Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: LFY blijft niet stationair lopen koude start

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    23-08-19 om 16:59
    Locatie
    Balk
    Leeftijd
    33
    Berichten
    67
    Topics
    5

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: LFY blijft niet stationair lopen koude start

    Had al even gezocht, maar kon niet een vergelijkbaar bericht vinden, dus bij deze mijn grote vraag:

    Onlangs een 306 1.8 16v gekocht met kapotte koppakking.
    kop gevlakt, nieuwe koppakking en groot onderhoud + nieuwe distributieriem gemonteerd.
    Hij loopt verder prima, maar bij koude start, (en binnen een minuut is het voorbij) blijft de motor niet stationair lopen.
    Ik krijg geen storingslampje..

    Ik heb het gasklephuis los gemaakt en gereinigd, en ook de nullastsensor (1920V7) vervangen.
    ik weet dat de katvervanger nog niet helemaal goed aansluit aan het uitlaatspruitstuk ( zit al wel een nieuwe pakking tussen ), maar ik heb niet het idee dat dit het probleem kan zijn.
    Vermoed dat het misschien een lambdasonde kan zijn, heeft iemand hier ervaring mee?

    Groet, Folkert

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je geeft bijna zelf het antwoord; De lambdasonde heeft een mengsel op temperatuur nodig om goed te kunnen functioneren; Om die reden werkt een lambdasonde ook niet bij een koude motor. En dus moet je het zoeken in de koudloopregeling. Wat wel van invloed is dat zal de lekkage in de voorpijp zijn. daar reageert een lambda ook flink op met warme motor.

    Ik denk dat je even met een bus remmenreiniger rondom de vacuumslangen en inlaattraject moet sprayen. Als de motor daar op reageert met het schommelen van toerental, dan weet je dat er ergens een vacuumlek zit. Verder kan de sensor op het thermostaathuis kaduuk zijn. maar dat is een kwestie van uitlezen met pp2000. En dan hoeft het niet zo te zijn dat er een foutcode in hangt. Met PP2000 kun je ook de sensorwaarden bekijken en daaruit concluderen of er iets defect is.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:09
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.429
    Topics
    243
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heb je de ECU al gereset na al dit onderhoud?
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    23-08-19 om 16:59
    Locatie
    Balk
    Leeftijd
    33
    Berichten
    67
    Topics
    5

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    #Ferdinand: Dank voor de info.
    Zal vanavond eens even goed naar die uitlaat kijken en inderdaad dan even naar het inlaattraject.
    Ik weet niet wat pp2000 is, ik heb hier op t werk wel een Delphi uitleesapparaat, maar daarmee kom in niet in de computer..
    Maar handige tips, ik laat even weten hoe dit vanavond is gegaan!
    #Joep: Is het gebruikelijk om de ECU te resetten na onderhoud? en hoe doe ik dat? Kan het uiteraard even proberen!
    Allebei bedankt voor de tips btw

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:09
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.429
    Topics
    243
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nou, ik heb gemerkt dat als je iets veranderd aan de motor, een ECU reset behoorlijk verschil kan maken in karakter van de auto. Heeft jouw 1.8 16v ook twee lambda sensoren? Dan kan de decat nl. roet in het eten gooien. Waardes na de decat zijn dan niet oke.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    23-08-19 om 16:59
    Locatie
    Balk
    Leeftijd
    33
    Berichten
    67
    Topics
    5

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    @Joep ik heb een enkele lambda sensor. hij had het probleem ook al voor de decat..
    Maar een ecu reset, hoe doe je dat? Kan wellicht geen kwaad om dat even te doen!

  8. Naar Boven | #7
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:09
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.429
    Topics
    243
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Even de accupolen een nachtje los laten liggen. Daarna de auto starten en stationair laten lopen met alle energieberbruikers aan. Als beide fans aan gaan even 15 minuten gaan rijden met zo veel mogelijk verschillende snelheden en last wisselingen.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  9. Naar Boven | #8
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2009
    Laatst Online
    23-08-19 om 16:59
    Locatie
    Balk
    Leeftijd
    33
    Berichten
    67
    Topics
    5

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Kleine update:
    Er zit inmiddels weer een normale katalysator onder (hij staat ook bij de garage voor apk), en de uitlaat is nu verder helemaal dicht.
    Ook is er een nieuwe lambdasonde gemonteerd.
    In het vacuumtraject zit het niet, dit is ook gecontroleerd. Een ECU reset mocht ook niet baten, @Joep, ik heb je advies opgevolgd

    De 306 staat nu voor apk bij de garage, en ik heb gevraagd of ze dan een nieuwe MAPsensor zouden willen monteren, misschien dat dat het probleem is.

    tot zover bedankt voor het meedenken en de tips, ik hou jullie op de hoogte!
    Groet, Folkert

  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    niet stationair bij koude motor zonder vacuum lek kan eigenlijk maar door 2 sensoren veroorzaakt worden.
    of de stappenmotor zit vast of de groene temperatuursensor is kapot.
    stappenmotor kun je proberen schoon te spuiten met remreiniger en dan even een beetje WD40 oid er op spuiten.
    blaas hem dan wel even weer droog met behulp van de compressor oid en beweeg nooit zelf het palletje van de stappenmotor dan kun je hem direct weggooien.

    zoals ferdinand al zij is de beste optie om hem even uit te lezen gezien een nieuwe stappenmotor ongeveer €200,-- excl btw kost dus daar wil je niet me gokken.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Motor slaat af wil niet stationair lopen
    Door Froggie in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 30-10-15, 23:17
  2. Koude motor start niet
    Door Jelke in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 25-01-15, 13:05
  3. niet blijven lopen bij koude start
    Door rick44grunn in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 05-11-10, 22:41
  4. Motor blijft lopen en start/stop module verrot na 2 maanden
    Door Gerben in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 22-06-09, 10:36
  5. Niet stationair lopen
    Door kemp0111 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 13-12-07, 19:09

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.