Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 44

Onderwerp: Koelprobleem 306 1.4 XR Select

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2015
    Laatst Online
    13-06-17 om 00:50
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    24
    Berichten
    41
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / TU3JP/L3 (KFX)

    Unhappy Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Koelprobleem 306 1.4 XR Select

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo,

    Ik heb sinds een klein maandje een nieuw auto. Een peu 306!. Hiervoor heb ik een Ford Ka 1.3 1999, en een Alfa Romeo 2.0 Selespeed 2001 gehad. De Ka roeste onder mn kont vandaan (Bekend kwaaltje), en de alfa liet me in de steek doordat er een cilinder kapot geknapt was. Jammer maar helaas. Misschien deels door mijn eigen onoplettendheid. Maar ach, voor mij iig geen alfa meer. Dus nu mijn geluk aan het zoeken bij de Peugeot. Een vriend van mij heeft hem ook en haast geen mankementen te vinden qua motorische dingen. Rijd goed etc.

    Maargoed. De Peugeot heb ik relatief goedkoop gekocht en was hier op het begin ook erg blij mee. Toch ontstond er een probleem. Namelijk voor wat langere afstanden (Ik moet elke dag zo'n 60 km rijden om op school te komen.) begon de radiateur te lekken. Nouja kan gebeuren. En omdat ik hem goedkoop heb gekocht dacht dat er toch wel een aardige marge op zit. Zo gezegd zo gedaan. Naar de garage gebracht en een nieuwe radiateur erin laten zetten. Er waren verder geen koelproblemen etc.

    Ik rij weg bij de garage, bijna thuis, ik wil nog even gas geven en voel wat lichtjes gestotter van de motor. Ik kijken op mijn dashboard en zie ik het tekentje STOP. Ik netjes stoppen, ook al was het nog maar een halve km naar mijn huis. Niet omdat ik wil dat dit mijn 3e auto is die kapot gaat. Ik even een sigaretje gerookt en even gewacht tot het tekentje uit ging. Mijn weg vervolgd naar huis en hem uit gedaan en gedacht dat het de volgende dag wel over zou zijn :').

    Ik de volgende dag een stukje rijden. En jahoor, weer na iets langer als een kilometer begint het STOP lampje weer te branden. Zo flauw als een aap weer een sigaret gerookt en gewacht en weer naar huis gereden. Ben ik op internet wezen kijken wat het nou kon zijn. Wat het meeste tot mijn beschrijving overeenkwam was dat de thermostaat misschien kapot was. Dit kon je zelf testen om hem eruit te halen en in een pan met warm water te doen. En dan kijken of die open ging. Nou, als dat het was dan was ik paar tientjes kwijt en vond ik het wel best. Maar toch ging de thermostaat open.

    Nu heb ik ook op internet gelezen dat je hem zelf kan ontluchten door even de thermostaat er tussenuit te houden, de kachel warm te zetten en vol open te zetten. het reservoir dopje er half op houden en de 2 dopjes van de radiateur open te draaien. Dit heb ik gedaan en was toch wat te nieuwschierig dat ik de dop van het koelvloeistof reservoir eraf heb gehaald. Dit was aan het borrelen. Nou, ik dacht prima dan komt er blijkbaar lukt omhoog. Tot paar keer gedaan. Dus ik kijken of er wat gebeurde met de temperatuur, maar nope. Niks. Nog steeds boven de 100celsius. Klauwen steeds bijna verbrand door de ongeduldigheid haha.

    Ik kan er niet uitkomen. Hebben jullie tips voor mij door wat dingen te testen? Zoals waterpomp ofzo? Leek me sterk omdat het toch borrelt in het koelvloeistof reservoir. Ik ben zelf een lijk op het gebied van auto's. Maar ik wil zelf wel wat dingen proberen met wat tips van jullie. Dit omdat ik al genoeg geld heb uitgegeven aan auto's. Ben nog maar 20 jaar, en geen goed groeiende geldboom in onze tuin staan.

    P.s. Koelfin slaat niet aan. Sloeg eerst wel aan.

    Tips, ideeën etc zijn van harte welkom.

    Gaat om een Peugeot 306 1.4XR Select 75pk uit het jaar 1997.

    Mvg Milan

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou hem eerst maar eens goed ontluchten.
    Zorgen dat de auto lauw warm is. Nippel op thermostaat huis en op kachelslang open draaien.
    Open gezaagde cola fles op de kop op de radiateur zetten en alles goed afdichten en de radiateur vol laten lopen net zo lang tot er vloeistof uit 1 van de nippels loopt, die dam dicht draaien.
    Zodra er uit de andere nippel ook vloeistof loopt die ook dicht draaien en het lucht is er uit.

    Dan radiateur weer dicht en rijden maar. Alles wat er te veel in zit gooit hij er wel weer uit.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2012
    Laatst Online
    13-11-16 om 09:23
    Berichten
    12
    Topics
    0
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zijn ze niet vergeten om de stekker van de koelfan sensor vast te maken? Ik weet niet uit mijn hoofd hoe dat bij een 306 zit, maar mijn voorgaande 106jes hadden zo'n thermoschakelaar in de radiateur zitten. Je kan testen of je fan werkt door deze stekker door te verbinden. Het kan ook zijn dat deze schakelaar defect is gegaan bij (de)montage, maar die kans is klein.

    Maar als je de radiateur hebt laten vervangen, dan kun je toch ook even terug naar die garage? Als het probleem is begonnen na die reparatie, dan zijn ze vast iets vergeten gok ik?

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.1.1; A0001 Build/LMY48B) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een 97er heeft idd nog een thermo schakelaar in de radiateur.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 10:42
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.667
    Topics
    37
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nr 1 probleem is het ontluchten van het koelsysteem van de 306. Zelfs garages maken er blunders mee. Lees mijn How-To voor het ontluchten https://www.306forum.nl/21259-afvull...eem-306-a.html
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2015
    Laatst Online
    13-06-17 om 00:50
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    24
    Berichten
    41
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / TU3JP/L3 (KFX)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Top dat er zo snel word gereageerd.
    Bedoel je die 2 zwarte draaidopjes tvh? (Nippel) of moet ik even ergens anders even gaan kijken? Ik zal het forum eens lezen om te ontluchten.

    Ik heb werkelijk elke stekker door gelopen vleespet. Was niks aan te zien.

    In ieder geval bedankt!

    Gr

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/44.0.2403.133 Mobile Safari/537.36

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Om te testen of de fan goed is kun je de stekker die aan de bestuurderskant op de radiateur zit los halen en doorverbinden. Vervolgens de auto op contact zetten.
    Gaat de fan draaien dan is de thermoschakelaar defect.

    Op de slang naar de kachelradiateur zit idd een zwart dopje (soort ventiel dopje) op het thermostaathuis is het dacht ik een inbus bout die in het thermostaathuis zelf zit.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Laat die stekkers voorlopig voor wat het is,
    Eerst een paar keer goed ontluchten 10/1 dat je fan ook weer gaat draaien.




  10. Naar Boven | #9
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 20:25
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.522
    Topics
    260
    Auto
    Citroën C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ach Nico die stekker ff testen is minutenwerk.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_4_1 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12H321 Safari/600.1.4

  11. Naar Boven | #10
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:36
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En anders is de bruine sensor in de buurt van de thermostaat, verdacht. Die stuurt de fan aan. Kost een drol.
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  12. Naar Boven | #11
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Klopt ook wel dat het maar eventjes kost.
    niet iedereen heeft sleutelervaring of een compressor of weet ik veel, "wij" zien ook zo'n blok gelijk voor ons, een ander weet misschien totaal niet waar hij het zoeken moet (behalve op google)
    Mijn mening is, eerst (een paar keer) goed ontluchten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door higgy Bekijk Berichten
    Ach Nico die stekker ff testen is minutenwerk.


  13. Naar Boven | #12
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Vandaag om 22:25
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Begrijp ik het nou goed dat deze auto geen koelwatertemperatuurmeter heeft?

  14. Naar Boven | #13
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Jawel, staat ook in de startpost.
    De hulptroepen sturen het een kant uit
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Milanarends
    Nog steeds boven de 100celsius.


  15. Naar Boven | #14
    Willart's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Vandaag om 22:25
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.007
    Topics
    36
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ha gemist in het hele verhaal!

    Lijkt mij, dat de fan na een km. nog geen rol speelt zolang je rijwindkoeling hebt.

    Denk ook aan ontluchten, dan thermostaat en dan waterpomp
    Laatst gewijzigd door Willart; 01-09-15 om 19:38.

  16. Naar Boven | #15
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2015
    Laatst Online
    13-06-17 om 00:50
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    24
    Berichten
    41
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / TU3JP/L3 (KFX)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heb hem zonet geprobeerd om te ontluchten.

    1. Eerst de dop van het koelvloeistofvaatje er half op.
    2. Daarna het bovenste draaiknopje die op de radiateur vast zet een halve slag gedraaid.
    3. Hierna het inbusboutje van de thermostaathuis? los gedraaid.
    4. Het nippeltje die volgens mij voor de verwarming is los gedraaid.
    5. Heb de motor laten lopen , kwam allemaal lucht/rook uit. En langzamerhand wat vloeistof. Maar dit was nooit genoeg omdat er nog steeds lucht mee kwam. De motor werd weer erg heet dus ik durfde het niet meer aan om hem nog veel langer te laten lopen. Ik heb alles weer dicht gedraaid in de hoop dat ik volgende keer weer verder kon waar ik gebleven was en dat op den duur het koelvloeistof wel goed ging lopen. Ik voor de 2e keer proberen.. maar kwam nog steeds veel lucht/rook uit. Ik heb de auto weer uit gedaan omdat hij weer warm werd.

    Begon een beetje in de dikke slang te knijpen van het thermostaathuis naar de radiateur gaat. En hoorde wat gepruttel in het koelstofvloeistofvaatje. Dus ik dacht nah, nog 1x proberen. en ja hoor weer lucht. Maar tot mijn verbazing werd de dikke slang wel warm, en later zelfs heet. De radiateur werd ook lichtelijk warm. Maar nog steeds kwam er veel lucht/rook uit het thermostaathuis boutje.

    Snapt iemand het nog? Tof btw dat er zo snel gereageerd word! Ideaal haha.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 306 1,4 XR select gekocht.
    Door Herman456 in forum Showroom
    Reacties: 466
    Laatste bericht: 28-06-13, 09:18
  2. 306 1,4 XR select gekocht.
    Door Herman456 in forum Algemene Discussie
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 01-09-12, 10:07
  3. Peugoet 306 XR Select - Antenne & cable moneteren
    Door Pascal-Daniel in forum Algemene Discussie
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 10-04-12, 13:41
  4. Koelprobleem, urgent!
    Door martijnanne in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 03-11-10, 16:11
  5. (Nitishje) - Start problemen 1.6 XR Select
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.