Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Korte ritten, olieverbruik, blauwe rook

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2015
    Laatst Online
    09-01-16 om 12:43
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 XR 1.6 Belfort Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Korte ritten, olieverbruik, blauwe rook

    Hoi forummers, ik ben nieuw hier. Sinds kort eigenaar van een 306 hatchback (XR 1.6 Belfort) uit 1997. Ik rijd ook motorfiets, een Yamaha xtz750 Super Tenere uit 1989 waar ik al het onderhoud en sleutelwerk zelf van doe.

    De 306 is van mijn vader geweest (eerste eigenaar) en heeft altijd dienst gedaan als tweede auto voor woon-werk verkeer, hele korte ritjes (lees: 5 km, nauwelijks warme motor). Ik ben er een paar keer mee op vakantie geweest, oa. Frankrijk, Portugal, KroatiŽ. Een enkele keer is er dus flink mee gereden, maar de 140.000 km zijn eigenlijk voor 95% met koude motor gereden. Wel altijd netjes onderhoud gehad bij de Peugeot dealer.

    Resultaat van de korte ritten is nu een mooie blauwe wolk uit de uitlaat, en een olieverbruik van 1 op 500 ongeveer. Het zouden de klepseals kunnen zijn, of de olieschraapveren.
    Is hier een tijdelijke oplossing voor? Ik gebruik nu 5w40 olie, maar ik lees hier dingen over 15w40 of 20w40?

    Is zoiets zelf te repareren, op de stoep voor mijn huis (ik heb geen garage) of heb ik daar allerlei speciaal gereedschap voor nodig? Op zich heb ik tijd genoeg, en bijvoorbeeld klepspeling stellen op mijn motor (16 klepper) was goed te doen voor mij als amateursleutelaar. Is er hier op het forum een werkplaatshandboek te vinden toevallig?

    Of moet ik toch aan professionele hulp bij een garage, of een ruilblok oid?

    Oja en heeft iemand nog een goeie tip voor een paar banden? Een paar nieuwe sloffen zouden ook wel goed zijn.

  2. Naar Boven | #2
    Willart's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    23-04-19 om 09:52
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    56
    Berichten
    932
    Topics
    34
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou beginnen met het blok flushen (doorspoelen met een additief).

    Verder is het even handig om het moment te bepalen wanneer er rook uitkomt. Bij koude en/of warme motor?
    Bij hoog toeren rijden of juist laag in toeren?
    Bij gas loslaten/schakelen?

    Gr. Willart
    Vive le dompteur!

    308CC te koop!

  3. Naar Boven | #3
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 20:32
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.077
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En inderdaad voor een 10w40 of 15w40 olie gaan in plaats van 5w40.

    Klepseals vervangen is het simpelst als de cilinderkop los is van het onderblok.
    Dat is dus niet een klusje wat je zo even doet.

    En de banden is erg afhankelijk van persoonlijke smaak en voorkeur.
    Met een merkband zit je vaak wel goed, hou er wel rekening mee dat Michelin snel uitdroogt en ook Vredenstein heeft er weleens last van.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    banden is iets persoonlijks inderdaad maar ben zelf zeer goed te spreken over dunlop banden, had de sp2000 onder de gti en de kleven wel lekker aan de weg.
    heb michellin op dit moment onder de sedan, opzich een prima band maar ze begonnen van de zomer een paar minimale droogte scheurtjes te vertonen en het begint nu toch wel een redelijk probleem te worden ze zitten namelijk vol met kleine scheurtjes.

    ruilblok is een goeie optie al is het dan nog altijd de vraag wat je krijgt.
    koprevisie is opzich zelf te doen mist je de juiste gereedschappen hebt en een schone werkbank binnen is ook verstandig.
    5W40 echt niet doen in een TU motor (1.1/1.4/1.6), gegarandeerd olie verbruik. met 15w40 word het tijdelijk iets minder maar word uiteindelijk wel weer zo erg als nu.

    flushen als je een verbruik hebt van 1 liter op 500 kilometer zal weinig tot niks uithalen, heb namelijk zo'n zelfde gevalletje gehad en hielp echt 0,0.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2015
    Laatst Online
    09-01-16 om 12:43
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 XR 1.6 Belfort Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hmm ruilblok laten inbouwen, of koprevisie danwel klepseals vervangen bij een garage lijkt me financieel niet echt een goeie optie. Dan maar olie stoken..

    Ik merk zelf vooral bij het koud starten een blauwe wolk. Starten gaat trouwens ook niet altijd zo soepel meer, moet een klein tikkie gas geven anders slaat de motor binnen een paar seconden weer af. Twee tellen gas en de boel blijft goed lopen, stabiel stationair op 1100 rpm ook.


    Ik dacht juist dat 5w40 gunstig zou zijn, omdat deze wat vloeibaarder is als de motor nog koud is. Maar ik zal voortaan 15w40 halen, dan gaat het wellicht beter. 't loopt nu bijna op ouderwetse brommermix

    bedankt voor de reacties!

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een 1.6 TU motor kost de kop niet.
    Als de stekkers van de donor gelijk zijn aan die van jou is inbouwen relatief eenvoudig.

    Let er wel bij op dat als er een startonderbreker op zit dat je de code (mist je zelf een toetsenbord hebt en de donor ook) of de sleutels (als er een transponder in jou contactslot en de donor zit) er bij krijgt.
    Dan hoeft de ecu niet opgestuurd te worden om geunlocked te worden.

    Daarnaast als de ecu van de donor een zelfde ecu is als die van jou kun je ook jou ecu hergebruiken en zit je verder nergens mee.

    Als je een motortakel hebt of kunt lenen is het ook goed zelf te doen.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    first-ed's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2011
    Laatst Online
    16-05-19 om 14:51
    Locatie
    Den Helder
    Leeftijd
    49
    Berichten
    143
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik had hetzelfde probleem. Vorig jaar de koe bij de horens gevat en samen met een bevriende monteur de klepseals vervangen en het probleem is opgelost. Ik had had blauwe rook bij de start en ook een hoog olieverbruik. Nu 10000 verder en nog geen druppel verbruikt. Teller staat nu op 247.000km. Succes

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.4.4; nl-nl; GT-I9305 Build/KTU84P) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:18
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ohw ja als je over gaat op 15w40 dan eerst wel alle olie er uit (eventueel met 15w40 laatste restje er uit spoelen) en het filter vervangen.
    Anders loopt straks je motor ook nog kapot.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2015
    Laatst Online
    09-01-16 om 12:43
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 XR 1.6 Belfort Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik ga het nog effe aankijken, zien hoe het gaat met 15w40. Ik heb inderdaad een toetsenbord met pincode in mijn 306, maar goed om te weten dat ik daar voor moet oppassen.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Reacties: 5
    Laatste bericht: 27-08-12, 22:17
  2. Reacties: 3
    Laatste bericht: 14-11-11, 13:05
  3. Beetje Blauwe Rook
    Door Skate1992 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 11-03-11, 10:58
  4. Korte levensduur H7 lampen, iemand een oplossing?
    Door Happy306 in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 17-10-10, 23:34
  5. olieverbruik
    Door benny in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 05-01-07, 20:36

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.