Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Berekenen van kast voor sub

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 10:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic: Berekenen van kast voor sub

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hierbij een paar shots van mijn Infinity Kappa Perfect projectje voor in mijn 306.










  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    mooie kist...

    heb je deze laten berekenen??

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 10:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Zelf berekend.
    -3db op 19 hz
    Tuningsfrequentie op 20.96 hz
    Liters: 121,5
    Basspoort diameter: 5,7 cm bij 39 cm (3 stuks)

    Berekend voor buiten de auto:

    Uiteindelijke response in de auto:



    Voor geïnteresseerden kan ik de WINISD file wel posten.

    Een kleine edit: Deze sub is naar mijn woonkamer gegaan. In de auto was deze gewoon te nadrukkelijk aanwezig ondanks het terugdraaien van het volume (door de car transfer magnitude gain). Daarom ga ik mijn wat oudere Infinity Reference 1230W in de auto zetten in een kleinere kast.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    humm ok├ę...

    heb jij daar een prog voor dan om zo'n kist te berekennen???
    heb ook wel belang bij zoiets ben er namelijk vaak zelf mee bezig, heb al een x aantal kisten ontworpen met veel hoofdpijn als gevolg (na al dat reken werk), heb btw en mn eigen nog geen sub (die jbl gto speakers hebben opzich wel een leuk geluidje)

  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    14-05-11 om 10:24
    Berichten
    48
    Topics
    7

    Topic Starter

    Ik zal dan maar eens een manual plaatsen over het berekenen van een subkast a.d.h.v. WinISD en een paar belangrijke rekenregels.

    Voor diegene die niet kunnen wachten, download WinISD hier: https://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro

    Belangrijk om te weten hoe een sub in een auto klinkt moet je de car transfer magnitude gain mee berekenen zogauw je een sub hebt gekozen icm het aantal liter en eventuele poort tuning (Begin AUB niet aan 4th order of 6th order bandpass woofers tenzij je exact de basket displacement van je woofer weet).

    Hieronder een mini manual om de car transfer magnitude gain te benaderen. In de zomer ga ik werken aan een manual hoe je dmv meting met een db meter in je auto exact de gain, offset en verloop kan berekenen. Denk er dus om dat dit een benadering is!

    Car Transfer Magnitude Gain

    Dit is in een ideaal geval +12 db / octaaf die je zakt vanaf 80 hz.

    Dat zou betekenen dat je bij
    40 hz 12 db boost hebt,
    20 hz 24 db boost hebt,
    10 hz 36 db boost, enz.

    Uit metingen kun je dit het beste benaderen door met WinISD niet het aantal db op te blijven tellen gewoon de volgende filters toe te passen:

    40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
    20 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
    10 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
    5 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5

    Dit is niet hetzelfde als een static gain van 12 db voor onder de 40 hz zoals sommige nu zullen denken.

    Voor een cabrio is het handig om:

    40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2
    20 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3
    10 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3
    5 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,2

    te nemen.

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    thx gobla 8) :!:

  8. Naar Boven | #7
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    14-11-19 om 18:14
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.714
    Topics
    365
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ik zal er even een sticky van maken in een new thread die handleiding


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Subwoofer Kist Berekenen
    Door Sander in forum Audio Installs
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 18-09-09, 21:53
  2. (seBASS) - Inhoud berekenen
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00
  3. (freakin*spijker) - kist berekenen??
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.