Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 13 van 13

Onderwerp: DIY boordcomputer

  1. Naar Boven | #1
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    15-11-19 om 12:15
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    695
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: DIY boordcomputer

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    GeÔnspireerd door Ron's Dash++ project ben ik zelf ook maar een project begonnen.

    Ik wil al tijden een boordcomputer in de 306, alleen kon ik nooit een nette manier vinden om dit te doen.
    Dus na lang zoeken, een aantal opties overwegen en tegen mekaar wegstrepen heb ik besloten om te beginnen met een arduino en een goedkope ELM327 kloon.

    De ELM327 is inmiddels aardig gestript (het is de bluetooth variant) bedraad te kunnen communiceren met de hardware-UART interface van de arduino.
    Tijdens het zoeken naar een mooie oplossing kwam ik al een bestaande arduino-ELM327 library tegen, dus appeltje-eitje zou je zeggen.
    Nou, niet dus.

    Om te beginnen dus eerst maar eens de ELM strippen. Nu wil ik mijn bluetooth variant ook nog kunnen gebruiken om met een android-app de auto uit te lezen, dus echt slopen zat er niet in.
    Dus, een tweede, bedraade variant, besteld welke over een week of tig in Nederland zal zijn en ondertussen voorzichtig de bluetooth versie strippen.
    Heel wat priegelwerk later en de bluetooth-chip is er af, en de Rx/Tx pinnen hebben een draadje. Meteen ook maar draden voor een 12v adapter op de 12v pinnen van de ELM gemaakt zodat ik niet telkens naar de auto hoef (plus, later een mooie bron van voeding voor de arduino)



    Het is tot nu toe nog niet gelukt om daadwerkelijk data uit de auto te lezen (de exacte reden ben ik nog niet helemaal achter) maar communicatie is er zeker.



    Uiteindelijk moet de tekst-display worden vervangen door een grafische, en moet de hele boel de originele klok/thermometer display vervangen, met zoveel mogelijk OEM-look als mogelijk.

    Planning voor functionaliteiten is o.a.:
    • Snelheid
    • RPM
    • Verbruik (L/100Km)
    • Zuinigheid (1L/x KM)
    • Klok
    • Temperatuur
    • Brandstofniveau
    • Km tot tank leeg
    • Verbruik gemiddeld
    • Wat me verder nog te binnen schiet/tof lijkt
    Broncode en schema's zal ik t.z.t. beschikbaar maken via Github

  2. Naar Boven | #2
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    25-10-19 om 14:36
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Cool, meer elektronica gepruts! Ik zal het in de gaten houden.

    Ik moet wel zeggen dat het mogelijk is om je te baseren op mijn code-base. Mijn architectuur is (in theorie) dusdanig opgezet dat de logica voor hoe de data gerepresenteerd wordt compleet gescheiden is van het data model. Ook is de manier waarop het data model gevuld wordt weer gescheiden, dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld OBD of een ECU als input te gebruiken naast direct gebruik te maken van de sensoren. Dit zou wat kunnen schelen in ontwikkeltijd. Uiteraard waardeer ik de motivatie om het zelf te maken, daar leer je natuurlijk veel van.

    Hoe dan ook, ik ben altijd voor samenwerken als je er iets in ziet maar zal dit sowieso zeker gaan volgen.

  3. Naar Boven | #3
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    15-11-19 om 12:15
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    695
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dat ik door je code zat te lezen was het inderdaad *pling* dat lijkt wel heel veel op MVC

    Anywho, eerst maar eens behoorlijk met de ECU kunnen praten, ga ik daarna wel over over code structuur en design patterns nadenken

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/45.0.2454.94 Mobile Safari/537.36

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ben benieuwd hoe het er uit ziet straks met de hardware in de auto.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    15-11-19 om 12:15
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    695
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Omdat ik niet voor elke kleine wijziging vanuit de flat naar de auto wilde lopen heb ik gisteren en vandaag maar een simpele ELM327 emulator geschreven voor op de laptop.
    Nu kan ik comfortabel vanaf de bank de software ontwikkelen en testen en later verifiŽren in de auto
    Het is nog een enigzins simpele versie, de opzet is alles behalve optimaal, hij ondersteund alleen de KWP2000 slow- en fast protocollen en de RPM en ECT PID's maar daar komt zeker uitbreiding op.

    Een video van de emulator in actie:


    Communicatie met de auto zelf is nogsteeds niet gelukt, waarom exact is mij nog een raadsel.
    Wellicht dat wat spelen met wat header instellingen en timeouts in de initializatie van het protocol wat oplevert.

    Daar op voort bordurend een vraag:
    Hier en daar lees ik verschillende claims over het protocol van de 2.0 HDi's. De ene site zegt dat de 306 en 406 2.0 HDi 90PK motoren (code RHY) het KWP2000 fast-protocol gebruiken, terwijl anderen weer zeggen dat het KWP2000-slow moet zijn.
    Nog vreemder: Als ik met OBD Car doctor (android) verbind komt deze via auto-search uit op KWP2000-fast, maar als ik deze er in vast zet (auto-search uit) dan weigert car doctor te verbinden.
    Iemand hier ideeŽn over?

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    15-11-19 om 12:15
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    695
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Eindelijk communicatie met de auto tot stand kunnen brengen.
    Opeens op het idee gekomen om OBD car doctor te laten verbinden met mijn ELM emulator, en na wat uibereiding hier aan de goede instellingen kunnen vinden.
    Het blijkt dat de HDi's het KWP-fast protocol gebruiken, maar niet 100% OBD-compatible zijn. Er zijn een aantal extra instellingen nodig aan de headers die de ELM verstuurd.
    Door de AT commando's "AT IB 10", "AT IIA 10" en "AT SH 81 10 FC" naar de ELM te sturen voordat het protocol word geselecteerd komt de verbinding keurig tot stand.

    Nu is het tijd om de code van de arduino en emulator netter te structureren en een prototype-PCB te maken zodat de boel straks netjes kan worden ingebouwd.
    Ook tijd om een teensy of arduino nano te bestellen, die Uno is me net iets te groot om in te bouwen

    Een demotje van het uitlezen:


  8. Naar Boven | #7
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 11:00
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.523
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als Fust en Ron samen gaan werken wordt de 306 ineens naar 2015 getild volgens mij 😄👍🏼

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_0_1 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13A404 Safari/601.1

  9. Naar Boven | #8
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    25-10-19 om 14:36
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Cool hoor fust! Mooi dat je de communicatie up-and-running hebt.

    Met een Teensy heb je voor de toekomst voldoende uitbreidingsmogelijkheden. Ik zit momenteel op 36% flash (programmageheugen) gebruik en dat komt voornamelijk omdat de font's en plaatjes veel geheugen innemen. Dat ding krijg je niet zomaar vol. En ik geloof dat ze in prijs niet veel voor elkaar onderdoen, sterker nog ik denk dat de Teensy 3.1 goedkoper is dan een Arduino Nano. Wat eigenlijk totaal absurd is als je de specs vergelijkt.

  10. Naar Boven | #9
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    15-11-19 om 12:15
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    695
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Even een kleine update omtrent dit project.

    Berg spul voor de arduino, plus een arduino nano kloon besteld vanuit china, zal wel even duren voordat het er is gezien de ELM327 er ook nog niet is.
    Helaas met het terug solderen van de bluetooth module op mijn huidige ELM327 een aantal connectors verbrand (met een 18W soldeerboutje nota bene ) dus daar ook maar een nieuwe van meebesteld.

    Ook blijkt het berekenen van het brandstofverbruik wat lastiger dan verwacht.
    Voor een benzine motor kun je uitgaan van de airflow sensor (MAF), of deze berekenen op basis van de druk in het inlaatspruitstuk (MAP), luchttemperatuur en nog wat variabelen.
    Helaas gaat dat voor diesels niet op dus was de hoop om de brandstof-flow te kunnen uitlezen maar natuurlijk ondersteunt de inmiddels antieke ECU in de 306 deze PID niet, dus dan opzoek naar een andere oplossing.

    Gelukkig via Google en een aantal Britse 306- en 406-fora (de HDi ligt immers ook in de 406) op een idee gekomen.
    Deze gebruiker is het gulkt de pinout van de boordcomputer van een Phase1 406 te matchen met een 306. Hier gaat het vooral om pin 63 op de ECU die hij hiervoor gebruikt (voor de benzines met Magneti marelli en Sagem ECU's is het ook bekend, dus projectje iemand?)

    Nu ben ik niet zo'n voorstander van lukraak dingen op de ECU prikken met het risico de magische zwarte rook te laten verschijnen*, dus na nog wat onderzoek (voornamelijk technische handleidingen over het HDi systeem en pinouts van de Bosch ECU's lezen) lijkt het toch echt de juiste pin te zijn.
    Dus, projectje voor dit weekend is om de kabelboom bij de ECU los te halen en kijken of ik deze pin ook heb, in dezelfde roze kleur en het zelfde kabelnummer.
    Dan maar eens een scoop en een ELM327 er aan hangen om te kijken of het signaal een beetje te matchen is aan een brandstof-flow in liters per uur.
    Vanuit daar is het simpelweg wiskunde.

    Mocht dat allemaal lukken zonder de boel te slopen zien jullie hier binnenkort een hele blije Fust terug

    * Electronica is gemaakt van rook. Als het er uit komt is het stuk.

  11. Naar Boven | #10
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 11:00
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.523
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    In dezelfde sfeer als jouw onderschrift 😄 : Stroom kun je voelen, niet zien. Als je stroom kunt zien zul je t nooit meer voelen.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 9_0_2 like Mac OS X) AppleWebKit/601.1.46 (KHTML, like Gecko) Version/9.0 Mobile/13A452 Safari/601.1

  12. Naar Boven | #11
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    25-10-19 om 14:36
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik ga het brandstofverbruik bepalen aan de hand van de MPGuino method, het meten van de "aan"-tijd van een injector. Daarvoor hang ik de geschakelde massa van een van de injectoren aan mijn micro. Op basis van de open-tijd en de opbrengst kun je daar redelijk accurate getallen mee krijgen.

  13. Naar Boven | #12
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    15-11-19 om 12:15
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    29
    Berichten
    695
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Daar heb ik ook aan gedacht, maar na het lezen van een (zeer) uitgebreid document over de werking van de HDi motoren en het management systeem moest ik tot de conclusie komen dat dit niet gaat werken voor deze blokken.
    Er word namelijk niet op 1 enkel moment brandstof ingespoten en ook is de dutycycle van de injectoren niet altijd 100%.
    Zo word er net voor TDC een klein beetje brandstof ingespoten, tijdens TDC de hoofdmoot en tijdens de uitlaatslag nog een beetje, maar ook weer niet altijd.
    Ook kan dit per cilinder verschillen, dus dan zou ik al alle injectoren moeten monitoren en alle injectiemomenten en dutycycles moeten optellen wat mij weer te ingewikkeld is.

  14. Naar Boven | #13
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    25-10-19 om 14:36
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik kan me zeer goed voorstellen dat deze methode voor de diesels niet gaat werken inderdaad. Benieuwd naar je oplossing, hoe nauwkeuriger de meting hoe beter. Wellicht heb ik daar ook nog wat aan.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Boordcomputer overleden
    Door mokhtar in forum Electronica
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 29-12-14, 02:17

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.