Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 25

Onderwerp: Na kontakt uit geen radiateur ventilator?

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2018
    Laatst Online
    30-03-19 om 16:23
    Locatie
    EHV
    Berichten
    26
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XR Belfort XR 1,6 Belfort Hatchback, 5 deurs
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP/L/Z (NFZ), MA/5 versnellingsbak
    Kleur
    wit

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: (opgelost!) Na kontakt uit geen radiateur ventilator?

    Viel me al eerder op, je zet de motor (en het contact) af en er slaat geen radiateurfan aan. Vandaag getest, bij contact weer aan begint de fan te loeien...was in de veronderstelling dat dat altijd van zelf ging, indien noodzakelijk.

    (conclusie:bij de versie die ik heb, stopt de radiateurfan als het contact uitgezet wordt, wil je koelen moet het weer op contact, mits warm genoeg)!
    Laatst gewijzigd door barth_306; 06-07-18 om 20:03. Reden: opgelost

  2. Naar Boven | #2
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 02:12
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.185
    Topics
    40
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als de motor nog te warm is als je het contact uit zet, dan hoort er een ventilator te draaien. Als het systeem dit niet meet (thermostaat) dan schakelt alles uit bij het terugdraaien van de sleutel. Wellicht dat er eenthermostaat (of bijbehorend relais) defect is.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_4 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15E148 Safari/604.1
    Preview

    Ik pṛbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  3. Naar Boven | #3
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:09
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.429
    Topics
    243
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Denk eerder dat de motor nog niet warm genoeg is geweest om de fan aan te laten staan na contact uit. Ik heb dat met de GTI ook maar twee keer gehad. Een keer na heel hard doorstampen, andere keer toen het in Zuid Limburg 42°C was, paar jaar terug.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    22-08-19 om 12:00
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heb het bij mijn HDi nog nooit gehad, maar weet wel dat hij pas blijft draaien als je de motor uit zet met een temperatuur boven de 100 graden (rond de 80 is normaal voor dat blok).

  6. Naar Boven | #5
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:20
    Berichten
    3.738
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ^^ Dus dat. Hier net zo. Als de fan niet draait, zal die ook niet gaan draaien als het contact uit gaat.
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2018
    Laatst Online
    30-03-19 om 16:23
    Locatie
    EHV
    Berichten
    26
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XR Belfort XR 1,6 Belfort Hatchback, 5 deurs
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP/L/Z (NFZ), MA/5 versnellingsbak
    Kleur
    wit

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Okee, bedankt...zal de thermostaat in de gaten houden, motor is verdacht snel warm.

    Waarom gaat de fan wel 100% draaien bij contakt weer aan?
    Laatst gewijzigd door barth_306; 29-06-18 om 02:12.

  8. Naar Boven | #7
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    22-08-19 om 12:00
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ok, even wat uitleg. Een deel is speculatief en een deel is gebaseerd op eigen observaties. De info is voor de HDi, maar zal ook van toepassing zijn op andere blokken.

    Er zitten (denk ik) meerdere niveaus in het systeem.
    Motor koud genoeg gaan de fans niet draaien, ook niet met contact aan.
    Motor warmer dan X (in het geval van de HDi 90 graden): lage stand
    Motor warmer dan Y (HDi: 100 graden): hoge stand
    Zet je dan het contact uit dan gaan de fans uit.
    Motor warmer dan Z (Ik zei eerder 100 graden voor de HDi maar dat is bij nader inzien 110 graden): hoge stand, ook met contact uit.

    Als ik de temperatuursensor los trek en contact aanzet gaan de fans meteen vol draaien. Zet ik dan het contact uit, blijven ze doorlopen.
    Dat komt natuurlijk omdat er geen waarde gemeten word en de ECU een veilige (dus de meest extreme in het geval van temp) aanneemt.

    Korte uitleg: Niet te veel zorgen over maken, dit is normaal gedrag.

    Thermostaat kun je checken door de motor warm te rijden en te voelen of je bovenste radiateurslang warm word.
    Overigens, wat is verdacht snel warm, en wat is warm? Die TU blokjes mogen volgens mij best wat hebben.

  9. Naar Boven | #8
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:20
    Berichten
    3.738
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik lees nu dat mijn antwoord eigenlijk wat te summier is.
    Op het moment dat je ventilator niet aanstaat als je het contact uit zet, dan zal deze ook niet gaan draaien (tenzij het bij toeval gebeurd net die 100e seconde voor je het contact uitzet ) Draait de ventilator op het moment dat je het contact uitzet dan zal de ventilator blijven draaien zolang als het nodig is.
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2018
    Laatst Online
    30-03-19 om 16:23
    Locatie
    EHV
    Berichten
    26
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XR Belfort XR 1,6 Belfort Hatchback, 5 deurs
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP/L/Z (NFZ), MA/5 versnellingsbak
    Kleur
    wit

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heren, het is me helder, dank voor de uitleg!

  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Eea is afhankelijk van bouwjaar.

    De phase 2/3 hebben een bitron unit die de ventilator (igv airco, ventilatoren) aanstuurt.
    Een hele late (97er) phase 1 heeft die soms ook.

    Alles er voor zit er een thermocontact in de radiateur die de ventilator direct aanstuurt. Deze kent dan ook maar 1 stand en dat is op vol vermogen draaien. Bij deze versie gaat de boel ook uit zodra je de auto uit zet.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #11
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:20
    Berichten
    3.738
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb nog nooit een auto gehad/in een auto gereden die dat had. Als de ventilator draaide, dan bleef die draaien zodra het contact uit ging.
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  13. Naar Boven | #12
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 23:24
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.102
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Eea is afhankelijk van bouwjaar.

    De phase 2/3 hebben een bitron unit die de ventilator (igv airco, ventilatoren) aanstuurt.
    Een hele late (97er) phase 1 heeft die soms ook.

    Alles er voor zit er een thermocontact in de radiateur die de ventilator direct aanstuurt. Deze kent dan ook maar 1 stand en dat is op vol vermogen draaien. Bij deze versie gaat de boel ook uit zodra je de auto uit zet.
    Dat geld niet voor alle auto's waar het zo geschakeld is.
    Bij de 205 automaat zit er ook een sensor in de radiateur, die recent vervangen is, en die draait bij contact uit gewoon netjes door om nog wat te koelen.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 8.0.0; SAMSUNG SM-G935F Build/R16NW) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/7.2 Chrome/59.0.3071.125 Mobile Safari/537.36
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  14. Naar Boven | #13
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2018
    Laatst Online
    30-03-19 om 16:23
    Locatie
    EHV
    Berichten
    26
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 XR Belfort XR 1,6 Belfort Hatchback, 5 deurs
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP/L/Z (NFZ), MA/5 versnellingsbak
    Kleur
    wit

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Vandaag kunnen testen...flink stuk gereden en contact aangehouden, de fan fan ging uiteindelijk 100% en bij contact uit was het klaar. (toch maar contact er op: heeft nog zeker 10 minuten staan loeien). Heb een '96er phase1 met airco.
    cuijck_2.jpg

  15. Naar Boven | #14
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    22-08-19 om 12:00
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nogmaals, zou me er niet teveel zorgen over maken.
    De exacte voorwaarde waaronder de fans blijven lopen verschilt enorm per model/motor/bouwjaar.

    @Theo: De HDi wijkt dus weer af van het bitron-verhaal, daar worden de fans uitsluitend door de ECU aangestuurd via 3 relais. Veel verschil dus, zelfs tussen de verschillende 306jes.

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mijn 1.4 8v (93er) gooide hem ook altijd uit en de 1.6 8v hatch (98er) ook.
    De sedan is bij mij naast de gti's de eerste die na draait maar ook dan mag het haast wel 30° buiten zijn en een temperatuurwijzertje dat rond de 100° zit (wat alleen gebeurt als ie op zo'n dag stationair heeft staan draaien voor ik hem uit gezet heb).

    ========== Post samengevoegd op 11:42 ========== De vorige post was op 11:39 ==========

    Als het goed is stuurt de ecu de bitron aan.
    De 3 contacten zijn lage snelheid, hoge snelheid en airco als ik mij niet vergis.

    De bitron zit in het linker voor spatbord boven de claxon.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Geen brandstofpomp en geen vonk
    Door flits in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 37
    Laatste bericht: 22-10-16, 23:25
  2. Radiateur
    Door daobra in forum Gevraagd onderdelen/accessoires
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 16-02-15, 10:29
  3. Radiateur 306
    Door avalonradio in forum Cabrio
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 15-01-15, 21:15
  4. Ventilator radiateur draait niet!! HELP ;)
    Door DannyStelten in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 02-05-08, 20:07
  5. Reacties: 14
    Laatste bericht: 26-03-08, 22:49

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.