dus hij pompt het wel goed rond volgens mij, ook zonder lekkage. Het lijkt er alleen op dat de ventilator dus nu ook niet meer aan de praat wil.

    Nu heb ik redelijk weinig verstand van auto's maar ben wel enigsinds technisch handig.
    Heeft iemand een idee, waar ik kan kijken en wat ik moet doen?

  2. Naar Boven | #2
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Koelwater sensor, kijkend naar het bouwjaar van de auto zit hij nog in de radiator is een grote stekker(blauw of rood).

    Haal deze eraf en verbind deze door (met een draadje), als dan je fan aan slaat is de koelwatersensor in de radiator kapot.

    Dit is de simpelste oplossing die ik nu effe kan bedenken.

    groeten xavier,

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 00:02
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.819
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    jup dat is de manier om de sensor/fan te testen, maar als jou motor al 110 graden is geweest en mischien nog wel warmer toen de slang lek ging mag je je koppakking nu ook wel eens laten checken.

    ik vrees voor je dat die nu dan ook lek is...

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-06-08 om 13:10
    Berichten
    12
    Topics
    3

    Topic Starter

    Bedankt voor de antwoorden,
    Net even de sensor bekeken, de draadjes losgetrokken en aan mekaar geknoopt.
    Dan draait de ventilator gelukkig prima. Dus ik als simpele ziel denk dan laat ik hem even draaien zo met de ventilator aan.. Dan moet hij toch koelen lijkt me zo..

    Maar nee hoor, de temperatuur blijft gewoon oplopen :?: En de kachel blijft steenkoud.
    Terwijl het koelwater wel gewoon warm wordt. Enig idee hoe dit kan? Of waar ik verder nog naar moet of kan kijken?

    Overigens is de temp nog geen 110 graden geweest, wat zijn de symptonen van een lekke koppakking?

  6. Naar Boven | #5
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    17-06-09 om 18:50
    Berichten
    247
    Topics
    10

    symptomen van lekke koppakking,

    koelvloeistof bij de olie, of olie bij de koelvloeistof.
    snel oplopende temperatuur.
    bikkelharde koelwater slangen.

    ik denk dat er nog lucht in je systeem zit..ontlucht de zaak eerst maar eens goed.

    overigens, 110 graden is nog niet in het rode bereik van de temp. meter dus is nog niet zorgwekkend wat betreft de koppakking.

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-06-08 om 13:10
    Berichten
    12
    Topics
    3

    Topic Starter

    Nou weer even met jullie tips aan de gang gegaan :wink:
    Hele systeem nog eens extra goed ontlucht, en jawel de kachel wordt weer warm.
    Na het vervangen van de bedrading naar de sensor in de radiotor, werkt ook deze weer, en slaat aan bij ongeveer 95 graden.

    Na een proefritje bij stevig doorrijden, wordt de temperatuur nog steeds tegen de 100 graden en is de kachel warm, zakt de temperatuur terug naar ong. 95 graden is de kachellucht lauw.

    Zijn dit normale temperaturen? Want nu is het nog relatief koud buiten...

  8. Naar Boven | #7
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    17-06-09 om 18:50
    Berichten
    247
    Topics
    10

    nogmaals goed ontluchten, er zit nog steeds lucht in je systeem.
    een 306 is niet in 1 x goed te ontluchten.

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-06-08 om 13:10
    Berichten
    12
    Topics
    3

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjaakvanderheide
    nogmaals goed ontluchten, er zit nog steeds lucht in je systeem.
    een 306 is niet in 1 x goed te ontluchten.
    Ok, ik leer snel bij
    Wanneer ik de 306 op een helling zet, zodat de lucht de hoogste uitweg zoekt, is het afdoende hem via de radiator te ontluchten?

    En wat zijn een beetje 'gezonde' temps voor een 306 uit 94? (met nieuwe koelvloeistof )

  10. Naar Boven | #9
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    17-06-09 om 18:50
    Berichten
    247
    Topics
    10

    tussen de 80 en 95 graden op je temperatuur meter is vrij normaal, hangt ook een beetje af wat voor thermostaat er in zit..

    ontluchten, stukje rijden en weer ontluchten, dit een paar herhalen en alle lucht zal er uit zijn.

    ow ja, en tijdens het rijden kachel aan zodat het goed circuleren kan..

    er zit op de kachelslang ook een ontluchtingsnippel, net voor je schutbord..

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-06-08 om 13:10
    Berichten
    12
    Topics
    3

    Topic Starter

    je advies opgevolgd, en nog een poosje aan het ontluchten geweest... (en bijvullen?) max temp komt nu tot 95 graden en dan rijd ik flink door. Sensor zit nog niet helemaal fit, want nu blijft hij af en toe draaien de ventilator. Dus lijkt me niet super ingewikkeld , misschien nog adviezen waar te bestellen of hoe het makkelijkst te monteren?

  12. Naar Boven | #11
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    17-06-09 om 18:50
    Berichten
    247
    Topics
    10

    koelvloeistof bij vullen na het ontluchten is niet vreemd.
    ff naar de peug dealer...sensor kost de kop niet.

  13. Naar Boven | #12
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 00:02
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.819
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    mijn motor word bij echt stevig doorrijden ook 95 graden, dan spreek ik over 190 km/h.

    bij peugeot is het vrij normaal dat de temperatuur schommeld tussen de 80 en max 95 graden.

    kan het ook zo zijn dat er op de 1 of andere manier vanzelf lucht in het systeem komt?

    maar wat is nu de beste manier om het systeem helemaal lucht vrij te krijgen en de juiste manier van handellen?

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    17-06-09 om 18:50
    Berichten
    247
    Topics
    10

    er kan van zichzelf lucht in het systeem komen, echter zal er dan ook een lekkage zijn..

    de beste manier van ontluchten is boven al door mij omgeschreven.

  15. Naar Boven | #14
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-06-08 om 13:10
    Berichten
    12
    Topics
    3

    Topic Starter

    thanks voor alle hulp, rij morgen ff naar de peugeot dealer voor die sensor te fixen.

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 00:02
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.819
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    die van mij ook ontlucht, zat behoorlijk wat lucht in het systeem, word nu met 140 km/h nog geen 90 graden op de meter...


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. [Ext.] Geen sport luchtfilter, toch een leuk motor geluidje
    Door TvH in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 27-10-13, 20:42
  2. Electrische kap bedienen met draaiende motor
    Door robsterdnbobster in forum Cabrio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 14-05-10, 23:27
  3. (Aussie) - Motor uitval ... totaal geen olie !!
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.