Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 45

Onderwerp: Radio bediening gebruiken voor Cruise bediening (waeco ms50)

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Radio bediening gebruiken voor Cruise bediening (waeco ms50)

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Nou, volgens mij hoef ik hier niet ver over uit te wijden.

    Ik heb dus een waeco ms50 gekocht en las hier ergens dat iemand de radiobediening gebruikt i.p.v. het bijgeleverde lelijke ei.

    Maar dan is natuurlijk de vraag, welk draadje op welke aansluiting?

    Dus als iemand hier bij kan helpen, liefst natuurlijk met een plaatje, dan zou ik die gene zeer dankbaar zijn.

    Overigens word het sowieso weer een huzarenklusje aangezien ik geen idee heb waar ik wat ga plaatsen en waar welke draad loopt.
    Zit bijvoorbeeld de pulsdraad (speed) niet gewoon in de radiostekker? Dus als er iemand tips heeft, leuk.

    Oja, ik heb een 1.8 16v voor het geval dat daar verschillen in zitten.

  2. Naar Boven | #2
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:36
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zit de snelheidssensor niet bij een van de aandrijfassen waar dan een magneetje op bevestigd moet worden? Is al even geleden voor me maar dacht me dat te herinneren. Of was het nou een draad van de snelheidssensor die in de bak zit?
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  3. Naar Boven | #3
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De VSS sensor (Vehicle Speed Sensor) zit in de versnellingsbak. Indien je een fase 2 of fase 3 hebt met nieuw dashboard kun je de VSS daar aftakken. Ik zou zelf denk ik de ECU van de cruise-control dan ook ergens achter het dash inbouwen. Als je wilt kan ik vanavond thuis even de juiste kabelnummers opzoeken.

    De VSS sensor geeft trouwens 8000 pulsen per mijl. Dit zijn dus 4971 pulsen per kilometer. Dit heb je nodig voor de configuratie van de module verwacht ik.

    Ik kan je op zich ook wel helpen met het aansluiten van de bediening, maar daar heb ik meer informatie voor nodig. Welk stokje voor de radio heb je, met hoeveel draden. En hoe werkt dat ei?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:36
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik ga dit volgen, ik heb ook zo'n stokkie en wil cc inbouwen van Conrad (WAECO).
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  6. Naar Boven | #5
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik was zelf ook van plan om dezelfde set in te bouwen als MarkII hierboven. Onze plannen hebben wel wat overlap , ik was ook zeker niet van plan om dat lelijke ei te gaan gebruiken. En ik wil meer radio functies kunnen bedienen met het stuur, dus daar moet iets anders op komen op den duur.

    VSS is volgens mijn aantekeningen als volgt aangesloten:

    VSS witte plug op de versnellingsbak pin 3 > Zwarte plug IC02A pin 20 > Grijze plug IC01B pin 1 > Gele plug 26V JN pin 2 (achter dashboard) (signaal: 0-12v blokgolf)

  7. Naar Boven | #6
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    13-10-19 om 16:16
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.522
    Topics
    260
    Auto
    Citroën C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ook ik volg dit met grote aandacht. CC is het enige dat ik nog mis op m'n cabrio.
    Die MS50 is een mooie instapper maar tot m'n ergernis kun je daar de handles van de duurdere Waeco's niet op aansluiten.
    Leuk project dus dit.

  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Oké, even een update. Ben pas net binnen en de cruise zit (inclusief dat lelijke ei). De eivormige bediening van WAECO is echt spuuglelijk dus daar moet nog wat aan gebeuren. Het inbouwen ging eigenlijk super.

    Eerst de vacuüm servo gemonteerd op het schutbord. Twee kleine gaatjes waren voldoende om het ding vast te zetten. (zal morgen even foto posten).
    Daarna de kabel vastgezet aan de gas schijf van de 306. Ik heb ervoor gekozen de kabel voorlangs te laten lopen (dus radiateur zijde).
    Er zat namelijk zo een mooi tweede gaatje in de schijf dat ik die wel moest gebruiken.

    De draad doorvoeren was eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Aan de passagiers zijde het schoppaneel verwijderd, de rubber doorvoer gevonden, ijzerdraad erdoor heen gestoken en zo de draadjes naar buiten getrokken.
    Nu kwam het lastige werk. Gelukkig dat ik de airbag passagiers zijde al verwijderd. Daar zit nu een dashboardkastje. Dat maakte de draad doorvoer van rechts naar links zeer eenvoudig.

    De stroomvoorziening heb ik gewoon bij de radio vandaan gehaald. Bedoel, een mooiere plek kon ik niet verzinnen. Toen de teller eruit en ik zag inderdaad in de verte de remlicht schakelaar zitten. Deze aan de bekabeling omhoog getrokken, draden aangesloten en weer terug gepropt. Toen inderdaad (het werd al genoemd) de gele stekker uit elkaar gehaald en pin twee gezocht (grijze draad). Pulsdraad aangesloten en getest.

    En jawel, de cruise werkt.

    Toen weer alles in elkaar gezet en dus pas net klaar. Het ging helaas regenen en de ramen waren al snel beslagen. Dus dacht ik even de aanjager aan te zetten en de airco. En nu komt het......... de aanjager doet niks meer. De aircoknop licht netjes op maar de aanjager is dood.

    Nu zou je zeggen, zeker een draad losgetrokken. Maar ik kan niet vinden waar. Bedoel, ik keek daarnet nog even achter het bedieningspaneel (kachel) en de stekker zit er gewoon in. De zekering nummer 20 (30Amp) is gewoon heel. Nu vraag ik mij af waar de aanjager zit en waar de stekker/draadboom loopt. Bedoel, dit is toch echt vreemd.

    Enfin. tot zover. Mocht iemand weten waar ik iets per ongeluk kan los hebben getrokken, geneer je niet. Schoppaneel is los geweest (bijrijders kant). Ik vermoed dat ik daar ergens moet kijken.

  9. Naar Boven | #8
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    Gisteren om 00:14
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.195
    Topics
    40
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik volg!
    Ik wil mijn radiobediening vervangen voor een uit een 406 (meer functies)
    Ook uit een 406 wil ik dan de cruiscontrol bediening halen. De bevestigings gaatjes zitten reeds in de stuurkolom, alleen moeten de stangetjes van de bediening wat verbogen worden.
    Ook mij lijkt het geweldig cc te hebben en dat het er ook nog origineel uitziet...

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_4 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12H143 Safari/600.1.4

    ========== Post samengevoegd op 23:26 ========== De vorige post was op 23:21 ==========

    Wat betreft de aanjager, wellicht de stekker van de weerstand losgetrokken. (Zit achter het onderste dashboardkastje)

    Ik heb trouwens al gekeken voor als de stangetjes niet passend te maken zijn; een stuurkolom van een 406 is ook passend te maken in een 306.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_4 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12H143 Safari/600.1.4
    Preview

    Ik pròbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  10. Naar Boven | #9
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Enfin, dankzij dit geweldige forum, de aanjager doet het weer. Inderdaad de stekker bij het schoppaneel losgetrokken. Daarnet even een rondje gemaakt en zalig, zo een CC.

    ========== Post samengevoegd op 23:59 ========== De vorige post was op 23:52 ==========

    Er komen nog betere foto's, maar voor nu moeten jullie het hier even mee doen.





    ========== Post samengevoegd 14-08-15 op 00:01 ========== De vorige post was 13-08-15 op 23:59 ==========

    Ja, de draden gaan we natuurlijk nog mooi wegwerken in zo een ribbel tube. Onderstaande foto is wat ik bedoelde met het prachtige gaatje voor de cruise kabel.

    En dan zitten we natuurlijk nog met de bediening. Het ei van WAECO heeft vier draden. En de radiobediening maar twee. Dus dat word opzoek naar een vier dradige bediening.

  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De phase 1 en een groot deel van de phase 2 modellen hebben een 4 draads hendeltje.
    Volgens mij heb ik ook ergens nog wel 1.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #11
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Misschien kun je ook wel iets met de twee dradige doen, ik zie dat dat ei 4 draden heeft. Ik zie drie knoppen en een LED. Aangezien er een LED inzit moet er sowieso massa en +12 zijn, dus ik verwacht dat twee draden daarvoor zijn. Wellicht een van de twee geschakeld en de andere twee (?) draden zijn wellicht voor de knoppen. Typisch is het dan een variable spanningsdeler (elke knop heeft een andere weerstand) die op een enkele draad staat. Als dat het geval is kun je met je huidige schakelaar ook wat doen.

    Daarvoor kun je even met een multi-meter de draden van het ei doormeten. Ik zou het als volgt doen:

    - Niet op contact, multimeter aan massa en alle pinnen proberen op de stand weerstand of piepstand. Meet je nu ergens een lage weerstand of piept 'ie heb je een permanente massa.
    - Op contact en zorgen dat de cruise-control zo staat dat de LED zou branden, multimeter op voltage-stand en zoeken naar de +12 (of misschien wel +5 volt).
    - Nu de overige pinnen proberen op stand weerstand en een voor een de knoppen indrukken. Ik verwacht dat je hier per knop-druk wisselende waardes zult meten. Als je dit even noteert kan ik uitrekenen wat je moet doen met je twee dradig pookje om het te laten werken. Je verliest dan overigens wel de LED, als je hier zelf niets voor inbouwt.


    De inbouw ziet er overigens zo ver netjes uit! Echter zou ik die lelijke servo wel zwart gemaakt hebben, wie kiest er nu zo'n kleur voor in de motorruimte :S. Bedankt Waeco!
    Laatst gewijzigd door Ron; 14-08-15 om 07:36.

  13. Naar Boven | #12
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    13-10-19 om 16:16
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.522
    Topics
    260
    Auto
    Citroën C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Netjes hoor. Bij mij zijn beide gaatjes in de 'gasschijf' al bezet vanwege de kickdown-functie vd automaat. Ik zal de kabel dus aan moeten klemmen aan een vd 2 bestaande.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_4_1 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12H321 Safari/600.1.4

  14. Naar Boven | #13
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hahahahahaahahhahaha, ja hé Ron. Wat een afschuwelijk ding. Maar gelukkig hebben we spuitbusjes en dergelijk mooi spul.

    Een multimeter. Hmmmmm...... die moeten we dan eerst gaan kopen. Want na de scheiding had ik de auto en zij het huis met schuur en inhoud. Dat heet eerlijk delen in Nederland. Het was een beetje een mr & mrs Smith verhaal. Ik verborg ook alle waardevolle spullen in de schuur.

    Maar ik ga er mee aan de gang. Want (je hebt waarschijnlijk de bediening gezien) wat is die bediening LELIJK.

    Gezien de grote hoeveelheid water die er gisteren viel was ik genoodzaakt op te houden. Dus draadjes onder de motorkap moeten ook nog even netjes worden weggewerkt. Gelukkig is het vrijdag dus markt. Dus ff één en ander scoren.

    ========== Post samengevoegd op 12:37 ========== De vorige post was op 12:30 ==========



    Overigens, kijk Ron, wat ik al eerder vond op het net. En volgens mij, voor zover ik mij kan herinneren, heeft meneer MB enkel een schakelaar en zit daar geen weerstand tussen. Dus gewoon kaal zeg maar. Ik heb dus het idee dat dit heel dichtbij moet komen.

    Ik ga met dit schema en wat jij zegt even aan de bak.

  15. Naar Boven | #14
    Ron
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2015
    Laatst Online
    17-08-19 om 16:23
    Berichten
    529
    Topics
    25
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2002 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hier zie je het ei uit elkaar, ik zal er vanavond even beter naar kijken:

    https://home.arcor.de/vischauge/WSTe...el_loeten.html

    Overigens vind ik de oplossing hier niet zo mooi omdat het wat van de functionaliteit om zeep helpt.

    ========== Post samengevoegd op 13:49 ========== De vorige post was op 13:08 ==========

    Ik kon het toch niet laten om er even wat langer naar te kijken .

    Het plaatje hierboven klopt prima als ik het printje uit mijn link bekijk.

    Dus de pinout van de Waeco kant is:

    Oranje: +12 volt
    Bruin: On/Off schakelaar
    Geel: Set/Resume (Set zonder weerstand, resume met 1K5 weerstand)
    Groen: LED massa (Met 1K weerstand)

    Het zou het makkelijkste zijn als je de 4 draads stok had voor de 306, met de twee draads is het ook te maken maar dan moet je het stokje zelf ook wat modificeren. Ik zou het persoonlijk zelf wel fijn vinden als de indicatie led bleef werken, je zou kunnen overwegen om een losse led ergens in te bouwen.

  16. Naar Boven | #15
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    17-05-18 om 16:34
    Locatie
    Ouderkerk aan de Amstel
    Berichten
    120
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Tja, een losse schakelaar voor aan uit (eventueel met LED) is natuurlijk ook een optie. Bedoel, eenmaal aan hoeft hij voor mij niet meer uit. Het gaat mij meer om harder/zachter en Set/Resume.

    Vreemde vind ik dat de 306 schakelaar vier functies heeft op twee draden. Harder/Zachter en Volgende/Vorige zender.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Dubbele bediening
    Door first-ed in forum Exterieur
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 01-06-15, 23:34
  2. afstands bediening defect
    Door karo in forum Electronica
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 19-03-13, 21:58
  3. Radio bediening
    Door iliasbosman in forum Audio Installs
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 14-02-13, 14:52

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.