Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 15 van 15

Onderwerp: 206 1.4 16v 2005

  1. Naar Boven | #1
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 05:27
    Locatie
    Steenbergen
    Leeftijd
    30
    Berichten
    314
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS / RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: 206 1.4 16v 2005

    Besten,

    Het 206je van mn vrouwtje wilde gisteren niet starten. Heb de accu gisterenavond opgeladen en zodoende starte hij vanmorgen weer.
    Echter stijgt het toerental nu naar 2000 toeren en blijft hij hierop hangen. Alsmede als ik gas geef gebeurd er helemaal niks.
    Kan de accu-spanning te hoog zijn of is hij uit z'n programma gelopen?
    Lijkt me sterk dat er ineens iets met een v/d sensors gebeurd is o.i.d.

    Iemand ideeŽn?

    Zal vanavond even de accu van m'n gti aansluiten kijken of het uitmaakt.

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Met deze kou kan het natuurlijk voorkomen dat de auto wat langer op de choke blijft hangen. Even een stevig ommetje maken, en dan zal het vast weer in orde zijn. Wel een nieuwe accu plaatsen natuurlijk.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 05:27
    Locatie
    Steenbergen
    Leeftijd
    30
    Berichten
    314
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS / RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dank voor je reactie. Heb het vanavond weer geprobeerd en hij deed weer normaal. 👍

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SM-J510FN Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/63.0.3239.111 Mobile Safari/537.36

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    206 uit 2005 heeft wat meer elektronica dan een 306.
    zoals ik ook met de 307 vernomen heb destijds is een goede constate accu spanning van zeer groot belang als mede een erg goede massa.
    heb je 1 van die 2 niet dan krijg je vroeg of laat problemen.
    dus haal idd maar een nieuwe accu

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 05:27
    Locatie
    Steenbergen
    Leeftijd
    30
    Berichten
    314
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS / RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heb inderdaad een nieuwe accu gehaald, echter denk ik dat het ergens met het opladen van de accu iets is misgegaan.
    Ik heb nog steeds hetzelfde probleem, echter niet continu. Als ik de auto start doet die het ene moment normaal en soms klimt ie weer naar de 2000 toeren (op het gas reageert ie dan niet)
    Tijdens het rijden wil hij ook heel af en toe niet boven de 1500 toeren komen.
    Ook geeft ie de storing "Storing uitlaatgas" en brandt het motorstoringslampje continu.

    Ik heb het idee dat er op de oude accu een verkeerde spanning zat waardoor ie het programma in de war heeft gegooid of zelfs de ecu beschadigd heeft.
    Heb er nu een nieuwe kabel op laten zetten door de Peugeot die diverse sensoren aanstuurt (om de verdachte kabel om te leiden), waar die dus de storing op gaf, maar dit heeft niks opgelost.

    Zodoende verdenk ik dus de ECU. Wellicht dat deze hergeprogammeert dient te worden of zelfs vervangen.
    Onderstaand de storingen. Lijken me er wel heel veel om te zeggen dat deze problemen zomaar toevallig zijn ontstaan. Ter info ook de betreffende ECU.
    Iemand die me kan helpen met het nemen van de volgende stap, ik heb reeds contact gehad met Henk van de Ringsleutel, alleen die kon me ook niet direct uitsluitsel geven. Mijn kennis reikt (elektrisch) ook niet ver genoeg om er voldoende over te kunnen zeggen.



    Laatst gewijzigd door TomNL; 01-03-18 om 19:21.

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 12:16
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat de ECU beschadigd is door een accu lijkt mij onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk). Uit het programma lopen is trouwens ook iets wat zelden gebeurd.
    Al deze storingen bij elkaar geraapt klinkt het voor mij toch als een massa probleem, (recente) ervaring leert dat ECU's het niet leuk vinden als ze niet stabiele of onvoldoende spanning/stroom krijgen.
    Kun je eens meten tussen minpool accu en een punt op het chassis (veerpoot oid), tussen minpool accu en het blok en tussen minpool accu en metalen behuizing ECU. Al deze waarden zouden rond de 0-1 ohm moeten zitten, alles meer dan ~1.5-2 ohm is te veel (wel eerst even de standaardafwijking van je meter/testdraden controleren, bij de goedkope meters kan dit al snel 1-2 ohm zijn).
    Als dat allemaal goed is zou ik de storingen wissen en een stukje rijden, daarna nogmaals uitlezen en kijken welke meldingen terugkomen.

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Massapunten allemaal even loshalen; schoonmaken en invetten.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  9. Naar Boven | #8
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dynamo's raken defect en geven soms een veel te hoge spanning, waardoor de accu weliswaar laadt , maar op den vrij korte duur kapot gaat en voor de boordelectronica lijkt het me ook niet goed.
    Simpel even te checken door over de accupolen te meten met lopende motor.

  10. Naar Boven | #9
    ArjanG's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2011
    Laatst Online
    15-08-19 om 21:16
    Locatie
    Peize
    Berichten
    533
    Topics
    10
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / 2.0 Hdi
    Kleur
    blauw

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    massa punten net achter / onder de koplamp geeft wel vaak problemen.
    En heb ook wel eens gehad dat er een kabel breuk zat in de kabel die achter de motor langs loopt.
    Maar als ik die storingen zo zie zou er ook een zekering of relais niet goed kunnen zijn.
    Of een sensor die niet goed is en daardoor de boel aan massa legt.
    mocht het wel in de ecu zitten kun je die ook laten repareren.
    Maar het zijn gelukkig bijna allemaal permanente storingen dat maakt het zoeken een stuk makkelijker

  11. Naar Boven | #10
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 05:27
    Locatie
    Steenbergen
    Leeftijd
    30
    Berichten
    314
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS / RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Accu geeft bij de minpool inderdaad een te hoge spanning. Afhankelijk van op welk punt (veerpoot/chassis/elders) ik hem meet zit deze tussen de 5-50 ohm. Heb al een massakabel getrokken naar de veerpoot maar dit maakt nog geen verschil.
    Iemand ideeŽn voor een oplossing / waar het nog meer aan kan liggen?
    Laatst gewijzigd door TomNL; 06-03-18 om 09:37.

  12. Naar Boven | #11
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 12:16
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Leg eens een directe (dikke!) massakabel tussen je bak en de min van de accu. Contactpunten wel even goed schoonmaken met een staalborstel oid.
    Als het blok niet goed aan de massa ligt krijg je hele vreemde dingen in je ECU

  13. Naar Boven | #12
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    dan heb je waarschijnlijk 1 van de volgende probllemen: je lambda sensor overleden (1 van de 2?), als 2 lambda sensoren dan kan de katalysator ook nog kapot of verstopt zijn, of je spuitstuk lekt ergens, je bougies doen hun werk niet 100% door slechte massa naar het blok, je injectoren zijn vervuild of je hebt ergens een vacuum lek.

    je ecu schiet niet zomaar van zijn programma af (als dat al wil met die ecu, is vermoedelijk geen herprogrammeerbare ecu), het enige wat er kan gebeuren is dat hij door hele rare spanningen kapot gegaan is maar dan deed hij het sowieso helemaal niet of je had het probleem continu.

    idd zoals gezegd alle massapunten schoon maken, desnoods ook nog een extra kabel tussen de motor en de accu leggen.
    ook de accuklemmen even goed schoon maken, dit heeft voor een hoop problemen gezorgd op mijn 307 destijds.

    heb onlangs op de 306 ook een extra 16mm2 kabel tussen motor en accu gelegd. die kabels worden op de duur ook gewoon minder.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 05:27
    Locatie
    Steenbergen
    Leeftijd
    30
    Berichten
    314
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS / RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heren heb al diverse dingen ondernomen om de problemen te verhelpen ism de lokale Peugeot garage.
    Zie onderstaande toelichting. Ik ben een beetje ten einde raad en ook de kosten rijzen aardig de pan uit. Vandaar dat ik jullie wil vragen mee te denken over dit probleem.
    Er is naar mijn gevoel iets verkeerd gegaan met het opladen van de accu wat er toe heeft geleidt dat er ergens kortsluiting is ontstaan.
    Als er mensen zijn die de moeite willen nemen om onderstaand verhaal door te lezen zou dit zeer op prijs worden gesteld!

    Voertuig
    Peugeot 206 1.4 16V 2005

    Motorcode
    KFU

    ECU
    Magneti Marelli IAW 6LP2.03

    Omschrijving
    Optreden van melding "storing uitlaatgas" en het lampje motorstoring gaat branden in de tellerbak. Van tijd tot tijd klimt de motor wanneer stationair naar 2000 toeren en reageert dan niet op het gas. Tijdens het rijden wil hij soms niet boven de 1500 toeren komen. soms na het starten valt hij uit.
    Het probleem is ontstaan na het opladen van de accu.

    Uitgevoerde werkzaamheden

    27-02-2018
    - uitlezen
    - accu vervangen na het uitlezen

    28-02-2018
    - goede massa gelegd van min naar versnellingsbak

    01-03-2018
    - diverse metingen met multimeter
    - verdachte kabel meten en vervangen welke te maken heeft met sensoren naar voornamelijk het gasklephuis, waarna storingen wissen, niet gebaat

    15-03-2018
    - aircodrukschakelaar vervangen, waarna storingen wissen, niet gebaat
    - Uitspraak Peugeot, volgens de Peugeot levert de ECU niet voldoende voltage (de benodigde 5V)

    08-04-2018
    - ECU, BSI en sleutel startblokkering gewisseld voor vervangend exemplaar
    - Klein uur rondgereden, paar keer uit en aan, geen problemen
    - Uur later de auto nogmaals gestart, dezelfde problemen als voorheen weer terug

    09-04-2018
    - Auto opnieuw uitlezen
    - Storingen gewist
    - MAP-sensor omgewisseld (maakte geen verschil)
    - 2 storingen blijven over, kunnen niet gewist worden

    Storingen vůůr vervanging ECU (27-02-2018)
    geen errorcodes, kan deze wel opvragen bij de dealer.

    1. Permanente storing. Signaal sensor inlaatdruk gelijkheid
    2. Permanente storing. Referentiesensor cilinder 1 onderbreking, kortsluiting naar plus, kortsluiting naar massa
    3. Permanente storing. Voeding van inlaatdruksensor, cilinderreferentiesensor, druksensor koudemiddel airconditioning en gaspedaal kortsluiting met plus of kortsluiting met massa
    4. Permanente storing. Druk airconditioning kortsluiting met- of onderbreking in een circuit
    5. Tijdelijke storing. Elektroklep VTC geblokkeerd tegen de onderste aanslag
    6. Tijdelijke storing. Elektroklep VTC geblokkeerd tegen de bovenste aanslag
    7. Tijdelijke storing. Afwijking druk / smoorkleppositie

    Storingen na vervanging ECU (09-04-2018)

    1. Permanente storing. Signaalsensor inlaatdruk Kortsluiting met massa
    2. Permanente storing. Voeding van inlaatdruksensor, cilinderreferentiesensor, druksensor koudemiddel airconditioning en gaspedaal kortsluiting met plus of kortsluiting met massa
    3. Permanente storing. Storing van het VAN-network Comfort
    4. Tijdelijke storing. Achterste lambdasonde
    5. Tijdelijke storing. Referentiesensor 1 Onderbreking, kortsluiting naar plus, kortsluiting naar massa
    6. Tijdelijke storing. Afwijking druk / smoorkleppositie

    Storingen na wissen bovenstaande door Peugeot, de onderstaande zijn NIET te wissen (09-04-2018)

    1. Permanente storing. Signaal sensor inlaatdruk Gelijkheid
    2. Permanente storing. Voeding van inlaatdruksensor, cilinderreferentiesensor, druksensor koudemiddel airconditioning en gaspedaal kortsluiting met plus of kortsluiting met massa
    Laatst gewijzigd door TomNL; 10-04-18 om 20:33.

  15. Naar Boven | #14
    ArjanG's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2011
    Laatst Online
    15-08-19 om 21:16
    Locatie
    Peize
    Berichten
    533
    Topics
    10
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / 2.0 Hdi
    Kleur
    blauw

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dan is er dus toch iets met die voeding. Niet een zekering er uit liggen?

    Eventueel met een schema kijken wat er allemaal op dezelfde voeding zit. ( net even snel gekeken komt allemaal uit de motor ecu.)

    Lees net nog eens het verhaal. Als die 5 volt voeding te laag is moet dat te meten zijn. Zover ik weet komt die 5 volt uit de motor ecu. Die is al gewisseld dus zou het in de voeding en massa op de ecu kunnen zitten. Of toch kortsluiting in 1 van de onderdelen op die voeding waardoor de spanning naar beneden getrokken word. En misschien ook wel al de andere ecu gesloopt heeft aangezien die een uur lang goed geweest is en nu niet meer.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SAMSUNG SM-G390F Build/NRD90M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/6.4 Chrome/56.0.2924.87 Mobile Safari/537.36
    Laatst gewijzigd door ArjanG; 10-04-18 om 22:47.

  16. Naar Boven | #15
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 12:16
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die ECUs zouden tegen kortsluiting beveiligd moeten zijn, de enige uitzondering is daarin de hoogspanningsuitvoer voor de verstuivers/injectoren.
    Klinkt inderdaad als een voedingsprobleem (kan een hoge overgangsweerstand in een stekker/zekering- of relaisvoet zijn) of kortsluiting op 1 van de sensoren die aan de ECU hangen.

    Gezien de meeste storingen rond de inlaatdruk (MAP) sensor hangen kun je het ook nog in die richting zoeken.
    Trek de MAP-sensor eens los een meet de pinnen onderling door. Er zou nergens een weerstand van (bijna) 0 ohm mogen zijn bij mijn weten.
    Dan zou je nog de 5 volt voedingsspanning kunnen monitoren terwijl je (zonder draaiende motor maar met contact aan) 1 voor 1 wat sensoren los trekt en weer vast prikt, dan vind je snel genoeg waar de kortsluiting zit.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. [ Verkocht ] Peugeot Speedfight 2 uit 2005
    Door Sander in forum Aangeboden Diversen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 14-12-14, 21:54

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.