Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Aftappen koelsysteem 306 2.0 S16 voor vervangen thermostaat

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    16-05-19 om 17:18
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Aftappen koelsysteem 306 2.0 S16 voor vervangen thermostaat

    Zo'n 1,5 maand geleden heb ik een een 306 2.0 S16 gekocht welke helemaal is verbouwd als Trackday wagen.

    Wat mij vrij snel opviel is dat de motor temperatuur met dit koude weer laag bleef, namelijk 70 a 80 graden. Ik heb mij laten vertellen dat de thermostaat defect is. Ik was van plan dit zelf te vervangen omdat dit niet al te moeilijk hoeft te zijn.

    Echter loop ik direct al vast bij het aftappen van het koelsysteem. Ik heb overal gekeken maar kan nergens op de radiateur een aftapnippel vinden. Deze zou links onder moeten zitten, maar hier zit helemaal niets.
    Misschien komt het doordat de vorige eigenaar de radiateur vervangen heeft door een after market? Bovenop links zie ik wel de ontluchting, maar dit is dan ook echt het enige.

    Ik zie alleen rechts onderin de dikke slang met connector op het uiteinde van de radiateur waar heel moeilijk is bij te komen. Iets ervoor zitten 2 kleine slangetjes met een slangenklem vast. Deze zou ik wel los kunnen halen, alleen dan krijg ik het koelsysteem niet volledig leeg gezien deze slangen een goede 5 centimeter boven de onderkant zitten

    Wie kan mij een tip geven of verder helpen het koelsysteem "eenvoudig" leeg te laten lopen?

    Alvast bedankt voor de hulp

    Hier een aantal foto's ter illustratie
    20190202_134139.jpg
    20190202_134209.jpg
    20190202_134249.jpg
    Laatst gewijzigd door Wesley86; 02-02-19 om 16:39.

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 21:22
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.252
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zo ver ik weet is die temp. niet verkeerd. Als er al iets niet klopt lijkt het mij eerder dat de thermostaat open blijft hangen... maar zoals gezegd: meeste 306jes blijven bij dit weer met lage kvs temp. rijden. Denk dat als je eens een paar keer flink door trekt de temp. wel omhoog gaat.

    Daarnaast heb ik nog nooit een aftap plug gezien. Gewoon onderste kvs slang los halen. Is ie zo leeg

    ========== Post samengevoegd op 18:04 ========== De vorige post was op 18:03 ==========

    B.t.w. Waarom aftappen om de thermostaat te vervangen? Die zit bovenin en kan dus met weinig verlies van kvs vervangen worden.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    16-05-19 om 17:18
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hallo Joep,

    Bedankt voor je reactie

    In het begin dacht ik ook dat het door het koude weer kwam, maar zelfs snelweg met 120 en dan nog maar een goede 70 graden is wat laag
    Ik heb het vandaag getest en de thermostaat blijft open staan. Je voelt eigenlijk direct warmte (bij een koude start) in de slang naar de radiateur lopen wat naar mijn weten een openstaande thermostaat is? Vandaar ik het plan had om de thermostaat te vervangen.

    Ik durfde het eigenlijk niet aan om zo the thermostaat huis los te halen zonder iets KVS af te laten lopen. Goed om te weten dat dit wel tot de opties behoort.

    En met onderste slang loshalen bedoel je de dikke onderaan met de connector, rechts onder?

    Welke KVS wordt er geadviseerd voor dit type motoren? Ik weet nu ook niet wat erin zit, wel dat het roze/rood is. Ik las wel op het forum dat G12(+) goed moet zijn?

    Het niveau staat tot ongeveer halverwege als je door de vulopening kijkt. Is dat het niveau zoals het hoort want ik zie nergens vulstrepen o.id. staan?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 21:22
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.252
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat kan er mis gaan als je het thermostaathuis los haalt? wet van communicerende vaten, dus alleen dat wat hoger dan thermostaathuis zit, zal er uit lopen.

    wil je toch aftappen, inderdaad die dikke slang los halen. Gaat makkelijkste als de bumper er af is.

    Qua KVS type... ik blijf weg bij rode KVS maar dat is alleen omdat ooit iemand mij dat verteld heeft. Ik gebruik Kroon KVS en heb op de website van Kroon gekeken welke de juiste is.

    Niveau kan zo wel kloppen. Ik vul het altijd wel een beetje bij na een paar ritjes.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    16-05-19 om 17:18
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor je hulp, je hebt me in ieder geval verder geholpen om het klusje toch te klaren

    Ik had al op het forum wat gezien over de discussie aangaande de KVS. Ik zag dat er bij mij rood in zat en begon direct te twijfelen of het wel goed is.
    Als ik bij Kroon of Eurol kijk dan zijn ze beide blauw dus ja....

    Ik ga in ieder geval de bumper eraf halen en alle KVS aftappen. Dan de thermostaat vervangen en dan Kroon KVS erin, dan moet het gewoon goed zijn

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Online
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 21:33
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    694
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij deed ik in de winter altijd een strook spaanplaat van 15 cm breed aan de onderzijde voor de radiateur, is hij sneller op temp, en ook op de snelweg nooit te heet, we rijden hier niet zo hard, ga je naar het buitenland en je wil langere stukken flink doortrekken dan zou ik hem er weer even vootheen halen!
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2018
    Laatst Online
    16-05-19 om 17:18
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het was weer een gedoetje om het voor elkaar te krijgen i.v.m. een verkeerd geleverde thermostaat via de automaterialenzaak maar bij poging 2 is het gelukt.

    Uiteindelijk via het OEM nummer van Peugeot aan de juiste Thermostaat van Gates gekomen. Deze ziet er wel anders uit qua model maar heb het toch maar op gewaagd.

    Er kwam inderdaad geen KVS uit via het thermostaathuis dus heb het systeem ook niet laten leeg lopen. Na het verwisselen het systeem weer netjes afgevuld en goed ontlucht.

    Ondanks de koude ochtenden van afgelopen week komt de motor goed op temperatuur en ligt dit rond de 85 graden. Na een tijd rijden en erna lang stil staan met de motor stationair loopt de temperatuur richting de 90 en gaat de Fan draaien.

    Alles lijkt weer goed te werken, bedankt voor de tips en hulp

    Ps) de oude thermostaat bleef iets open staan en ging ook niet meer dicht ondanks deze wel gangbaar was. Ik heb geen idee of dit zo hoort of dat het altijd al zo is geweest.

  9. Naar Boven | #8
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 21:22
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.252
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zo ver ik weet hoort een thermostaat altijd dicht te gaan als de temperatuur weer onder de ~83 graden zakt. Als de thermostaat niet helemaal dicht gaat, zou het mij niks verbazen als deze ook niet helemaal open gaat.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die veer die er op zit "krimpt" na verloop van tijd waardoor deze de klep open houd.
    Resultaat is een motor die niet meer op temperatuur komt/blijft.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Waarom kiezen voor een Thermostaat 83 C of 89 C
    Door ALbert 2.0 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 27-09-15, 18:27
  2. Thermostaat vervangen 1.8 8v
    Door Anton in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 17-03-13, 11:46
  3. Thermostaat vervangen + los slangetje
    Door Lautje in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 23-10-08, 17:52
  4. Thermostaat defect??? Kan ik die zelf vervangen???
    Door boersjo in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 03-07-08, 23:23
  5. (Roy) - Thermostaat vervangen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.