Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 10 van 10

Onderwerp: Koelvloeistof verbruik wat aan de hoge kant

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    05-11-16 om 22:28
    Leeftijd
    38
    Berichten
    162
    Topics
    33

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Koelvloeistof verbruik wat aan de hoge kant

    Beste mensen,

    Auto: Peugeot 306 XT BJ 1993

    Mijn auto verbruikt al sinds de aanschaf (7 jaar geleden) koelvloeistof.
    Nu ben ik me toch gaan afvragen of dit wel normaal is.

    Ik heb hem daarvoor inmiddels 3x bij de garage gehad.
    Volgens hun was de pakking niet lek.

    Wel hebben ze een "lek" gevonden in de kachelslangen (topic ook op dit forum).
    Deze zijn inmiddels vervangen en het verbruik is daarmee een stuk minder geworden.

    Echter verbruikt hij nog wel steeds koelvloeistof.
    Ze hebben inmiddels al 3x een drukmeting gedaan bij de garage en er is geen lek aangetroffen.
    Dinsdag bellen ze me terug om verder te kijken wat er mogelijk aan de hand kan zijn.

    De olie (en onder de dop etc) ziet er normaal uit en ook de rook uit de uitlaat is normaal (ook volgens de garage).

    Ik heb het verbruik eens bijgehouden en met een rolmaat gekeken hoeveel de koelvloeistof zakt bij een x aantal km.

    Nu blijkt dat het ongeveer 0,8 (dus bijna 1 cm) zakt bij 400 km.
    Opzich kost koelvloeistof niet zoveel (action) maar het gaat om het idee.
    En veel hoef ik dan ook niet bij te vullen, het is immers maar een klein scheutje wat erbij moet dan.

    Maar toch ben ik eens benieuwd wat jullie hiervan zeggen, want normaal is het volgens mij niet.
    Laatst gewijzigd door knorde; 13-05-16 om 16:35.

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hoe vol gooi je hem?
    Als die van mij koud is zit het ook een behoorlijk eind onder de dop.

    Die van mij verbruikt trouwens 0,0 (of eigenlijk kijk er er zo goed als nooit naar, maar als ik kijk lijkt het gelijk te blijven)

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  3. Naar Boven | #3
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    05-11-16 om 22:28
    Leeftijd
    38
    Berichten
    162
    Topics
    33

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik gooi hem vol totdat ie vol is, nouja waar het MAX streepje staat.
    De beide checks hebben plaatsgevonden als de motor koud is, het verschil is alleen dat het nu warmer weer is.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als je hem nu gewoon afvult en je rijd eens een tank of 2 a 3 leeg zonder er kvs bij te gooien. Kijk dan eens of hij echt blijft zakken of dat het bij die 0,8cm blijft.
    Je kunt altijd extra kvs meenemen voor het geval het wel echt spannend word.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    05-11-16 om 22:28
    Leeftijd
    38
    Berichten
    162
    Topics
    33

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik heb altijd reserve bij me, koelvloeistof, olie, en benzine (gewoon lekker idee) maar ik vind het bijvullen zelf erg meevallen (het is natuurlijk ook net hoeveel je rijdt).
    Je kan er een hele tijd mee voordat je bij moet vullen.

    De vraag is ook meer of dit kwaad kan en wat nog als normaal beschouwd kan worden.

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    0,0 is normaal, alles daar boven klopt er ets niet.
    Het koelsysteem moet een gesloten systeem zijn en werkt oas goed als hij op druk blijft.
    Als hij lekt verlies je druk en dus koeling.

    Dus hij kont wel onder de min als je niet bijvult? Want dat hij niet precies op max blijft is geen ramp namelijk.

    Als het systeem wel druk vast is tijdens het afpersen, kan het de vuldop zelf zijn.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    05-11-16 om 22:28
    Leeftijd
    38
    Berichten
    162
    Topics
    33

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ja met de test (bij de garage) blijft de druk goed (ik neem aan dat je dat bedoelt met het afpersen).
    Ik heb hem eigenlijk nooit zover laten gaan dat hij onder het minimum komt, ik hou het altijd goed in de gaten en vul hem vaak bij als er wat weg is.
    Nu is dat niet zo gek veel dus de kosten is geen probleem.

    Ook wordt hij niet te warm maar er is wel altijd weer een klein beetje weg (ongeveer 0,8 cm per 400 km dus).
    Volgens de garage is het koelsysteem iets van 2 bar en hun testen met 3 bar.

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nou dan wil ik je als tip mee geven doe er eens een hele tijd lekker niks aan.
    Je hebt kvs bij je dus echt fout gaan kan niet.

    Als hij dan echt erg ver is gezakt, op min of zo goed als dan is er idd iets niet goed.
    Het kan best zijn dat 0,8cm onder het max streepje (voor zover je dat al kan bepalen want de radiateurbuis is niet doorzichtig) dat dat het juiste niveau is voor jou systeem.
    Min en max zijn puur indicaties, als het niveau daar maar tussen zit is er niks aan de hand (zelfde geld voor olie)

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  10. Naar Boven | #9
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    05-11-16 om 22:28
    Leeftijd
    38
    Berichten
    162
    Topics
    33

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het is niet 0,8 onder de max, maar ik denk nu iets van 1,3 onder de max.
    De laatste meting (waarin 400 km gereden is) is het 0,8 cm gezakt (misschien was ik niet helemaal duidelijk).

    Overigens meet ik het verschil door een rolmaat te gebruiken die net tegen de vloeistof aantikt en dan kijk ik naar de rand van waar je de dop op schroeft (want je kan er idd niet doorheen kijken).
    Vanaf die rand was het 6 cm en nu 6,8 (maar dat is dus niet 6,8 onder het max).

  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Staat je auto wel 100% vlak, wil niet zeuren maar een graad of 2 verschil maakt al een aardig verschil in je niveau meting.

    Als het systeem 3bar aan druk kan hebben zonder te zakken is het systeem wel dicht.
    Enige wat roet in het eten kan gooien dan is een rotte vuldop, maar als die zou lekken had je dat ook alwel onder de auto kunnen zien.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; SAMSUNG SM-G900F Build/MMB29M) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/4.0 Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. koplamp bestuurders kant vervangen
    Door Erwin1908 in forum Algemene Discussie
    Reacties: 33
    Laatste bericht: 21-04-16, 15:09
  2. Hoogte motorkap aan kant voorruit.
    Door Joep in forum Exterieur
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 29-04-15, 12:38
  3. electrisch raam bijrijders kant defect!
    Door Martin in forum Electronica
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 26-05-13, 21:11
  4. Floppend geluid linker kant
    Door Goliath in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 13-04-11, 11:58
  5. Verbruik.
    Door 306XND in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 07-05-10, 23:38

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.