Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 14 van 14

Onderwerp: Vraagje bedrijfstemperatuur koelwater 306 cabriolet 1.6 8v

  1. Naar Boven | #1
    John76's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    28-04-19 om 20:44
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    43
    Berichten
    14
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Vraagje bedrijfstemperatuur koelwater 306 cabriolet 1.6 8v

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Motortype : 1.6 8V
    Bouwjaar : July 1997
    Carroserie : Cabriolet

    Mijn 1e vraag hier, het viel mij op dat de bedrijfstemperatuur van de 306 niet veel hoger ligt dan 75 graden. Na jaren van Alfa's waar de thermostaat tot een soort verbruiksartikel gerekend mag worden lijkt het mij dat deze bedrijfstemperatuur te laag is, wel komt er warme lucht uit de roosters. De vorige eigenaar gaf aan dat hij de naald eigenlijk nooit hoger heeft zien komen, tenzij er in Italië lange bergbeklimmingen gedaan werden. Heb ik het bij het rechte eind dat de temp te laag is of zou dit toch normaal zijn?

    bedankt alvast,
    John

  2. Naar Boven | #2
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:58
    Berichten
    3.756
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat moet wel 10 graden hoger liggen lijkt me. Mijn XSi zit altijd op 88 graden bij normaal rijden. Let wel op, dit is niet je bedrijfstemperatuur. Deze is afhankelijk van de olietemperatuur.
    If you play music loud enough, the demons will stay away

  3. Naar Boven | #3
    John76's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    28-04-19 om 20:44
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    43
    Berichten
    14
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Naar mijn idee zou die ook rond de 85~90 graden moeten liggen. Misschien dat een sensor ook niet geheel fris is, nameten met een geijkte thermometer is misschien wel een goed idee

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2017
    Laatst Online
    15-10-19 om 16:48
    Locatie
    Oudenbosch
    Leeftijd
    56
    Berichten
    57
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 .
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2002 / Tu5jp nft
    Kleur
    Blue de chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij mijn cabrio 1.6 is de temperatuur ook laag, meestal 80-85 graden. Dat zou normaal zijn. Is die temperatuur ook 75 graden bij stilstaan in de file?

  6. Naar Boven | #5
    John76's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    28-04-19 om 20:44
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    43
    Berichten
    14
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    75 met wat fantasie ja. Bij enige tijd stationar draaien loopt het op. De koelfan slaat dan netjes aan, de naald van de meter staat dan net niet op 90 graden. Is dit bij jou ook zo?

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SM-A500FU Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/58.0.3029.83 Mobile Safari/537.36

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2017
    Laatst Online
    15-10-19 om 16:48
    Locatie
    Oudenbosch
    Leeftijd
    56
    Berichten
    57
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 .
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2002 / Tu5jp nft
    Kleur
    Blue de chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Tijdend het rijden 75-80 loopt wel eens optot rond de 90 en zakt dan weer, lijkt veel op mijn 306

  8. Naar Boven | #7
    John76's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    28-04-19 om 20:44
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    43
    Berichten
    14
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Okay, bedankt zover. Dan maak ik er voor nu geen prio van. Eers de einddemper fixen en de APK

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat is veel te laag voor een 1.6 8v, die mag op de meter wel rond de 85° a 90° zitten.

    Of je thermostaat is niet fris meer, lucht in het koelsysteem (komt best vaak voor bij de TU motoren) of de sensor is gewoon rot.

    Ik zou gaan uitzoeken waar het hem in zit want de TU motoren houden wel van wat warmte.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  10. Naar Boven | #9
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Online
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.522
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mijn GTI met thermostaat zoals vermeld in Servicebox blijft rond de 80 graden. Bij stil staan loopt temperatuur op naar 110 om vervolgens m.b.v. fans terug naar 90 graden gaat.

    De cabrio gaat altijd naar 90 graden en bij file of stil staan tot 110 a 120. Fans slaan pas heel laat aan. Meestal ben ik weer aan het rijden en loopt temperatuur terug naar 90 graden.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  11. Naar Boven | #10
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat is ook normaal. Daar waar de TU motoren al van een beetje warmte houden, hebben de 16v's er nog meer schik in; bij rijdend gebruik ligt de temp zo rond de 80 graden, bij stilstaand en filerijden is 100-105 graden normaal. Bij 105 graden gaan bij een GTi de fans draaien.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  12. Naar Boven | #11
    John76's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    28-04-19 om 20:44
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    43
    Berichten
    14
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dank voor jullie reacties. Ik zie inderdaad waarden voorbij komen waarvan ik zeg dat lijkt me heel normaal. Gezien het feit dat de koelfan wel aanslaat en de wijzer op de teller nog net voor de 90 graden aanduiding gaat zoek ik het of in de sensor, of in een massa achtig probleem.
    Ik ben eens heel lang in het verleden bezig geweest met mijn toenmalige alfa romeo 166 2.5 24V.
    Al rijdend strak op 90 graden, maar bij stationair liep de wijzer binnen 1 minuut op tot waardes van 120 graden. Dan zit je toch niet lekker. Echter sloeg de 1e en 2e fan stand ook aan, geijkte thermometer bevestigde dat de waarden lagen zoals te verwachten. Andere sensor hielp niet, andere teller ook niet, andere thermostaat ook niet, zo'n beetje alles vervangen in het koelsysteem enz...gek werd ik ervan. Toen ik ze verkocht was het er nog niet uit

  13. Naar Boven | #12
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    @ferdinand, mijn ervaring is toch wel dat de 16v xu motoren heel stabiel rond de 80° hangen waar de TU motoren toch graag tussen de 85° tot 90° hangen.

    De TU motoren zijn extreem lastig te ontluchten tov de XU motoren.
    Het koelsysteem van een XU ontluchten is nog geen 5 minuten werk, bij een TU is het de auto aan de distributie zijde laten zaken, dus wiel er af en de auto bijna met de schijf op de grond zetten en vervolgens weer veel hoger te zetten enz.


    Dit komt omdat het hoogste punt van de motor (koeling) hoger ligt dan de vul opening van de radiateur.

    Mijn er varing met TU motoren is dat de temperatuur nooit stabiel zal zijn. Tot ongeveer 100km/h zal de naald redelijk op dezelfde plek blijven staan daar boven gaat hij wat klimmen.
    Net even boven de 90° bij snelheden van 150/160 km/h is niet heel ongewoon

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  14. Naar Boven | #13
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Online
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.522
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Even iets waar rekening mee te houden:

    Er zijn verschillende blokken met andere thermostaten. Ik heb het daar een keer met Ron over gehad. De ene RFS heeft volgens service box een (uit m'n hoofd) 83 graden thermostaat terwijl er ook met hogere temp. zijn.

    Ik heb gezien dat dit bij de 2.0 8v ook zo is. Daarom haal ik een nieuwe thermostaat m.b.v. VIN bij de dealer. Dan weet ik tenminste dat de juiste thermostaat er in zit.

    Gisteren, tijdens de beurt heb ik de cabrio ook op bedrijfstemp. 10 min stationair moeten laten draaien met de flush. De temp. liep op en bleef vervolgens mooi rond de 100 graden.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  15. Naar Boven | #14
    John76's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2017
    Laatst Online
    28-04-19 om 20:44
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    43
    Berichten
    14
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    100 graden....dat is hoog zeg, ze houden inderdaad van warmte dan die motoren. Mathijs zei vooral niet druk om maken, is waarschijnlijk meer de naald van de meter die echt lekker geijkt op de schaal staat. Gezien het verschil tussen rijdend luchtgekoelde temp en de waarde waarbij de fan aanslaat zal dit inderdaad zo kunnen zijn.
    Maak me grotere zorgen over de 5e versnelling nu, de schakelstangen zijn het niet...


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 1.6XT - waar blijft mijn koelwater?
    Door peugeot306xt1.6 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 18-08-15, 14:49
  2. Reacties: 2
    Laatste bericht: 15-07-15, 12:43
  3. hoor het koelwater in de auto ?
    Door peug306je in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 05-03-12, 23:00
  4. (Brian) - Koelwater bijvullen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.