Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 46

Onderwerp: Onderste koelslang 1.6 8v vervangen

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2016
    Laatst Online
    17-08-19 om 15:55
    Leeftijd
    50
    Berichten
    108
    Topics
    8
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Onderste koelslang 1.6 8v vervangen

    Hallo medepeugeotrijders,

    Sinds kort heb ik een kleine lekkage onderaan de radiateur bij de aansluiting met de koelslang.
    Het betreft een 1.6 break (89 pk) uit 2000 met airco mocht dat nog verschil maken.

    De slang is niet gescheurd en ook het pijpje op de radiateur niet, het sijpelt langs de verbinding/aansluiting.
    Ik heb hier 2 vragen over:
    Is dit soort lekkage relatief makkelijk te verhelpen of moet de slang vervangen worden?
    Hoe vervang je die slang het makkelijkste? Lijkt er op dat de voorbumper er dan af moet maar als ik dat kan voorkomen dan graag!!

    Alvast bedankt voor de hulp.

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Online
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 12:16
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hij lekt dus tussen de pijp en de slang? Zit dat toevallig nog met zo'n eenmalig te gebruiken slangenklem vast?
    Zoja kun je proberen deze door te knippen en te vervangen door een schroefklem. Ook meteen even het rubber inspuiten met siliconespray om het wat soepeler te maken.
    Als dat niet werkt word het denk ik vervangen.

  3. Naar Boven | #3
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2016
    Laatst Online
    17-08-19 om 15:55
    Leeftijd
    50
    Berichten
    108
    Topics
    8
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Tussen de pijp en slang idd.
    Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ie vast zit, hij zit IN de radiateur ipv er overheen geschoven of ik moet helemaal scheel zijn en het verkeerd gezien hebben.
    Dat had ik idd duidelijk(er) moeten vermelden, sorry!
    Als het zo'n aansluiting zou zijn als jij bedoelt zou het idd een stuk makkelijker zijn en ik een stuk vrolijker.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2016
    Laatst Online
    17-08-19 om 15:55
    Leeftijd
    50
    Berichten
    108
    Topics
    8
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dit zou trouwens de slang moeten zijn of in ieder geval 1 die er op lijkt.
    De rechterkant moet aangesloten worden op de radiateur.
    Ik ken dit systeem niet dus daarom vraag ik me ook af of de kleine lekkage te verhelpen is of dat er een andere slang in moet.

    radiatorslang.jpeg

  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    11-08-19 om 23:46
    Locatie
    Hengelo
    Leeftijd
    45
    Berichten
    106
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU10J4R - AL4
    Kleur
    Gris Thallium Metallic - EVWC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb even in Service Box gekeken: er zit een O-ring/pakking tussen de slang en radiateur, en er zijn een aantal verschillende, afhankelijk van uitvoering en OPR-nummer.
    Hoe het aangesloten is kan ik niet precies zien, ik zie geen klem, lijkt meer alsof de slang er inderdaad ingeduwd moet worden.
    Slangen en O-ringen/pakkingen zijn nog leverbaar via de dealer volgens Service Box, de slangen zijn wel prijzig (tussen de EUR 80 en 90).

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:40
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als het langs het rubber lekt dan is da slang lek, aan het eind van de slang zit nl een stalen bus zowel in als over de slang geperst en dat hoort dicht te zijn, de stalen bus die over de slang geperst zit schuift in de radiateur een O ring ertissen als afdichting, dus het is zaak heel precies te bepalen waar de kvs vandaan komt, tussen de stalen mof en het rubber of tussen de mof en de radiateur.
    de slang kan eruit door een stalen draadveer van de radiateurbuis te halen net waar de slang erin gaat, en dan is het zaak om de slang eruit zien te wurmen, er zit een rand aan die stalen mof waar je een grote schroevendraaien tussen kunt steken en daarmee wurmen en wippen, hij kan verschrikkelijk vast zitten, wat ik iets makkelijker vind is het R wiel eraf de kuip eruit en daar heb je dan een beetje meer ruimte om te werken!!!
    suc6
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2016
    Laatst Online
    17-08-19 om 15:55
    Leeftijd
    50
    Berichten
    108
    Topics
    8
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Kee, bedankt!
    Morgen dus maar eens kijken of de O-ring lekt of de overgang stalen huls/slang.
    Maar om te repareren moet dus iig de slang uit de radiateur zoals ik het begrijp. En wat ik ook begrijp is dat dat een snertklusje is.....
    Dat ie flink vast zit is eigenlijk wel logisch als er zo veel druk op moet kunnen staan en dan ook nog een beetje corrosie er bij...... Wordt vast een feestje!

  9. Naar Boven | #8
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    16-08-19 om 10:31
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.648
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De o-ring kun je los kopen bij technische handelsonderneming kosten €2,- binnenmaat meten met de schuifmaat en de dikte , flink wat zuurvrije vaseline weer monteren en klaar. Het koel systeem weer goed ontluchten anders heb je straks een groter probleem erbij.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  10. Naar Boven | #9
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2016
    Laatst Online
    17-08-19 om 15:55
    Leeftijd
    50
    Berichten
    108
    Topics
    8
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Eerlijk gezegd moet ik het probleem nog steeds nader onderzoeken al zag ik gister ineens gn plasje onder de auto liggen.
    En ja, er zat echt nog voldoende vloeistof in.
    Maar het is een t grote onzekerheid, zoals het nu is wil ik er geen lange afstanden mee rijden (kan ik niet eens ivm mijn rug) en wil ik het sowieso vervangen.
    Of het nu de hele slang is of alleen die O-ring: Ik wil het fixen.
    Maar dan moet ik wel weer ff wachten tot ie weer lekt want dn pas weet ik waar het fout zit. Het geperste gedeelte of de O-ring.
    Maar hoe dan ook moet die slang uit de radiateur en dat is zo te lezen een lastig klusje, we'll see.....

    Iedereen bedankt voor tips en adviezen, zodra ik zeker weet waar ie precies lekt zal ik het uiteraard melden en jullie ook op de hoogte houden van de werkzaamheden en hopelijke vooruitgang.

  11. Naar Boven | #10
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:40
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het is te proberen om een stuk te gaan rijden , als hij goed warm is komt er druk op de slang te staan en gaat ie laten zien waar het lek zit hopelijk!?
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  12. Naar Boven | #11
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die rare constructies zijn me een raadsel, wat is er tegen een simpel pijpje met een slangklem, zoals de bovenste aansluiting...

  13. Naar Boven | #12
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:40
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keezx Bekijk Berichten
    Die rare constructies zijn me een raadsel, wat is er tegen een simpel pijpje met een slangklem, zoals de bovenste aansluiting...
    Helemaal mee eens daarom heb ik ook 2 auto's luchtgekoeld, hebben helemaal geen water of kvs nodig en rijden ook, nog steeds, prima, brengen mij overal heen waar ik maar heen wil , maar dan ook weer als er meer niet te veel water is onderweg..
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  14. Naar Boven | #13
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2016
    Laatst Online
    17-08-19 om 15:55
    Leeftijd
    50
    Berichten
    108
    Topics
    8
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brumbrum Bekijk Berichten
    Het is te proberen om een stuk te gaan rijden , als hij goed warm is komt er druk op de slang te staan en gaat ie laten zien waar het lek zit hopelijk!?
    Dat ben ik ook van plan maar zal op een ander moment moeten helaas.
    Ben namelijk rugpatient en momenteel gaat het bijzonder slecht dus dat bukken moet even wachten.

    Maar ik neem alle tips ter harte, ik ben blij met jullie hulp.

    ========== Post samengevoegd op 18:01 ========== De vorige post was op 17:59 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keezx Bekijk Berichten
    Die rare constructies zijn me een raadsel, wat is er tegen een simpel pijpje met een slangklem, zoals de bovenste aansluiting...
    Waarschijnlijk 1 van de 1e versies van "laten we het nodeloos ingewikkeld maken zodat de eigenaar naar de garage komt in plaats van het zelf op te lossen".
    Hele vervelende manier van klantenbinding maar daar trappen wij niet in natuurlijk, samen komen we er wel uit.

  15. Naar Boven | #14
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zit een rubber O-ring russen de radiateur hals en de pijp aan de koelslang.
    Deze willen wel een scheuren door uitdroging en hierdoor gaan lekken.

    Slang los nemen en uit de radiateir trekken, O-ring vervangen en eea weer in elkaar zetten en klaar ben je.

    Heb je de versie met de stalen klem die eea op zijn plek houd of nog die kunstof klem?
    Bij die laatste wil wel eens 1 van de haken breken en dan houd hij hem ook niet goed meer in de radiateur met lekkage tot gevolg.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  16. Naar Boven | #15
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 19:03
    Berichten
    3.735
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nare eigenschap van kunststof. Wil wel eens afbreken
    If you play music loud enough, the demons will stay away


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Onderste gril spuiten 306 Break
    Door Beuv in forum Exterieur
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 28-10-11, 22:15
  2. lekkage onderste slang (aansluiting op expansievat)
    Door rick44grunn in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 12-09-10, 16:45

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.