Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 8 van 8

Onderwerp: Controleren airco vloeistof

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    12-10-18 om 01:25
    Locatie
    Hoorn
    Leeftijd
    26
    Berichten
    105
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Controleren airco vloeistof

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Ik zou graag willen controleren hoeveel airco vloeistof in het tankje zit maar waar kan ik deze vinden .

    Zodra ik het a/C knopje aandruk hoor ik een klik achter her dashboard kastje komen maar totaal geen kou

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_2_6 like Mac OS X) AppleWebKit/604.5.6 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15D100 Safari/604.1
    UA   

  2. Naar Boven | #2
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 04:19
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.197
    Topics
    40
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Airco heeft doorgaans geen tankje met vloeistof. Maar een leifding waar koelmiddel in gasvorm inzit (R134a). Dit kun je eigenlijk alleen controleren door het bij te laten vullen door een specialist.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15E148 Safari/604.1
    Preview

    Ik prÚbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  3. Naar Boven | #3
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 15:25
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Klopt idd, hoewel je wel met een schroevendraaier even een van de vulnippels kan indrukken (het is een soort van autoventiel). R134a is alleen niet zo goed voor het milieu (en de mens!) dus voorzichtig en niet inademen.
    Om nog even een andere mythe uit de weg te helpen: het "bijvullen" van een airco ook niet mogelijk. Het systeem moet altijd helemaal leeg, een kwartiertje onder vacuum gezet worden om te kijken of het dicht is en dan gevuld worden met nieuwe R134a, olie en kleurstof.
    Kost je tussen de 50 en 80 euro om te laten doen.

    Het meest waarschijnlijke is dat de condensor kapot is, dat ding zit vol in de vuurlinie van allerlei steentjes en andere troep wat van de weg omhoog spat, is een duur onderdeel (maar dat is eigenlijk alles aan een airco wel).
    Wat ook zou kunnen, maar minder waarschijnlijk, is dat het systeem gevuld is maar dat de drukschakelaar defect is, of dat de compressor koppeling stuk is.
    Drukschakelaar kun je vervangen zonder het systeem leeg te halen, daar zit ook een ventiel achter.
    De compressor koppeling kun je testen door pin 1&2 op de stekker van de drukschakelaar door te verbinden, de auto op contact zetten maar de motor uit laten. Airco aan zetten en dan moet je de koppeling horen klikken, het is een aardige "klonk".

    Lekken opsporen kan met een UV lamp, er zit kleurstof in het systeem wat groen oplicht.

    Succes!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    15-10-19 om 20:25
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.522
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    R134a wordt over een tijd ook al verboden, net als zín voorganger. De prijs hiervan stijgt laatste tijd fors. Daar waar ik normaal Ä 50 betaalde, betaalde ik deze week Ä 75,-

    Je kunt ook met zn tweeen de werking checken: met draaiende motor zet 1 persoon de airco aan, de 2e checkt of de poelie mee gaat draaien na het inschakelen.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15E148 Safari/604.1
    Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / CitroŽn Xsara Picasso 1.6 8v 2003

  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    12-10-18 om 01:25
    Locatie
    Hoorn
    Leeftijd
    26
    Berichten
    105
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor jullie reacties ,

    Waar kan ik de stekker vinden van de drukschakelaar ?

    En waar vind ik de polie precies ?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fust Bekijk Berichten
    Klopt idd, hoewel je wel met een schroevendraaier even een van de vulnippels kan indrukken (het is een soort van autoventiel). R134a is alleen niet zo goed voor het milieu (en de mens!) dus voorzichtig en niet inademen.
    Om nog even een andere mythe uit de weg te helpen: het "bijvullen" van een airco ook niet mogelijk. Het systeem moet altijd helemaal leeg, een kwartiertje onder vacuum gezet worden om te kijken of het dicht is en dan gevuld worden met nieuwe R134a, olie en kleurstof.
    Kost je tussen de 50 en 80 euro om te laten doen.

    Het meest waarschijnlijke is dat de condensor kapot is, dat ding zit vol in de vuurlinie van allerlei steentjes en andere troep wat van de weg omhoog spat, is een duur onderdeel (maar dat is eigenlijk alles aan een airco wel).
    Wat ook zou kunnen, maar minder waarschijnlijk, is dat het systeem gevuld is maar dat de drukschakelaar defect is, of dat de compressor koppeling stuk is.
    Drukschakelaar kun je vervangen zonder het systeem leeg te halen, daar zit ook een ventiel achter.
    De compressor koppeling kun je testen door pin 1&2 op de stekker van de drukschakelaar door te verbinden, de auto op contact zetten maar de motor uit laten. Airco aan zetten en dan moet je de koppeling horen klikken, het is een aardige "klonk".

    Lekken opsporen kan met een UV lamp, er zit kleurstof in het systeem wat groen oplicht.

    Succes!
    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_2_6 like Mac OS X) AppleWebKit/604.5.6 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15D100 Safari/604.1

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 15:25
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De drukschakelaar zit als het goed is achter de rechter koplamp. De poelie voor de airco word aangedreven door de multiriem en ziet er zo uit (plaatje is inclusief pomp):
    aircopomp.jpeg
    Het middelste stuk van de pomp staat normaal stil, als de koppeling aangrijpt draait het mee.

  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    12-10-18 om 01:25
    Locatie
    Hoorn
    Leeftijd
    26
    Berichten
    105
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Net nog even gekeken voor de polie alleen zie ik deze niet zo snel waarschijnlijk zie ik deze over het hoofd ?

    Hierbij heb ik een filmpje gemaakt. De 2 zwarte buisjes zijn dat de vulnippels ?

    https://youtu.be/jLSPG4JRAWM


    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_3 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15E148 Safari/604.1

  9. Naar Boven | #8
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 15:25
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De aircopomp, en dus de poelie, zit helemaal onderaan het blok, waarschijnlijk kun je het makkelijkste door de wielkast kijken (opkrikken, wiel er af en de modderkuip iets aan de kant halen).
    De 2 zwarte busjes zijn afdekdopjes, voorkomt dat er troep in de vulnippels komt. Die kun je er gewoon af schroeven, daar onder zitten een soort autoventielen en dat zijn de daadwerkelijke vulnippels.
    Dunne buis is hogedruk zijde, dikke buis is de lage druk zijde.
    Die ventielen willen trouwens ook wel eens lekken, kun je zien aan een hoop geelachtige meuk aan de binnenkant van het afdekdopje.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. ruitenwisser vloeistof bevroren
    Door bigd in forum Electronica
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 03-12-10, 12:50
  2. Koel vloeistof lekt!
    Door marcoluten in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 03-09-09, 01:43
  3. Wat eerst te controleren bij uitvallen e.d.
    Door taco2302 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 04-08-07, 06:20
  4. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (bigd) - ruitenwisser vloeistof bevroren
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.