Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Peugeot 306 LPG: backfire-> inlaatspruitstuk aan gruzelementen

  1. Naar Boven | #1
    306G3's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    20-05-19 om 12:52
    Locatie
    Leersum
    Leeftijd
    56
    Berichten
    77
    Topics
    21
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Peugeot 306 LPG: backfire-> inlaatspruitstuk aan gruzelementen

    Beste forumleden,

    Betreft: Peugeot 306, 1.4, 1998, LPG, 397.000km

    Maandag reed (en stond stil) ik op snelweg tijdens een noodweer.
    Er leek niets aan de hand, maar toen ik de snelweg af reed trad er opeens een enorme back-fire op.
    Er zat een groot gat in het inlaatspruitstuk:



    Gisteren heb ik het spruitstuk vervangen.
    Ik zag verder geen afwijkingen.
    De auto loopt nu weer prima op zowel LPG als benzine.
    De koppakking is 2 maanden geleden vervangen en de kleppen zijn gesteld etc. bij onze specialist in Nijkerk.
    Ik heb niet eerder een back-fire gehad en neem aan dat het met het noodweer te maken had.

    Ik heb 2 vragen:
    1.
    Op internet zie ik dat er een anti back-fire klep bestaat, zoiets:

    Deze voorkomt schade als er een back-fire optreedt.
    Heeft iemand ervaring hiermee? Partnummer, hoe te installeren etc.
    Ik heb hier interesse in omdat ik nog geen oorzaak gevonden heb en deze klep schade zou kunnen voorkomen als het opnieuw optreedt.

    2.
    Zijn er meer ervaringen en/of suggesties met een soortgelijk incident?

    BvD
    Laatst gewijzigd door 306G3; 01-03-17 om 11:19.

  2. Naar Boven | #2
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    21-05-19 om 17:56
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.133
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb zelf zoiets ooit gehad met een 406 2.0 16v.
    Alleen niet tijdens het rijden maar tijdens het starten.
    Een enorme knal.
    Na een beetje rondbellen naar sloperijen heb ik besloten een nieuw inlaatspruitstuk te bestellen bij de dealer.
    De nieuwe was identiek aan de oude, echter voorzien van een overdrukventiel. Dus ik denk dat het vaker voorgekomen is en dat de fabrikant dit voortaan voorziet.
    Bij jouw 1.4 speelt het gebruik van LPG natuurlijk een rol. Dat verbrandt bij een hogere temperatuur en dus een hogere druk.
    Allerlei, kleine vervuilingen kunnen oorzaak zijn van dit probleem.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_2_1 like Mac OS X) AppleWebKit/602.4.6 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14D27 Safari/602.1
    Preview

    Ik pṛbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    20-05-19 om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Inlaat kleppen te strak afgesteld?
    Kop word heter met lpg dus zetten de diverse onderdelen meer uit dus zul je grotere tolleranties moeten hanteren voor de klep afstelling.

    Kan me haast niet voorstellen dat ron daar geen rekening mee heeft gehouden maar ron is ook een mens en kan op de automatische piloot gewerkt hebben en daardoor een te strakke afstelling gehanteerd hebben.

    Als ik mij zo niet vergis is de standaard afstelling;
    Inlaatklep: 0.20 + of - 0.05mm
    Uitlaatklep: 0.40 + of - 0.05mm
    En is het altijd verstandig om met lpg blokken + 0.05mm aan te houden dus:
    Inlaatklep: 0.25
    Uitlaatklep: 0.45

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    306G3's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    20-05-19 om 12:52
    Locatie
    Leersum
    Leeftijd
    56
    Berichten
    77
    Topics
    21
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Wat betreft de klepspeling, sinds dat gedaan is zijn er alweer een paar duizend km verstreken. En dit is de eerste backfire die optrad. Dus ik denk aan een andere oorzaak maar kan het natuurlijk even navragen.

    Een ontlast klep zoals deze: https://www.lpgonderdelenshop.nl/epa...ducts/R300-089 zou dat werken? Er staat bij dat het voor het luchtfilterhuis is, maar ik heb er een nodig voor in het kunststof spruitstuk.

  6. Naar Boven | #5
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 15:46
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    694
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vaak treed dat op als je afstelling niet goed is, ja die kleppen worden niet voor niets gemaakt, rij zelf al langer dan 40 jaar met lpg in div auto's maar ken het verschijnsel niet uit eigen ervaring, wel van mensen die het overkomen is en bijna altijd was er kort daarvoor aan de afstelling wat veranderd.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    20-05-19 om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dus laten we er van uit gaan dat de afstelling van de kleppen goed is,
    Als die goes is dan zou het mechanisch nog mogelijk kunnen zijn dat een inlaatklep tijdens de onsteking niet geheel goed gesloten stond (stukje kool tussen de klep of tijdelijk zwaar lopen in de geleider bijv)

    Wat ook een mogelijkheid is, is dat er onsteking plaat vond tijdens de inlaat slag. Het is misschien niet heel waarschijnlijk maar het is altijd een mogelijkheid.

    Als laatste zou je ook een soort van naverbranding gehad kunnen hebben als gevolg van een verkeerd mengsel oid.

    ========== Post samengevoegd op 23:41 ========== De vorige post was op 23:27 ==========

    Een rotte mapsensor, slechte brandstofdrukregelaar of versleten brandstofpomp kunnen het mensel ook beinvloeden of zelfs zoiets simpels als een lekkende vacuum slang.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    306G3's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2010
    Laatst Online
    20-05-19 om 12:52
    Locatie
    Leersum
    Leeftijd
    56
    Berichten
    77
    Topics
    21
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dank voor jullie reacties. Ik heb het even aangezien en het is niet meer voor gekomen. Ik beschouw het voor nu als een eenmalig incident veroorzaakt door het noodweer toen. Kan op slot


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. inlaatspruitstuk S16
    Door aller-aller in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 05-10-08, 23:36
  2. (Dav-E) - inlaatspruitstuk reinigen?!
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  3. (Tom205XS) - Inlaatspruitstuk GTI
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.