Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 t/m 16 van 16

Onderwerp: Duurzaamheid en milieu

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    07-04-19 om 20:45
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    138
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Duurzaamheid en milieu

    Gesplitst uit https://www.306forum.nl/23273-autoko...aamheid-2.html topic - Moderator

    Een deel van de fijnstof komt van de banden.

    uit https://www.amt.nl/techniek/artikel/...rove-cookies=1

    Artikel:
    Komt fijnstof vooral uit de uitlaat of juist van de banden?

    Techniek Premium 22568

    Zomer in Nederland. Temperatuurrecords sneuvelen en Bovag stelt vast dat een half miljoen auto’s op winterbanden rijden. Hoeveel extra fijnstof levert dat? AMT rekent aan band en milieu.
    Komt fijnstof vooral uit de uitlaat of juist van de banden?
    Ooit zat daar profiel. Later werd dat fijnstof. Maar hoeveel? (Foto: Shutterstock)

    Ok, met de NOx-uitstoot hebben autofabrikanten er jarenlang een potje van gemaakt, met fijnstof ligt dat anders. Euro 5-diesels met een goed werkend af-fabriek roetfilter blijven keurig onder de norm van 0,005 gram per km. Niet alleen in het lab, ook op de weg!
    Zelf rekenen

    Maar hoeveel is dat eigenlijk, 0,005 g/km? Is dat meer of is dat minder dan er door slijtage van de banden komt? Cijfers daarover zijn niet beschikbaar, dus berekenen we ze zelf. Dat is makkelijker dan het lijkt, reken maar mee!
    Van nieuw naar oud

    Ok, we gaan uit van een veelvoorkomende band, pak ‘m beet een 205/55 R16. Zo’n band heeft een afrolomtrek van net geen 2 meter. Laten we zeggen dat de profieldiepte van een nieuwe 7,6 mm is en van een versleten exemplaar 1,6. Dan is er tijdens de levensduur 6 mm aan profieldiepte verdwenen.
    Strook rubber

    Hoeveel rubber is dat? Nou, dat gaat om een strook van bijna 2 meter lang, 20,5 cm breed en 6 mm hoog. Nou ja, niet helemaal. Want in die strook zaten ook profielgroeven, daar zat vanaf het begin af aan al geen rubber. We gaan er even vanuit dat 30 % van het profiel uit lucht bestond en berekenen dan het volume aan rubber in de strook: iets meer dan 1700 cm3. Voor het idee, dat is meer dan zo’n anderhalf liter melkpak.
    Van band naar fijnstof

    Goed werk, maar de Euronorm is in grammen, niet in volume. Even opzoeken wat het soortelijk gewicht van autobandenrubber is: 0,92 gram per cm3. Ok, dan komen we uit op een dikke 1,5 kg aan rubber dat tijdens de levensduur van de band wordt omgezet in fijnstof.

    Dan komt er al gauw honderd keer zoveel fijnstof van de banden als uit de uitlaat

    Factor 25

    Een auto heeft vier banden, en als die nu eens 50.000 km mee gaan dan komt er per kilometer dus…, reken, reken…, 0,126 gram fijnstof van de banden. Dat is ruim 25 keer zoveel als de 0,005 gram die er maximaal uit de uitlaat komt. Oef, dat is wel erg veel. Maar eigenlijk konden we het weten. “Positieve effecten elektrische auto op luchtkwaliteit overschat“, schreef De Volkskrant twee jaar geleden al.
    Misschien wel honderd keer!

    Stel nou dat winterbanden op een hete zomerdag vier keer zo snel slijten, dan komt er bij zo’n auto wel honderd keer zoveel fijnstof van de banden als uit de uitlaat.

    ’s Zomers hier geen winterbanden!
    Tip voor gemeentes!

    Kortom, tip voor gemeentes die met een milieuzone het fijnstofniveau willen verlagen: houd in de zomer auto’s met winterbanden buiten! En bandenvretende elektro-aandrijvers? Tja, die zou je eigenlijk het hele jaar de toegang moeten ontzeggen…

  2. Naar Boven | #16
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 06:20
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.252
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gelukkig tank ik in de GTi's en cabrio Euro98 wat in B maar 2ct per liter duurder is dan Euro95 Dus die schone E10 is dus ook een farce. Anders hadden ze die wel veel goedkoper gemaakt.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily



 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Autokosten, verbruik EN duurzaamheid
    Door gerard19632011 in forum Algemene Discussie
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 11-12-18, 18:34

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.