Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: Zwaar gebrom, waar vandaan?

  1. Naar Boven | #1
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 11:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.006
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Zwaar gebrom, waar vandaan?

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Zo'n 500 km probleemloos gereden met de nieuwe dynamo.

    Inmiddels het volgende probleempje met de blauwe cabrio.

    Het begon met een zware brom zachtjes op de achtergrond uit het vooronder.
    Nu toegenomen tot een zware hinderlijke brom, die harder wordt, naarmate de snelheid toeneemt.

    Hinderlijk vanaf 80 km/uur.
    Geluid lijkt wat op een zware elektrische grasmaaier (2200 Watt)


    Bij 100km/u versn. bak in zijn vrij en stationairloop, dan blijft het gebrom even sterk aanwezig.

    Auto op de brug gehad. Niks kunnen vinden.

    Remmen doen het goed, trillen niet en voel ook geen trilling op het rempedaal.
    Wel redelijk wat lekkage bij keerring versn. bak lange as-kant, maar niet drooggestaan (bij ons tenminste)

    Hand op de carterpan, motor op 4000 rpm in zijn 4 op de brug resulteert in een duidelijk voelbare en hoorbare zware trilling.

    Conditie auto: 230000 km-stand, slecht onderhoud gehad, veel aan gerommeld, maar al wel 2000 km zonder deze trilling mee gereden.
    Auto rijdt verder ook prima. De hele ophanging lijkt me ook niet van invloed, omdat de auto stil op de brug niet anders reageert dan op de weg.

    Iemand een suggestie?

    ========== Post samengevoegd op 18:01 ========== De vorige post was op 17:47 ==========

    Google wenkt richting een wiellager. Zelf nog nooit een wiellager kapot gehad en dus geen idee hoe dat klinkt. Dit is dan ook de eerste Peugeot boven de 2 ton aan km's.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 19:19
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je hebt het ook als de auto op de brug staat dus dan kun je de wiellagers uitsluiten, met een lange schroevendraaier tegen het blok en dan tegen het oor als een stetoscoop en dan het hele blok langs luisteren waar het geluid precies vd komt.
    Wat wel een optie is, een rotte lager in het distibutie gedeelte, span of steunrol, dynamo, airco,pomp stuurbekrachtiging, zijn allemaal kandidaten, wanneer is de D riem vervangen???
    Laatst gewijzigd door brumbrum; 25-02-16 om 18:17.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  3. Naar Boven | #3
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 11:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.006
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ok bedankt voor je reactie. Heb natuurlijk de multiriem net los gehad incl. de rollen, vanwege de kapotte dynamo. Maar motor op stationair laat het niet horen. Terwijl het wel hoorbaar is als ik de auto van 120 naar 80 laat uitrollen terwijl de motor ontkoppeld is en stationair loopt.

    Het lijkt dus snelheidsafhankelijk en niet toerentalafhankelijk.

    Wel hebben we (schoonzoon en ik) het idee, dat op het op de weg harder is dan op de brug.

    Zit ook nog een tussenlager in vanwege de lange aandrijf-as.
    Laatst gewijzigd door Willart; 25-02-16 om 19:20.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 19:19
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De dynamo word door de mutiriem aangedreven maar volgens mij niet door de Distributieriem.
    Assen staan stil op de brug dus dat tussenlager kan dan geen geluid maken.
    Je zou even moeten testen of het geluid tekens met de motortoerental tijdens het schakelen varieerd of dat het constant blijft en met het toenemen vd van de snelheid steeds sterker word.
    In dat laatste geval zou je kunnen denken aan het tussenlager of de wiellagers . laatstgenoemde beginnen bij mij geluid te maken als ik een bocht instuur waardoor er grotere zijwaardse krachten op de lagers komen, zodra ik uit de bocht ben is hij weer stil.
    Laatst gewijzigd door brumbrum; 25-02-16 om 21:37.
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  6. Naar Boven | #5
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 11:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.006
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Klopt ja, de multiriem wordt aangedreven door de krukas en is qua snelheid dus toerental afhankelijk. In zijn vrij met stilstaande auto gas geven tussen 2000 en 4500 rpm geeft geen gebrom dus.

    ========== Post samengevoegd op 21:46 ========== De vorige post was op 21:41 ==========

    Lees je toevoeging net.

    Assen draaien mee in het voorbeeld van de 4e versnelling. Dan staat de km-teller ook richting de 90. Dan is het gebrom er dus wel en dus ook na het in zijn vrij zetten en uit laten rollen.

    Zal morgen eens het gedrag in de bochten gaan bekijken. Nog geen idee hoe dat is!
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 19:19
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willart Bekijk Berichten
    Klopt ja, de multiriem wordt aangedreven door de krukas en is qua snelheid dus toerental afhankelijk. In zijn vrij met stilstaande auto gas geven tussen 2000 en 4500 rpm geeft geen gebrom dus.


    Hand op de carterpan, motor op 4000 rpm in zijn 4 op de brug resulteert in een duidelijk voelbare en hoorbare zware trilling.
    Dat zijn 2 tegenstrijdige dingen
    Het moet niet te makkelijk gaan anders ben je te snel klaar.
    Geduld is een schone zaak

  8. Naar Boven | #7
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    04-09-19 om 19:11
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik denk tussenlager

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0.2; XT1068 Build/LXB22.99-16.3) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/47.0.2526.83 Mobile Safari/537.36
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  9. Naar Boven | #8
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 15:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.637
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wiellager of tussenlager, beide snelheidsafhankelijk.

  10. Naar Boven | #9
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 11:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.006
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brumbrum Bekijk Berichten
    Dat zijn 2 tegenstrijdige dingen
    Hoe bedoel je? "Hand op de carterpan" voorbeeld is als de aandrijflijn actief (niet ontkoppeld!) is.

    Morgen de aandrijfas er maar eens uit dan Fedor/Keezx (was tegelijkertijd aan het typen als Keezx). Kan ik meteen de keerring van de aandrijfas aanpakken.

    Ik zag vanavond ook dat er maar een bout inzit bij het steunlager
    Laatst gewijzigd door Willart; 26-02-16 om 12:13.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  11. Naar Boven | #10
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    10-10-19 om 15:27
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    687
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is het een beetje het geluid alsof je over korte strepen/ribbels in het wegdek rijd?
    Als het geluid veranderd/minder word in bochten of bij verandering van druk op de wielen (hele flauwe bocht maken/van rijbaan wisselen op de snelweg bijv.) is het zeer waarschijnlijk een wiellager, anders idd lager van de lange as.
    De laatste is wat meer balen, aandrijfassen zijn duur.

  12. Naar Boven | #11
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    04-09-19 om 19:11
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willart Bekijk Berichten

    Ik zag vanavond ook dat er maar een bout inzit bij het steunlager
    Lijkt me niet echt bevorderlijk

    Succes!
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  13. Naar Boven | #12
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 15:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.637
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die kleine boutjes die het lager in de motorsteun moeten vasthouden spelen IMO geen rol, dat lager zit meestal zo vast dat alleen "gepast geweld" het kan losmaken...
    Als er bouten ontbreken tussen motorsteun en blok , ja dat is dodelijk.

  14. Naar Boven | #13
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    10-10-19 om 13:06
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.665
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De voorwiellagers gaan boven de twee ton ongeveer kapot, maken behoorlijk wat geluid zijn ook grote lagers. Als een kant stuk is kun je beter meteen alle twee zijden vervangen, ervaring leert dat ze vlak achter elkaar stuk gaan.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  15. Naar Boven | #14
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Gisteren om 11:26
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.006
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    We hebben vandaag wat bochtgedrag bekeken en merken geen verschil tussen rechtuit, linker of rechter bocht. Ook nauwelijks in afremmen op motor of gas bijgeven of vrijloop.

    Inderdaad geen speling te vinden tussen het steun/tussenlager en behuizing. Boutje kan je ook niet verliezen lijkt mij. De homokineet zit er vlak voor.

    Net keerring opgehaald. Morgen de sloopauto op de brug en daar de as en wielnaaf van af halen. Zal dan toch 1 van de twee zijn.

    Gr. Willart.
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mijn vorige hatch met ongeveer 230.000 km op de teller (en die er voor met ongv 240.000 km) hadden allebij nooit problemen met de wiellagers (behalve achter wouden ze nog wel eens kapot gaan)

    Ik had ongv dezelfde klacht en bij mij lijkt het toch echt uit de hoofdremcilinder te komen die de voorremmen net te veel op de schijf laat staan in onbelaste stand.
    Had ook 1 schijf krom en remblokken verbrand

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. zwaar sturen
    Door rammie in forum Onderstel
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 01-11-15, 12:47
  2. Olielek 306 cabrio 2.0, waar komt het vandaan?
    Door Jeroen_Sp in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 06-04-09, 00:36
  3. zwaar sturen
    Door benno in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 30-03-09, 22:55
  4. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.