Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 t/m 22 van 22

Onderwerp: Het Peugeot avontuur (Even voorstellen)

  1. Naar Boven | #1
    ~Orin's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2018
    Laatst Online
    14-06-19 om 13:51
    Locatie
    Midwoud
    Leeftijd
    23
    Berichten
    53
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XS Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU10J4R (RFV)
    Kleur
    GRIS ASTER MET. 2C

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Het Peugeot avontuur (Even voorstellen)

    Hallo medeliefhebbers,


    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Peugeot 306. Altijd al gewild en altijd al gekeken of ik iets moois kon vinden... Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Peugeot 306, 2.0 16v uit het bouwjaar 2000. Deze auto kwam ik eind zomervakantie tegen op marktplaats met maar 149.000KM op de teller. Prima dus als je het mij vraagt! Het proef ritje was al gelijk genieten met een heerlijk geluid dat met behulp van een RVS einddemper goed naar wens was. Niet al te hard en toch lekker brommen. Verder was de beste man van wie ik de auto kocht zelf niet meer in staat om te genieten van zijn 306 vanwege lichamelijke klachten. De man was dan ook zeer oprecht en eerlijk in zijn uitleg. Alle papieren van onderhoud waren aanwezig en alles kon aangetoond worden. Heel fijn als een auto al bijna 150K heeft gereden.

    Om mijn liefhebberij uit te breiden hierbij toch maar even aan draadje aangemaakt.



    Even voorstellen:
    Ik ben Orin, momenteel 22 jaar. Ik heb al van jongs af aan een Peugeot kriebel gehad die nooit is weggegaan.
    Mijn vader is o.a. in het bezit geweest van een 405, 406 sw en nu 307 sw. Echter hebben ze weinig problemen gegeven altijd en daarbij was normaal onderhoud niet uitgesloten natuurlijk. Sinds dien voel ik me comfortabel met het merk. Verder ben ik Media vormgever van beroep en probeer ik in mijn vrije tijd originele auto stickers te reproduceren.


    Waarom ikzelf een Peugeot wilde en ook heb gekocht begon allemaal bij de Peugeot 205. Super auto voor weinig geld en heeft altijd al een beetje het bloed van de Rally en Dakar in zich gehad. Mijn oog viel toen ik 18 was op de rode 1.9 GTi uitvoering met dakraam... Tjha.. Wie wil dat nou niet als je 18 bent? De 205jes waren relatief betaalbaar en het was ook mijn eerste keus. Toen gebeurde er rare dingen op het gebied van 205 aanbod op internet... Nabij ik mijn rijbewijs had behaald waren de GTi's in zeer korte tijd behoorlijk gestegen in waarde. Dus dit geintje ging niet meer door... Maar ik wou zo graag een auto! Dus na wat zoekwerk is mijn oog gevallen op een 205 Génération uit 1998. Zeker niet de sterkste en beste uitvoering die Peugeot heeft neergezet, maar wel met de nieuwste gemakjes. Afstandsbediening met centrale deurvergrendeling, elektrische ramen en relatief zuinig voor zijn tijd. Het 1.4i blok trok ook gemakkelijk weg met 780KG aan gewicht en kon daardoor nog met gemak mee met het verkeer.

    De 205 heeft mij tot nu toe nooit in de steek gelaten en altijd thuis gebracht. Dit mooie karretje heeft me heel veel geleerd op autotechnisch gebied. Wellicht kennen mensen mij dan al van het "Le Lion d'Or" forum.

    Voor de liefhebber twee foto albums van de 205:
    Foto album
    Foto album werkzaamheden


    Genoeg over de 205 te vertellen eigenlijk, maar plaatjes zijn leuker. Dan maar eens even waar ik hier echt voor ben gekomen. Mijn recente aankoop de Peugeot 306. De midden auto die mij meer comfort bied dan de 205 en een beter rijgedrag opleverde dan mijn vorige Peugeot 307. De Navitech was niet zo'n succes met zijn VAN interface en CD navigatie die bij elke grensovergang moest verwisselen. Uiteraard was de comfort dan weer van een ander niveau.

    Het 2.0 blok zorgt voor soepele en redelijk zuinige snelweg ritjes. Dit is ivm mijn werk zeker handig. En op vakantie zeker geen overbodige luxe. De 306 gedraagt zich dan ook uitstekend in bergachtige omgevingen. Dit heb ik mogen meemaken toen ik in Duitsland op vakantie was met de herfstvakantie. Voordat deze vakantie kon plaatsvinden waren er wel een aantal punten die de 306 vertoonde na een aantal weken bezit... Ik zal de punten even op een rijtje zetten. Ik heb helaas heel weinig foto's gemaakt... Wel is het zo dat ik tot de ontdekking kwam dat de dealer waar deze Peugeot is onderhouden behoorlijk heeft lopen prutsen. De vernieuwde remleidingen waren schots en scheef en lekte bij de verbind punten. Het leek net alsof er een rest stukje koper tussen is gekwakt... Verder nog het euvel gehad waarbij de Sebring RVS einddemper begon te lekken... De einddemper blijkt van een Opel af te komen en is door middel van wat deuken passend gemaakt voor de 306, waarbij de middenpijp en demper ook niet meer origineel op elkaar verbonden zat. Er zat een ring tussen de twee trompet eindes gemonteerd die nergens meer verkrijgbaar was... Oude VW's en Porsches gebruikten die ringen nog wel eens maar dat was dus niet de maat die ik nodig had. Dit is opgelost door de trompetjes door te slijpen en een reparatie stuk erop te hebben gelast... Nu kan de demper weer gewoon los en vast met een klem. Overigens is het geluid wel echt top!


    Om het draadje wat kleur te geven hier nog een bescheiden aantal foto's:


    Auto bij aanschaf


    Lekker wassen


    Toch kleiner dan je denkt haha




    De kleine verbeter puntjes:
    - Dashcam verwijderd die enorm in het zicht zat. (iemand interesse?) Door de montage is destijds de middenconsole gebroken en gescheurd.
    - Alarm installatie deels onklaar gemaakt. Twijfel over complete verwijdering...
    - Nieuw ventilatie rooster gemonteerd van de middenconsole (was gebroken)
    - Verlichting kachelbediening vervangen, dit deed niks meer. Lampjes blijken moeilijk te vinden.
    - Nieuwe Valeo koplamp en breedstraler gekocht omdat één kant helemaal geel en vol vocht zat. (waarschijnlijk schade gereden)
    - Auto uitgelijnd waaruit een veerpoot graden verschil kwam. (gerelateerd aan schade) Iemand die mij hierbij kan adviseren?
    - Bumpers vast gezet met tyraps... Alles is zowat afgebroken helaas.
    - Pioneer composet ingebouwd.
    - Pioneer radio werkend met stuur pookje.
    - Pioneer achter speakers (Hoedenplank aangepast)
    - Pioneer subwoofertje 250watt voor de diepe klanken.
    - Een poging gewaagd om de auto te kleien (clay bars zijn een beetje op)
    - Lak in de wax gezet.
    - Groot deel cockpit spray verwijderd (Plakkende troep )

    Aandachtspuntjes:
    - Wiellager rechts maakt veel geluid bij koud weer.
    - Windgeruis boven de 70KM/u bij bestuurderskant. (Iemand enig idee?)
    - Voor en achter bumper vertonen schade en voorzijde zit niet helemaal lekker op zijn plek.
    - Lak is dof, is toe aan een goede polijstbeurt.
    - Veel lakstift plekjes...
    - Uitdeuken op een paar plekjes
    - Geratel in deurpaneel (Komt geluid niet tot zijn recht)
    - Motorruimte schoonmaken.
    - Herrie/geratel van interieur ventilator



    Verlanglijstje:
    - Peugeot 205 1.9 GTi met dakraam
    - Peugeot 505
    __________________________________


    To-do list/plannen:
    - Mist windshield washers installeren.
    - GTI lip installeren.
    - Polijsten.
    - Interieur reinigen met extractor.
    - Een radio pookje uit een Peugeot 206 toveren.
    - Een zelf dimmende binnenspiegel.
    - Leder interieur. (Stoel verwarming?)




    Meer foto's volgen snel!
    Mvg, Orin.
    Laatst gewijzigd door ~Orin; 15-11-18 om 14:39.
    Peugeot 205 1.4i Génération 1998
    Peugeot 306 2.0i XSI 2000

  2. Naar Boven | #16
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 19:11
    Berichten
    3.690
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    @Orin: Heb je de oude achterbumper nog?
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  3. Naar Boven | #17
    ~Orin's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2018
    Laatst Online
    14-06-19 om 13:51
    Locatie
    Midwoud
    Leeftijd
    23
    Berichten
    53
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XS Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU10J4R (RFV)
    Kleur
    GRIS ASTER MET. 2C

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster Bekijk Berichten
    @Orin: Heb je de oude achterbumper nog?
    Yes, die heb ik nog
    Peugeot 205 1.4i Génération 1998
    Peugeot 306 2.0i XSI 2000

  4. Naar Boven | #18
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 02:37
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.809
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je verteld dat de "sporing" niet goed is omdat hij naar rechts trekt.
    Dat is juist wat ze afstellen met het uitlijnen .

    Als een draagarm verder naar achter zou staan als de andere heb je of aan een kant een immatatie draagarm of een kromme draagarm (of in een heel ongelukkig geval een krom subframe).
    Vraag me alleen af in hoeverre een lichte afwijking dat gedrag verklaart.
    Bij die van mij is caster links en rechts ook niet 100% perfect gelijk (camber ook niet trouwens) en daar merk je echt helemaal niks van.

    Helemaal in het begin had je het trouwens nog over een aanzienlijk camber verschil tussen links en recht, die is er nu dus niet meer?

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/8.2 Chrome/63.0.3239.111 Mobile Safari/537.36

  5. Naar Boven | #19
    ~Orin's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2018
    Laatst Online
    14-06-19 om 13:51
    Locatie
    Midwoud
    Leeftijd
    23
    Berichten
    53
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XS Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU10J4R (RFV)
    Kleur
    GRIS ASTER MET. 2C

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het is nog niet helemaal duidelijk wat er gaande is met de uitlijning v/d auto, ze kunnen de voorwielen iig niet juist afstellen, waarschijnlijk wegens een tik dat de auto heeft gehad in het verleden. Dat was ook wel te zien aan de ophanging v/d deur aangezien deze volledig onjuist zat. Dit was dan ook de reden van het windgeruis waar ik last van had. De deur is inmiddels beter opgehangen, maar er is nog steeds sprake van een lichte windruis maar wel minder.

    Daarnaast heeft de deur een stukje lak verloren nadat deze gewassen werd, onder de laklaag kwam ik allemaal groene plamuur tegen, ik denk dat dit een keer gerepareerd is geweest. Dus kleur verf gekocht en blanke lak etc etc. en proberen weg te werken. Helaas wijkt de kleur van het origineel erg af met hetgeen wat in de spuitbus zat, aldus een lange schuur en polijst sessie als gevolg.





    Jammer genoeg blijft het zichtbaar door het kleurverschil, en is dit even waar ik het bij moet laten.

    Ook naar een hoop ellende(commentaar v/d garage?) te hebben gehad met het koppelingspedaal ben ik er achter gekomen dat Peugeot een sportieve veer heeft geplaatst bij het koppelingspedaal. Dit belemmerde het rijcomfort en zorgde ervoor dat schakelen niet altijd feilloos ging. Deze is nu verwijderd en dit verbeterd het koppelingsgevoel voor de wat rustigere ritjes. Ook de snelle schakel sessies zijn er niet op achteruit gegaan.



    Uiteindelijk heb ik nog even de tijd genomen om de auto er optisch ook weer wat frisser te maken door felle LED kenteken lampjes te plaatsen. IK vind het zelf een mooie moderne touch bij deze auto
    De camera pakt het wel moeilijk op, maar het ziet er goed uit.




    Verder naar een volgend probleem waar ik nu mee zit is een rommelend dof geluid vanachter de auto als ik over een klinker straat rijd... Het lijkt vooralsnog van de achterspoiler te komen die tegen mijn achterruit aantikt. Heeft iemand ervaring met de ophanging van zo'n spoiler? Het middelpunt zit veel speling op waardoor er kans is dat de spoiler ergens tegenaan vibreert. Tevens kan het zijn dat het de uitlaat is aangezien deze dicht tegen het hitteschild zit vanwege de verkeerde einddemper, iemand hier een oplossing voor dat niet weg smelt?

    Bij voorbaat dank.


    Mvg, ~Orin.
    Peugeot 205 1.4i Génération 1998
    Peugeot 306 2.0i XSI 2000

  6. Naar Boven | #20
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 02:37
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.809
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    die veer zit bij elke 306 op/aan het koppelingspedaal, anders trekt deze niet geheel terug en houd dan druk op het druklager.
    gevolg daarvan is dus een sneller slijtend druklager en mogelijk zelfs een hevel die volledig weg slijt.


    zoals ik het nu lees is er dus naast zichtbare cosmetische schade ook zichtbare chassis schade?


    spoiler zit links en rechts vast in/aan de achterklep met ik dacht twee torx schoeven (niet 100% zeker, kunnen ook 2 kleine boutjes zijn)
    even de boel achter de spoiler goed schoonmaken en terug monteren met wat sterke dubbelzijdige tape (van dat zwart?grijze schuim spul, verkrijgbaar bij bijv lasaulec), of als je heel dapper bent hier een daar wat polymax (krijg je hem direct niet weer fatsoenlijk en heel los).

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  7. Naar Boven | #21
    ~Orin's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2018
    Laatst Online
    14-06-19 om 13:51
    Locatie
    Midwoud
    Leeftijd
    23
    Berichten
    53
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XS Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU10J4R (RFV)
    Kleur
    GRIS ASTER MET. 2C

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor je bericht. Ik lees hier een geheel ander verhaal:
    https://306oc.co.uk/forum/archive/index.php?thread-11543.html

    Verder vindt ik het persoonlijk ook een verbetering. Tov het origineel.

  8. Naar Boven | #22
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 02:37
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.809
    Topics
    126
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    conclusie van het hele verhaal daar is dat meneer zich geheel tegen spreekt.
    zoals ik al zij hoort dat ding er gewoon te zitten om genoemde redennen, heb nu al meerdere 306en versleten en daarvan de helft zelf ook nog eens gedemonteerd.
    daarnaast ook al meerdere onderhouden (maar ook andere auto's) en echt bijna iedere auto heeft een veer op het koppelingspedaal of een andere metrode om het pedaal omhoog te houden.

    hele symptoom wat beschreven word is een zelfstellende kabel die verrot is en steeds verder naar buiten stelt (langer word).
    vervang je die dan is het gewoon klaar, vervang hem alleen wel voor een originele want 99% van de aftermarket kabels zijn waardeloos.
    vervang je hem niet komt je koppeling niet geheel vrij en verbrand je je koppelingsplaat, drukgroep en vliegwiel vanzelf.

    ========== Post samengevoegd op 22:19 ========== De vorige post was op 22:05 ==========

    en als het niet de kabel zelf is dan is gewoon je drukgroep langzamerhand aan het overlijden.
    die 306en komen nu gewoon op leeftijd en zaken als een koppeling/drukgroep hebben niet het eeuwige leven.
    kan trouwens ook nog gewoon zijn dat de as waar de hevel onderdeel van uit maakt wat stroef beweegt in de kunstof bussen in de versnellingsbak of dat een van die bussen uitgesleten/kapot is.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Yme op avontuur.
    Door Yme in forum De koffietafel
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 14-03-19, 15:07
  2. Even voorstellen - Peugeot 306 XR
    Door rikkert in forum Showroom
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 07-09-12, 22:18
  3. Even voorstellen, Peugeot 306 XSi
    Door Michiel84 in forum Showroom
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 08-12-10, 12:24

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.