Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 6 van 6

Onderwerp: Electrische kap van cabrio ombouwen naar handbediende kap...?

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2016
    Laatst Online
    05-10-19 om 18:54
    Leeftijd
    73
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    2004
    Kleur
    Donkergroen (Roland Carros)

    Vrouw Gebruiker komt uit: Frankrijk Topic: Electrische kap van cabrio ombouwen naar handbediende kap...?

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Ik ben het gedoe met het "elektrisch" bedienen van mijn kap een beetje beu.
    Daarom wil ik het electisch/hydrailische systeem ontkoppelen en de kap verder met de hand bedienen.
    Daarbij denk ik eraan de hydraulische leidingen bij de pomp te ontkoppelen.Is dat voldoende?
    Vervolgens zou alles met de hand te bedienen moet zijn. Klopt dat?
    En wat ik tot slot moet oplossen is dan dat de afdekplaat op een of andere wijze moet worden gefixeerd indien ik met open kap wil rijden. Dat lijkt me wel oplosbaar.
    Heeft iemand ervaring met (een deel van) bovenstaande oplossingen?
    Dank voor je reactie alvast!

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je zou ook eerst hier eens kunnen melden wat de problemen zijn met de huidige?
    Hier zijn al genoeg cabrio dak problemen opgelost.
    Van een elektrische kap een handmatig maken begint toch wel ket het vervangen van de kap.
    Gewoon leidingen los trekken is geen optie tenzij je het leuk vind om met enige regelmaat die olie troep op te ruimen.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  3. Naar Boven | #3
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    15-10-19 om 10:42
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.667
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimbleton
    Ik ben het gedoe met het "elektrisch" bedienen
    Wat is het probleem kan miss eenvoudig opgelost worden?Ik heb losse delen voor je sluitplaat.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2016
    Laatst Online
    05-10-19 om 18:54
    Leeftijd
    73
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    2004
    Kleur
    Donkergroen (Roland Carros)

    Vrouw Gebruiker komt uit: Frankrijk Topic Starter

    OK, ik zal het even allemaal uitleggen, dat is ook duidelijker..
    Mijn vriendin heeft een 306 cabrio, die ze alleen in de zomer gebruikt, korte afstanden. Ook haar drie kinderen met hun aanhang rijden erin en niet iedereen is even handig met de kap.
    Vier jaar geleden zag ik auto (en vriendin). Toen ze de kap speciaal voor mij opende (ze deed dat niet vaak) moest die "geholpen" worden... ("altijd al.."). Toen we hem weer zouden sluiten zag ik olie ter plaatse van de beide cilinders rechts achter, het liep/druppelde uit de auto. Mijn conclusie was kapotte cilinder of leiding. Daarna hebben de kinderen de kap meest met de handbediening geopend, dus met de centrale moer in de kofferbak. Soms ook tegen de druk van de olie in. Dus nu is die moer ook lens...
    Laatst heb ik voor de zekerheid de olie bijgevuld (was niet leeg, maar stond wel laag) en alles nog eens geprobeerd. De pomp draaide hoorbaar. toch ging het elektrisch openen niet goed en slechts voor een stukje. Mijn conclusie was toen dat er dan waarschijnlijk een ventiel (van de zes op de pomp) niet functioneerde, of dat de elektrische aansturing (software) haperde.
    Hoe het ook zij het totale beeld is:
    -oorzaak kwaal onduidelijk
    -eventuele nieuwe onderdelen duur
    -garage nog duurder
    -als hij het doet, hoelang blijft hij dan heel...?
    Daarom hadden we bedacht dat het mogelijk zou moeten zijn de automatische bediening 'eraf' te halen.
    We dachten dat te doen door:
    -electrische bedrading af te koppelen
    -olie uit het systeem te laten lopen en de aansluiting van de leidingen op de pomp blijvend los te koppelen. Zo kan een ander later de zaak alsnog in oorspronkelijke staat herstellen.
    Daarna hopen we dan (we gaan ervan uit zelfs) dat de kap in gesloten toestand voldoende druk op de afsluitklep zet om het geheel solide dicht te houden. Zo zal dat bij de handbediende kap immers ook gaan...
    Wat we dan overhouden als probleem is dat de kap in geopende toestand afgedekt wordt door een niet geborgde afsluitklep. Dat is in de handbediende versie wel het geval. Dat probleem denk ik echter met wat handigheid zelf wel te kunnen oplossen...
    Dus dit is het hele verhaal.
    Ik zou blij zijn met eventueel commentaar of suggesties. Ik kreeg trouwens al twee reacties waarvoor dank.

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ga er gewoon ff mee langs froggie.
    De beste man heeft dijken ervaring met die daken en over het algemeen ook de nodige reserve onderdelen.

    Je zult nu toch al de sluitplaat moeten aanpakken aangezien je de moer dol gedraait hebt, leidingen en eventuel cilinders zijn goed 2de hands te kopen.
    Higgy/matthijs-b/froggie doen veel in dat soort onderdelen, daarnaast kan froggie de sluitplaat volledig reviseren middels kwalitatief hoogwaardige onderdelen (beter dan origineel).

    Neem gewoon eens contact met hem op zou ik zeggen.
    Ga er desnoods even langs zodat hij er naar kan kijken en misschien daar een prijsje aan kan hangen.

    Even ombouwen naar handbediend is echt niet zo eenvoudig als je zelf denkt, tenminste als je het echt goed wilt doen zodat je ook daadwerkelijk zonder gedoe de kap open en dicht wilt kunnen doen niet.

    Die dak computers willen wel eens kapot gaan door lekkage in de kofferbak, maar als die kapot is doet het dak het gewoon niet ipv een stukje.
    Die hydraulische stuurblokken hebben eigenlijk niks te leiden (lage systeem druk).
    Heb in alle jaren hier op het forum nog geen kapot stuurblok voorbij zien komen.

    Werk zelf veel met hydrauliek, alleen dan systemen met een max pomp druk van gemiddeld 50 bar en een max beveiligd systeem druk van gemiddeld 70 bar.
    Die systemen gaan bij zeer intensief gebruik ook zo een jaartje of 30 (of meer) mee.
    Laatst gewijzigd door TvH; 02-11-16 om 19:29.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  7. Naar Boven | #6
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    15-10-19 om 10:42
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.667
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimbleton
    Toen ze de kap speciaal voor mij opende (ze deed dat niet vaak) moest die "geholpen" worden... ("altijd al..").
    Hierbij gaat het vaak fout de stof van de binnenhemel komt tussen de sluithaken of het linnen van het dak komt tussen de carrosserie afdekplaat, gevolg sluitplaat schade. Als je wilt kan ik het even bekijken. je hebt een Pb
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Tu5jp naar XU10J4RS ombouwen
    Door Lexvdpoel in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 03-08-15, 23:02
  2. Reacties: 4
    Laatste bericht: 25-05-11, 15:12
  3. handbediende ramen naar elektrische ramen.!?
    Door jorg306 in forum Interieur
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 11-10-10, 20:24
  4. (Elkevinio) - 1.4 naar 1.6 ombouwen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (jorg306) - handbediende ramen naar elektrische ramen.!?
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.