Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 10 van 10

Onderwerp: mijn ervaring: audio install peugeot 306

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    02-04-17 om 13:52
    Locatie
    Bussum
    Leeftijd
    27
    Berichten
    33
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999
    Kleur
    blauw

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: mijn ervaring: audio install peugeot 306

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Na hier en op andere fora regelmatig dezelfde vragen tegen te komen, heb ik besloten hier een topic te openen en mijn ervaringen te delen met een custom audio install in een peugeot 306 cabrio. Ik wil hiermee niet zeggen dat mijn manier de juiste of de enige correcte manier is, maar hoop hiermee een duidelijker beeld te scheppen voor mensen die hier in de toekomst zelf mee aan de slag willen. Wanneer je op of aanmerkingen hebt zijn deze natuurlijk van harte welkom.


    Vorig jaar mei heb ik een peugeot 306 cabrio gekocht en heb mijzelf het doel gesteld deze helemaal op te knappen, en te voorzien van een goede geluidsinstallatie.
    Het begon allemaal met het kiezen van de componenten.

    Componenten

    - Voorspeakers: Focal PS 165FX
    - achterspeakers: Focal ISS 570 (moeten nog steeds geplaatst worden)
    - Headunit: Pioneer DEH X9500BT
    - Versterker : Pioneer GM-D8604 4 channel
    - Versterker : Fusion PF-4001D monoblock
    - Subwoofer : Audio System R08 2x
    - Signaalkabel : audison BT 550 6 channel

    De eerste klus was het trekken van de kabels door de auto. Ik heb besloten nergens gebruik te maken van de bestaande speakerbedrading. Dit omdat ik deze veel te dun vind wat ten koste kan gaan van de audiokwaliteit.

    TIP: BESPAAR NIET OP KABELS. Goede kwaliteit kabels zijn bijna net zo belangrijk als goede speakers. Slechte kwaliteit kabels kunnen het risico op ruis en storing aanzienlijk verhogen.

    Kabels trekken.

    Om het risico op ruis en storing nog meer te verminderen is het van belang om de signaalkabels, speakerskabels en voedingkabels van elkaar te scheiden. Ik heb besloten om mn speakerkabels aan de zelfde kant te leggen als mn signaalkabel. De kabel vanaf de accu heb ik aan de andere kant laten lopen. De keuze voor welke kant was snel gemaakt. De accu zit links voor en dus heb ik de voedingskabel langs de linker dorpel laten lopen. Een probleem waar heel veel mensen tegen aan lopen is, hoe de kabel door het schutbord heen te krijgen.

    Kabel door schutbord

    er zijn een aantal bestaande openingen waar kabels doorheen lopen, maar ik heb besloten hier geen gebruik van te maken. Met een boormachine heb ik een gat ietsjes dikker dan de kabel door het schutbord geboord. Dit is vlak naast de plek waar de kabel van het gaspedaal ook door het schutbord gaat. Ik heb de kabel ingetaped met zwart isolatieband en het gat waar de kabel doorgaat afgedicht met een rubber tule. De zekering houder heb ik met dubbelzijdig plakband aan de accubak geplakt en vanaf daar aan de accu aangesloten. Bij de achterbank heb ik de kabel met tyraps aan de bestaande kabelboom vastgemaakt en deze vervolgens in de achterbak geleid. De massa kabel zit vast aan de bout die de rugleuning vastschroeft aan de carrosserie. Deze loopt vervolgens met de + mee de achterbak in.

    img_9199.jpg

    Signaal en speaker kabels

    Op dezelfde manier lopen aan de rechterkant de signaalkabel en 2 kabels voor de voorspeakers met de kabelboom mee via de dorpel naar voren. De kabel voor de rechter voorspeaker splits vervolgens af en de andere 2 lopen door naar het dashboord. Let met de signaalkabel in de middenconsole op dat deze niet in de weg komt te zitten met de kabeltjes van je verwarming. Om dit te voorkomen heb ik de signaalkabel over de buis van de bovenste luchtroosters laten lopen alvorens deze in de radio gaan. Zo hangen ze meer naar achter door de middenconsole en kan deze niet in de knoop raken met die kabeltjes van je verwarming.

    img_9183 3.jpg

    Speakerkabels in de deur krijgen.

    Omdat ik niet gebruik maak van de bestaande bedrading moest ik een manier verzinnen om de speakerkabel toch in de deur te krijgen. ik kon geen gebruik maken van de stekker die de bedrading vanuit de deur met de carrosserie verbind omdat de speakerdraden veel dikker zijn. Dit betekent dus boren in de deur en in de carrosserie om de kabel er door te leiden. Ook hier weer de kabels dik in de isolatieband gezet en rubber tules gebruikt zodat er geen vocht in kan kruipen. TIP: spuit de boel eerst helemaal vol met witte tektyl. mocht er toch vocht bij komen dan is de kans op roesten aanzienlijk kleiner.

    imag0293.jpg

    Deuren uitzagen

    De manden van de speakers zijn te breed en te diep om standaard in de deur te passen. Dit moest dus pas gemaakt worden. Met een stanley mesjes heb ik heel voorzichtig de openingen in de deur panelen groter gemaakt totdat de speaker hier in paste. Dit is redelijk goed te doen omdat dit redelijk zacht plastic is. Vervolgens waren de deuren zelf aan de beurt. Met een stift heb ik een ronde lijn op de stukken gezet die er uit gezaagd moesten worden. vervolgens met een ijzerzaagje in een decoupeerzaag de stukken er uit gezaagd. Zorg wel dat je niet te wijd zaagt, anders heb je geen metaal meer over waar je je speakers aan vast kan schroeven. Zorg ook dat je alle metaalkorrels die vrijkomen bij het zagen meteen opzuigt en weghaalt. Deze kunnen namelijk heel snel gaan roesten.

    img_9196.jpgimg_9202.jpg

    Scheidingsfilters plaatsen

    De gekozen speakerset is een composet. Dat betekend een losse midwoofer, losse tweeter en een los scheidingsfilter. Deze moest ergens een plekje krijgen in de deur. Aan de binnenkant van de deurpanelen zit een blok piepschuim. Met een mesje heb ik de contouren van het scheidingsfilter er uit gesneden. Vervolgens heb ik het scheidingsfilter aan de deur vast geschroefd. Door het piepschuim weg te snijden kan hij heel netjes verstopt worden achter de deurpanelen en zit ie goed stevig op zn plaats.



    Tweeters plaatsen


    De tweeters heb ik gemonteerd aan de plastic kapjes in de hoeken. Om te zorgen dat ik de kapjes makkelijk weg kan halen als het deurpaneel er af moet heb ik hier stekkertjes tussen gezet.

    imag0296.jpg

    Deuren dempen

    Om een goede bas weergave uit je speakers te kunnen krijgen is het heel belangrijk om je deuren te dempen. Deuren zitten vanuit de fabriek vol met gaten om bijvoorbeeld het raammechanisme te kunnen stellen. Dit is echter slecht voor de bas ontwikkeling. Om een goede diepe bas te krijgen heb je een klank kast nodig. En om dat te creŽren moeten die gaten afgedicht worden. De bekendste matjes hiervoor zijn dynamat. Echter vond ik deze behoorlijk aan de prijs en heb ik gekozen voor silent coat. Hetzelfde product maar een stuk betaalbaarder. Hiermee heb ik beide voordeuren bekleed zodat er een dichte klankkast ontstaat.

    img-20150919-wa0003.jpg

    Deur in elkaar zetten

    Na al deze klusjes was het dan eindelijk tijd om de voordeuren weer in elkaar te zetten. Dit is zo simpel als paneel er op klikken en alles aansluiten met het volgende eindresultaat.

    imag0294.jpg

    Subwoofer kist.

    Wie echt diep geluid wil hebben ontkomt niet aan een subwoofer. Veel mensen vragen zich af of dat in een cabrio wel zin heeft, omdat het dak open kan en omdat ie in een aparte ruimte ligt ten opzichte van de rest van de auto. Mijn antwoord daarop is een duidelijk JA. Zowel met dak er op als er af is het een verschil van dag en nacht, MITS je een fatsoenlijke kist voor je subwoofer hebt gebouwd.

    En daar zit nu net het probleem. Ik wilde namelijk wel een subwoofer kist, maar die mocht niet te veel ruimte in nemen. de ruimte die ik voor ogen had is de ruimte onder je dak koffer. En daarmee vallen automatisch alle pre made subwoofer boxen af. Zelf bouwen is dan de enige optie, en vergis je daar niet in. De keuze bestaat dan uit een gepoorte, of een gesloten kist. Aan een geslote kist kan weinig fout gaan. Zorg dat hij lucht dicht is en je hebt een subwoofer. Echter klonk deze naar mijn mening niet goed en hard genoeg. Ik moest dus over naar een gepoorte subwoofer. Wanneer je hier tot besluit lees jezelf heel goed in. Het bouwen van een gepoorte subwoofer luistert heel nauw. Wanneer verkeerd ontworpen en verkeerd afgesteld klinkt je woofer voor geen meter en blaas je hem heel snel op.

    (ik ben zelf 5 subwoofer kisten en 1 opgeblazen woofer verder voordat ik dit eindelijk onder de knie had)

    Ik heb mijzelf 2 nachten opgesloten achter mn computer en ben gaan rekenen, simuleren en ontwerpen totdat ik eindelijk een goede kist had voor mijn subwoofers.
    Aan de achterkant de subwoofer heb ik de 2 versterkers bevestigd en het geheel paste heel netjes op de door mij beoogde plek.

    imag0291.jpg

    Stuurbediening

    Als laatste wilde ik de originele stuurbediening van peugeot werkend hebben op mijn pioneer radio. In mijn auto zat die pookje helemaal niet en heb deze dus besteld bij peugeot, en heb bij john (peugeotgek) een stuurkolomkap met uitsparing voor dit pookje opgehaald. Op internet een module besteld die je tussen je ISO connector aansluit waarmee je dit pookje inderdaad werkend krijgt op je pioneer radio.

    imag0295.jpg


    Uiteindelijk moeten de achter speakers ook nog een keer geplaatst worden. de bedrading hiervoor is al aanwezig. Ik heb echter nog geen tijd gehad om dit te doen. Ook op deze plek zitten gaten en zal dit dus ook met matjes gedempt moeten worden voor een goede weergave van de speakers.

    Het uiteindelijke doel was om een concertzaal op wielen te creŽren zonder te veel aan het uiterlijk van de auto te rommelen. De enige zichtbare verandering zijn de tweeters aan de voorkant. En dat is naar mijn mening behoorlijk gelukt.

    Mijn allerlaatste tip. Bedenk alles eerst goed uit voordat je begint. Neem de tijd om alles netjes weg te werken en probeer niet alles in een middagje er in te proppen. Kijk ook goed of dingen daadwerkelijk passen. Meten is weten. Soms zijn ruimtes toch kleiner dan je dacht en dat kan je onnodig in de problemen brengen

    Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat aan hebben en mocht je vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

  2. Naar Boven | #2
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    02-04-17 om 13:52
    Locatie
    Bussum
    Leeftijd
    27
    Berichten
    33
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999
    Kleur
    blauw

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Aanvullende afbeeldingen

    imag0297.jpgimag0299.jpgimag0300.jpgimag0301.jpgimag0302.jpgimg_2128.jpgimg_9198.jpgimg_9200.jpgimg-20150919-wa0005.jpgimg-20150920-wa0002.jpg


    foto van subwoofer in de achterbak volgt nog. op dit moment klein water probleempje in de achterbak

  3. Naar Boven | #3
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    25-10-19 om 14:36
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Goed en duidelijk verhaal! Ik wil in m'n Break ook nog wel een keer wat meer doen aan de audio dan ik nu heb gedaan. Dit zorgt voor inspiratie!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2015
    Laatst Online
    03-02-18 om 15:51
    Locatie
    Maastri
    Leeftijd
    47
    Berichten
    35
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik had ook een subwooferkist gebouwd wat precies onder de bak van de kap paste.
    Echter het basgeluid bleef een beetje in de kofferruimte hangen daar de kist de weg naar het interieur blokte.
    zat voor mij niets anders op de kist 45 gr te
    draaien
    Vergeet niet in het verhaal erbij te vermelden dat je eventueel de isolatie wat achter op de achterbank zit gelijmd deze te verwijderen.
    Hierdoor hoeft het geluid niet door de achterbank "gedrukt" te worden
    Ben benieuwd naar deze setup, en vooral hoe de bas klinkt!
    Verder zeer goed verhaal, zeker van de signaal en voedingskabels.
    Dit wordt door veel mensen onderschat wat voor een problemen dit kan opleveren.

  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    02-04-17 om 13:52
    Locatie
    Bussum
    Leeftijd
    27
    Berichten
    33
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999
    Kleur
    blauw

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    dat van die isolatie pads is een goede inderdaad. die heb ik inderdaad weg gehaald maar ben ik vergeten hier te melden. ik heb exact dezelfde woofer al in mn bak gehad en heb de bass zelfs iets moeten drukken. helaas is de pakking achter mn rechter achterlicht lek dus had een zwembad in mn bak dus kon de wooferkist ook meteen weer weggooien. nieuwe kist zit al helemaal in elkaar maar is even wachten tot ik de waterschade kan oplossen alvorens ik alles er weer in bouw. mocht daar animo voor zijn wil ik hier best het ontwerp van mn kist plaatsen, maar dit heeft vooral zin als je exact dezelfde woofers gebruikt. elke woofer heeft namelijk weer andere eigenschappen en vraagt dus weer om zn eigen box. als je aangeeft wat voor een woofer(s) je hebt kan ik kijken of ik een leuk ontwerpje voor je kan maken.

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2015
    Laatst Online
    03-02-18 om 15:51
    Locatie
    Maastri
    Leeftijd
    47
    Berichten
    35
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bedankt voor het aanbod maar mijn woofer heeft een kist geventileerd van 70 liter nodig
    Woofer is een Rockford fosgate 12 inch HX2 1 KW
    Gaat nooit niet passen, heb zelf ook water bij de wijn moeten doen.

  8. Naar Boven | #7
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    09-11-19 om 14:57
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.523
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb die isolatie ook in de auto, incl onder en achter de achterbank. Scheelt enorm.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_0_1 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13A404 Safari/601.1

  9. Naar Boven | #8
    iTed's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2015
    Laatst Online
    02-04-18 om 13:47
    Leeftijd
    39
    Berichten
    28
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.6 XT Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zo, dit is nog eens grondig te werk gaan.. Mocht je je ooit vervelen, heb ik ook nog een mooie 306 te upgraden . Ben benieuwd hoe het klinkt!

  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    02-04-17 om 13:52
    Locatie
    Bussum
    Leeftijd
    27
    Berichten
    33
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999
    Kleur
    blauw

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    ondertussen zit de subwoofer ook weer in elkaar, is geschilderd, en zit weer in de achterbak. na 3 weken zonder muziek rond gereden te hebben ben ik blij dat alles er weer in zit.





  11. Naar Boven | #10
    dodje306's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2015
    Laatst Online
    01-05-18 om 00:08
    Locatie
    noord nederland
    Leeftijd
    33
    Berichten
    153
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU7JP 74KW
    Kleur
    bleu de chine

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    nice als ik de aut helemaal weer heb zo als het moet dan ga ik ook beginnen met de audio maar het belangrijkste eerst


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Nieuwe audio in Peugeot 306 cabrio.
    Door T-Mon in forum Audio Installs
    Reacties: 42
    Laatste bericht: 19-11-14, 02:11
  2. Nieuwe Audio Install
    Door 306GerbenNL in forum Audio Installs
    Reacties: 150
    Laatste bericht: 06-12-10, 15:44
  3. (SmauG) - Kenwood SQ Install
    Door Team306Tuning in forum Projecten
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00
  4. (Aussie) - Ervaring Audio-System MX120.2
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.