Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 20

Onderwerp: Wat nu weer... :( advies zeer gewenst

  1. Naar Boven | #1
    Bastiaan's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2015
    Laatst Online
    07-11-15 om 16:07
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    8
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW8

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Wat nu weer... :( advies zeer gewenst

    Type: Peugeot 306 Break Commercial, 1.9D (1.868cc DW8), bouwjaar 2000 (Ph3), wel airbags, geen airco (280dkm)


    Beste forumleden,


    Sinds twee weken ben ik in het bezit van mijn eerste 306, de bovengenoemde en links afgebeelde groene Commercial. Ik heb de auto gekocht voor mijn net opgerichte bedrijf. Bij aanschaf heb ik gelet op motorloop, versnellingsbak, remmen, rook uit de uitlaat, voor zover ik kon inschatten allemaal in orde. Op weg naar huis kwamen er wat dingen aan het licht die me bij de proefrit niet waren opgevallen, of waarvan ik dacht: is te regelen.


    Het vervelendst was dat de ruiten binnen direct besloegen en vettig werden (en ja, het interieur rook ook muf). Conclusie na bezoek van het forum: kachelradiateur lek. Tweede grote kwaal: de blazer werkt nauwelijks, reutelt alleen een beetje op stand 4, en blaast ook geen warme lucht. Conclusie, wederom na speurwerk hier: kapotte kachelweerstand. Gistermorgen heb ik beide onderdelen op internet besteld. Ik heb diverse uitgebreide handleidingen gevonden en een vrij handige schoonvader die mij aanbood te helpen, dus ik had er vertrouwen in.


    Gistermiddag reed ik voor mijn werk van Schiedam naar Waardenburg, ongeveer een uur. Toen ik er bijna was ging opeens het STOP-lampje branden. Tot mijn grote schrik zag ik dat de temperatuurmeter bijna tegen het rood aanstond, helaas slecht te zien omdat het lampje achter de linkerhelft van de klokkenwinkel kapot is (...). Het STOP-lampje floepte vanzelf weer uit, maar de temperatuur bleef erg hoog. Ook op de terugweg, uren later, ging het mis. Zodra ik de snelweg opdraaide schoot de temperatuurmeter binnen 30 seconden van <70 naar de grens met het rode gebied. Het STOP-lampje floepte weer even aan maar bleef daarna uit. Ik ben vrij snel gestopt en heb gevoeld aan verschillende motoronderdelen; de radiateur was alleen in de rechterbovenhoek warm (bij de aansluiting met de slang, die was ook heet (zie foto)), verder alles koud. Na thuiskomst een uur later precies hetzelfde. De motor liep onderweg gewoon als een zonnetje, geen rook gezien, geen stotters, pakte goed op bij gasgeven.


    Maar nu komt het vreemde: de ruiten aan de binnenkant besloegen gisteren ook niet meer. Helemaal niet meer, tijdens twee uur rijden, terwijl dat daarvoor steeds echt meteen gebeurde. Net nu ik dacht te weten wat er mis was snap ik er helemaal niets meer van... Zou er een verband zijn tussen het niet meer beslaan van de ruiten en het (zogenaamd?) heet worden van de motor? Ik heb dringend behoefte aan advies van een expert of ervaringsdeskundige die wel begrijpt wat er zich onder mijn motorkap allemaal afspeelt... Voelt iemand zich geroepen?


    Alvast enorm bedankt!
    Bastiaan
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

  2. Naar Boven | #2
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    16-08-19 om 10:31
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.648
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Er zit lucht in het koelsysteem kan een 306 niet hebben, verbind de slangen van je kachelradiateur door(in de motorruimte) of vernieuw deze ZSM
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  3. Naar Boven | #3
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat de ruiten niet meer "direct" beslaan kan ook duiden op alleen een vochtige binnenruimte.
    Als de 306 met stoffen bekleding een maand buiten heeft gestaan met een ruitje op 10 minuten dan wil dat wel even voor de vocht weg is.
    Heeft verder niets met de kachelverwarming te maken, los straalkacheltje erin, ruiten op een kier en droogstoken.


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    16-08-19 om 10:31
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.648
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Daarmee los je geen warmlopende motor mee op Er zit in ieder geval lucht in het koelsysteem, of te kort koelvloeistof. Het systeem bijvullen en ontluchten, of even af laten persen om te testen of het wel dicht is.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  6. Naar Boven | #5
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Daar zeg ik ook niets over, ik heb het puur en alleen over het vocht in de cabine.
    Bijvullen en ontluchten zal het vocht niet uit het interieur krijgen, staat hier compleet los van.


  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Maak je ruiten even goed schoon, radiateur afvullen/ontluchten en kijken wat er gebeurt.

    Dat je ruiten vet zijn hoeft niet altijd perse de kachelradiateur te zijn, je ruiten worden ook vet/vies door steeds drogen met zo'n zeem sponsje of gewoon omdat er in gerookt is (of combinatie)

    Echter als het aan de bijrijders kant op de vloer in de linker boven hoek nat is kun je er van uit gaan dat de kachelradiateur lek is.
    Dat verklaard dan ook direct het warm lopen aangezien het systeem dan niet goed druk op kan bouwen.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    ========== Post samengevoegd op 12:02 ========== De vorige post was op 11:59 ==========

    Als hij lek is, Dan moet je de leidingen van de kachelradiateur afdoppen (steel van een vager schijnt goed te werken icm slangen klemmen).

    Dan het koelsysteem afvullen en ontluchten, dan kun je gewoon weer rijden. Enige nadeel is wel dat het koud blijft in de auto, maargoed de aanjager doet het ook amper dus erg warm zal het anders ook niet geworden zijn.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Bastiaan's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2015
    Laatst Online
    07-11-15 om 16:07
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    8
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW8

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Na veel online research en moed verzamelen heb ik zojuist de dop van mijn koelvloeistofreservoir opengedraaid. Helemaal leeg, tot mijn schrik en schaamte. Mijn conclusie (niet gehinderd door enige kennis): er is ergens een lek waar de koelvloeistof (kennelijk zat er water in?) tijdens het rijden uitgedampt is, tot het punt waar we nu zijn: geen koelvloeistof meer en acute oververhitting van de motor. Mijn plan is om zometeen de koelvloeistof bij te vullen en het systeem te ontluchten volgens diverse handleidingen die ik heb gevonden. Dank alvast voor jullie hulp!

  9. Naar Boven | #8
    Bastiaan's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2015
    Laatst Online
    07-11-15 om 16:07
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    8
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW8

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Beetje pech denk ik nu. Mijn blower en verwarming deden het ook niet (reutelde alleen af en toe kort op stand 4), dus nieuwe kachelweerstand gekocht (kon geen kwaad, zie foto in bijlage) en zojuist vervangen (wilde ik doen voor het bijvullen en ontluchten van de koelvloeistof). Helaas geeft de blower nog steeds geen teken van leven met de nieuwe kachelweerstand. Alle zekeringen en relais zien er als nieuw uit. Dan toch die "bullet-proof"-blowermotor kapot...?

    Edit: de drie draaiknoppen in het dashboard zijn trouwens allemaal onverlicht... zou het paneel kapot zijn?
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Bastiaan; 03-10-15 om 17:08.

  10. Naar Boven | #9
    Niet weg te krijgen

    Status
    Online
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 12:16
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    673
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat het paneel niet is verlicht zegt niets over de werking van de knoppen, er zitten 3 steeklampjes (net zoals je instrumentenpaneel) in en die gaan wel eens stuk na 15 jaar
    De knop zelf zou kapot kunnen zijn, uitwisselen is dan de enige manier om het op te lossen.
    Aanjagermotor kan ook, maar lijkt mij minder waarschijnlijk.

  11. Naar Boven | #10
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    16-08-19 om 10:31
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.648
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastiaan
    er is ergens een lek waar de koelvloeistof
    Je radiateur kan ook lek zijn komt ook veel voor. Ik geef je een negatief rijadvies voordat je de koppakking doorbrand. Zorg eerst dat het koelsysteem in orde is. De ventilator kan je eenvoudig testen door er rechtstreeks stroom op te zetten, als je hem gedemonteerd hebt.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  12. Naar Boven | #11
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gewoon met water vullen en maar 'ns kijken wat er gebeurt....

  13. Naar Boven | #12
    Bastiaan's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2015
    Laatst Online
    07-11-15 om 16:07
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    8
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW8

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Zeer frustrerende middag helaas. Ik heb geprobeerd om het koelsysteem te vullen en ontluchten volgens deze handleiding: https://www.peugeotforums.com/forums...-engine-26174/. Pas na heel veel verschillende constructies met trechters en flesjes (en verschillende soorten tape en lapjes) lukte het me om een redelijk waterdichte vulfles op de opening gefixeerd te krijgen. Daarna half gevuld met koelvloeistof en de motor aangezet. Toen deze warmer werd (mede dankzij gas geven) verdween de hele inhoud van het flesje. Diverse keren bijgevuld, gas gegeven en weer bijgevuld. Alles ging goed tot opeens het peil in het flesje weer steeg en het flesje behoorlijk overstroomde. In paniek trok ik het flesje eruit en lag alles onder de koelvloeistof. Slikken, nieuwe koelvloeistof halen, nog een trechter op het flesje vastgemaakt en weer begonnen. Ging een liter zo bij, flesje weer halfvol, motor weer aan, beetje gas en hop, daar kwam er weer een liter uit en stroomde weer alles over. Ditmaal probeerde ik de ontluchtingsnippels, maar de middennippel gaf geen druppel vloeistof en de nippel bij het schutbord schoot de lucht in vanwege de lucht die eronder zat. Ook geen druppel. Langzaam het flesje weer laten leeglopen en de rommel een beetje opgeruimd. Nog even gevoeld aan de radiateur, die was nu wel helemaal warm, motor overhitte ook niet, dus dat probleem lijkt opgelost... maar dus kennelijk wel nog lucht in mijn koelsysteem en nog steeds kapotte blazer en kachel. Heb ik iets verkeerd gedaan? Iemand tips of zin om een keer over mijn incapabele schouder mee te kijken?

  14. Naar Boven | #13
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:56
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Eerst met water proberen vriend....
    Voor mij deugt de thermostaat niet.
    Die enkele keer dat ik de laatste jaren het koelsysteem heb gevuld heb ik ook niks anders gedaan dan vullen tot het expansievaatje gevuld bleef en rijden...veel verschil in systeem is er vast niet tussen DW8 en XUD
    Vermoedelijk is het spul er bij de vorige eigenaar al uitgekookt.....
    Gewoon met kachel aan en vuldop eraf laten lopen tot alles stabiel is, uiteindelijk verdwijnt de lucht vanzelf.
    Laatst gewijzigd door Keezx; 04-10-15 om 18:36.

  15. Naar Boven | #14
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    16-08-19 om 10:31
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.648
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Breda/Schiedam is niet zo ver, van mij kun je in de namiddag langskomen komende week, ik heb een speciale vulbuis kunnen we hem goed afvullen. Stuur maar een Pb https://www.306forum.nl/21259-afvull...eem-306-a.html
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  16. Naar Boven | #15
    Bastiaan's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2015
    Laatst Online
    07-11-15 om 16:07
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    8
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW8

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik had juist ergens gelezen dat ik geen water mocht gebruiken... gezien het verdampen van de vloeistof in mijn interieur leek het me ook niet verstandig. Maar goed, het moge al duidelijk zijn geworden dat ik geen technisch wonder ben.

    Enorm bedankt voor je aanbod Froggie, dat zou geweldig zijn! Ik stuur je een pb!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. bij kouder weer enkel stop lampje brand gaat ook weer uit.
    Door peug306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 02-12-13, 21:48
  2. Reacties: 266
    Laatste bericht: 07-03-13, 07:58
  3. Oorbescherming gewenst!
    Door Jeroen in forum De Film Hoek
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 26-06-11, 00:44
  4. Dat doet zeer!
    Door Gerben in forum De Film Hoek
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 25-03-10, 12:12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.