Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 40

Onderwerp: Kachel wordt niet warm

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2019
    Laatst Online
    21-06-19 om 15:56
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    43
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU5JP
    Kleur
    Bleu de Chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Kachel wordt niet warm

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo!

    Ik heb afgelopen weekend een 306 Cabriolet gekocht. Heel netjes nog, maar ik kwam erachter dat de kachel helemaal niet warm wordt. Hoe kan dat nou? De knop op het dash draait stroef genoeg om te geloven dat hij de kachelkraan op het radiateurtje bedient, maar in alle standen alleen koude lucht. Ook verandert er vrij weinig aan de luchtstroom als ik aan die standenknop draai. Hij wil niet op de voorruit en alleen als ik hem op de voorste roosters zet voel je de luchtstroom iets veranderen.

    Ik ga het dashboard maar eens loshalen om te kijken wat er loos is. Vroegah met oude Duitse producten was het zo dat als de kachel niet warm werd, vaak de afsluitklep richting kachelradiateur vast zat of niet afsloot waardoor koude lucht niet langs het radiateurtje kwam. Is dat bij een 306 ook een bekend kwaaltje?

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 21:49
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.531
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dit is denk ik een zekering/relais issue. Had mijn GTI ook nl. Ik heb toen het groene relais (incl. voetje) moeten vervangen.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:41
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.641
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij een 306 van bj. 2000 wordt de kachelklep elektrisch bediend en problemen zitten dan in het bedieningspaneeltje of soms ook in het motortje dat de klep bedient.
    Haal het bedieningspaneeltje er eens uit (eerst de radio eruit) en kijk of er wat verbrand/gesmolten is.
    Mijn eerste stap zou zijn zo.n paneeltje van de sloop halen en simpelweg vervangen, is overigens geen fijn werkje wegens de kabels voor de andere regelkleppen....

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2019
    Laatst Online
    21-06-19 om 15:56
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    43
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU5JP
    Kleur
    Bleu de Chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dank voor de reacties! Nou, paneeltjes en radio verwijderd. Niks geks te zien. Kabels en mechaniekjes gesmeerd en lopen weer soepel. Alles lijkt gewoon te werken. Luchtstroomknop regelt weer zoals hij moet regelen. Geen tijd meer gehad om te gaan rijden om de kachel op te laten warmen, dat doe ik morgenochtend. Hopelijk is het zo al opgelost...

    @Keezx: weet je dat zeker? De knop van de verwarming heeft gewoon een kabel eraan die neem ik aan de kachelkraan bedient. Ook de recirculatieklep gaat handmatig, geen tweede knop naast de airco. De aanjagerdraaiknop heeft een linker en een rechter draaimogelijkheid, waarbij hij in de middenstand de recirculatieklep opent danwel sluit.

    @ Joep: waar zit dat relais ergens? In de zekeringenkast?

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 21:49
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.531
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb hier een '96-er, '98-er, '99-er, '01-er 306 en die hebben allemaal een zelfde bedieningspaneel. Al is die van de '01 cabrio een handmatige airco i.t.t. de automatische van de andere 306jes.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 21:44
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Voor de zekerheid ook even kijken of er geen lucht in de kachel zit, dan word ie ook niet warm nl.
    zorg dat de kraan open staat en dan met draaiende motor de kachel ontluchtingsslang openen kijken of er lucht uit komt.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2019
    Laatst Online
    21-06-19 om 15:56
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    43
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU5JP
    Kleur
    Bleu de Chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dank voor de tips! Kachel ontluchten heeft geen resultaat opgeleverd. Koelvloeistof kwam direct naar buiten. Aanvoerslang wordt ook gewoon warm.

    Dus, of de kraan of de kabel is stuk. Als ik de draaiknop voor de verwarming bedien, hoor ik wel verandering in de luchtstroom. Ik kom er nog niet helemaal achter wat die knop nou precies doet en of er nog iets elektrisch achter hangt. Het lijkt vrij analoog allemaal.

    Het is dus de versie zonder elektrische recirculatieklep, maar wel met airco (die ook niet aanslaat, zal wel leeg zijn. Lampje in de knop gaat wel aan).

    Ik ben bang dat ik het dashboard eruit moet gaan halen. Aangezien deze toch niet zo netjes meer is (stripjes enz oogeplakt) kan ik die gelijk eens vervangen. Lijkt me hetzelfde dash als in de dichte 306en?

  9. Naar Boven | #8
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2018
    Laatst Online
    03-09-19 om 11:13
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    336
    Topics
    11
    Auto
    Mini Cooper Station
    Motor
    1.6 12v
    Bouwjaar
    2013
    Kleur
    Grijs

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn_vK Bekijk Berichten
    Dank voor de tips! Kachel ontluchten heeft geen resultaat opgeleverd. Koelvloeistof kwam direct naar buiten. Aanvoerslang wordt ook gewoon warm.

    Dus, of de kraan of de kabel is stuk. Als ik de draaiknop voor de verwarming bedien, hoor ik wel verandering in de luchtstroom. Ik kom er nog niet helemaal achter wat die knop nou precies doet en of er nog iets elektrisch achter hangt. Het lijkt vrij analoog allemaal.

    Het is dus de versie zonder elektrische recirculatieklep, maar wel met airco (die ook niet aanslaat, zal wel leeg zijn. Lampje in de knop gaat wel aan).

    Ik ben bang dat ik het dashboard eruit moet gaan halen. Aangezien deze toch niet zo netjes meer is (stripjes enz oogeplakt) kan ik die gelijk eens vervangen. Lijkt me hetzelfde dash als in de dichte 306en?
    Kapjes hebben geen verschil tussen cabrio/hatch/etc, wel verschil tussen de phases en wel/geen airco en elektrisch knopje voor recirculatie of analoge draaiknop. Heb nog wel ergens een beschrijving van hoe het hele dash te verwijderen als je wil.
    Mini Cooper 1.5t - Station - grijs
    306 1.4 8v 5drs - blauw

  10. Naar Boven | #9
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 21:44
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Word de retourslang ook warm, dat zou nl moeten als het warme water rond gaat anders kan de kraan of in het ergste geval zelfs de kachelradiateur dicht zitten.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  11. Naar Boven | #10
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2019
    Laatst Online
    21-06-19 om 15:56
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    43
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU5JP
    Kleur
    Bleu de Chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lariekoek Bekijk Berichten
    Heb nog wel ergens een beschrijving van hoe het hele dash te verwijderen als je wil.
    Graag! De Haynes manual vind ik op dit punt niet zo heel duidelijk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brumbrum Bekijk Berichten
    Word de retourslang ook warm, dat zou nl moeten als het warme water rond gaat anders kan de kraan of in het ergste geval zelfs de kachelradiateur dicht zitten.
    Nee, retour blijft koud. Zou dat radiateurtje zo dichtgekoekt kunnen zitten dat er helemaal geen flow meer is? Hopelijk is het "gewoon" de kraan waarvan het kabeltje los zit ofzo.

  12. Naar Boven | #11
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    18-10-19 om 13:05
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.669
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn vK
    Hopelijk is het "gewoon" de kraan waarvan het kabeltje los zit ofzo.
    Het bedieningspaneel kun je gewoon demonteren, hoef je niet het hele dasch eruit te halen. Begin vanonderaf bij het klokje en je radio eruit is ook wel handig. De kabeltjes is veel priegelwerk als je het hele blok eruithaalt, je hebt maar weinig ruimte, kijk uit dat er geen plastic afbreekt. Als het blok eruit is kun je de regelklep bekijken. Denk niet dat de wisselaar verstopt zit , heb ik nog nooit meegemaakt
    Laatst gewijzigd door Froggie; 14-02-19 om 10:46.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  13. Naar Boven | #12
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2019
    Laatst Online
    21-06-19 om 15:56
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    43
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU5JP
    Kleur
    Bleu de Chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    De panelen heb ik er al af, dat is geen enkel probleem. Maar daarmee kom je nog nergens. Het draaiknoppenblokje lijkt verder in orde en de kabel die door de verwarmingsknop bediend wordt lijkt ook goed, maar ik weer niet wat die verder doet behalve een kabel aan de onderkant van het blokje bedienen. Dat werkt in ieder geval.

    Maar om bij de kachelkraan te komen zal het hele dash eruit moeten, gok ik want ik kan hem niet zien of voelen als ik alleen de grijze panelen eruit heb.

    Overigens vind ik de luchtstroom nog steeds slecht. Voorruit blaast bijna niks en voorste roosters ook niet fantastisch.

  14. Naar Boven | #13
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    18-10-19 om 13:05
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.669
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou de ventilatorhuis ook eens eruithalen en de slangenverbinding nakijken, kijk ook even onder de parafaan (inlaat) . Verder kan het een stekkerverbinding zijn, alle verbindingen/relais loshalen en reinigen/ doormeten.

    Parafaan die zit onder je motorkap.
    aan de bijrijders kant links boven tegen het schutbord zit de inlaat voor je ventilatie.

    Dat moet weg, ook het driehoekje wat erover heen zit. Daar kan je bij als je de beschermstrip/bladvanger weg hebt gehaald die tegen je ruit aan zit.

    Dan zit er een rooster en daaronder zit je weerstand.
    Deze kwartslag draaien en je hebt hem los. Laat de stekker niet naar binnen vallen, want je gaat geheid vloeken
    Laatst gewijzigd door Froggie; 14-02-19 om 13:12.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  15. Naar Boven | #14
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2019
    Laatst Online
    21-06-19 om 15:56
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    43
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU5JP
    Kleur
    Bleu de Chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ventilator heb ik er vanochtend uit gehaald. Niks mis mee, draait gewoon zijn rondjes. Klein beetje teflonspray op het asje en hij maakt een stuk minder lawaai.

    Middenconsoledeel waar de asbak en pook in zitten ook weggehaald, zodat ik onder het dash beter kon kijken. Daar zie ik de bediening van de kachelkraan vanuit de voetenruimte van de passagier. Althans, een heveltje dat draait als ik aan de verwarmingsknop draai. Functioneert naar behoren, van buitenaf te zien. Of is dat een klep die bedient wordt en niet de kachelkraan?

    Het blijft een bijzonder verhaal.

  16. Naar Boven | #15
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:41
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.641
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn_vK Bekijk Berichten
    verwarmingsknop bediend wordt lijkt ook goed, maar ik weer niet wat die verder doet behalve een kabel aan de onderkant van het blokje bedienen. Dat werkt in ieder geval.

    Maar om bij de kachelkraan te komen zal het hele dash eruit moeten, gok ik want ik kan hem niet zien of voelen als ik alleen de grijze panelen eruit heb.
    .
    Een 306 heeft geen kachelkraan maar een klep die de warme lucht al dan niet naar het interieur leidt., de radiateur wordt dus niet dichtgezet.
    Deze klep zit voor/onder de middenconsole en is met de hand bereikbaar door het voorste deel van de tunnel te demonteren, niet het dashboard dus.
    Ik kon de klep bij mijn vorige auto met de hand bedienen door de zijpanelen van de tunnel weg te buigen.
    Zo kan je voelen of de hefboom beweegt als je aan de knop draait.
    Edit: dat is dus de bedieningshefboom van de kachel en DIE heeft dus geen probleem, moet dus ergens anders aan liggen
    Laatst gewijzigd door Keezx; 14-02-19 om 14:11.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Kachel wordt niet warm, Start problemen erbij
    Door TankM in forum Interieur
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 24-10-16, 22:25
  2. motor wordt te warm
    Door gieli0 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 34
    Laatste bericht: 15-07-16, 09:30
  3. Kachel wordt niet warmer dan lauw
    Door markosV in forum Interieur
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 03-04-10, 23:15
  4. Reacties: 14
    Laatste bericht: 05-11-09, 13:36

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.