hallo,

ik vond het wel leuk om jullie even uit te leggen hoe het nou met de handrem zit voor degene die het niet weten.ik heb een paar dagen geleden mijn trommels achter vervangen door middel van nieuwe schoenen veertjes enzo en ik zal ff uitleggen hoe ik dat moest doen.

auto op de krik wiel eraf halen,dan zie je de trommel zitten en als het goed is zit er een soort aluminium dekseltje op,voor de naafmoer dat is de grotemoer in het midden die moet je verwijderen.nadat je het dekseltje hebt verwijderd zie je een moer zitten maar ook een borgveer verwijder die ook en de moer natuurlijk, anders wil de trommel er niet af,het zal wel lukken als je dat niet doet maar dan sloop je de lagers dus vandaar.nadat je dat ook hebt gedaan trommel lostikken/wrikken en dan kun je alles eraf pakken en als je dat hebt gedaan kun je de trommel er weerop zetten zoals je het eraf hebt gehaald!.mocht het nog niet zo remmen zoals het nodig is,in de midden console bij je handrem,versnellingspook zit een bout waarmee je de handrem nog wat kunt opstellen,eerst schroefjes bij asbakje los halen in de console voor bij de versnellingspook het leer of wat dan ook maar kun je zo omhoog trekken van de pook en daar zitten ook nog 2 moertjes,daarnahandrem omhoog en als het goed is kun je dan het console eruit halen tenminste zo heb ik het gedaan!

ik hoop jullie hiermee wat te helpen als ik iets fout heb getypt verbeter me aub even! is wel zo makkelijk!

Peugeot 306
1995
Hatchback
1.8 XT
101Pk :wink:

======================================

Extra Informatie!


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
die 2 boutjes zijn btw voor de fijn afstelling (links en recht gelijk stellen enz) na het vervangen van bijv, remschoenen veertjes ed altijd de remleidingen goed ontluchten...

mijn remerij was ook volledig vervangen achter en na die tijd was bij mij alles beter cq strakker (zonder na stellen), dus denk dat je ergens iets niet helemaal goed hebt gedaan..
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
hou er wel rekening mee, dat als je die moer loshaalt, je deze ook weer moet borgen, als je dit niet doet krijg je hele gevaarlijke taverelen bijv een wiel wat eraf loopt.

verder hebben veel 306jes een zelfstellende handrem, waardoor hij bij het aantrekken zichzelf stelt.

verder is het ook mogelijk om de achterremmen door de gaten van de wielmoeren te stellen, de moeren die dus aan de remhendel zitten is dus niet alleen voor het afstellen. in het stelmechanisme achterin de trommels zit ook een borgplaatje, deze KAN wegspringen waardoor de remmerij weer losloopt met de afstelling, dus wees ook hiermee gewaarschuwed !


ik raad iedereen aan om uit te kijken voordat ze met incomplete informatie aan de remmerij gaan klooien.

fouten met je remmerij wil je niet meemaken. dus iedereen wees voorzichtig als je aan de remmen gaat werken.

snap je het niet, laat het AUB door iemand doen die er verstand van heeft.

verder denk ik gewoon dat er beter even een duidelijke HowTo gemaakt kan worden incl. foto's.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
even een tip voor iedereen die dit leest:
had je voordat je dit las geen verstand van achterremmen vervangen begin er dan AUB niet aan, het is echt een rot klus (tenzij je schrijfremmen hebt daar is blokken vervangen iets makkelijker)

ik raad aan om remmen gewoon te laten vervangen door een deskundige (auto moteur bij een garage), mocht er dan achteraf iets fout gaan is de garage aansprakelijk (en zal die voor de kosten moeten opdraaien) en dan ben je niet zelf aansprakelijk!!!

tenzij je 100% zeker weet dat je de juiste info hebt en de kennis hebt om dit zelf te kunnen doen, anders zou ik wachten tot hier een goeie en duidelijk HOWTO over is geschreven.

want het krantenartikeltje auto raakt ter water door valende remmerij 2 inzittende zwaar gewond naar het ziekenhuis, lees ik liever niet in de krant...

(als ik hiervoor tijd heb maak ik er deze zomer wel even eentje)