Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 15 van 15

Onderwerp: Moeilijk starten

  1. Naar Boven | #1
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Moeilijk starten

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Sinds de GTi6 in de Break ligt is de motor steeds wat moeilijker gaan starten. In het begin sloeg 'ie gewoon netjes in een keer aan, nu is het al vaak 10 a 15 seconden doorstarten voordat 'ie aanslaat. Wat ik tot nu toe gedaan heb:

    - CTS nagemeten, lijkt over het temperatuurbereik waarop ik gemeten heb goede waardes terug te geven.
    - Massa naar blok en chassis is prima vanaf de accu gemeten, massa blok naar chassis en versnellingsbak is ook prima.
    - Nokkenaspositiesensor heb ik als eens gewisseld voor een andere.

    Wat ik weet:

    - De brandstofpomp hoor ik als ik de auto op contact zet, elektrisch doet 'ie dus iets.
    - Soms start 'ie nog wel in 1x maar dat is vaak met warme(re) motor. Koud eigenlijk nooit meer in 1x.
    - Stationair loopt 'ie netjes tussen de 800 en 1000 toeren afhankelijk van belasting/temperatuur. Behalve nadat 'ie net moeilijk gestart is, dan heeft 'ie af en toe wat extra gas nodig.

    Wat zou ik verder nog kunnen bekijken?

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is de koude start wel altijd goed? Oh wacht ik zie dat het daar ook verkeerd gaat.

    Zou een nadruppelende injector een idee kunnen zijn? Bekijk de kleur van de bougies eens als de motor koud is. Nu loopt een RFS wel erg rijk, dus staar je er niet blind op, maar in ieder gevel zou het vlampunt van de bougie bruin van kleur moeten zijn. Als die gitzwart is, dan zou het best eens een lekkende injector kunnen zijn.

    Verder is een RFS natuurlijk goed uit te lezen. Wellicht kun je de waarde van de gaskleppositieschakelaar en de lambdasonde eens meten.

    Met welke bougies rij je? Geen NGK!!!
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gaat hij wel goed snel rond (startmotor)?
    Anders zou het heel best iets met de accu te maken kunnen hebben.
    Mijnbedrijfsbus had namelijk het zelfde probleem toen de accu het aan het begeven was

    Wat doet ie bij iets gas geven tijdens koude start?

    Als hij koud erg moeilijk op toeren komt (dus moet van ver komen zeg maar) kan het ook heel goed de stappenmotor zijn (alweer, ja alweer).
    Mijn 1.6 heeft ook een tijdje wat startproblemen gehad, na reinigen stappenmotor was het goed, helaas bleef ie kort daarna volledig open staat en liep ie altijd 3200rpm stationair.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Accu is nieuw, laadspanning is prima. Hij gaat dus ook makkelijk rond.

    Heb het idee dat 'ie zonder gas bij te geven nog moeilijker aanslaat. Stappenmotor is dus nog een optie. Maar dan snap ik het warm/koud starten verschil nog niet. Zal eens checken, is niet veel werk.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als hij koud met een beetje gas geven wel makkelijker start kan vermoed ik toch haast in de richting van de stappenmotor.

    Het zou natuurlijk ook heel goed een druppende injector kunnen zijn zoals ferdinand zegt.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  7. Naar Boven | #6
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Had Ferdinands reactie helemaal over het hoofd gezien, werkt toch minder op de telefoon.

    Zal eens naar de bougies kijken. Zitten Bosch bougies in trouwens. Hoe zou ik die injectors kunnen checken?

    Hij loopt trouwens ook snaarstrak stationair als 'ie eenmaal loopt. Dat is ook onder controle van de stappenmotor.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

    ========== Post samengevoegd op 17:34 ========== De vorige post was op 17:21 ==========

    Dit is het resultaat van een koude start viergasmeting



    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik ben wel even nieuwschierig naar de lambdawaarde, en dan met name hoe, en of, hij op en neer gaat tussen pakweg 200Mv en 900Mv... Als hij tussen de 400-600, of bijvoorbeeld helemaal stil blijft staan, dan is de lambda kapot.
    Mapsensortje zou ook nog kunnen alsook de temp sensor op het thermostaathuis. Alle andere sensoren zou hij imo slecht van gaan lopen, en dat doet ie juist niet... het is puur het starten. Als hij aanslaat doet ie het goed.

    ========== Post samengevoegd op 08:14 ========== De vorige post was op 08:12 ==========

    Injectoren checken blijft een beetje lastig.... Ik zou ze dan ultrasoon laten reinigen. Dat kan uberhaubt geen kwaad na jaren van dienst...
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  9. Naar Boven | #8
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik zal vanavond of morgen de lambda eens nameten, komt over twee weken toch een wideband op dus mocht het iets zijn met de lambda lost zich dat vanzelf op.

    Mapsensor is nieuw, dus lijkt onwaarschijnlijk. Temp sensor heb ik nagemeten en is volgens Autodata binnen spec.

    Injectoren ultrasoon laten reinigen en spray-patroon checken lijkt me een goede, kan geen kwaad om dat sowieso te doen.

    De brandstofpomp komt uit een dubieuze sloop 306 dus dat blijft ook nog een verdachte, ik hoor hem wel altijd primen op contact maar hoeveel brandstof hij rondpompt weet ik niet.

    Ik denk dat ik het volgende ga doen:

    - Lambda nameten
    - Na een nachtje staan eens de koppeling naar het brandstoffilter loshalen, als er dan geen druk is verliest 'ie ergens druk
    - Kijken hoe de pomp het doet door even de brandstof naar een emmer oid te pompen

  10. Naar Boven | #9
    Eelco's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2013
    Laatst Online
    01-08-16 om 12:25
    Berichten
    47
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000
    Kleur
    Blauw

    Man Gebruiker komt uit: Duitsland

    Probeer eens voordat je gaat starten de auto 15 seconden op contact te laten staan zodat je brandstofpomp gaat draaien. Het kan namelijk zijn dat je brandstof terug loopt in je leiding. Dan moet de pomp eerst druk opbouwen voordat je kunt starten.
    Peugeot 306 1,6 8v Break ph3 bj 2000

    en verder:
    Opel Ampera bj 2013
    Hyundai Coupe FX 2.0 bj 2000
    Chevy Van 5,7l V8 bj 1994
    Fiat 450 S bj 1977
    Yamaha FJ1200 ABS bj 1994
    Yamaha FJ1200 caferacer bj 1993
    Yamaha FJ1100 1985

  11. Naar Boven | #10
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik heb al eens geprobeerd om de pomp een paar keer te laten lopen om weer opnieuw druk op de bouwen. Dus: auto op contact, wachten tot de pomp stopt, en dit dan een keer of drie herhalen. Daarna startte 'ie nog steeds slecht.

  12. Naar Boven | #11
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dan neigt mijn gevoel toch meer naar een nadruppelende injector. Een RFS is wat dat betreft wel royaal draaiende motor, en de kans is dan aanwezig dat hij nog wat benzine staat te pissen als die uit staat.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  13. Naar Boven | #12
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Zojuist even de verbinding met het filter losgemaakt. Ik weet niet hoe het hoort te zijn maar er kwam nauwelijks brandstof terug vanuit de rail-kant. Vanuit de tank kant piste het er goed uit. Moet er echt merkbaar druk op de leiding staan? Ik kan het koppelstuk naar de brandstofrail ook erg makkelijk inknijpen.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

  14. Naar Boven | #13
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Op de retour hoort ook niet veel druk op te staan.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  15. Naar Boven | #14
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Maar van filter naar rail is aanvoer. Daar moet tenminste 3 bar druk op staan. Dat was niet echt merkbaar bij loskoppelen.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als ie uit staat staat er eigenlijk ook niet veel druk meer op.
    Dan loopt het er gewoon uit.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Ramen gaan moeilijk
    Door MikeBreda in forum Electronica
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 30-03-13, 13:54
  2. Start moeilijk als de motor koud is ong 3 sec
    Door marcouitzz in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 18-01-13, 11:08
  3. portier vervangen, hoe moeilijk is dat?
    Door dirk!! in forum Exterieur
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 26-06-12, 20:40
  4. (Mistah) - moeilijk in z'n achteruit
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.