Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: XU7JP4 nokkenas tandwielen

  1. Naar Boven | #1
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 09:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: XU7JP4 nokkenas tandwielen

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Niet zo actief geweest de laatste tijd. Wel wat auto's opgeruimd: Een 309GTI 16V, 2x 306 Cabrio 2.0 16V en een 306 Break 1.8 16V.
    Wordt nog eens netjes hier

    Doordat de Break niet meer nodig was en nu weg is, heb ik de oude vertrouwde rode 306 cabrio weer te voorschijn gehaald.
    Tijd voor grondig onderhoud. Distributie was al weer 9 jaar geleden. Toen nog toegekeken en inmiddels zo ver om het zelf te doen, ondanks het aanbod van mijn Peugeot goeroe uit Leeuwarden.

    Op zich wel duidelijk allemaal. Ook duidelijk, dat de gevulkaniseerde krukaspoulie voor de multiriem ietsje verlopen is. Mag ook wel naar 19 jaar.
    Voor de zekerheid een nieuwe besteld.
    Na de voorbereiding er vandaag aan begonnen. Te lang bezig geweest met los ratelen van de bout van de krukaspoulie. Tja, had de slang op een uitgang zitten, die normaal op 8 bar staat. Vandaag op 5~6Bar. Duurde even voordat ik het doorhad.

    Was verbaasd nokkenas-tandwielen aan te treffen, die verstelbaar zijn.
    Beide staan overigens precies in het midden. Heb nog nooit gehoord, dat die gesteld moeten worden.

    Gewoon afblijven dus maar?

    Grt. Willart.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 21:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Volgens de originele procedure moet je de nokkenas tandwielen net iets los draaien (zodat de tandwielen vrij kunnen draaien).
    Dan draai je ze volledig de andere kant uit als waar ze naar toe getrokken worden met het opspannen van de riem.
    Na vervangen van de riem en op de juiste spanning zetten moeten de tandwielen weer egens in de midden posietie uitkomen. Ze mogen nooit helemaal naar het uiterste zijn gegaan, is dit wel het geval begin dan weer opnieuw.

    Volgens mij is het aanhaalmoment 75Nm voor het verstelbare tandwiel met 1 bout (de montage bout)

    Voor de versie met 3 boutjes speciaal voor de verstelling is het 10Nm voor de 3 boutjes en 75Nm voor de montage bout.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  3. Naar Boven | #3
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 09:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Theo, heb de versie met 1 centrale bout. Toch lees je van meerdere monteurs/hobbyisten als Ferdinand dat ze de tandwielen niet loshalen.
    Als de bouten los zijn, zal wel makkelijker zijn om de riem erom te krijgen.

    Heb alleen niet dat tooltje, dat je tussen de tandwielen klemt om de tandwielen te fixeren.

    Wel een andere idee, dat misschien werken zal:

    Als alle 4 zuigers halverwege staan, ben je vrij in het draaien van de nokkenassen. Kan geen schade opleveren aan de kleppen.
    Ik heb nog nokkenastandwielen liggen van een 30916V. Als ik zo eentje nou van boven tussen de 2 tandwielen druk. Met een paar werkhandschoenen hard naar beneden drukkend, moet het loshalen wel lukken. Uiteraard de 2 blokkeerpennen eruitgehaald.
    Alleen moet mijn vrouw dan de bout loshalen
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 09:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  6. Naar Boven | #5
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 17:44
    Locatie
    Steenbergen
    Leeftijd
    30
    Berichten
    318
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS / RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heb zelf vorige keer mijn riemwissel uitgevoerd zonder de boutjes los te draaien. Zolang je met z'n tweeen bent gaat dat prima.



    Heb tijdje geleden deze tool gemaakt om de boel extra te fixeren.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SM-J510FN Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/62.0.3202.84 Mobile Safari/537.36

  7. Naar Boven | #6
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 09:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Terwijl je wel zo'n mooi "camshaft sprocket locking tool" hebt zo te zien.
    Net van @ArjanG vernomen, dat de waterpomp op 15Nm vastgezet wordt. Deze info ontbrak nog. Had het zelf op 10Nm gezet.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 21:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Volgens de montage handleiding en het revisie document van een rfs is dat de manier voor het vervangen van de riem.

    Gewoon het blok op tijd zetten.
    Nokkenassen en krukas met een geschikte pen blokkeren.
    De 2 centrale bouten van de nokkenassen iets los draaien zodat de tandwielen kunnen verdraaien tov het hart. De pennen voor de nokkenassen er absuluut niet uit halen anders loop je het risico dat je nokkenas verspringt.

    ========== Post samengevoegd op 10:41 ========== De vorige post was op 10:38 ==========

    Het hele punt achter het vrij zetten van de nokkenas tandwielen is dat je op die manier er voor zorgt dat het blok 100% op tijd staat.
    Doe je dat niet loop je namelijk het risico dat de nokkenassen tov van elkaar en tov de krukas niet synchroon/op tijd staan.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het nadeel is de krukaspoulie. Die kan namelijk tov van zn centreerpunt wat verdraaien door een rubberen/massief hart.. Door slijtage kan het hele zaakje dan van tijd aflopen. Je merkt dat wel als je de poulie losdraait bij het vervangen van de riem met de blokkeerpennen in de pouliegaten. In dat geval ook een nieuwe poulie monteren. De kans dat het spulletje dan gaat verdraaien neemt natuurlijk verder en verder toe.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 09:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Vandaag de klus geklaard
    Iedereen van het forum bedankt voor de info!

    Wel even wennen zo'n automatische spanner. Maar het is gelukt. Moest het asje van de manuele spanner verwijderen om de bout van de automatische spanner te kunnen gebruiken (conform de installatiehandleiding).

    Nog even een telefoontje gepleegd naar Grijpskerk (@Arjan)
    Wist niet zeker of je een nokkenas 20~30 graden mag terugdraaien, als de zuigers in de middenstand staan. Anders had ik het tandwiel 340 graden met de klok mee moeten draaien. Maar het mocht van Arjan

    Had Typex merktekens van de oude riem overgezet op de nieuwe. De riem erop gelegd met alleen gefixeerde krukas. Dat ging redelijk snel. Met een derde handje van mijn vrouw om de riem linksonder langs de waterpomp strak omhoog te trekken, kreeg ik de riem redelijk makkelijk om de spanner, die boven de waterpomp zit.

    Na het instellen van de spanner en het ronddraaien van de krukas, het blok gestart zonder vonk en daarna de stekker op de bobines.
    Loopt beduidend stiller nu.

    Zal kijken of ik de filmpjes geplaatst krijg hier.

    De zeer kleine tegenvaller is het ontluchten. De bekende colafles gemonteerd en warm laten draaien. Helaas liet ik het ventieldopje van de verwarmingsradiateur vallen. Vond hem gesmolten op het spruitstuk



    Ferdinand, het blok is pas net de 110.000km gepasseerd, maar wel 20 jaar oud. Krukaspoulie was inderdaad iets verlopen. Kreeg alle drie de paspennen er ook niet in. Met de nieuwe poulie en de oude riem wel. Heb de nokkenastandwielen niet los gehad.

    Weer een ervaring rijker. Zeker leuk om te doen en nog redelijk goedkoop ook zo. Krukaspoulie was het duurst. Had een mazzeltje met de distributie set (6-2017) van iemand, die zijn auto verkocht had.

    Begint nu weer te kriebelen om maar eens een T16 blok aan te pakken.

    Willart.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Stappenmotor en Mapsensor 1.8 16V - 8B (LFY) XU7JP4
    Door Jean in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 04-01-14, 16:52
  2. Motor en versnellingsbak 306 1.8 XS XU7JP4/L3
    Door jan1666(kevin) in forum Aangeboden onderdelen/accessoires
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 10-12-13, 11:37
  3. Verscheidene onderdelen (vooral 1.8 16v - XU7JP4 )
    Door Dragoon05 in forum Aangeboden onderdelen/accessoires
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 08-12-13, 18:27
  4. nokkenas demonteren
    Door frank.04 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 17-01-11, 00:32
  5. distributieriem timing nokkenas.
    Door acidstorm303 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 03-08-09, 15:43

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.