Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 8 van 8

Onderwerp: dashboard temperatuur indicator (electronica)

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2018
    Laatst Online
    02-10-19 om 08:52
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: dashboard temperatuur indicator (electronica)

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Beste 306'ers.

    Ik ben een trotse bezitters van een peugeot 306 hatchback uit 1998. Rijd fijn, motor technisch in orde. Ik heb te maken met een vervelend dingetje. De temperatuur indicator van de kvs op het dashboard geeft verschillende waarden aan. Zeer recent zijn de waterpomp, distributieriem, cilinderkop pakking, thermostaat, thermostaathuis en het blauwe sensor op de motor vervangen, ook kvs vervangen en bijgevuld.. Alles is ook goed ontlucht. De temperaturen zijn uitgelezen op de computer van de garage en het koelsysteem werkt naar behoren, bij 98 graden begint de koeling in te slaan.

    Alleen geeft mijn indicator op het dashboard niet meer de juiste waarden aan. Ergens zit er een los contact of is er een massa misschien toe aan vernieuwing of een opschoon beurt. Maar hoe weet ik waar de draden lopen en de contacten of steckers (behalve de blauwe) die ik moet gaan bekijken. Zie maar eens achter het dashboard te komen of onder de motorkap het juiste contactje te vinden.. Of is het een kwestie van de groene stecker vervangen? (die is volgens mij alleen voor het uitlezen) Of is er misschien nog een sensor die ik over het hoofd zie?

    Als nood oplossing zou ik een extern 12 volt metertje op het systeem kunnen bevestigen naar het interieur, zodat ik deze weer normaal kan aflezen. Maar goed, ik wil het eerst weer proberen te fixen.

    Iemand enig idee of suggestie? Reacties zijn heel welkom.

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 19:38
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.525
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat bedoel je met niet meer de juiste waarden? De temp. meter in een 306 geeft heel goed de temperatuur aan en deze zal dus schommelen.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 12:35
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Precies . Verder komt de fan in bij zo'n hoge temperatuur. De thermostaat gaat toch echt zo'n 10 graden eerder open. Dit is feitelijk het inkomen van de koeling.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 09:58
    Berichten
    3.756
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Even om het duidelijk te hebben: schommelt de naald steeds onder het rijden zoals de brandstof meter wel doet bij laag niveau met bochtje links of bochtje rechts?
    Of is dat schommelen tijd gerelateerd?
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2018
    Laatst Online
    02-10-19 om 08:52
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Wat bedoel je met niet meer de juiste waarden? De temp. meter in een 306 geeft heel goed de temperatuur aan en deze zal dus schommelen. Klopt, schommelen, snap ik

    Precies . Verder komt de fan in bij zo'n hoge temperatuur. De thermostaat gaat toch echt zo'n 10 graden eerder open. Dit is feitelijk het inkomen van de koeling
    Helemaal gelijk koeling slaat eerder in dan fan

    Even om het duidelijk te hebben: schommelt de naald steeds onder het rijden zoals de brandstof meter wel doet bij laag niveau met bochtje links of bochtje rechts?
    Of is dat schommelen tijd gerelateerd? Nou het is meer dat de 1e rit die ik maak, schommelt de meter tussen de 90 en de 100. De 2e rit die ik maak schommelt tussen de 100 en 110, bijna tegen het rood aan. Zo wisselt het steeds af. Laatst bleef die nog alleen maar in het rood staan. Iedere keer als ik de motor start en ga rijden is het een verassing of die rond de 90 blijft schommelen of rond de 100.

    ========== Post samengevoegd op 23:22 ========== De vorige post was op 23:19 ==========

    Nieuw bijverschijnsel: Vandaag bleef de hoogste stand van m'n ruitenwisser hangen, pas na 25 seconden gaf ie een kick. De lage standen deed ie wel gewoon.

    ========== Post samengevoegd op 23:28 ========== De vorige post was op 23:22 ==========

    En nog een leuke, want ik loop al een tijdje met de centrale deur vergrendeling te stoeien. Er is maar 1 volgorde waarop ik de vergrendeling kan toepassen. Dat is eerst de bijrijderskant van binnenuit op slot doen, (dan begint het slot van de achterklep in en uit te gaan, hoorbaar) dan de bestuurderskant van buitenaf met de sleutel en alles is dicht. infrarood werkt al een tijdje niet meer. Of het slot aan de bestuurderskant wil niet meer mee met de cv of het is de aansturing van de cv. Stecker van de draadbundel aan de bestuurderskant heb ik al vorig jaar vervangen en dit werkt prima. Iemand enig idee waar de hoofdcomputer is van de cv? Niet onder de achterbank in ieder geval.

    ========== Post samengevoegd op 23:35 ========== De vorige post was op 23:28 ==========

    Voordat alle opgenoemde dingen v.w.b. de koeling waren vervangen schommelde de kvs meter dashboard tussen 80 en 90, bij hoge snelheid (120) of stationair 95. Nu liggen de waarden hoger, blijkbaar, want hij koelt niet meer naar 80 en geeft hij niet de juiste waarde aan. Wie weet wat de precieze waarden zijn gelezen op je dashboard? Ik weet dat die niet helemaal hoeven te kloppen met de werkelijke temperatuur. Maar schommelt de waarde op het dashboard altijd tussen de 90 en 100 graden, of tussen 100 en 110 graden. Als ik dat weet kan ik misschien met contactjes gaan lopen klooien om te kijken wanneer die het wel doet.

  7. Naar Boven | #6
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 19:38
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.525
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is KVS recent vervangen? Zo ja, dan zou ontluchten al de oplossing kunnen zijn. Zo niet, dan is er meer aan de hand.

    W.b.t. de ruitenwisser: denk dat de motor overleden is of het blauwe relais achter de zekeringkast.

    En dan de centrale vergrendeling: hebben veel 306jes last van. Kan kabelbreuk in deur zijn, kan slot aan een kant zijn, kan de cv module zijn... Vaak is het een van de sloten die net te veel weerstand geeft.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:52
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.930
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Tu's schommelen altijd wel iets (een graad of 5 a 10) afhankelijk van de last.

    Nu kan je radiateur gewoon iets verstopt zitten en dus de capaciteit niet meer hebben om fatsoenlijk te koelen.
    Een massa onder het dashbord (bij de padalen) of op de versnellingsbak/chassisbalk RV die een verhoogde weerstand heeft.

    Het metertje zelf kan ook gewoon instabiel zijn waardoor hij onnauwkeurig reageert op veranderende sensor waardes.

    De groene sensor is voor de ecu, de blauwe voor het metertje.


    Als je hem aan een diagnosekast hangt en die geeft wel gewoon normale waardes aan (ook onder het rijden), dan zit het hem dus in de aansturing van het metertje. Dus de sensor, massa's of het metertje zelf.


    Maar mijn XU sedan zit er ook continu zo'n 7C onder met de weergave op het metertje, hoewel deze dan wel weer stabiel is maar dat is ook meer XU eigen.

    ========== Post samengevoegd op 13:17 ========== De vorige post was op 13:15 ==========

    Wbt de ruitenwisser, heb je automatische wissers of niet?
    Hendel op de stuurkolom wil ook nog wel eens slecht worden en anders zit het hem idd in het relais, het motortje zelf of misschien ook wel een massa (gecombineerd probleem).

    ========== Post samengevoegd op 13:27 ========== De vorige post was op 13:17 ==========

    Als je de auto via de bestuurdersdeur opslot zet gaat de rest van het centralevergrendeling systeem wel mee?
    Zo niet zit er vermoedelijk een breuk of bedradingsfout in de kabelboom naar de bestuurdersdeur.

    Het niet altijd opslot gaan van de achterklep kan zo simpel zijn als die servo die slecht/versleten is of het slotmechanisme wat door inwendige vervuiling verhoogde mechanische weerstand heeft.


    Bij het infrarood systeem moet je ook wel echt goed richten naar de ontvanger, daarnaast als de batterij van de handzender zo goed als leeg is dan werkt hij ook niet meer ook al geeft het rode ledje op de sleutel dan misschien nog wel aan dat hij iets doet.

    Die van mij doet het op 1 meter van de auto eigenlijk altijd, verder van de auto af is het altijd maar de vraag.
    5 meter is bij mij het maximale wat ik tot nu toe gehaald heb.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2018
    Laatst Online
    02-10-19 om 08:52
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Is KVS recent vervangen? Zo ja, dan zou ontluchten al de oplossing kunnen zijn. Zo niet, dan is er meer aan de handen KVS recent vervangen en al meerdere malen oontlucht.

    W.b.t. de ruitenwisser: denk dat de motor overleden is of het blauwe relais achter de zekeringkast. blauwe relais achter zekeringkast ga ik naar kijken. misschien nieuwe motor er in. begint kuren te geven.

    En dan de centrale vergrendeling: hebben veel 306jes last van. Kan kabelbreuk in deur zijn, kan slot aan een kant zijn, kan de cv module zijn... Vaak is het een van de sloten die net te veel weerstand geeft. zou het dan helpen om een nieuw slot te plaatsen? ik heb geen idee waar de cv module zit... iemand?



    ========== Post samengevoegd op 08:46 ========== De vorige post was op 08:40 ==========

    Tu's schommelen altijd wel iets (een graad of 5 a 10) afhankelijk van de last. Snap ik, wat zou ik normaal gesproken moeten aflezen om m'n metertje? tussen welke temperaturen?

    Nu kan je radiateur gewoon iets verstopt zitten en dus de capaciteit niet meer hebben om fatsoenlijk te koelen.
    Een massa onder het dashbord (bij de padalen) of op de versnellingsbak/chassisbalk RV die een verhoogde weerstand heeft. ik ga de massa's nalopen...

    Het metertje zelf kan ook gewoon instabiel zijn waardoor hij onnauwkeurig reageert op veranderende sensor waardes.

    De groene sensor is voor de ecu, de blauwe voor het metertje. ok


    Als je hem aan een diagnosekast hangt en die geeft wel gewoon normale waardes aan (ook onder het rijden), dan zit het hem dus in de aansturing van het metertje. Dus de sensor, massa's of het metertje zelf.


    Maar mijn XU sedan zit er ook continu zo'n 7C onder met de weergave op het metertje, hoewel deze dan wel weer stabiel is maar dat is ook meer XU eigen.

    ========== Post samengevoegd op 13:17 ========== De vorige post was op 13:15 ==========

    Wbt de ruitenwisser, heb je automatische wissers of niet?
    Hendel op de stuurkolom wil ook nog wel eens slecht worden en anders zit het hem idd in het relais, het motortje zelf of misschien ook wel een massa (gecombineerd probleem).

    ========== Post samengevoegd op 13:27 ========== De vorige post was op 13:17 ==========

    Als je de auto via de bestuurdersdeur opslot zet gaat de rest van het centralevergrendeling systeem wel mee? de rest gaat wel mee, of teminste, het mechanisme wil wel, maar het slot niet. Je kunt het mechanisme horen klepperen totdat ik slot voor slot dicht heb gedraaid. Dus het contact is er, maar het slot werkt niet mee.
    Zo niet zit er vermoedelijk een breuk of bedradingsfout in de kabelboom naar de bestuurdersdeur. Die zou goed moeten zijn, een jaar geleden vervangen.

    Het niet altijd opslot gaan van de achterklep kan zo simpel zijn als die servo die slecht/versleten is of het slotmechanisme wat door inwendige vervuiling verhoogde mechanische weerstand heeft. ​ok


    Bij het infrarood systeem moet je ook wel echt goed richten naar de ontvanger, daarnaast als de batterij van de handzender zo goed als leeg is dan werkt hij ook niet meer ook al geeft het rode ledje op de sleutel dan misschien nog wel aan dat hij iets doet.

    Die van mij doet het op 1 meter van de auto eigenlijk altijd, verder van de auto af is het altijd maar de vraag.
    5 meter is bij mij het maximale wat ik tot nu toe gehaald heb.

    ========== Post samengevoegd op 08:52 ========== De vorige post was op 08:46 ==========

    Ik check tegenwoordig (4 weken lang) iedere dag de hoeveelheid kvs. Valt me wel op dat ik 1x per week een halve liter bij moet vullen en als ik dat gedaan heb staat de volgende dagen het niveau te hoog in het reservoir waardoor die het er langzaamaan weer uit gooit met het opendraaien van de dop... Wijst dit toch op lucht in het systeem? Zou de cilinderkop aangedraaid moeten worden na 1000 km, sinds de nieuwe pakking?.. Voor alle reparaties was het KVS systeem veel stabieler, denk ik zo..


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Electronica storing
    Door Vino in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 06-02-17, 23:04
  2. Temperatuur sensor in dashboard niet aangesloten
    Door envi in forum Electronica
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 10-07-13, 19:03
  3. versnelling indicator mogelijk??
    Door silverlion306 in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 14-06-10, 09:52
  4. Service-indicator resetten?
    Door higgy in forum Electronica
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 29-03-10, 14:33
  5. (silverlion306) - versnelling indicator mogelijk??
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.