Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: Peugeot 306 s16 1994: Vermogentekort

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    01-10-19 om 21:32
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Peugeot 306 s16 1994: Vermogentekort

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Afgelopen december heb ik een 306 2.0 S16 uit 1994 gekocht met een kilometerstand van 207.XXX Deze auto is helemaal gestript door de vorige eigenaar en aangepast voor Trackdays en racen.

    Na wat kleine onderhouds dingen te hebben gedaan aan de auto, zoals olie vervangen, nieuwe pakking kleppendeksel (laten doen door garage) en een nieuwe thermostaat heb ik de auto wat gebruikt voor woon-werk verkeer. Dit ging allemaal goed zonder noemenswaardige problemen, alleen licht slepen van de voorremmen. Deze zijn nu gereviseerd en dit probleem is ook verholpen.

    Nu ben ik inmiddels een paar keer op Zandvoort gaan race tijdens het Vrije rijden. Het viel het mij op dat de auto vrij weinig vermogen heeft t.o.v andere gelijkwaardige auto's (Peugeot 106 en 206 GTI's.
    Het bocht uit accelereren en de topsnelheid vallen erg tegen. Ik haal met een hoop moeite maximaal 155 a 160 op de teller en voel erg weinig trekkracht vanaf 4000rpm in de 4e versnelling. Overschakelen naar de 5e heeft ook eigenlijk niet echt nut. Ik wordt echt aan alle kanten voorbij gereden op het rechte stuk.

    Bovendien heb ik het idee dat de motor niet altijd even mooi stationair loopt. Het dashboard boven de instrumenten resoneert behoorlijk en soms voel je ook een iets afwijkend toerental.

    De originele Kat is leeg en op de plaats van de middendemper zit een kleine Kat. Hierop zit dan weer de originele einddemper. Nu heb ik ook gereden met een race pijp en het leek er zelfs op dat het vermogen nog minder was.

    Ik kan er niet veel over zeggen omdat ik er mee race. Maar van huis naar de baan en terug en daar 60 min rijden totaal 250 Km en dan is de tank heel ver leeg. Ik denk dat het verbruik rond de 1 op 8 a 1 op 7 zal zijn. Tijdens woon werk verkeer provinciale wegen en 80 in ze 5 haal ik max 1 op 10.



    Ik heb zelf al wat rond gezocht op dit forum en op het internet en kwam meerdere problemen tegen:
    1) Bobines
    2) Compressie
    3) Lampdasonde
    4) Vacuum potjes

    1)
    De bobines heb ik eruit gehaald en deze zien er eigenlijk best goed uit. 1 ziet er iets anders uit, iets roestig op de spoel en het epoxy is wat donkerder. Alle 4 heb ik doorgemeten op Ohms en meet bij allen 2.1Ohm. Dit is dus op de connector. Iemand bekend of dit afdoende is of dat je nog anders kan testen/meten?

    Ik heb voor de zekerheid 1 nieuwe Valeo bobine besteld welke hopelijk volgende week binnenkomt om te testen.

    2)
    Vandaag heb ik een compressie test gedaan met een warme motor en dus de bougies eruit gehaald. Alle 4 de bougies zien er hetzelfde uit, iets wittig. En NGK waar ik geen goede verhalen over gelezen heb hier op het forum
    Ik ga er nu de Bosch Super plus 7 in zetten op advies van mensen hier op het forum.

    De test geeft de volgende waardes:
    van zuiger 1 naar 4: 165, 170, 175, 185 PSI

    Met een theelepel motor olie op de zuigers: 190, 180, 180, 195 PSI

    Zijn dit goede waardes?

    3)
    Tot nu toe 2x gehad dat het oranje lampje van de emissie gaat branden tijdens het rijden, is dit de lampda dan? Deze gaat tijdens het rijden ook wel weer uit na een paar minuten.

    Voltage motor management is goed als de motor loopt.
    Weerstand Lampda is 5,3 Ohm
    De Lampda sonde heb ik niet gemeten als de motor draait, dus het voltage tussen Lampda en motor management.

    4)
    Hoe kan ik zien/testen of de vacuum potjes nog goed zijn?


    Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en adviezen.

    Groeten Wesley
    Laatst gewijzigd door Wesley86; 22-06-19 om 19:18.

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Online
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.522
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hey Wesley, in april hebben we elkaar bij leeuwenservice gesproken. Ik zou even naar Ron gaan en hem naar de auto laten kijken.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    01-10-19 om 21:32
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hey Joep,

    Ik wilde zelf een poging doen om de kleine dingen te controleren en/of uit te sluiten.
    Anders idd richting Ron want die kan het vast wel vinden.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; SM-A530F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/75.0.3770.101 Mobile Safari/537.36

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:58
    Berichten
    3.756
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Motormanagementlampje dat brandt is storing in de werking van de Lambdasonde. Ik heb dit ook dikwijls gehad met mijn vorige XSi, maar op dat moment constateerde ik geen verlies in vermogen. In tegenstelling tot een Mercedes E uit 2001 die wij op mijn werk hadden. Als daar het lampje ging branden dan was het duidelijk merkbaar dat het vermogen minder werd.

    En, als je echt wil weten wat het vermogen is, meten = weten, dus op de rollenbank. Misschien hebben ze die rollenbank item nog van Autoweek. Wellicht kun je je opgeven
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Online
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.522
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Waarschijnlijk is er weer een rollenbankdag van de GTI club in november. Dan gaat mijn XSi6 op de rollenbank... eindelijk!
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Klinkt idd als een lamda/vacuum potjes probleem.
    Onder de 4000rpm zou een S16 ook aardig wat koppel moeten hebben en dat word geregeld dmv de vaacum protjes (variabele inlaat lengte).
    Als ke iets hebt wat een beetje vacuum kan trekken (hand pompje oid) moet je kunnen testen of de potjes nog bewegen/de kleppen open/dicht trekken.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    01-10-19 om 21:32
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor jullie input en tips. Ik wacht nog op de nieuwe bobine om de twijfelachtige mee te vervangen en zal dan de lampda eens goed meten als de motor draait.
    Mede ook door wat jullie bevestigen lijkt de lambda waarschijnlijk niet 100% meer.

    Hoe moet ik precies de vacum potjes testen? Slangetje afkoppelen en dan laten vacuum zuigen om te zien of de stangwn

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; SM-A530F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/75.0.3770.101 Mobile Safari/537.36

    ========== Post samengevoegd op 23:59 ========== De vorige post was op 23:57 ==========

    Stangetjes bewegen? Ht mechanisme gedeelte is gangbaar want dit heb ik al bewogen.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; SM-A530F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/75.0.3770.101 Mobile Safari/537.36

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bobine werkt of werkt niet. Is echt een aan uit verhaal. Als 1 bobine niet werkt gaat hij onmiddelijk op 3 cilinders lopen. Ik denk dat het een combi is van lambdasonde en vacuumpotjes. Die lambda is uit te lezen op het juist schommelen in Mv.

    Een goede Lambda schommelt van pakweg 150 Mv tot 900 Mv, en eentje die mindere werking heeft (lees aan het doodgaan is) zal tussen de 400 en 600 schommelen. Let wel; Met warme motor uitlezen. Als bij warme motor de lambda NIET of slechts 50 Mv op en neer vliegt, dan is die kaduuk.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    01-10-19 om 21:32
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor je duidelijke uitleg over welke waardes ik zou moeten meten. De meting ga ik zeker uitvoeren.
    De lambda is wel al heel erg roestig heb ik al gezien dus die zal er al behoorlijk lang al in zitten.



    Ik had eigenlijk het idee/hoop dat de roestige bobine zijn werking aan het verliezen was en zo het vermogen minder leverde.

    Van het weekend maar weer eens klussen, wordt vervolgd dus.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; SM-A530F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/75.0.3770.101 Mobile Safari/537.36

  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die vacuum potjes test je door de vaacum slang los te nemen, vervolgens zet je een vaacum pompje op het potje en kijk je of het potje wat doet als je hem een klein beetje vaacum trekt. Krijg je geen vaacum of gebeurt er niks dan is het potje kapot.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #11
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    01-10-19 om 21:32
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het was een nuttig weekend om wat uit te zoeken. De Lambda is er uit en wordt vervangen en de Vacuum potjes zijn getest.

    Helaas is het vacuum potje aan de bestuurderskant kapot, deze beweegt niet en is lek. Ik heb deze voorzichtig open gemaakt en er zitten 2 kleine scheurtjes in het rubber

    Nu het volgende probleem. Hoe kom ik aan een vervangende, gezien deze schaars geworden zijn begreep ik.

    Wie ook wie kan mij helpen aan een nieuw vacuum potje of weet waar ik er 1 kan bestellen???


    ps) de Lambda zal ook wel kapot zijn want deze was ook al behoorlijk beschadigd op de schroefdraad door het proberen te verwijderen. Ik heb heb eruit gekregen met wat geweld, WD40 en een gasbrander en met de Kat gedemonteerd. Helaas niet hoe ik het had gehoopt, maar anders kreeg ik hem er echt niet uit.

  13. Naar Boven | #12
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Online
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.522
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Even op heel veel Facebook groepen vragen. Ook in de UK. Die potjes zijn mega schaars.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  14. Naar Boven | #13
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    01-10-19 om 21:32
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het lijkt erop dat ik iemand op de Facebook 306 groep gevonden heb die er 1 heeft.
    Hopelijk is hij nog goed en kan ik de S16 weer repareren.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; SM-A530F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/75.0.3770.101 Mobile Safari/537.36

  15. Naar Boven | #14
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat je ook kunt doen is even wat bekende restauratie experts bellen/mailen om te vragen of zij hier een oplossing voor hebben of je misschien kunnen helpen met een passende oplossing.

    Mercedes gebruikte voor heel veel zaken namelijk vacuum pot bediening (denk aan centrale vergrendeling en kachel systeem).

    Eastend is een bekende specialist hier in mijn regio.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  16. Naar Boven | #15
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 11:20
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Kun je de vacuum potjes open maken en eventueel het membraam vv.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Peugeot 306 1.6 XT Roland Garros 1994
    Door Kasper in forum Aangeboden auto's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 15-01-18, 23:16
  2. Peugeot 306 1994 brand gehad in kabelboom
    Door peugeot 306 1994 in forum Electronica
    Reacties: 28
    Laatste bericht: 08-09-13, 22:37
  3. Zekerings schema Peugeot 306 1994
    Door foxxy17 in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 14-06-11, 14:22

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.