Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 13 van 13

Onderwerp: Dynamo riem spannen

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-02-18 om 12:02
    Locatie
    Roden
    Berichten
    28
    Topics
    7
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Dynamo riem spannen

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Goede dag toppers, daar ben ik weer

    Een kennis, monteur, heeft mijn beide multiriemen vervangen: dynamo en stuurbekrachtiging.
    Volgens mij is de dynamo riem niet genoeg gespannen, heb vaak de vrij nieuwe accu bijna leeg.
    Heb gekeken en bij de dynamo zaten 2 schroeven (op de foto nummers 2 en 3) niet vast.
    Ik heb een foto gemaakt. Bij de dynamo zie ik 3 schroeven. Nummer 1 is groot (sleutel 16) en zit wel vast.
    Nummers 2 en 3 (sleutel 13) heb ik nu vast maar vind riem te slap.
    Mijn vraag: kan iemand me precies uitleggen hoe ik deze riem kan spannen?
    Welke bout moet los en om te spannen in welke richting moet ik de dynamo drukken (omhoog of omlaag)?
    Bij Citroen was het altijd makkelijk met de dynamo aan de voorkant.

    Alvast bedankt!
    dynamo.jpg

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Volgens mij gaat het spannen via een excentrische spanrol.
    Ik heb nu even Autodata en de Haynes manual niet bij de hand dus kan het niet opzoeken, misschien kan iemand anders dit bevestigen

  3. Naar Boven | #3
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij een GTi weet ik dat 100% zeker. Daar zit een excentrische spanrol op, die is niet te spannen. Alleen vervangen werkt dan. Bij een TU is het allemaal wel op te spannen.

    Schroef 1 los, (volgens mij zijn 2 en 3 voor de montagebeugel van de spanner, en hoeven niet los. Er moet ergens een boogspanner verstopt zitten die met doppie 10/11 aan kunt draaien. Alleen dit verschilt per type en uitvoering nog wel eens, en helaas is het fotootje net iets te onduidelijk om daar antwoord op te geven. Heb je misschien een overzichtfoto waar de zijkant van de dynamo op staat?

    ========== Post samengevoegd op 09:34 ========== De vorige post was op 09:33 ==========

    Bij een GTi weet ik dat 100% zeker. Daar zit een excentrische spanrol op, die is niet te spannen. Alleen vervangen werkt dan. Bij een TU is het allemaal wel op te spannen.

    Schroef 1 los, (volgens mij zijn 2 en 3 voor de montagebeugel van de spanner, en hoeven niet los. Er moet ergens een boogspanner verstopt zitten die met doppie 10/11 aan kunt draaien. Alleen dit verschilt per type en uitvoering nog wel eens, en helaas is het fotootje net iets te onduidelijk om daar antwoord op te geven. Heb je misschien een overzichtfoto waar de zijkant van de dynamo op staat?

    Slipt de riem ook? Alleen dan zou die namelijk niet goed kunnen laden. Na het goed spannen zou je toch ook even de laadspanning moeten gaan meten om zeker te weten dat de dynamo goed is.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 20:32
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is het niet makkelijker om ook voor het spannen de laadspanning te meten, dan weet je of, en wat, en hoeveel, er veranderd is.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  6. Naar Boven | #5
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als de spanning van de riem niet goed is, kun je meten wat je wil, maar je krijgt de meest gekke waarden uit je multimeter
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb autodata er even op nageslagen, zie onderstaande afbeelding:

    V-snaar 1.6.jpeg
    Dit is de schematische weergave voor de v-snaar (multiriem) van de 1.6 8v.
    GEN is de dynamo (generator)
    CS is de nokkenas (camshaft)
    T is de spanrol (tensioner)
    AC is de Airco comressor (als je die hebt)
    PAS is de stuurpomp (Power Assisted Steering)

    De multiriem moet je dus strakker zetten middels de spanrol, als je de riem op het langste stuk ongeveer een kwartslag kan draaien met duim en wijsvinger zit je goed.

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-02-18 om 12:02
    Locatie
    Roden
    Berichten
    28
    Topics
    7
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik heb ooit dat Hayes gedownload, op pagina 33 staat iets maar ik snap het niet helemaal. Jammer dat voor deze auto's geen Nederlandstalige vraagbakken
    zijn gedrukt...
    Als ik me goed herinner zit ergens een kleine schroef dat je kunt iets stellen (spanrol). Je kan erg moeilijk bij.
    Om een goede foto te gaan maken van de kleine schroef moet ik wiel en wielkast plastiek er af halen en met de kou buiten...
    Riem piept niet maar op de langste stuk kan ik hem hele slag draaien. Dat is te veel.
    Motor is 1,6.
    Vreemd dat in Hayes ziet er beetje anders uit. Maar ik had gehoopt dat dynamo ook te spannen is vanaf de bovenkant
    hayes.jpg
    Laatst gewijzigd door Viber; 20-02-18 om 17:59.

  9. Naar Boven | #8
    ArjanG's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2011
    Laatst Online
    11-10-19 om 19:47
    Locatie
    Peize
    Berichten
    533
    Topics
    10
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / 2.0 Hdi
    Kleur
    blauw

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    als je er niet uit komt moet je maar even een Pb sturen woon zelf in Peize en kom dagelijks in / bij roden langs.

  10. Naar Boven | #9
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 16:40
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.639
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb recentelijk een paar klusjes gedaan aan een ouwe 206 met TU motor en je moet gewoon de boel vanuit de wielkast bekijken, dan zie je meteen wat je moet doen en kan je er ook fatsoenlijk bij.
    Er zijn in de loop der jaren heel wat wijzigingen geweest aan de loop van de multiriem en een vraagbaak kan die ook niet allemaal behappen.

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-02-18 om 12:02
    Locatie
    Roden
    Berichten
    28
    Topics
    7
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dus dat zou kloppen, je kan aan de bovenkant niet stellen.
    Arjan, dank je wel, super tof dat je wil helpen maar met dit weer (veel te koud buiten) zit ik niet echt te springen om wiel en wielkast er af te halen. Ik heb geen garage, als ik sleutel is het buiten op straat.
    Het wordt wachten tot koud voorbij is.

  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 21:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    CS = cranckshaft oftewel krukas, heb nog geen multiriem gezien die aangedreven word door een nokkenas

    ja bij een 1.6 word het echt wiel er af, modderkuip er uit 2 M8 bouten los (die los zaten bij jou) en die grote bout (dop 19) los dan kun je hem vlak bij de krukaspoulie met een m6 stelboutje (die links van de krukas, die rechter is voor de andere riem). niet te strak stellen want dan liggen je dynamo lagers er zo uit.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  13. Naar Boven | #12
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Achja, natuurlijk is dat krukas, Even snel op kantoor tussen de taken door geschreven, ik had nog niet genoeg koffie op blijkbaar

  14. Naar Boven | #13
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 09:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    CS = cranckshaft oftewel krukas, heb nog geen multiriem gezien die aangedreven word door een nokkenas
    Ik wel. Bij een Peugeot, maar geen 306

    Als het klusje urgent wordt, kan je wel een keer bij mij langskomen. Brug is wel bezet momenteel, maar kan ook wel met een krik.

    Grt. Willart
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Multi riem stellen/spannen
    Door Bazz27 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 26-01-13, 12:42
  2. 2.0 16v riem en kleppen
    Door lecar in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 25-04-10, 20:42
  3. Distributieriem spannen
    Door theunheebink in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 13-04-10, 12:35
  4. krukaspoelie van de v-riem
    Door AnTi in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 07-10-09, 18:26
  5. (Krs-man) - Dynamo riem geknapt hoe vervang ik die?
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.