Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Past aandrijfas(RV) van 306 2.0 16v in bak Xsara VTS?

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2019
    Laatst Online
    08-06-19 om 10:16
    Leeftijd
    42
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / RFV

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Past aandrijfas(RV) van 306 2.0 16v in bak Xsara VTS?

    Mijn excuses, bericht eerder onder een andere topic geplaatst......net nieuw

    Dag allen,
    Net op het forum geregistreerd en al tijd besteed aan teveel interessante onderwerpen
    Gezocht naar een specifiek onderwerp, voor het beantwoorden van een vraag, maar nog niet kunnen vinden.
    Dus stel hem graag na een kleine inleiding.

    Ik cross 1 keer per jaar, zonder verstand van auto's, met een 306 XSI uit 1997. (2.0 16v motorcode XU10j4R RFV) Bak stuk en vervangen voor bak van een Xsara VTS 2002(2.0 16v XU10jR RFS). Lukt nog niet om de (tussenas) aandrijfas RV in differentieel te krijgen. Aandrijfas 306 is nog in prima staat, op het oog. Volgens kenners zou de as moeten passen. 24 tanden differentieel zijde en dikte as klopt ook. As komt tot de vertanding in de bak maar durf niet door te rammen, wil de boel niet slopen. Ben ik te voorzichtig of zit er toch verschil in de dikte van de as of vorm van de vertanding? De linker as was stukgeslagen na de laatste cross, vervangen door een GTI-6 as en deze past met gemak in de bak aan de wielzijde. Klopt het dat de wielzijde makkelijker gaat dan de bak kant?

    Vraag is dus eigenlijk, past de tussenas van de XSI in de VTS bak?

    Reacties van harte welkom.

    Met vriendelijke groet, Een hobbyist!

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Theoretisch gezien zou het moeten passen.
    Of het praktisch gezien ook past is een ander verhaal.

    As opzich zou er zonder geweld in moeten gaan.
    Is dit niet het geval zit er dus ergens verschil in.

    Wielzijdig zijn ze bij alle 306en iig gelijk.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/9.2 Chrome/67.0.3396.87 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  3. Naar Boven | #3
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je geeft zelf het antwoord al; Je hebt tijdens de laatste cross de linker (bestuurderskant) vervangen voor een GTi6 as. Die is anderhalve centimeter LANGER dan de 5 bak variant. Hierdoor zal die aan de rechterzijde dieper in het diff gaan, en hierdoor zal de as aan die zijde ook niet goed passen. Er zit tussen alle 3 de wagens lengteverschil in de aandrijfassen. In jou geval zou een setje 306 XSi 16v assen gewoon weer moeten passen. De varianten van de Xsara zijn anders qua lengte omdat de sporing van die auto iets smaller is dan die van de 306. En het lengteverschil onderling bij de 306 XSi en GTi6 komt vanwege de verschillen tussen breedte/dikte van diff en bak. Daarnaast heb je nog de varianten met en zonder ABS. Daar moet je ook op letten. De askoppen en de splinebanen zijn wel allemaal gelijk en passen gewoon in het diff. In jou geval is een setje XSi 16v assen de oplossing, of je moet ze allemaal op een rijtje leggen om te kijken of de lengte verschillen in de marge van maximaal inveren, lengtetoleranties vallen. Als dat lukt dan zou het ook moeten passen. Je kunt de lengteverschillen heel mooi vergelijken als je bijvoorbeeld 2 browsers opent van mister auto, en dan voor beide auto's de assen gaat vergelijken.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2019
    Laatst Online
    08-06-19 om 10:16
    Leeftijd
    42
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / RFV

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dag heren,

    Bedankt voor jullie reacties en mijn excuses voor de late reactie.
    Inmiddels de assen vervangen en klopt dat de GTI-6 assen passen mits je de juiste lengte hebt.
    De oude tussenas bleek verdikkingen/onregelmatigheden te hebben op het laatste stuk voor de splinebanen. Daardoor ging de as niet meer volledig in de bak. Misschien wel als gevolg van een afgebroken motorsteun waardoor de aandrijfas uit de bak is getrokken en een gat in de versnellingsbak heeft geslagen vorig jaar.
    Maar goed voor een hobbyist een leuke klus.

    Alles werkte naar behoren. Tot vorige week...

    Nieuwe uitdaging;
    Brandstofpomp vervangen, oude begaf het. Nieuwe heeft werkdruk van 5 Bar (Hoogstra).
    Aangesloten en verder niks aangepast. Start nu niet meer.
    Goede druk op rail maar hoor nu een licht sissend geluid rond de brandstofdrukregelaar. Was eerst niet zo.
    Kan dit de oorzaak van het startprobleem zijn en/of kan er na het plaatsen van een zwaardere pomp meer aan de hand zijn? b.v. iets met sensoren zoals brandstof, luchtmassa, injectoren...

    We gaan morgen eerst kijken of het een brandstof of ontstekingsprobleem is. We passen het trucje met remreiniger in de inlaat toe en kijken of hij hier op reageert.

    Hebben jullie nog ideeŽn of tips?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    met vriendelijke groet,

    Wymer

  6. Naar Boven | #5
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    22-08-19 om 12:00
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je kan even kijken of de injectoren wel goed afdichten en openen (oftewel niet lekken en wel injecteren).
    Even de brandstofrail incl. injectoren loshalen uit de kop (3 boutjes uit mijn hoofd) en op zn kop op het blok leggen.
    Bij het starten zou er dan benzine uit moeten sproeien in de ontstekingsvolgorde.

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2019
    Laatst Online
    08-06-19 om 10:16
    Leeftijd
    42
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / RFV

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fust Bekijk Berichten
    Je kan even kijken of de injectoren wel goed afdichten en openen (oftewel niet lekken en wel injecteren).
    Even de brandstofrail incl. injectoren loshalen uit de kop (3 boutjes uit mijn hoofd) en op zn kop op het blok leggen.
    Bij het starten zou er dan benzine uit moeten sproeien in de ontstekingsvolgorde.
    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 12_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) CriOS/74.0.3729.121 Mobile/15E148 Safari/605.1

    ========== Post samengevoegd op 08:41 ========== De vorige post was op 08:27 ==========

    Ok, dank voor de tip. Gaan we ook doen.
    De bougies staan droog dus in mijn beleving moet het een brandstofprobleem zijn.
    Leidingen, benzinefilter en drukregelaar gecheckt. Systeem is open maar gevoel dat druk nog niet hoog genoeg is.
    Kan het zijn dat brandstofpomp te weinig stroom van de accu krijgt waardoor deze minder werkt?
    Draden stekker van pomp toch verkeerd aangesloten? Of zou de pomp dan niks doen?

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 12_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) CriOS/74.0.3729.121 Mobile/15E148 Safari/605.1

  8. Naar Boven | #7
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    22-08-19 om 12:00
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De pomp is een simpele electromotor, als je die verkeerd aansluit draait hij de andere kant op. Kan niet zo veel aan mis gaan behalve dat hij een keer stuk gaat door slijtage.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Aandrijfas
    Door higgy in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 30-01-15, 11:49
  2. past dit????
    Door Dave in forum Onderstel
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 08-07-14, 14:44
  3. Past dit?
    Door ramon in forum Exterieur
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 14-06-12, 08:05
  4. Passen wielen van een xsara op een 306?
    Door RoyBREAK!! in forum Onderstel
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 17-04-12, 11:42
  5. past dit???
    Door Rallyeries in forum Interieur
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 04-11-11, 22:33

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.