Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 35

Onderwerp: motor wordt te warm

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2016
    Laatst Online
    04-07-18 om 18:39
    Berichten
    11
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: motor wordt te warm

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo,
    ik heb een 306 xn 1.4 uit 1998, nu wordt de motor vrij warm. 110 graden bij rijden op de snel weg soms zelfs iets daarover heen (in het rode). bij stilstaan of lagere snelheid koelt hij zichzelf wel naar 90 graden
    Ik vraag me af wat het kan zijn.
    - ik kan geen lek vinden in de leidingen er ligt geen kvs onder de auto.
    - thermostaat is vervangen
    - waterpomp is vervangen
    - systeem is ontlucht alle 3 de nippels zijn gebruikt
    - radiator wordt gelijk matig warm
    - dop van expansie vat is vervangen
    - geen witte rook uit uitlaat
    - geen sludge in de dop
    - geen sludge op peilstok en ook met de aansteker erbij geen geknetter
    - de ventilator slaat wel aan

    de kachel wordt niet warm, kan dat er mee te maken hebben?

    gr michiel

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Niet goed ontlucht (best een rot klusje bij de 306)anders werd je kachel ook wel warm .

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  3. Naar Boven | #3
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    05-05-19 om 20:50
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dus dat, of als je heul veel pech hebt een lekkende koppakking

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_3_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13F69 Safari/601.1

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    - geen witte rook uit uitlaat
    - geen sludge in de dop
    - geen sludge op peilstok en ook met de aansteker erbij geen geknetter
    Ook geen olie in de KVS neem ik aan?

    Lekke koppakking is dan wel erg onwaarschijnlijk, wat TvH zegt is het meest logisch (en meest voorkomend).
    Even goed ontluchten (is idd best lastig maar als je het eenmaal weet goed te doen), probleem weg.

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2016
    Laatst Online
    04-07-18 om 18:39
    Berichten
    11
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    de garage heeft het ontluchten gedaan, ik heb erbij gestaan en ze deden het van hoog naar laag,(kachelslang, thermostaat, radiator).
    volgens mij ging was dat ontluchten goed gedaan.
    Misschien is het handiger om een koppakking test te laten doen, dan kan ik dat uitsluiten?

  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Altijd van laag naar hoog....
    En meerdere keren doen! Die koppakking nog niet teveel drukte om maken.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  8. Naar Boven | #7
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Peugeot gebruikt een pompje om het systeem vol te pompen, als DIY monteur kun je een trechter gebruiken.
    Het niveau in het expansievaatje moet namelijk hoger dan het hoogste punt liggen bij het vullen (dus boven de cilinderkop en kachelslangen).

    Korte how-to:
    Fles pakken, onderkant er uit snijden en een ducttape-pakking maken tussen de flessenhals en het expansievat.

    Mijn ervaring is dat de wasverzachter flessen van de Jumbo en de appelsap-flessen van de Lidl perfect aansluiten op de opening in het expansievat

    Dan "trechter" volgooien met KVS en ontluchtingsnippels opendraaien.
    Motor starten en rustig warm laten lopen tot de fan aanslaat en weer afslaat. NIET > 2000 RPM laten draaien.
    Als de fan afslaat motor uitzetten en af laten koelen. Wanneer deze is afgekoeld dop op je expansievat en rijden.

    Zodra er een strakke stroom (dus zonder belletjes) KVS uit een nippel komt deze dicht draaien.
    En idd zoals Muschkie zegt van laag naar hoog werken.

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2016
    Laatst Online
    04-07-18 om 18:39
    Berichten
    11
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Aangezien ik de auto nog maar 3 weken in bezit heb, de auto terug gebracht naar de garage.
    Daar ik al een 2 keer eerder terug ben geweest vanwege de koeling. (daarom is ook al zoveel vervangen).
    De garagist zegt dat het niet aan het ontluchten kan liggen en dat de auto nu goed is ontlucht.
    Dus heb ik de auto weer bij hem neer gezet en gaat hij er verder naar kijken.
    Ik hou jullie op de hoogte, ik hoop dat hij de koppakking kan uitsluiten en dat het, het ontluchtings verhaal is.

  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ontluchten is een drama bij die TU blokken.
    Die van mij ook meerdere malen moeten doen voor het echt goed was.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2016
    Laatst Online
    04-07-18 om 18:39
    Berichten
    11
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    garage belde met de mededeling dat de koppakking lek is.

  12. Naar Boven | #11
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Om even heel eerlijk te zijn geloof ik daar, op basis van de symptomen die je beschrijft, geen bal van.
    Geen KVS > olie of olie > KVS lekkage en geen witte/blauwe rook uit de uitlaat, maar wel een kachel die niet warm word kan m.i. geen koppakking zijn.

    Het zou natuurlijk kunnen dat het systeem niet goed ontlucht is en daardoor je koppakking is doorgebrand maar dan zou ik die reparatie zeker niet betalen.

    Ga eens voor een second opinion naar een andere garage, koppakking wisselen is een duur grapje en als ze (weer) niet goed ontluchten heb je hetzelfde probleem binnen no-time terug.

  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2016
    Laatst Online
    04-07-18 om 18:39
    Berichten
    11
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hij lekt olie vertelde de garage, en ik zie dat terug op de parkeerplek. Ik vermoed dat wat jij zegt is gebeurt ik ga vandaag met de garage ingesprek over de oplossing, ik heb de auto daar voor 400 euro gekocht en hij heeft al aardig wat vervangen dus ik ben benieuwd of hij me te gemoed komt.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_2 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12D508 Safari/600.1.4

  14. Naar Boven | #13
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Okiekanaal van de TU motoren zit aan de kant van de bistributieriem erf dicht bij de buitenkant van het blok.
    Af hankelijk van het type koppakking is het heel goed mogelijk dat dat oliekanaal naar buiten toe lekt.
    Echter zou hij dan nog niet te warm moeten worden.

    Daarnaast kan het olie lekken ook komen door een rotte kleppendeksel pakking, deze is van rubber en gaat erg vaak scheuren/lekken. Maar ook dan zou dat het te warm worden niet verklaren.
    Ik zou zeggen hang dat ding eens aan de computer en kijk wat de verschillende sensoren aan temperatuur doorgeven, vermoed dat het gewoon een probleem van een slechte sensor is of zelfs een probleem veroorzaakt door een slechte massa.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  15. Naar Boven | #14
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:32
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    688
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Edit: nvm, TvH's verhaal klopt beter
    Zal idd ook een rotte kleppendeksel- of carterpakking kunnen zijn.

    Edit 2: Uitlezen is een goede, maar een rotte sensor verklaart niet dat de kachel niet warm word. Dat is wel degelijk een ontluchtingsprobleem en dat kan er prima voor zorgen dat je koppakking verbrand.
    Het klinkt niet onaannemelijk maar het word even de vraag waardoor en of die kapot is gegaan en zoja wie de reparatie gaat betalen.
    Laatst gewijzigd door fust; 11-07-16 om 09:21.

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2016
    Laatst Online
    04-07-18 om 18:39
    Berichten
    11
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Garage wil schikken tot 500, maar als ik jullie zo begrijp is de koppakking waarschijnlijk niet het enige probleem. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik vind 500 euro nog al veel geld voor een auto van 400 euro.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_2 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12D508 Safari/600.1.4


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. motor wordt te warm, gaat richting rode vlak bij 100 km
    Door albert101 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 01-05-14, 18:53
  2. Peugeot 306 (1994) slaat af als motor warm wordt
    Door gittan123 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 13-04-10, 22:33
  3. Motor wordt te warm en koelven maakt raar geluid.
    Door magicsoul in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 02-12-09, 22:19
  4. (jorg306) - motor gaat stotteren als die warm wordt
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.