Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: Waar moet ik opletten bij het aankoop van een 306 (Peugeots)

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    03-09-10 om 02:14
    Berichten
    15
    Topics
    2

    Topic: Waar moet ik opletten bij het aankoop van een 306 (Peugeots)

    Dag mensen,

    Heb net een week geleden me 306xn bj94 verkocht (me eerste auto). Ben nu op zoek naar een nieuwe auto, in de prijsklasse van 2500 euro. Heb laats naar een 206 gekeken, maar die had olie lekkage en dergelijke. Maar ik kan niet ophouden om alsnog naar 306jes te kijken.ops:

    Mijn vraag is, waar moet je opletten bij het aankopen van een 306 of andere Peugeots in het algemeen.

    Zo heb ik bijv. gehoord dat Peugeots veel olie verbruiken. Ik had er ook ervaring mee 4 liter binnen 2 maanden

    Ik wacht op jullie tips, uiteraard met uitleg hoe en waarom, zodat ik weer op een zekere manier op zoek naar een auto kan gaan.


    De binnenkant van de auto

    - Kijk goed naar het interieur van de auto. Ziet de bekleding er nog netjes uit of is deze
    afgesleten?
    - Controleer de pedalen, zijn deze afgesleten? Slijtage aan de buitenkant van de auto is
    relatief makkelijk te verbergen, maar slijtage aan de binnenkant een stuk minder.
    - Voel onder de vloermatten of hier geen vocht zit. Vocht kan duiden op roest en lekkage.
    - Test of alle elektrische functies goed te werken. (Knipperlichten, remlichten,
    alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen,
    airconditioning, et cetera)
    - Controleer of de kachel in orde is, zoet of een ander onaangenaam geur kan duiden op
    lekkage, waarbij de hele dashboard er af moet.
    - Controleer de kofferbak, zoek onder de 'mat' naar barsten enz. als die er zijn, is de auto
    waarschijnlijk van achter aangereden of ergens tegenaan gestoten.


    De buitenkant van de auto

    - Bekijk de dorpels onder de deur en controleer op roest
    - Controleer kofferbak op vocht
    - Controleer op kleurverschil in het lakwerk. Als een auto na schade en gespoten is dan is
    een bepaald onderdeel vaak wat lichter of donkerder.
    - Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Als er regendruppels op de auto
    liggen dan zie je geen krassen of deuken.
    - Loop om de auto heen en speur naar eventuele restjes olie die op de grond liggen. Dit
    kan wijzen op olie lekken.
    - Bekijk de uitlaat van de auto, controleer deze op roest en of deze nog goed vastzit.
    - Bekijk de kleur van de uitlaat, grijs is goed maar zwart niet. Een zwarte kleur duidt op
    olie verbruik. Let wel op, een oudere auto zal altijd wat olie gebruiken waardoor de
    uitlaat
    enigszins zwart kan zijn.
    - Bekijk de banden. Indien de slijtage ongelijkmatig is kan dit duiden op versleten
    schokdempers of een niet goed werkend remsysteem.
    - Controleer of een reservewiel aanwezig is, en controleer ook deze op slijtage.
    - Duw en trek aan de banden. speling is niet goed.
    - Controleer of de connectie katalysator/midden demper er goed uitziet


    Onder de motorkap

    - Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit
    op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie
    - Controleer het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap. Indien dit niet voldoende
    is, vraag dan naar de oorzaak
    - Kijken onder de motor en versnellingsbak. Als daar olie resten zitten, dan betekent dit
    dat er sprake is van lekkage
    - Controleer of de motor koud is. Als je zo meteen een proefrit gaat maken en de auto
    start, dan wil je er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor
    - Controleer het koelwater. Het koelwater mag een kleurtje hebben maar het mag absoluut
    geen sporen van olie bevatten. Dit duidt namelijk op ernstige problemen met de motor
    - Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen
    met de gegevens op het kentekenbewijs
    - Controleer of het kenteken ook in de ruiten gegraveerd is. Zo niet, vraag naar de reden


    De auto starten en een proefrit maken

    - Controleer de uitstoot na een koudstart, blauwe rook duidt vaak op olie verbruik.
    - Probeer om in de vijfde versnelling op te trekken. De auto moet onmiddellijk blokkeren.
    Is dit niet het geval dan is de koppeling versleten.
    - Zet de auto stil met draaiende motor en in de tweede versnelling. Trap de rem in en laat
    de koppeling rustig opkomen. De auto moet direct afslaan.
    - Voel je tijdens het rijden een trilling in het stuur, dan zijn de wielen niet in balans.
    - Rij in de derde of vierde versnelling, trap stevig op rem en trek Gelijk weer op. Indien de
    auto soepel optrekt dan zijn de motorsteunen in orde.
    - Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo kun je eventuele rare geluiden snel opmerken.
    - Rij 50 km/h en houdt het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem.
    Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
    - Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
    - Controleer de wiellagers door het stuur helemaal naar links of naar rechts te bewegen en
    langzaam te rijden. Schokken, trillen of kraken duidt op versleten lagers/homokineten.
    - Kijk of je soepel kan schakelen en nadat de auto warm is gereden hou de koppeling
    ingedrukt, zodra je een gezoem hoort, kan het zijn dat de druklager niet meer goed is.
    - Hoor je een gepiep/gescheur bij een koudstart, kan het zijn dat de V-snaar niet meer
    goed is.


    Administratief

    - Maak een afspraak bij de verkoper thuis en niet op een andere locatie. Zo weet je altijd
    waar je moet wezen ingeval van onduidelijkheden.
    - Controleer of te verkopen tevens ook de eigenaar is van de auto. Dit kun je zien op het
    kentekenbewijs. De gegevens op het deel twee moeten overeenkomen met de
    gegevens van de legitimatie van de verkopen.
    - Het kentekenbewijs moet volledig zijn. Dit betekent: deel een, deel twee, over scheiding
    bewijs, en het kentekenbewijs moet voorzien zijn van een watermerk.
    - Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen
    met de gegevens op het kentekenbewijs.
    - Bekijk het onderhoudsboekje (kilometerstand en APK) vraag eventueel naar het originele
    aankoopbewijs.
    - Onderhoudsboekje vragen en inzien wat er wanneer is vervangen enz..
    - Aankoopbonnetjes vragen
    - Kijk of de auto NAP (Nationale Auto Pas) geregistreerd is, zo niet kan het betekenen dat
    de km stand niet meer helemaal klopt.
    - Koop je hem bij een dealer vraag naar de garantie voorwaarden indien van toepassing
    - Laat de auto eerst op jouw naam zetten bij het postkantoor voordat je betaalt.


    Bron(nen):
    https://www.primatip.nl/een-2e-hands-auto-kopen-waar-moet-ik-op-letten/

  2. Naar Boven | #2
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2009
    Laatst Online
    01-12-14 om 09:51
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    405
    Topics
    22

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ik heb me peugje nu 2,5 maand maar nog geen olie hoeven bij vullen.

    kijk en vooral ruik goed of je kachel nog werkt, dit is echt een klote klus als
    deze stuk is kan je je hele dash der uit halen. en je ruikt het door dat hij dan
    koelvloeistof lekt, en dat ruikt zoet.

    en verder alles gewoon nalopen, bandjes. en goed op bij geluiden en tikjes letten,

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    03-09-10 om 02:14
    Berichten
    15
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erik-xsi
    ik heb me peugje nu 2,5 maand maar nog geen olie hoeven bij vullen.

    kijk en vooral ruik goed of je kachel nog werkt, dit is echt een klote klus als
    deze stuk is kan je je hele dash der uit halen. en je ruikt het door dat hij dan
    koelvloeistof lekt, en dat ruikt zoet.

    en verder alles gewoon nalopen, bandjes. en goed op bij geluiden en tikjes letten,
    Nu we het over de geur hebben. Ik had bij me peugje ook zo'n raar geur, maar dat had ik meestal als ik met lage toeren op ging trekken, bijv. op 50km/h in de 4 zetten. Weet niet zeker of het daar aan lag. Maar stonk wel naar verrotte eieren :P

    Maar wat zijn nou bekende probleempjes bij peugeots? Bij Opels bijv. is het meestal roest.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2009
    Laatst Online
    01-12-14 om 09:51
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    405
    Topics
    22

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    de zoete geur heeft echt alleen te maken met de kachel :P
    het schakelen weet ik niet wat het is.

    qua roest zou ik het niet weten, het enige plekje dat ik had was bij een
    zei knipperlicht.

    en de connectie katalysator/midden demper is wel een aandacht puntje.

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    03-09-10 om 02:14
    Berichten
    15
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erik-xsi
    de zoete geur heeft echt alleen te maken met de kachel :P
    het schakelen weet ik niet wat het is.

    qua roest zou ik het niet weten, het enige plekje dat ik had was bij een
    zei knipperlicht.

    en de connectie katalysator/midden demper is wel een aandacht puntje.
    Ik ga er een lijst van maken
    Hopelijk gaat het mij en mensen na mij op weg helpen bij het vinden van een goeie 306.
    Dus mensen laat jullie tips binnen stromen

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NinjaPirate
    Maar stonk wel naar verrotte eieren :P
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erik-xsi
    en de connectie katalysator/midden demper is wel een aandacht puntje.
    Yep daar komt die rotte eieren lucht vandaan.

    Tja "waar moet je op letten".
    Je niet blind staren hoe mooi je de eventuele aankoop vind,
    Onderhoudsboekje vragen en inzien wat er wanneer is vervangen enz..
    Als die er niet is, aankoopbonnetjes vragen.
    Met mooie verhalen gaat het geld kosten.
    Dan je tijd nemen om alles even op een rijtje te zetten en niet overhaast je beslissing nemen.


  8. Naar Boven | #7
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NinjaPirate
    Ik ga er een lijst van maken
    Hopelijk gaat het mij en mensen na mij op weg helpen bij het vinden van een goeie 306.
    Dus mensen laat jullie tips binnen stromen
    Goed idee van je, maak er iets moois van :wink:


  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    03-09-10 om 02:14
    Berichten
    15
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NinjaPirate
    Ik ga er een lijst van maken
    Hopelijk gaat het mij en mensen na mij op weg helpen bij het vinden van een goeie 306.
    Dus mensen laat jullie tips binnen stromen
    Goed idee van je, maak er iets moois van :wink:
    hehe dankje :P

    Maar dat peugeot olie lekkage problemen heeft is dus een fabeltje of toch niet? :roll:

  10. Naar Boven | #9
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2009
    Laatst Online
    01-12-14 om 09:51
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    405
    Topics
    22

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ik heb er momenteel wel last van maar weet nog niet zeker welke soort olie het is,
    maar bij goed onderhoud zal je bijna geen lekkage hebben

  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    beetje olie willen ze wel nemen idd, bijna altijd de klepkeringen die gaar zijn.. is helemaal geen ramp maar kan wel vervelend zijn/worden..
    mijn ervaring tot nu toe is dat de TU motoren hier eerder last van hebben dan de XU motoren..
    mn eerste 306 vernruikte geen olie en had al 230000 gedraait.

    maarja wat toch denk ik wel de echte aandachts punten zijn:
    *Bij de TU motor de koppakking (kost toch gouw 500 bij de garage)
    *stabi stangen (speling)
    *achterwiellagers (speling, deze zitten verwerkt in de trommels vandaar dat ze redelijk snel speling vertonen)
    *achterste draagarm rubbers (voorwielen, verdroging/speling/of gewoon weg)
    *kleur uitlaat gassen bij goed warme motor (blauw = olie verbruik, wit (mist) = koelvloeistof verbranding) maar draai de motor dan goed warm en rij dan nog ff goed door
    *onregelmatig lopen (meestal vacuum systeem/massa bedrading V-bak/stappenmotor)
    *stand achterwielen (staan ze mooi recht onder de auto of staat 1 of allebij afwijkend onder de auto)


    de verklaring voor olie lekkage bij de TU motorn van peugeot (de 1.4 en 1.6 in de 306) komt omdat het olie aanvoer kanaal voor de kleppen e.d. aan de kant van de distributieriem zeer dicht langs de buitenkant van het blok loopt en dus de koppakking tussen olie kanaal en buiten kant blok minimaal is waardoor na verloop van tijd hij hier olie gaat lekken (best irritant want je hele oprit gaat naar de klote)..
    dit is echter zoals veel denken geen fabeltje maar realiteit en dit komt niet door af trappen ofzo maar eigenlijk gewoon door verouderen van de pakking.

  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    voor 2500 heb ik nog wel een leuke staan trouwens :P

  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    03-09-10 om 02:14
    Berichten
    15
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    voor 2500 heb ik nog wel een leuke staan trouwens :P
    haha van 2500 is geen sprake meer, heb liever iets rond de 1500 en dan zelf er aan gaan knutselen, ipv dat ik alles aan 1 ding uitgeef en niks meer over heb :P

  14. Naar Boven | #13
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NinjaPirate
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    voor 2500 heb ik nog wel een leuke staan trouwens :P
    haha van 2500 is geen sprake meer, heb liever iets rond de 1500 en dan zelf er aan gaan knutselen, ipv dat ik alles aan 1 ding uitgeef en niks meer over heb :P
    helaas was te proberen :P
    nouja veel hoef je aan deze niet te sleutellen (nouja eigenlijk gewoon rijden en genietten :P)

  15. Naar Boven | #14
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    03-09-10 om 02:14
    Berichten
    15
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NinjaPirate
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    voor 2500 heb ik nog wel een leuke staan trouwens :P
    haha van 2500 is geen sprake meer, heb liever iets rond de 1500 en dan zelf er aan gaan knutselen, ipv dat ik alles aan 1 ding uitgeef en niks meer over heb :P
    helaas was te proberen :P
    nouja veel hoef je aan deze niet te sleutellen (nouja eigenlijk gewoon rijden en genietten :P)
    volgens mij heb ik er alweer een op het oog, alleen jammer dat ik niet de aantal eigenaren tot nu toe kan zien. (ben een ontzettende mieren fukker :P)

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    heb je linkje?


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Meer Peugeots en nu ook een 306
    Door Gilletti in forum Showroom
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 14-08-13, 09:52
  2. Aankoop S16 Blok
    Door dsraljanssen in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 02-06-11, 09:50
  3. Waar moet deze vacuum slang ?
    Door Pindaaa in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 24-01-11, 23:28
  4. Aankoop Peugeot 306
    Door Walt in forum Aankoopadviezen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 26-10-10, 10:04
  5. Opletten voor mij jongens
    Door kawouter in forum Huiskamer
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 18-10-10, 14:37

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.