Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 8 van 8

Onderwerp: 8V naar 16V

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    26-05-19 om 21:42
    Berichten
    5
    Topics
    2

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: 8V naar 16V

    Ik heb op het forum al een onderwerp gezien waarbij dit onderwerp naar voren kwam, maar al snel veranderde het gesprek waardoor geen duidelijk kwam.

    Aan de hand van het forum heb ik vastgesteld dat de motor in mijn 1.6 xr type Tu5jp is. https://www.306forum.nl/16928-alle-8...overzicht.html

    Wikipedia zegt dat de Tu5jp motoren dezelfde boring en slag hebben, marketing technisch lijkt het mij dan logisch dat de basis van alle Tu5 modellen gelijk is. Financieel loont het niet om de behuizing van de motor(krukasskast, cilinderkop enz) bij elk model te veranderen gezien de dit extra werkzaamheden veroorzaakt in de fabriek. Zelfde basis met kleine aanpassingen zoals tandwielverhoudingen ed lijkt mij meer logisch. https://nl.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_motor#TU5

    Ervan uitgaande dat de basis hetzelfde is, zullen koel en olie poorten bij de modellen ook gelijk zijn, waardoor het uitwisselen van de cilinderkop mogelijk zou moeten zijn.

    Vroeger lang lang geleden toen mensen nog niet veel geld hadden en zo nu en dan een onderdeel konden rippen hoorde ik wel vaker van doe het zelf aanpassingen. Amerikaanse tv shows laten ook vaak zien dat je dit soort upgrades kan uitvoeren.
    Toch lees ik hier meer over mensen die direct het hele motorblok willen wisselen. Natuurlijk snap ik dat bij het wisselen van het complete motorblok alles al op elkaar is afgestemd en dat heeft vele voordelen, maar stel je voor dat je van een uitdaging houdt.....

    Zijn er mensen die toevallig een 8v cilinderkop voor een 1.6 hebben liggen en toevallig ook van een 16v.. (citroŽn of peugeot TU5JP) en met foto's kunnen aantonen dat de poorten overeenkomen?

    Het lijkt mij slim dat gezien peugeot en citroen dezelfde spulletjes gebruiken, dat ze andere combinaties maken zodat er voor ieder wat wils is.


    De 206, 307, saxo en Berlingo schijnen o.a. een TU5jp blok te hebben met 16kleppen.

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 08:54
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.421
    Topics
    242
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Er rijdt al een 306 1.6 16v rond. Maar of het inbouwen van dat blok nu meer aanpassingen vereiste weet ik niet.

    Jamey Meijling (als ik z'n achternaam goed heb) zou je voor meer informatie kunnen vragen.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zo even snel uit het hoofd zitten er wel kleine verschillen in de motoren.

    Volgens mij is oa de compressie verhouding hoger bij een 16v.

    Als je al een 16v kop op een 8v blok wil doppen zit je toch ook met een hoop rand zaken die je ook moet hebben, denk hierbij aan krukaspoelie, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (en de rest van de uitlaat), kabelboom en ecu, bobine(s), injectoren enz.

    Daarom lepelt iedereen gewoon het hele blok met alles er op en er aan in de auto. Is gewoon een stuk eenvoudiger en financieel ook meer verantwoord.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/8.2 Chrome/63.0.3239.111 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    26-05-19 om 21:42
    Berichten
    5
    Topics
    2

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Zo even snel uit het hoofd zitten er wel kleine verschillen in de motoren.

    Volgens mij is oa de compressie verhouding hoger bij een 16v.

    Als je al een 16v kop op een 8v blok wil doppen zit je toch ook met een hoop rand zaken die je ook moet hebben, denk hierbij aan krukaspoelie, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (en de rest van de uitlaat), kabelboom en ecu, bobine(s), injectoren enz.

    Daarom lepelt iedereen gewoon het hele blok met alles er op en er aan in de auto. Is gewoon een stuk eenvoudiger en financieel ook meer verantwoord.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/8.2 Chrome/63.0.3239.111 Mobile Safari/537.36
    Klopt, die randzaken zijn zeker nodig.
    Nadeel van de hele motor eruit is dat je flink moet sleutelen, terwijl de kop verwisselen veel minder schroefjes boutjes radiatoren fans enz bevat lijkt me een spannend hobby klusje om lekker in de schuur te doen
    Maar de aanschaf van een volledig overeenkomend motorblok en daar dan alle randzaken van af te halen moet dan dus wel te doen zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk Berichten
    Er rijdt al een 306 1.6 16v rond. Maar of het inbouwen van dat blok nu meer aanpassingen vereiste weet ik niet.

    Jamey Meijling (als ik z'n achternaam goed heb) zou je voor meer informatie kunnen vragen.
    Bedankt, nu maar hopen dat hij wellicht zelf leest en zijn verhaal doet

    Gister kwam ik op het forum nog een andere tabel tegen waar hele andere motorcodes op stonden.. Eerst maar eens vaststellen wat voor motor er precies in zit en dan zien welke kop erbij zou passen.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje een dromer ben hoor,, denk graag na over mogelijkheden maar of ik de tijd ga nemen is maar de vraag.

    Beide in ieder geval bedankt voor jullie reactie

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gehele motor kun je er binnen een dag uit hebben.
    Denk (of weet eigenlijk wel zeker) dus dat het naast alleen eenvoudiger en financieel meer verantwoord ook nog eens sneller is

    Jamey mijling (project orange op youtube) heeft ook gewoon een complete swap gedaan.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/8.2 Chrome/63.0.3239.111 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  7. Naar Boven | #6
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik kan een 16V kop op een gewone 8V TU alleen maar afraden, er zijn talloze kleine verschilletjes (o.a. in de electronica) waardoor je geheid gaat vastlopen.

  8. Naar Boven | #7
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 19:03
    Berichten
    3.735
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    16v kop past niet op een 8v

    Compressie/zuigers zijn anders, je moet alle randzaken mee wisselen (spruitstukkken passen niet) Uitlaat past niet. Alleen de kop wisselen is er niet bij. Kost veel, veel meer energie en uurtjes doppen als in 1 keer de hele motor wisselen. Los van de randzaken zoals electronica...
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. xsi naar gti
    Door timruiter in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 13-03-14, 09:04
  2. kachel gaat van warm naar koud naar warm
    Door Billy Gates in forum Interieur
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 19-03-13, 12:46
  3. 205 CT, naar een CT(i)
    Door xnon in forum Project Showcase
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 31-08-12, 09:01
  4. Van Seat naar Audi naar Peugeot
    Door genex in forum Showroom
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 08-06-11, 16:29
  5. (genex) - Van Seat naar Audi naar Peugeot
    Door Team306Tuning in forum Voorstellen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.