Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 22

Onderwerp: Zekering brandt door bij sluiten kap.

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2017
    Laatst Online
    04-05-19 om 15:01
    Berichten
    11
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Zekering brandt door bij sluiten kap.

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Dag fijne mensen,

    Mijn kap en achterraampjes deden niks meer. Ik kwam erachter dat zekering (uit mijn hoofd nr 22) was doorgebrand. 20 ampere. Ik deed er een nieuwe zekering in en daarmee gingen de raampjes weer open neer, de kap ging weer open, maar... zodra ik de kap wilde sluiten brandde de zekering weer door.

    Na 3 keer een 20 ampere zekering geprobeerd te hebben heb ik er vervolgens een zekering van 30 ampere in gedaan. Resultaat is dat de zekering niet meer doorbrand maar de kap nog steeds niet sluit.

    Weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn? Omdat hij de kap wel open gaat lijkt het me dat de hydrauliek en elektra wel (deels) werkt toch?

    Heeft hij meer vermogen/kracht nodig om de kap te sluiten omdat bijv de scharnieren met de tijd stroever zijn geworden? Maar hij zou in ieder geval het eerste deel wel moeten kunnen doen toch? De afdekkap ontsluiten en optillen.

    Wie o wie kan mij helpen.

    Vriendelijke groeten Olaf.

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:50
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De titel is aangepast van een algemene titel naar een die precies de lading dekt. - Moderator
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2018
    Laatst Online
    03-09-19 om 11:13
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    336
    Topics
    11
    Auto
    Mini Cooper Station
    Motor
    1.6 12v
    Bouwjaar
    2013
    Kleur
    Grijs

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Zekering brandt bij mijn weten door als de stroom die er doorheen loopt te hoog is voor de zekering, anders gezegd vraagt de component achter de zekering (in dit geval de motor van je kap) teveel aan stroom.
    Ik zou dus in die hoek / in de massa zoeken.
    Een te zware zekering raad ik overigens af, gewoon die gebruiken die bedoeld is.
    Mini Cooper 1.5t - Station - grijs
    306 1.4 8v 5drs - blauw

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 13:22
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Om toe te voegen aan wat Lariekoek zegt: Elektromotoren hebben de eigenschap dat ze meer vermogen (bij gelijkblijvende spanning dus een hogere stroom (P=U*I)) gaan vragen op het moment dat ze zwaarder belast worden.
    Dat kan doordat de motor zelf niet goed loopt of dat een component wat daardoor aangedreven word (te) zwaar loopt.
    En inderdaad nooit zomaar een zwaardere zekering gebruiken, dan heb je risico op brand.

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:50
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nieuwe dakmotor heb ik nog te koop, mocht dat het probleem zijn.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 12:21
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.195
    Topics
    40
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olafweller Bekijk Berichten
    Dag fijne mensen,

    Mijn kap en achterraampjes deden niks meer. Ik kwam erachter dat zekering (uit mijn hoofd nr 22) was doorgebrand. 20 ampere. Ik deed er een nieuwe zekering in en daarmee gingen de raampjes weer open neer, de kap ging weer open, maar... zodra ik de kap wilde sluiten brandde de zekering weer door.
    V
    Na 3 keer een 20 ampere zekering geprobeerd te hebben heb ik er vervolgens een zekering van 30 ampere in gedaan. Resultaat is dat de zekering niet meer doorbrand maar de kap nog steeds niet sluit.

    Weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn? Omdat hij de kap wel open gaat lijkt het me dat de hydrauliek en elektra wel (deels) werkt toch?

    Heeft hij meer vermogen/kracht nodig om de kap te sluiten omdat bijv de scharnieren met de tijd stroever zijn geworden? Maar hij zou in ieder geval het eerste deel wel moeten kunnen doen toch? De afdekkap ontsluiten en optillen.

    Wie o wie kan mij helpen.

    Vriendelijke groeten Olaf.
    Zit er genoeg hydrauliekolie in?

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15E148 Safari/604.1
    Preview

    Ik pṛbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2017
    Laatst Online
    04-05-19 om 15:01
    Berichten
    11
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor jullie reacties.

    Waar kan ik de dakmotor vinden? Bedankt Joep als ik een nieuwe nodig heb weet ik je te vinden.

    Hicoly, hoe kan ik dit testen/meten? De kap gaat wel nog open, dit gaat ook op hydrauliek neem ik aan maar is minder zwaar dan dicht doen (optillen). Dus denk je dat dit aan te weinig olie zou kunnen liggen?

    Ik dacht ook naderhand dat het plaatsen van een zwaardere zekering eigenlijk geen slimme zet was. Ik zal de 30 ampere zekering niet meer gebruiken om verdere schade te voorkomen.

    ========== Post samengevoegd op 11:20 ========== De vorige post was op 11:17 ==========

    Daarnaast, de scharnieren in het dak zijn erg vuil van stof omdat ik een tijd in Portugal was met de auto. Kunnen stroeve scharnieren de oorzaak zijn en hoe kan ik die smeren? Gewoon met WD40?

  9. Naar Boven | #8
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 13:22
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Stroeve scharnieren kunnen de oorzaak zijn van zwaar lopen (en dus ook van het doorbranden van de zekering).
    Smeren doe je NIET met WD40 (kan ik niet duidelijk genoeg zeggen).
    WD40 (kruipolie) is om iets gangbaar te maken, smeren doe je met vet, olie of silicone/teflon spray.

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2017
    Laatst Online
    04-05-19 om 15:01
    Berichten
    11
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt fust, vandaar dat ik het vroeg, ik had al zo een vermoeden!

    Ondertussen een update, ik ben langs mijn garage gegaan, die wil er nog wel is even kort naar dingen kijken als ik langs wip.

    Het oliepeil is ok. En hij denkt dat het de schakelaar is.

    We hadden de kap halverwege opengedaan, tot zijn dooie punt zeg maar waar hij nauwelijks kracht nodig heeft van de hydrauliek/motor om de kap te bewegen. Op dit punt drukte ik de knop de andere richting (richting dichtdoen) in, en direct klapte de zekering.

    Op basis van deze test is het volgens hem dus 90% kans de schakelaar of anders iets in de kabelboom.

    --------------------------------

    Ondertussen de schakelaar kunnen testen. De achterzijraampjes hebben exact dezelfde schakelaar zag ik, dus even 1 van die schakelaars geprobeerd en daarmee exact hetzelfde probleem. Hoogstwaarschijnlijk dus iets in de elektra?

    Dit keer bewoog de kap wel een klein beetje voordat de zekering klapte.
    Laatst gewijzigd door olafweller; 30-05-18 om 13:46.

  11. Naar Boven | #10
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    15-10-19 om 10:42
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.667
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je hebt een Pb
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  12. Naar Boven | #11
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 12:21
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.195
    Topics
    40
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fust Bekijk Berichten
    Stroeve scharnieren kunnen de oorzaak zijn van zwaar lopen (en dus ook van het doorbranden van de zekering).
    Smeren doe je NIET met WD40 (kan ik niet duidelijk genoeg zeggen).
    WD40 (kruipolie) is om iets gangbaar te maken, smeren doe je met vet, olie of silicone/teflon spray.
    Ik blijf me verbazen over mensen die tegen WD40 zijn als smeermiddel. Volgens de fabrikant (en ook de verpakking) is het ook een “lubricant”.
    De enige reden die ik kan bedenken is dat wd40 ergvloeibaar is en je dus een behandeling sneller moet herhalen.
    Ikzelf gebruik wd40 voor veel doeleinden, zelf reinigen van bepaalde oppervlakken.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15E148 Safari/604.1
    Preview

    Ik pṛbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  13. Naar Boven | #12
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 22:02
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hicoly Bekijk Berichten
    Ik blijf me verbazen over mensen die tegen WD40 zijn als smeermiddel. Volgens de fabrikant (en ook de verpakking) is het ook een “lubricant”.
    De enige reden die ik kan bedenken is dat wd40 ergvloeibaar is en je dus een behandeling sneller moet herhalen.
    Ikzelf gebruik wd40 voor veel doeleinden, zelf reinigen van bepaalde oppervlakken.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15E148 Safari/604.1
    Verbaas je niet, verwonder je slechts
    Geniet van de voordelen die anderen door hun onwetendheid en halstarrigheid missen.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  14. Naar Boven | #13
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 20:17
    Berichten
    3.752
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    WD40 trekt vuil aan en het wordt uiteindelijk stroperig. Dat zijn de cons.
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  15. Naar Boven | #14
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 22:02
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster Bekijk Berichten
    WD40 trekt vuil aan en het wordt uiteindelijk stroperig. Dat zijn de cons.
    Dan heb je weinig ervaring met wd40, wat sroperig werd is wss oude olie of vet resten!
    Het laat per definitie niets achter wat vuil aantrekt of vasthoud!!!
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  16. Naar Boven | #15
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    15-10-19 om 19:09
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.638
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat komt omdat er vrijwel niets in zit, het is 90% oplosmiddel en wat restjes smerende en conserverende rommeltjes.
    Het is een all in one idiotproof spuitbussie , ontwikkeld voor het Amerikaanse leger om wapens gangbaar te houden , veel kwaad kan het meestal niet, maar voor vrijwel iedere klus zijn er betere, gespecialiseerde middelen.
    Een huismiddeltje voor luie , onwetende mensen, een serieuze sleutelaar gebruikt het niet.
    Wat op het busje staat kan je negeren.
    Vettigheid trekt nooit vuil aan, het houdt alleen vuil vast als het er toevallig op komt.
    Laatst gewijzigd door Keezx; 03-06-18 om 21:36.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Sluiten cabrio cap
    Door Johan Bakker in forum Cabrio
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 04-05-16, 19:34
  2. Sluiten van kap stopt voortijdig
    Door APvD in forum Cabrio
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 05-04-14, 17:08
  3. Reacties: 6
    Laatste bericht: 16-08-13, 15:25
  4. Acculampje brandt niet, dynamo laadt niet...
    Door Marcel Bonnema in forum Electronica
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 23-01-09, 20:49
  5. Zelfdiagnose brandt bij contact, gaat uit na starten.
    Door Nooy001 in forum Electronica
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 14-10-08, 12:35

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.