Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 11 van 11

Onderwerp: Brandstofpomp relais vervangen. Nu oranje motormanagement lampje en benzinelucht.

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    10-02-17 om 14:31
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Break Station
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Brandstofpomp relais vervangen. Nu oranje motormanagement lampje en benzinelucht.

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Goedenavond,

    Ik zit met een probleempje. Afgelopen dinsdag viel op de snelweg de auto uit binnen een seconde nadat alle lampjes begonnen te branden. Hij wilde niet meer starten. Bij toeval reed er een sleepwagen van de ANWB langs. Zij hebben me weggesleept en een monteur gestuurd.

    Na wat checken en luisteren zei hij dat alles goed klonk maar dat het leek alsof de motor geen benzine meer kreeg. Hij heeft de benzineslang losgekoppeld en bij het starten kwam er inderdaad geen druppel benzine uit.

    De brandstofpomp kreeg geen spanning meer. Na wat dingen checken om het zeker te weten zei de monteur dat het hoofdrelais kapot was. Hij heeft via de zekeringkast de spanning omgeleid en toen startte de auto natuurlijk wel.

    Ik heb een nieuw hoofdrelais gehaald, zoals de monteur dat noemde, maar volgens mij heet het brandstofpomp-relais. Die heb ik er opgezet en het probleem was weer verholpen. Je hoorde de pomp draaien en ook starten doet ie weer. Probleem weer opgelost, dacht ik.

    Zie ik ineens het oranje motormanagement lampje gaan branden, en die gaat ook niet meer uit. Ook had ik het idee dat de auto nogal begon te schudden.

    Dit lampje heeft hiervoor nog nooit gebrand. Wat kan dit nou zijn? Lees overal dat het iets met de injectie of emissie te maken moet hebben als dat lampje gaat branden.

    Het enige dat dus gebeurd is is het loskoppelen en weer aankoppelen van de benzineslang en het vervangen van de hoofdrelais/brandstofpomp relais. Hiermee kan toch niet zoveel mis gaan?

    Vanavond heb ik hem even stationair laten lopen. stabiel 1500 toeren. Lampje blijft dan uit, maar zodra ik wat gas geef gaat na een seconde of 20 het lampje branden, gaat hij 900 toeren lopen en begint de auto wat te schudden. Ook ga je dan een stinkende benzinelucht ruiken als je je raam open hebt.

    Ik zoek me nu al dagen wezenloos op internet maar ik kan hier helemaal niets over vinden en wie ik het ook vraag, niemand heeft enig idee.

    Nogmaals, met het aan en afsluiten van de benzineslang en daarna het vervangen van de brandstofpomprelais kan toch niet zoveel mis gaan?

    Zou het, door de stank, kunnen dat het mengsel te rijk staat?

    Ook is het misschien handig te vermelden dat ik 2 weken geleden de olie heb bijgevuld, maar omdat ik daarna een koplamp heb vervangen heb ik na het vervangen van die lamp de motorkaap dichtgegooid. Na een rit van 12 kilomter kwam er rook onder de motorkap vandaan en na openen bleek de trechter nog in de olietank te zitten en de dop er naast te liggen. Alles zat onder de olie. Zo dom. Ik heb alles zoveel mogelijk weggehaald met keukenpapier maar je komt niet overal bij en zomaar een paar emmers water over alles heen gooien leek me geen goed plan. Kan dit eventueel schade gemaakt hebben? Misschien sensors onder de olie waardoor er verkeerde waardes aan de ecu gegeven worden?

    Groetjes


    Peugeot 306 Break
    bouwjaar: 2000
    brandstof: benzine
    motorcode: LFY
    transmissie: Hand
    cilinderinhoud: 1800cm3
    vermogen: 81kw

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou eens beginnen met uitlezen. Gezien het er een van 2000 is heb je een kans dat dit gewoon met een generieke uitlees-tool kan (ELM327), dan heb je in ieder geval de foutcode(s).
    Benzinelucht kan heel goed verklaard worden door een te rijk mengsel, klinkt mij niet vreemd als je MIL (Malfunction Indicator Light) brand.

    Wat betreft de olie: Olie geleid geen elektriciteit dus daar zal het niet zo zeer aan liggen. Wat wel kan is dat hierdoor een sensor geen goed contact meer maakt.

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hoi rick,

    Welke olie tank?
    Olie vul je bij door het kleppendeksel en niet een tankje, daarnaast als er dan een trechter in zit zou je nu een balle motorkap hebben want zoveel ruimte zit er niet tussen kleppendeksel en motorkap.

    Loopt hij wel stabiel op 4 ciljnders?
    Als je namelijk geen onsteking hebt op 1 of meerdere cilinders ga je ook een sterke benzine lucht ruiken.

    Wat je zou kunnen checken zijn het gasklephuis (als deze sterk vervuild is wil dat wel eens voor problemen zorgen)
    Daarnaast zou je andere/nieuwe bougies kunnen proberen.

    Het relais in kwestie zat achter de ecu zeker? Dat ding word ook wel dubbel relais genoemd .

    Wat je ook nog zou kunnen doen is de accu los halen en even een paar uur de auto zonder spanning laten staan en vervolgens alles weer aansluiten.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    10-02-17 om 14:31
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Break Station
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fust Bekijk Berichten
    Ik zou eens beginnen met uitlezen. Gezien het er een van 2000 is heb je een kans dat dit gewoon met een generieke uitlees-tool kan (ELM327), dan heb je in ieder geval de foutcode(s).
    Benzinelucht kan heel goed verklaard worden door een te rijk mengsel, klinkt mij niet vreemd als je MIL (Malfunction Indicator Light) brand.

    Wat betreft de olie: Olie geleid geen elektriciteit dus daar zal het niet zo zeer aan liggen. Wat wel kan is dat hierdoor een sensor geen goed contact meer maakt.
    Ik ben zeker van plan om hem te laten uitlezen. Lijkt me alleen geen toeval dat het lampje begon te branden 1 seconde vkor de dubbelrelais er mee ophield en de auto dus geen benzine meer kreeg, en dat ik nu een enorme benzinelucht ruik.


    Heb het idee dat het met elkaar te maken heeft. Dus probeer ii dat eerst uit te zoeken. Ben pas verhuisd en de garage hier vraagt 110 euro voor uitlezen. Dat vind ik een beetje overdreven

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G935F Build/MMB29K) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    ========== Post samengevoegd op 14:44 ========== De vorige post was op 14:29 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Hoi rick,

    Welke olie tank?
    Olie vul je bij door het kleppendeksel en niet een tankje, daarnaast als er dan een trechter in zit zou je nu een balle motorkap hebben want zoveel ruimte zit er niet tussen kleppendeksel en motorkap.

    Loopt hij wel stabiel op 4 ciljnders?
    Als je namelijk geen onsteking hebt op 1 of meerdere cilinders ga je ook een sterke benzine lucht ruiken.

    Wat je zou kunnen checken zijn het gasklephuis (als deze sterk vervuild is wil dat wel eens voor problemen zorgen)
    Daarnaast zou je andere/nieuwe bougies kunnen proberen.

    Het relais in kwestie zat achter de ecu zeker? Dat ding word ook wel dubbel relais genoemd .

    Wat je ook nog zou kunnen doen is de accu los halen en even een paar uur de auto zonder spanning laten staan en vervolgens alles weer aansluiten.
    Ik zit er ook zeker aan te denken om nieuwe bougies en bobine te kopen. Ook al zijn ze niet de oorzaak dan zijn ze alsnog wel aan vervanging toe denk ik. Of hij op alle cilinders loopt weet ik niet, ik heb onser het rijden namelijk nooit iets gewerkt. Alleen dat hij echt verschrikkelijk slecht op trekt. Als ik voor een stoplicht sta dat een groen springt dan word ik links of rechts door 4 of 5 auto's ingehaald voordat hij op snelheid is om mee te kunnen komen met die 5 die me net voorbij zijn gereden. Zo irritant.

    Gasklephuis maar eens schoonmaken dan. Wie weet. Dubbelrelais zat bij mij niet vast achter de ecu. Hing er los bij in de buurt, dus anwb man zei al, die is dus al eens vervangen.

    Gisteren de accu een paar uur losgekoppeld. Dit hielp niks. Wilde de ECU resetten maar dat ging zo niet, helaas. Enige dat gereset was was de radio 😂

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G935F Build/MMB29K) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    ========== Post samengevoegd op 14:46 ========== De vorige post was op 14:44 ==========

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G935F Build/MMB29K) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    ========== Post samengevoegd op 14:47 ========== De vorige post was op 14:46 ==========

    P.s let niet op de spelfouten, ik typ op mijn telefoon en die veranderd worden e.d

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G935F Build/MMB29K) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

  6. Naar Boven | #5
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    110 euro voor uitlezen is redelijk buitensporig idd.
    Waar woon je? Wellicht is er een behulpzaam forumlid in de buurt die hem kan uitlezen voor je.
    Een generieke reader (ELM327) kun je trouwens voor een euro of 5 bestellen via DealExtreme of AliExpress. Moet je er wel een tijdje op wachten.

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bobine zou ik niet vervangen als hij niet stuk is.
    Zolang die het doet is er niks aan de hand, onlangs 1 vervangen op een xsi die het na ruim 3 ton wel eens goed geweest vond (liep nog maar op 2 cilinders), was voor mij ook direct de eerste keer dat ik een defecte bobine heb moeten vervangen.

    De 1.8 16v heeft een bobine rail, 1 bobine per 2 cilinders dus als er 1 kapot is in de rail merk je dat echt wel .

    Als je niet weet wanneer en hoe de 306 onderhouden is zou ik gewoon beginnen bij de basis en dat is een goede uitgebreide beurt (alle filters, olie en bougies), remmerij en remvloeistof en gasklephuis reinigen.
    Kun je al een hoop winst uit halen.
    Onlangs zelf kunnen ervaren wat een verschil een setje bougies kan opleveren in de gti.

    Als de accu een paar uur is los geweest zou de ecu gereset moeten zijn, dus als het lampje dan direct weer gaat branden gaat er toch ergens iets fout.

    Daarnaast zou ik ook zeker alle massa aansluitingen (chassis en versnellingsbak) nalopen/los halen en reinigen.

    Loop direct alle slangen na dus ook de benzine leidingen, die willen ook wel eens gaan lekken als ze los geweest zijn. Lekkende vacuum slangen kun je testen door er met remreiniger over te spuiten zodra de motor loopt (remreiniger kost net niks bij de action).

    Mocht dat alles geen resultaat opleveren heb je de basis iig gehad en weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen. Dan zou ik als vervolg stap toch gaan uitlezen en zien welke fout(en) er naar boven komen.

    Ga absoluut niet luk raak dingen (sensoren oid) vervangen want dan word het heel snel heel duur, dan is die Ä110 voor het uitlezen (als je nergens anders terecht kunt) nog je beste optie.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    15-10-19 om 20:25
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.522
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Weet niet waar je woont maar ik lees m gratis voor je uit in Helmond.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_2_1 like Mac OS X) AppleWebKit/602.4.6 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14D27 Safari/602.1

  9. Naar Boven | #8
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Online
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:45
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.522
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Moest ik idd aan denken joep

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2017
    Laatst Online
    10-02-17 om 14:31
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Break Station
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Kan het niet zo zijn dat de ECU gereset moet worden? Ik lees op allerlei engelstalige fora dat in 95% van de gevallen het lampje blijft branden na het verhelpen van het probleem enndat je daarom de ECU moet resetten.

    Alle lampjes zijn een seconde voor uitvallen gaan branden. Het motormanagement lampje heeft daarvoor nog nooit gebrand. Ik kan me haast niet voorstellen dat toevallig er nog iets anders kapot gaat zodra het dubbelrelais er mee kapt, of tijdens het vervangen van dat dubbelrelais. Ik geloof best in toeval maar niet in deze extreme mate.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G935F Build/MMB29K) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    ========== Post samengevoegd op 16:20 ========== De vorige post was op 16:18 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door higgy Bekijk Berichten
    Weet niet waar je woont maar ik lees m gratis voor je uit in Helmond.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_2_1 like Mac OS X) AppleWebKit/602.4.6 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14D27 Safari/602.1
    Heel erg bedankt voor je aanbod maar ik woon op 5 minuten van Schiphol. Dat is voor mij 2 uur rijden naar Helmond. Maar nogmaals, heel erg bedankt voor het aanbod.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G935F Build/MMB29K) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zoals gezegd als de accu een paar uur los is geweest moet de ecu gereset zijn. Dus zou het lampje uit moeten zijn als er geen storing meer aanwezig is.
    Gezien het lampje blijft branden is er dus nog ergens een storing aanwezig.
    Dat de auto er niks anders om rijd of reageert wil verder niks zeggen.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Vervangen brandstofpomp
    Door higgy in forum Interieur
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 24-06-15, 21:15
  2. Hoe relais achterruitverwarming vervangen.
    Door Th306sedan in forum Electronica
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 20-12-14, 15:39
  3. Knipperlicht relais vervangen
    Door pinobot in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 30-11-10, 17:12
  4. (niceguy) - Brandstofpomp vervangen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (ehvmikey) - HELP Oranje Relais doorgebrand 1998 306
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.