Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Soort olie versnellingsbak

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2017
    Laatst Online
    Gisteren om 13:44
    Locatie
    Oudenbosch
    Leeftijd
    56
    Berichten
    57
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 .
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2002 / Tu5jp nft
    Kleur
    Blue de chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Soort olie versnellingsbak

    Ik vind mijn 306 niet zo lekker schakelen. Er kraakt niets maar je moet nogal een stevige hand hebben met name als de bak warm is. Nu heb ik uit het 2cv wereldje goede ervaringen met redline olie, te krijgen bij HD-dealers. Op het forum is verschil van mening of je gl 4 of gl 5 olie moet hebben. Uit hetzelfde 2cv wereldje weet ik dat een verkeerde keuze de bronzen ondedelen van je bak kunnen aantasten. Origineel moet er 75w80 in maar gl 4 of 5? Wie weet het antwoord of maakt het bij een 306 niet uit?

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Maakt geen donder uit, er moet in een 5-bak van een 306 1,8 liter 75w80 olie. De 6-bak van de GTi-6 heeft daar 2,1 liter voor nodig.
    Moeizaam schakelen kan best te maken hebben met oude of te weinig olie. Dit wordt nog wel eens vergeten. Je koppelingssetje zou ook een veroorzaker van slecht schakelen kunnen zijn, maar dat is pas in een vervolgstadium.

    Eerst bakolie verversen en dan weer verder als het niet is opgelost.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2017
    Laatst Online
    Gisteren om 13:44
    Locatie
    Oudenbosch
    Leeftijd
    56
    Berichten
    57
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 .
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2002 / Tu5jp nft
    Kleur
    Blue de chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Maar de vraag welke GL specifikatie, 4 of 5, is daar nog een duidelijkheid over te geven?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Jawel;

    In grote lijnen geldt het volgende;

    GL-4 is voor een handgeschakelde versnellingsbak, en GL-5 wordt in differentieel lijnen toegepast. (achterwiel aangedreven auto's als BMW bijvoorbeeld),

    Ik moet toch even op mijn verhaal terug komen dat het niets uit maakt..... BIJ OUDERE AUTO's!! De 306 valt daar niet onder, en kun je ook GL-5 gebruiken. De meeste gerenomeerde oliemerken (Castrol, Valvoline enz, hebben alleen maar 75w80 in GL-5 specificatie!!). Maar voor de boekenwurmen toch even een beetje uitleg over de GL specificaties;

    Het verschil tussen een GL-4 en een GL-5-olie zit vooral in de hoeveelheid zink in het product. Zink wordt gebruikt als een zogenaamd EP-additief (Extreme Pressure) en heeft tot doel twee langs elkaar glijdende metaaloppervlakken gescheiden te houden. Een GL-5-olie bevat tweemaal zo veel zink als een GL-4-olie en wordt daarom veel gebruikt in een omgeving met hoge druk, zoals in een vooras- en achterasdifferentieel. Zink heeft echter een vervelende eigenschap: het reageert agressief op brons en koper. Dit kan funest zijn voor de synchromeshringen van een versnellingsbak. Het is daarom af te raden om voor een oudere versnellingsbak waar koper en brons in zit een GL-5-olie te gebruiken. Moderne bakken zijn allemaal voorzien van gehard stalen ringen, en dan heb je nergens last van.

    Gewoon een goede bakolie halen. Ik gebruik op het circuit (daar krijgen ze het meeste voor de kiezen natuurlijk ), en op straat deze bakolie, en ik heb in al die 20 jaar dat ik met Peugeot GTi's rondrij nog nooit een geplofte bak mee gemaakt;

    https://applications.castrol.com/oil...1-6-(1995-1998)

    Wat in jou geval misschien ook nog wel een optie is, dat zou een spoeling van de bak kunnen zijn. Stel dat er nu hele zwarte, en met slijpsel bezeten olie uit komt, dan zou ik de bak eerst gaan spoelen. Als dat het gevel is dan zou ik me in eerste instantie af vragen of er eens verkeerde bakolie in is gekieperd. Dat wil nog wel eens gebeuren namelijk, daar PSA auto's allemaal 75w80 olie gebruiken in de versnellingsbak, en andere Europese en Aziatische auto's bijvoorbeeld een 80w90 gebruiken. Peugeot en Citroen maken erg goede versnellingsbakken, en gebruiken daar relatief dunne olie voor. Als er dan te dikke 80w90 in gegooid wordt, dan kun je je voorstellen dat de slijtagedelen dat niet heel prettig gaan vinden op een wat langere tijd (lees; dit kan je dus binnen 10K km een bak kosten).
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2017
    Laatst Online
    Gisteren om 13:44
    Locatie
    Oudenbosch
    Leeftijd
    56
    Berichten
    57
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 .
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2002 / Tu5jp nft
    Kleur
    Blue de chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik heb wat rondegezocht maar ik vind geen 75w80 met gl-5. Wel 75w90 volsyntheet, bv syngear van kroon. Bedoel je diie met een goede olie?

  7. Naar Boven | #6
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 11:32
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.098
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    In de versnellingsbak van een 306 alleen 75w80 gebruiken.
    Andere olie is absoluuut niet verstandig.....

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SAMSUNG SM-G935F Build/NRD90M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/5.4 Chrome/51.0.2704.106 Mobile Safari/537.36
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Inderdaad. Ik heb een linkje in mn bovenstaande mail staan naar een goede bakolie
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  9. Naar Boven | #8
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2017
    Laatst Online
    Gisteren om 13:44
    Locatie
    Oudenbosch
    Leeftijd
    56
    Berichten
    57
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 .
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2002 / Tu5jp nft
    Kleur
    Blue de chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik krijg alleen een algemene casstrol site te zien als de link gebruik maar heb de synthetische 75w80 gevonden. Bedankt

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    He? vreemd.. Ik heb het rechtstreekse linkje erbij gezet naar die olie ... Maar goed, top dat het gelukt is Suc6!
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. versnellingsbak olie vul en aftapplug
    Door limbotriker in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 11-10-15, 20:41
  2. Soort olie 2.0 Hdi
    Door Antonio in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 09-10-15, 14:48
  3. olie lekkage, versnellingsbak??
    Door lady306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 20-06-10, 21:07
  4. olie lekje versnellingsbak
    Door frisby in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 11-06-10, 17:09
  5. bijvullen olie versnellingsbak?
    Door booike in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 16-10-07, 19:32

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.