Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: lekke kop of iets anders?

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2015
    Laatst Online
    11-04-19 om 14:51
    Leeftijd
    60
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    2000

    Unhappy Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: lekke kop of iets anders?

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Ik hoop eigenlijk op de kleine kans dat het geen lekke kop is. Na een rit van anderhalf uur gaat het lampje koelvloeistof niveau branden.
    Het tankje is leeg. Na bijvullen is het een paar dagen later weer leeg, daarna na een kort ritje opnieuw het lampje en het tankje leeg.
    Na het bijvullen en een korte rit komt er allemaal koelvloeistof uit het tuitje bij het tankje. Nadere beschouwing leert dat bij het loslaten van het gas er druk ontstaat die de koelvloeistof uit het tankje perst.
    De klassieke symptomen van sludge onder de oliedop en olie in de koelvloeistof ontbreken.
    Het koelsysteem ontluchten gaat moeizaam, ben niet 100% zeker dat alle lucht er uit is.
    Geeft dit verhaal enig aanknooppunt voor iets anders dan lekke kop en exit auto? hdi motor/break 306

    mvg Fred

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Raakt hij aan de kook?
    Komt er een dikke witte pluim uitbde uitlaat (continu)?

    Bijde vragen nee, dan geen lekke kop of koppakking.
    Goed ontlichten bij een 306 kan behoorlijk lastig zijn.

    Het zou kunnen zijn dat de thermostaat vast zit of dat je ergens gewoon een lek hebt zitten.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

  3. Naar Boven | #3
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 11:20
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hoop het niet voor je maar hou er wel rekening mee dat de pakking eruit ligt, er hoeft geen sludg in het carter te zitten en ook een witte pluim is niet nodig om toch een lekke koppakking te hebben, als er een lek(je) zit tussen de cil en koelvloeistofruimte dan zal door de hoge druk lucht in de kop gepompt worden waardoor de koelvloeistof eruit gedrukt word, gevolg kop heet en gaat koken waardoor nog meer kvs door de stoom eruit geperst word.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:36
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.640
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zowel een gewoon lekje is een lekke koppakking is mogelijk.
    Als je 's morgens wegrijdt even kijken onder de auto en dan kan je het eerste uitsluiten.
    Drukopbouw in het koelsysteem kan alleen als er verbrandingsgassen naar de koelkanalen weglekken, dit hoeft helemaal niet zichtbaar te zijn bij de uitlaatgassen...
    Exit auto? Persoonlijk zou ik geen auto daarom wegdoen, zelf repareren kost niet veel maar is behoorlijk wat werk wat je moet aankunnen.

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2015
    Laatst Online
    11-04-19 om 14:51
    Leeftijd
    60
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Er zit geen lek in het systeem denk ik, na een week stilstand zit er nog steeds druk op het systeem, getuige sis geluid bij openen dop expansievat. Ook geen witte pluim. Motor raakt niet aan de kook, temperatuurmeter blijft op iets meer dan 70 graden constant. Om uit te sluiten dat het iets anders is dan een lekke kop moet ik er zeker van zijn dat op een gegeven moment er geen lucht meer in het systeem zit. Ik ontlucht door: dop eraf
    kachel op maximaal, motor aan, wachten tot thermostaatklep open gaat dan nippel bij thermostaat open, en blauwe nippel bij verwarming ontluchten. Zie ik daarbij nog iets over het hoofd?
    Wat betreft reparatie; Ik heb de auto nu vanaf juli, hij is van 2000 en de aankoop was een gok die verkeerd is uitgepakt, ben afgelopen jaar vaker bij de garage geweest dan de twintig jaar daarvoor; Afdichtring benzinetank, abs sensor, portier stekker raambediening, veerpoot en schokbrekers, uitlaat, allemaal dingen die op zich kunnen gebeuren, maar nog eens ergens tussen de 700 en 1000 euro neertellen. Beter dan maar verlies nemen en een jongere auto zoeken... Jammer die 306 rijd heerlijk, maar op de 1 of andere manier kunnen we geen vriendjes worden..

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 11:20
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Kachel ontluchting werkt bij mij althans alleen als ik meer gas geef dan komt er lucht en uiteindelijk kvs , laat ik gas los stopt ook het straaltje kvs en wss zuigt hij dan weer lucht in het systeem, als hij niet snel aan de kook komt denk ik dat de koppakking het nog wel red en daar niets mee mis is, kwestie is om het zo te houden, aan de kook rijden kan je de pakking kosten, verder heb ik geen idee wat er aan de hand kan zijn als het systeem onder druk blijft voor langere tijd kan er geen lek zijn, heb je er wel rekening mee gehouden dat er maar een klein beetje kvs onder in het reservoir staat, hij zit dus nooit vol en wat te veel is gooit ie er toch uit.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Welke motor ligt er in?
    Als de motor op temperatuur is zou hij rond de 80 moeten zitten.

    Als de motor door een lekkende kop of koppakking zo veel druk op bouwt dat hij binnen een paar km alle vloeistof er uit geperst heeft zou hij namelijk op zijn minst veel te heet moeten worden.

    Enige wat ik mij kan bedenken is dat er gewoon licht in het systeem zit.
    Even een tip, trek de thermostaat er uit en boor boven in de thermostaatklep een klein gaatje, monteer de thermostaat met het gaat boven in.
    Vul het systeem dan opnieuw af en ontlucht het systeem goed.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2015
    Laatst Online
    11-04-19 om 14:51
    Leeftijd
    60
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brumbrum Bekijk Berichten
    Kachel ontluchting werkt bij mij althans alleen als ik meer gas geef dan komt er lucht en uiteindelijk kvs , laat ik gas los stopt ook het straaltje kvs en wss zuigt hij dan weer lucht in het systeem, --- heb je er wel rekening mee gehouden dat er maar een klein beetje kvs onder in het reservoir staat, hij zit dus nooit vol en wat te veel is gooit ie er toch uit.
    Goeie tip, dank, zal morgen op die manier een poging doen om te ontluchten. Dat er niet te veel vloeistof in het tankje hoort weet ik, maar hij blaast hem, bij een lange rit leeg tot ruim onder het niveau waarop de sensor aanslaat.
    Er moet dus onderin een flinke bel lucht zijn om er zo even een halve liter vloeistof uit te mikken.

  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Vandaag om 09:56
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.920
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Idd motor iets in toeren houden, stationair toerental is vaak net niet hoog genoeg.
    De waterpomp moet voldoende druk kunnen opbouwen om al het lucht uit het systeem te persen.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Reacties: 25
    Laatste bericht: 18-03-13, 14:23
  2. Anders doe je eff Axl Rose na :D
    Door Sander in forum De Film Hoek
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 23-02-11, 19:18
  3. Steek-as of iets anders....
    Door Julianr in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 10-11-07, 21:59
  4. (Tutti-frutti) - Evil stappenmotor of toch iets anders
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.