Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 17

Onderwerp: Vragen over Uitbouwen airco Peugeot 306 cabriolet 2.0 16v

  1. Naar Boven | #1
    floyd's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    29-07-19 om 07:48
    Locatie
    Houten
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 cabro Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    bleu de chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Vragen over Uitbouwen airco Peugeot 306 cabriolet 2.0 16v

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo forumleden wellicht is er iemand die ervaring heeft met het uitbouwen van het complete aircosysteem.
    Hij werkt niet meer en daarbij ik gebruik hem niet.
    Momenteel is het zo dat de aircoschakelaar op aan moet blijven staan om de motorkoeling op redelijk niveau te garanderen dan slaat de ventilator aan net iets boven de 100 graden.

    Staat deze schakelaar uit dan slaat die pas voorbij de 110 graden aan.

    Mijn vragen zijn: is hoe kan je het beste dat hele gebeuren eruit halen en dan je motorkoeling gewoon adequaat (automatisch) zijn werk laten doen.
    En moet hierbij ook rekening houden met de ECU

    Deze uitvoering heeft 2 ventilatoren en drie sensoren op het waterpomphuis.



    Groet Ron.

  2. Naar Boven | #2
    floyd's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    29-07-19 om 07:48
    Locatie
    Houten
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 cabro Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    bleu de chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: vragen 306 cabrio 2.0 16v airco uitbouwen

    Hallo forumleden wellicht is er iemand die ervaring heeft met het uitbouwen van het complete aircosysteem.
    Hij werkt niet meer en daarbij ik gebruik hem niet.
    Momenteel is het zo dat de aircoschakelaar op aan moet blijven staan om de motorkoeling op redelijk niveau te garanderen dan slaat de ventilator aan net iets boven de 100 graden.

    Staat deze schakelaar uit dan slaat die pas voorbij de 110 graden aan.

    Mijn vragen zijn: is hoe kan je het beste dat hele gebeuren eruit halen en dan je motorkoeling gewoon adequaat (automatisch) zijn werk laten doen.
    En moet hierbij ook rekening houden met de ECU

    Deze uitvoering heeft 2 ventilatoren en drie sensoren op het waterpomphuis.



    Groet Ron.

  3. Naar Boven | #3
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 06:26
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Yep. Ik heb ‘m uit mijn XSI gehaald.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    floyd's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    29-07-19 om 07:48
    Locatie
    Houten
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 cabro Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    bleu de chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ha die Joep zou jij die info met mij willen delen

    Groet Ron

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ron dit gaat niet zo eenvoudig als je zelf denkt.
    De airco zit deels in de ecu bedrading verweven en daarnaast is de bekabeling van het dashbord ook echt aanzienlijk anders (en het kachelhuis ook).

    De ecu bepaalt wanneer de ventilatoren aan slaan en hoe snel, dit alles word weer geschakelt door de bitron unit in het linker voorspatbord.
    de airco loze modellen genruiken een thermo schakelaar in de radiateur zelf en hebben ook weer geheel andere bedrading naar de ventilator toe.

    modellen met airco hebben ook 2 ventilatoren waarbij airco loze modellen en maar 1 heeft.


    heb je al eens realtime data uitgelezen om te kijken welke temperatuur de ecu ziet tov het metertje in het dashbord?
    XU's lopen over het elgemeen redelijk koud (85 graden normaal bedrijf) ventilator slaat aan zo rond de 95 graden.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  7. Naar Boven | #6
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 06:26
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Waarom is mijn reactie weg?!

    Nou, het kan eenvoudig en complex. Eerste zal ik hier een keer een beschrijving van neer zetten als ik achter de PC zit.

    ========== Post samengevoegd op 09:52 ========== De vorige post was op 09:13 ==========

    Oke. Simpel gezegd kun je de airco gewoon weg halen en er een "306 Rallye setup" voor in de plaats monteren.

    Dit betekent:
    1 - Andere spanrol voor de multiriem: GATES T38098
    2 - Andere looprol voor de multiriem: GATES T36036
    3 - Andere Poly V riem: GATES 6PK1163

    Zoals Theo aangeeft, kun je er voor kiezen alle bekabeling te vervangen. Dat heb ik bij de XSI niet gedaan. Ik heb het dashboard aangepast:


    Alle aircoleidingen kunnen dan uit de auto gehaald worden. In mijn XSI werkt dit perfect. Het is de meest KVS temperatuurstabiele 306 die ik heb.

    Het beschreven probleem zit 'm denk ik niet in de airco welke niet meer werkt maar eerder in een temperatuur sensor waardoor de fan niet aanslaat. Het lijkt alsof de "airco-fan" nu de radiateur koelt.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Jou reactie stond in de howto joep .

    Trouwens de hele non airco setup is niet specifiek een 306 rallye dingetje. Mijn xsi en antinio zijn xs (bijde 2.0 16v) hebben geen airco. Die van hij had er voor een gedeelte wel de bedrading voor liggen (motorkabelboom).

    Het beschreven probleem heeft idd niks met de airco te maken.
    Antonio zijn vorige xsi met defecte airco bleef ook gewoon netjes op temperatuur. Vandaar ook eens live data uitlezen om te zien welke waardes de diverse temperatuursensoren geven.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 06:26
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Klopt. Maar zo word op het www de non-airco setup genoemd
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mijn GTi blijft met defecte airco ook gewoon bij 100 graden de fan aansturen zoals die dat altijd al doet.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  11. Naar Boven | #10
    floyd's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    29-07-19 om 07:48
    Locatie
    Houten
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 cabro Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    bleu de chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Beste forumleden bedankt voor jullie reacties tot dusver, ik vind de optie die Joep voorlegt
    in mijn geval de meest praktische.
    Sowieso al een uitdaging maar daar kom ik nog op terug als ik er mee ga aanvangen.
    (auto wordt op dit moment iedere dag gebruikt)

    Interessant in het verhaal van Joep vind ik dat sensorverhaal, zoals ik aangaf in mijn post
    springen die ventilatoren met de aircoschakelaar aan aanmerkelijk sneller aan dan dat deze uitstaat.

    Dit lijkt mij toch niet de bedoeling je moet toch ook je airco gewoon kunnen uitzetten zonder
    dat dit gevolgen heeft voor je motorkoeling en zeker niet in de zomer als je met je dak open in een file terecht komt.

    Mijn vraag aan Joep is: welke temp.sensor veroorzaakt dit probleem en kan je de
    werking hiervan vooruitlopend op het uitbouwen van het systeem al onschadelijk maken.


    Overigens de Optie van TvH om de ECU realtime te laten uitlezen ga ik zeker doen.
    Ik vermoed wel dat mijn temp.meter er niet ver naast zit omdat 85 graden normaal bedrijf
    (rijdend langzaam/snel) gewoon strak aangegeven wordt.

    Tot dusver bedankt voor jullie bijdragen aan antwoorden.
    En elk antwoord of iedere suggestie over dit onderwerp blijft van harte welkom.

    Groet Ron

  12. Naar Boven | #11
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 06:26
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Geen idee eigenlijk. Zou die op de radiateur of thermostaathuis kunnen zijn.

    Maar dacht dat bitron er ook mee te maken kan hebben...

    Denk dat Theo of Ferdinand dat wel weten.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  13. Naar Boven | #12
    floyd's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    29-07-19 om 07:48
    Locatie
    Houten
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 cabro Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    bleu de chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dat is een snelle reactie Joep. Het vertelt mij dat jij alle sensoren kon laten zitten en de benoemde aanpassingen die je hebt gedaan voldoende waren.
    In dat geval zou er dus een sensor niet goed meer werken. Die meting van TvH ga ik volgende week laten doen.
    Toch nog één vraag jij gaf aan dashboard aanpassing bedoel je hier mee een ander paneeltje zoals ik op de foto meen te zien of heb je daarachter in de bedrading ook wat aanpassingen verricht.

    Groet Ron

  14. Naar Boven | #13
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 06:26
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vrijdag... drukke week achter de rug... w.o.g.

    Ik heb een phase 1 XSi met GTi blok ingebouwd. Kan zijn dat ik een sensor ergens mis t.o.v. latere phase.

    W.b.t. de middenconsole: eentje uit een non-airco model nemen en met de originele middenconsole as mal aftekenen waar gat moet komen. Met 14mm platte houtboor op die plek een gaatje boren, rustig. Dan moet je wel het knopje van de airco weg laten als je de gemodificeerde middenconsole monteert.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  15. Naar Boven | #14
    floyd's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    29-07-19 om 07:48
    Locatie
    Houten
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 cabro Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    bleu de chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Thanks Joep Helder.

  16. Naar Boven | #15
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 13:22
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het eerder inslaan van de koelvinnen met airco aan heeft niets te maken met motorkoeling maar met airco koeling.
    Hoe het bij de bezine modellen exact zit weet ik niet maar het zal niet veel afwijken van mijn HDi.
    Bij inschakelen van de airco gaan beide fans op de "lage" stand draaien (tot ongeveer 20km/h, dan gaan ze uit).
    Als de motor temp boven de 80 komt gaan ze op de "hoge" stand.

    Bij uitgeschakelde airco gaan ze pas bij 80 graden in de lage stand aan en bij 110 in de hoge.
    Niks bijzonders, hij mag prima 110 graden worden, als het maar weer zakt.
    Alles bij stilstand uiteraard, tijdens het rijden is het een ander verhaal.

    Ik sluit me aan in het rijtje dat dit niet door de (al dan niet defecte) airco kan komen.
    Door die te verwijderen ga je niets oplossen behalve een paar kilo gewichtsbesparing.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 306 cabriolet 1.8 8v kachelunit (geen airco) - Katalysator
    Door daniel in forum Gevraagd onderdelen/accessoires
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 21-08-16, 15:44
  2. Peugeot 306 cabrio 1.8 101pk airco
    Door chefchellios in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 16-01-16, 12:18
  3. Reacties: 2
    Laatste bericht: 15-07-15, 12:43
  4. Reacties: 14
    Laatste bericht: 03-08-12, 22:58
  5. Vragen over mijn airco
    Door mslik in forum Interieur
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 09-09-11, 09:55

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.