Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 8 van 8

Onderwerp: 306 1.6 TU5JP vliegwiel timing gat vervangen distributieriem, waar??

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2018
    Laatst Online
    01-04-18 om 17:54
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: 306 1.6 TU5JP vliegwiel timing gat vervangen distributieriem, waar??

    Hallo een ieder die de moeite neemt dit te lezen,

    Ik zit met een probleem met mijn 306 break 1.6 uit 2001 met een TU5JP motor. Ik ben de distributieriem, waterpomp en spanrol aan het vervangen. Met het op tijd zetten van de krukas dient er gebruik gemaakt te worden van een gat in het blok en overeenstemmende uitsparing in het vliegwiel waar een 6 mm pin / bout / boor in gestoken wordt om deze te blokkeren.
    Ik kan het gat in het blok echter niet vinden. Volgens mij zit de behuizing van het oliefilter ervoor (ik heb zo'n oliefilter met een plastic behuizing). Voordat ik echter mijn auto (nog) verder uit elkaar haal vroeg ik mij af of dit gat zich hier daadwerkelijk bevindt. Ik heb de auto en het internet afgespeurd, maar zonder resultaat. Ik heb wel iets wat op een gat lijkt gevonden achter de behuizing van het oliefilter, ik kan er echter op geen enkele manier bij en het ook niet goed zien.

    Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? Moet ik de oliefilterbehuizing loshalen om bij het timing gat te komen ?

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 15:46
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    694
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het is geen gat maar een gaatje!!!!
    met een 6mm pen waarvan de laatste 5 cm onngeveer haaks is omgebogen moet je er bij kunnen komen volgens mij, zit idd op een moeilijke plaats.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  3. Naar Boven | #3
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    14-05-19 om 12:47
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.618
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peedabee
    Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? Moet ik de oliefilterbehuizing loshalen om bij het timing gat te komen ?
    Je moet aan de voorkant van het blok zijn je hoeft er niets af te halen. Je moet met het pennetje 6mm voelen en de krukas draaien. Het gat 10mm van het nokkenas wiel moet dan gelijk komen te staan met het gat in de kop. Kijk op 306 Haynes Pdf daar kun je het vinden.
    Laatst gewijzigd door Froggie; 19-03-18 om 20:01.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    20-05-19 om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    als het goed is zit die gewoon in je multiriempoelie.
    blok op tijd zetten door krukas er nokkenas te blokkeren, bout van multiriem poelie er uit draaien (die zit goed vast).
    distributiereiem kappen er af halen, spanner los halen, spanner en waterpomp en riem vervangen, multieriempoelie er weer los op draaien, krukas blokkeren, riem op spannen en dan alles er weer op zetten en klaar ben je.

    dan komt het moeilijkste nog en dat is het koelsysteem ontluchten, dat is bij die Tu motoren geen eenvoudig klusje.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gaatje zit vlak achter bij de startmotor, om de krukas via het vliegwiel te blokkeren bij een TU.
    Vorige 306`s 1.6 xs getuned 130/140 pk,1.9 d XN 4 deurs, 1.8 DW break ijsblauw.
    Ben nog in bezit van een 205 CT(i) om op te knappen. En een rijdende 205 CTI. 306 XT break bj 2001 verkocht.

    Rijdt nu in een alfa 156 1.9 jtd SW full option.

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    20-05-19 om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Haal ik XU en TU weer eens door elkaar.
    Komt bij een TU alleen lang zo kritisch niet als bij een XU.
    had bij die van mij de krukas ook niet geblokkeerd (wel timming gechecked en merkteken met verf op krukaspoulie gemaakt).
    na vervangen even een paar rondjes met de hand en alles stond nog precies et zo als het gezeten had.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2018
    Laatst Online
    01-04-18 om 17:54
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Haal ik XU en TU weer eens door elkaar.
    Komt bij een TU alleen lang zo kritisch niet als bij een XU.
    had bij die van mij de krukas ook niet geblokkeerd (wel timming gechecked en merkteken met verf op krukaspoulie gemaakt).
    na vervangen even een paar rondjes met de hand en alles stond nog precies et zo als het gezeten had.
    Allemaal hartelijk dank voor de reacties!
    Ik heb deze methode toegepast (krukaspoulie aflakken en tijd controleren) en alles draait weer!

  9. Naar Boven | #8
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    21-05-19 om 19:54
    Berichten
    3.682
    Topics
    45
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mooi dat het gelukt is!
    If you play music loud enough, the demons will stay away


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. distributieriem vervangen
    Door heleen in forum Algemene Discussie
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 25-03-15, 15:48
  2. Distributieriem 1.6 vervangen
    Door robinrossie in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 23-07-11, 01:01
  3. Distributieriem 306 1.4 vervangen
    Door vering in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 13-03-11, 21:47
  4. distributieriem timing nokkenas.
    Door acidstorm303 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 03-08-09, 15:43
  5. distributieriem vervangen
    Door Gerben in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 15-04-09, 19:56

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.