Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 26

Onderwerp: Ventilator stuk na 2 jaar?

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Ventilator stuk na 2 jaar?

    Nog geen twee jaar geleden is de koelvin (dubbel) vervangen van mijn 306. En nu al heeft het ding de pijp aan maarten gegeven. Wat is jullie ervaring? Ik bedoel, heb de dealer gebeld en deze bevestigde dat de ven is vervangen door hun. Ik persoonlijk vind dat dit onder garantie of coulance zou moeten vallen aangezien het een flink dure reparatie is geweest.

    Moet ik bekennen, ik was toen niet de eigenaar van de auto. Maar het is wel de reden geweest dat ik de auto kocht. Juist vanwege het onderhoud. En nu blijkt de nieuwe ven dood te zijn.

    Ik koel nu op de airco ventilator dus heb nog even uitstel. Maar er moet natuurlijk snel iets gebeuren. Wie kan vertellen hoeveel werk het is? En hoelang ben je bezig om de boel te vervangen? Ik heb zelf nog geeneens een idee hoe de bumper eraf komt. En die moet zekerweten eraf, net als het front. En ik heb de uitvoering met airco. Dus zit dat niet in de weg als de boel los moet?

    Nouja, ik zou zeggen, geef gerust commentaar en tips.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1
    UA   

  2. Naar Boven | #2
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 11:32
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.098
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat is inderdaad wel even een klusje.
    Voor het verwijderen van de bumper staat er een uitleg met foto's in de How-To's.
    Het front of de bril is daarna twee bouten en twee moeren en wat stekkers van de lampen.

    Maar twee jaar is toch wel erg vlot inderdaad.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  3. Naar Boven | #3
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mijn fans zijn 18 jaar oud en draaien nog als een tierelier.....

    BTW, ik heb nog 2 fans liggen van mijn sloopauto, zijn eventueel over te nemen.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 12:16
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als ik het goed heb gaat voorkant demonteren als volgt (fase 3):
    Schermplaat onder de motor vandaan, voorste deel modderkuipen (het stuk wat aan de bumper geschroefd zit) er af.
    Haynes zegt ook het ruitensproeierreservoir, maar dat was bij mij niet nodig, kon er prima langs.
    Bumper demonteren is 3 boutjes onderaan loshalen, stekkers van de mistlampen loshalen en de moertjes (dacht 2 of 4) achter de bumper (links en rechts, net onder de koplamp units, kun je van onderaf via de wielkuipen bij) loshalen, dan pak je hem er zo af.
    ! Vergeet echt de stekkers van je mistlampen niet trouwens, die trek je anders helemaal aan gort.
    Grille er af, dus boutje in het midden, 4 plastic dopjes en de hockeysticks en dan klikt die er uit.
    Koplampen er uit, spreekt voor zich denk ik.
    Bril er uit, is ook 3 boutjes: 1 links, 1 rechts en 1 in het midden.

    Servicebox is redelijk handig om te zien hoe het zit, maar is niet heel duidelijk.

    Ik ga komend weekend mijn airco-radiator vervangen dus heb het aardig uitgezocht. Zal eens kijken of ik foto's kan maken voor een how-to voorkant/fans er af bouwen

    2 jaar is inderdaad erg kort, bij mij draaien ze na 16 jaar ook nog perfect. Geen speling, geen bijgeluiden, niets.

  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Plooijer Bekijk Berichten
    Dat is inderdaad wel even een klusje.
    Voor het verwijderen van de bumper staat er een uitleg met foto's in de How-To's.
    Het front of de bril is daarna twee bouten en twee moeren en wat stekkers van de lampen.

    Maar twee jaar is toch wel erg vlot inderdaad.
    O dankje. Die ga ik ff zoeken 😁

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

    ========== Post samengevoegd op 18:05 ========== De vorige post was op 18:02 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fust Bekijk Berichten
    Als ik het goed heb gaat voorkant demonteren als volgt (fase 3):
    Schermplaat onder de motor vandaan, voorste deel modderkuipen (het stuk wat aan de bumper geschroefd zit) er af.
    Haynes zegt ook het ruitensproeierreservoir, maar dat was bij mij niet nodig, kon er prima langs.
    Bumper demonteren is 3 boutjes onderaan loshalen, stekkers van de mistlampen loshalen en de moertjes (dacht 2 of 4) achter de bumper (links en rechts, net onder de koplamp units, kun je van onderaf via de wielkuipen bij) loshalen, dan pak je hem er zo af.
    ! Vergeet echt de stekkers van je mistlampen niet trouwens, die trek je anders helemaal aan gort.
    Grille er af, dus boutje in het midden, 4 plastic dopjes en de hockeysticks en dan klikt die er uit.
    Koplampen er uit, spreekt voor zich denk ik.
    Bril er uit, is ook 3 boutjes: 1 links, 1 rechts en 1 in het midden.

    Servicebox is redelijk handig om te zien hoe het zit, maar is niet heel duidelijk.

    Ik ga komend weekend mijn airco-radiator vervangen dus heb het aardig uitgezocht. Zal eens kijken of ik foto's kan maken voor een how-to voorkant/fans er af bouwen

    2 jaar is inderdaad erg kort, bij mij draaien ze na 16 jaar ook nog perfect. Geen speling, geen bijgeluiden, niets.
    Plaatjes zijn altijd welkom. (Ik bedenk mij ineens dat ik ook nog foto's moet maken van het dakframe). En ik heb de koplampsproeiers dus ik ben bang dat het vat bij mij wel weg moet. Die is namelijk behoorlijk groot.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ruitensproeier tankje kan blijven zitten (ook met koplamp sproeiers) tankje is namelijk 4 a 5 liter groot bij de 306.
    Maar het maakt het wel een stuk eenvoudiger als ie weg is (ben alleen bang dat de bouten waar hij mee vast zit gaan breken als je die los probeert te draaien).

    Voorbumper zit idd met 3 schroeven onderlangs en 4 schroeven (2 links en 2 rechts) diagonaal tussen de koplampen en mistlampen in.
    Kleine ratel met kort verlengstuk en dop 10 en als ik mij niet vergis torx 25 (kan ook 20 zijn) meer heb je volgens mij niet nodig.

    Als je slim bent laat je grille en koplampen e.d. gewoon zitten. Bril zit met 2 bouten boven (links en rechts bij de spatborden) en 2 bouten onder (links en rechts bij de koplampen) vast. Dan kun je het in zijn geheel er zo afhalen (alleen wel even die ellendige witte klipjes los klikken van de hockeystick voor je de bril er af trekt).

    Dan vervang je die fan unit zo.
    Maar idd na 2 jaar al weer defect is wel erg snel (zou haast zeggen dat er ergens anders iets mis is (thermocontact oid)

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat Theo zegt, ik zou eens even nameten of je voedingsspanning van de ventilatoren niet te hoog is. Twee jaar is belachelijk snel, en het feit dat 'ie vervangen is geeft aan dat er dus al een keer eerder iets kapot is geweest.

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De vraag is natuurlijk of er destijds NIEUWE fans voorgezet zijn, aangezien ze nagenoeg nooit kapot gaan. Ik zou mezelf ook de vraag stellen of er niet een andere oorzaak is dat e.e.a. nu weer niet werkt. De kans dat er een relais oid defect is, is vele malen groter. Ik zit bijna 20 jaar in de Peugeot GTi achtigen, en heb echt nog nooit meegemaakt dat een fan zelf defect is gegaan. Altijd een relais of zekering oid.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:40
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dan rest slechts 1 vraag, IS de fan Echt defect ??????????
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  11. Naar Boven | #10
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Neup. Vandaag de gril eraf gehad en even gevoeld. De rechter ventilator (bijrijders kant) zit speling op. En als ik het over speling heb, dan heb ik het over meer dan 5mm wat ik de ven los in de behuizing kan kantelen.

    En die van de airco heeft geen speling maar piept. Eerst dacht ik, misschien iets geraakt? Maar er is nergens schade te zien of iets dat verbogen is.

    Ga volgende week wel ff langs de dealer die de reparatie heeft verricht. Niet zozeer om verhaal te halen maar ze er enkel op te wijzen dat deze kennelijk fabriek af niet best waren.

    Ze zijn vandaag 2 jaar geleden vervangen incl. drukgroep, airco condensor, waterpomp en distributie en volgens mij ook de radiator. Kortom, de vorige eigenaar heeft flink geld betaald en dat was voor mij de reden om de auto te kopen.

    Nu kapot is dus echt belachelijk. 🤔

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

  12. Naar Boven | #11
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    05-05-19 om 20:50
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    De vraag is natuurlijk of er destijds NIEUWE fans voorgezet zijn, aangezien ze nagenoeg nooit kapot gaan. Ik zou mezelf ook de vraag stellen of er niet een andere oorzaak is dat e.e.a. nu weer niet werkt. De kans dat er een relais oid defect is, is vele malen groter. Ik zit bijna 20 jaar in de Peugeot GTi achtigen, en heb echt nog nooit meegemaakt dat een fan zelf defect is gegaan. Altijd een relais of zekering oid.
    Mee eens maar de kans bestaat natuurlijk wel dat ze een keer stuk gaan.

    Anderzijds, er was een rede om de fans te vervangen en dat ze nu weer stuk zouden zijn kan duiden op een ander probleem waardoor ze stuk gaan.

  13. Naar Boven | #12
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een electrisch probleem een speling in de ventilator veroorzaakt. Dit is puur een lager probleem. De lagertjes horen toch echt wel langer dan 2 jaar mee te gaan.

    Maandag rijd ik even langs Mossel. Nu heb ik niet het idee dat ze er iets aan gaan doen, maar het is puur om ze er op te wijzen en gedachten uit te wisselen. Daarna ga ik denk ik naar de sloop in Velsen.

    Ik was daar al zaterdag en heb meerdere 306jes zien staan met dubbele ventilatoren. Dus ik denk dat ik er daar maar 1 ga scoren. Sloperij Rutte is voor mij dichtbij en hij is (mijn ervaring) redelijk met zijn prijzen.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_3 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13G34 Safari/601.1

  14. Naar Boven | #13
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:40
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hou de stekkertjes wel in de gaten , heb in het verleden gemerkt dat er verschil in kan zitten en moest toen de stekkers afknippen en andere aanzetten en da's niet ideaal.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  15. Naar Boven | #14
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Oei, dat is een goeie Brum. Zijn die zichtbaar achter de gril?

    Heb nog geen idee waar ze zitten dus moet nog op onderzoek uit.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_3 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13G34 Safari/601.1

  16. Naar Boven | #15
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkII Bekijk Berichten
    Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een electrisch probleem een speling in de ventilator veroorzaakt. Dit is puur een lager probleem. De lagertjes horen toch echt wel langer dan 2 jaar mee te gaan.

    Maandag rijd ik even langs Mossel. Nu heb ik niet het idee dat ze er iets aan gaan doen, maar het is puur om ze er op te wijzen en gedachten uit te wisselen. Daarna ga ik denk ik naar de sloop in Velsen.

    Ik was daar al zaterdag en heb meerdere 306jes zien staan met dubbele ventilatoren. Dus ik denk dat ik er daar maar 1 ga scoren. Sloperij Rutte is voor mij dichtbij en hij is (mijn ervaring) redelijk met zijn prijzen.
    Mijn bericht gelezen?
    Toen ik nog wel eens naar een sloop ging (nu al jaren niet meer) ging ik meestal ook naar Rutte.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Een jaar lang niet autorijden! :( :(
    Door dharting in forum Huiskamer
    Reacties: 30
    Laatste bericht: 27-06-13, 22:00
  2. 20 Jaar 306 /30 Jaar 205
    Door Bengel in forum Meeting Talk
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 04-12-12, 17:51
  3. Peugeot 405 25 jaar
    Door Bengel in forum Meeting Talk
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 07-10-12, 10:18
  4. Schema zekeringkast 306 xr uit het jaar 2000
    Door peetje in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 13-10-10, 17:30
  5. (jan467) - ventilator stuk.
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.