Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 2 van 2

Onderwerp: [WIP] [How-To] OEM cruise control voor de 306 HDi

  1. Naar Boven | #1
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    13-09-19 om 14:22
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    676
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: [WIP] [How-To] OEM cruise control voor de 306 HDi

    Deze how-to is een work-in-progress en nog niet volledig/gecontroleerd op fouten

    Omdat cruise control toch wel een heel fijne optie is om te hebben maar ik niet bereid ben om hier €250,- aan uit te geven en omdat ik een after-market setje niet mooi vind ben ik opzoek gegaan naar een manier om dit op de OEM manier te doen.
    Een lastig punt omdat OEM cruisecontrol an sich al een vrij zeldzame optie is, en al helemaal op de HDi's.

    Let op: Deze how-to is alleen voor de HDi. Andere motoren werken niet middels het zogenaamde "fly-by-wire" systeem en dit is juist waarom het op deze manier werkt.

    Hoe werkt het?
    Omdat de HDi motor gebruikt maakt van een fly-by-wire systeem is het simpelweg een kwestie van de aansluitingen op de ECU maken en de optie "snelheidsregelaar" te activeren.
    Hoe alles aangesloten moet worden is reverse-engineered vanuit het schema van de 406 ph1 HDi:




    De pinbezetting is voor alle DW10 motoren hetzelfde (ze gebruiken immers allemaal de EDC15C2 ECU), dus ook voor onze 306jes.
    De "cruise control clutch pedal switch" is al aangesloten, hier hoeven we niets voor te doen.
    De BPP-schakelaar (Brake pedal position) is ook al aangesloten op pin 48 van de ECU, hier hoeven we dus ook niets voor te doen.

    Door de draden van het pookje aan te sluiten op pinnen 17, 60 en 61 en het relais aan te sluiten op pin 73 is het circuit kompleet.
    Omdat kosten (en vooral moeite) te besparen word het relais gebruikt om het 2e remcontact na te apen, deze doet namelijk precies het omgekeerde van de remlichtschakelaar (normaal gesloten, open bij intrappen van de rem).


    Wat heb je nodig?
    - Cruise control pookje uit een 306, 406 ph1, Partner of een Citroen Xantia.
    - Een extra 80-pins ECU stekker met een klein stukje draad (van een Bosch EDC15C2 ECU, deze zit o.a. in de 306, 406, Partner en verschillende Citroens)
    - Dubbelwerkend (SPDT) relais
    - Een paar meter draad (bij voorkeur 4x 1.5m in verschillende kleuren)
    - PP2000
    - Soldeerbout
    - Kripkous
    - Kabelschoentjes

    Aansluiten op de ECU
    We moeten dus een 4-tal extra pinnen bezetten op de stekker van de ECU. Dit zijn alle 4 kleine pinnen in de ECU stekker, deze heb ik uit een andere (sloop)stekker gehaald:


    Aan elk van de 4 nieuwe pinnen heb ik vervolgens 1.5m gekleurd draad (elke pin een andere kleur) gesoldeerd en er netjes een krimpkousje omheen gedaan. Vervolgens om de set van 4 ook nog enkele krimkousjes om een nette bundel te maken.
    De nieuwe pinnen kunnen gewoon vanaf de achterkant in de bestaande stekker worden geprikt. Dubbelcheck wel of je de juiste pinnummers hebt.
    Deze staan aan weerszijden van elke pinrij op de stekker gedrukt, vanaf daar goed tellen.

    Vervolgens moet de nieuwe draadbundel de auto in worden geleid. Ik heb een gaatje geboord in het schutbord, een centimeter of 5 naast de doorvoer van de gaskabel.
    Aan de andere kant van de nieuwe draden komen kabelschoentjes.

    Aansluiten van het pookje
    Het pookje is er een uit een phase1 406 en bevat een 4-tal pinnen. De originele stekker heb ik afgeknipt en de draden voorzien van een kabelschoentje. 3 van deze draden komen aan de nieuwe ECU kabelboom, de 4e komt aan de geschakelde +12V (later meer hier over).


    In de kap van het stuurhuis is al ruimte gereserveerd om het pookje op te schroeven, het is alleen een kwestie van een gat maken waar het pookje doorheen steekt.

    Aansluiten van het relais
    Het relais word dus gebruikt om het signaal van de rempedaalschakelaar om te draaien. Waar de rempedaalschakelaar normaal onderbroken is en verbonden word bij het intrappen van de rem werkt de 2e schakelaar andersom.
    Omdat de rempedaalschakelaar nogal lastig te bereiken is heb ik pin 8 van de blauwe stekker van het klokkenpaneel gebruikt, deze ontvangt het zelfde signaal als de remlichten.
    Het relais moet dus als volgt worden aangesloten:
    Laatst gewijzigd door fust; 29-08-17 om 11:45.

  2. Naar Boven | #2
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 14:39
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.521
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Respect!

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_3_3 like Mac OS X) AppleWebKit/603.3.8 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14G60 Safari/602.1


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Cruise Control
    Door Tukje in forum Electronica
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 15-04-14, 14:13
  2. cruise control
    Door higgy in forum Electronica
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 15-04-14, 13:33
  3. 306 xsi 2l 8v cruise control
    Door paul bosch in forum Gevraagd onderdelen/accessoires
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 20-03-13, 15:50
  4. cruise control
    Door gerwin19 in forum Interieur
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 02-02-10, 21:32
  5. cruise control
    Door xnon in forum Electronica
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 02-04-07, 20:11

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.