Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 17

Onderwerp: koppakking 306 1.6 vervangen

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    21-07-17 om 15:50
    Leeftijd
    30
    Berichten
    45
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: koppakking 306 1.6 vervangen

    2 weken geleden heb ik een 306 1.6 uit 2000 aangeschaft.
    Na het vervangen de de aandrijfas en koelfan dacht ik klaar te zijn.
    Nu blijkt echter de koppakking lek te zijn thv het oliekanaal rechtsvoor.
    Nu de reparatie 750 tot 1500 euro dreigt te kosten heb ik 2 opties.
    Of de auto verkopen of dit zelf doen.
    Ik heb wel eens een db-riem ed gewisseld, maar is dit veel moeilijker, of heb ik speciaal gereedschap nodig? En welke inderdelen zijn er nog meer nodig naast de koppakking?

  2. Naar Boven | #2
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 23:40
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.098
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je hebt waarschijnlijk doppen met inwendige torx nodig en een momentsleutel. Wellicht een gradenboog om de kopbouten na te trekken, maar dat zou ik moeten nakjken, dat kan ik op mijn werk niet zien.

    Verder bestel ik vaak een complete koppakkingsset, daar zitten ook de in- en uitlaatspruitstukpakkingen bij en nog wat ander spul.
    Verder kan je vaak beter een koppakking van een 106 gti bestellen, dat is een meer laags stalen pakking. Dan lekt het oliekanaal nooit meer.

    Ik heb een paar maanden terug nog een koppakking met distributie op een 2 liter 8-klepper gedaan en dat was met twee man ongeveer een dag werk.

    Op een Tu motor kan ik het waarschijnlijk wel iets sneller.
    Het is inderdaad een leuk klusje, maar wel iets voor een sleutelaar met wat ervaring.
    Vergeet trouwens ook niet om de distributieset nieuw te bestellen, die moet tenslotte ook los en dan is het een behoorlijk risico om de oude terug te zetten.

    Succes.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb het een paar jaar terug nog gedaan.

    Je hebt nodig;
    *momentsleutel (voor het aanzetten van de kop)
    *gradenboog (voor het echt vastzetten van de kop)
    * dop TX19 (inwendig torx voor de kopbouten)
    *koppakking (het liefst een stalen)
    * pakking uitlaatspruitstuk (inlaat hoeft er niet af)
    *distributieriem set (ik heb het toen compleet vervangen)
    * motor olie (eventueel met filter, heb je dat ook maar weer gehad)
    * koelvloeistof (ik heb de thermostaat ook direct vervangen, was toch bezig en is niet heel duur)
    * voelermaten (voor het stellen van de kleppen, is niet heel noodzakelijk maarja je bent toch eenmaal bezig)
    * kleppendekselpakking (sommige zeggen dat het niet nodig is, mijn ervaring is dat hij na die tijd gaat lekken)
    *remreiniger en een pakkingkrabber (om de oude pakking en andere vast zittende troep er af te krijgen)

    Is het heel moeilijk, nee. Maar let wrl goed op hoe je alles demonteerd. Merk de stand van de nokkenaspouli goed en die van de krukaspouli ook.
    Ga zorgvuldig en schoon te werk (leg de kop bijvoorbeeld niet op de grond maar ff op een schone werkbank).

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Eric166's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2015
    Laatst Online
    01-04-17 om 19:44
    Locatie
    Nunspeet
    Berichten
    100
    Topics
    7
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    1994
    Kleur
    soort van groen

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    750 tot 1500? dat kan zeker goedkoper..
    Alfa Romeo 166 2.4 JTD 2001 460.000km
    Peugeot 306 1.8 cabriolet 1994 165.000km
    Alfa Romeo 166 2.4 JTD 2002 NERO VULCANO project 300.000km
    Peugeot 306 1.4XR 230.000
    Gehad: 406SVDT,605SRDT,405 BREAK GRDT AIRLINE,405SRDT,309 XRD,405 MI16, 405 SRI 2X,309 1.9 GTI,205 1.9 GTI,205 1.6CTI,306 CABRIOLET 1.6 AUTOMAAT1995, 306 cabriolet 1.6 1997,406 coupe 3.0v6,Volvo S70 TDI automaat luxury line 1997,Mercedes E 290TD, BMW 316, Citroen XM 2.0 Turbo.

  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    21-07-17 om 15:50
    Leeftijd
    30
    Berichten
    45
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Inmiddels is de koppakking vervangen. Ik heb het maar niet zelf gedaan.
    Na ongeveer 15 minuten rijden begon de auto te ratelen en 5 seconde later viel hij uit.
    Het blijkt dat de koppaking niet goed lag en het oliekanaal afgesloten is, de nokkenas is door olietekort overleden en wss moet de hele cilinderkop vervangen worden...

  7. Naar Boven | #6
    Jonne's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    22-04-17 om 17:44
    Leeftijd
    40
    Berichten
    127
    Topics
    7
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Een blauw.

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij garage? Nemen zij de kosten op zich? Of door een kennis?
    Balen iig!

  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    21-07-17 om 15:50
    Leeftijd
    30
    Berichten
    45
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bij een kennis, scheelt een hoop geld. Hij neemt gelukkig ook de kosten op zich maar het is wel flink balen. Ben ook blij dat ik het niet zelf geprobeert heb, er kan toch nog wel een en ander mis gaan blijkt.

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zolang je maar niks in het blok laat vallen kan er niet heel veel fout gaan .

    Maar dan vraag ik me even af welke kneus die koppakking eerder vervangen heeft.
    Het geheel zit namelijk naast vast met bouten ook met pasbussen op hun plek.
    Je moet een enorme beuhaas zijn wil je de pakking niet goed monteren.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  10. Naar Boven | #9
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Over welke eerste kneus vraag je jezelf iets af ?
    Dit klinkt meer als: kop niet gevlakt/geen momentsleutel gebruikt/verkeerde aantrek-volgorde/vloeibare pakking gebruikt.


  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:34
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.880
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zoals ik begrijp lag de pakking verkeerd (scheef of op de kop).
    Waardoor het hele kanaal af werd gedicht waardoor er geen olie boven in de kop kon komen maar blijkbaar de retour kanalen wel vrij waren.
    Dat gedeelte snap ik dus niet, in het onderblok zitten pasbussen waar de pakkin en de kop over schuiven.
    Je kunt dan alleen de pakking verkeerd monteren door die bussen er uit te laten of zelf nieuwe gaten in de pakking te maken.

    Je hoeft de kop niet perse te vlakken als de vezel pakking begint door te slaan. Dan volstaat een nieuwe pakking prima.
    Daarnaast kun je de kopbouten 1X hergebruiken (dus heeft hij nu nieuwe nodig).

    Zelfs al zou je de verkeerde volgorde van vast zetten en een verkeerd of zelfs geen aanhaalmoment gebruiken, dan nog zouden de vloeistoffen hun weg moeten kunnen vinden de kans is dan alleen heel groot dat de boel krom trekt of zelfs scheurt.


    Laat dit een leer moment zijn voor velen die het zelf willen gaan doen en niet over de juiste of niet over de complete informatie beschikken.
    Als het fout gaat dan gaat het goed fout en kan het gewoon je blok kosten.

    Ik hoop voor robinrossie dat het alleen bij de nokkenas blijft al vermoed ik van niet.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #11
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 23:40
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.098
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Of de pakking heeft 180 graden gedraaid gezeten, de voorkant achter of de linkerkant rechts.
    Dat kan met de pasbussen namelijk wel, ik heb dat met een 1.4 bij een 205 ontdekt.
    Was samen met een monteur bezig en die zag het gelukkig.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  13. Naar Boven | #12
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 23:34
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    *kuch*gepruts*kuch*
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  14. Naar Boven | #13
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 23:40
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.098
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Of slim genoeg om het de eerste paar keer met een ervaren automonteur te doen, zodat ik het veilig kon leren.

    Heb er inmiddels al meerdere vervangen, net als distributies en tot nu toe nog geen klachten gehad.

    Maar overal waar gesleuteld word gaat weleens iets mis, toch Fedor????
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  15. Naar Boven | #14
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 23:34
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zeker, maar als je de procedure niet 100% zeker weet dan zou ik er niet aan beginnen. Ik zeg niet dat dat hier het geval is, ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik doelde overigens niet op jouw post maar op het hele verhaal en de motorschade die eruit ontstaan is.

    Ik zou zoiets niet voor een ander doen. Beetje zelfbescherming
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  16. Naar Boven | #15
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    21-07-17 om 15:50
    Leeftijd
    30
    Berichten
    45
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik weet niet hoe het precies zit, maar bij iedere klus kan iets fout gaan uiteraard.

    Alles wordt netjes opgelost, waarschijnlijk moest er een nieuwe/andere kop op. Hij wordt nu volledig na gekeken.
    Er is zoals het hoort een nieuwe pakking, inclusief bouten in gezet net zoals de inlaatpakking en klepdekselpakking is vervangen. Kleppen zijn tevens ook netjes gesteld.

    Het kan altijd fout gaan, ook als iemand/ik het zelf had gedaan..


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Aanhaalmomenten voor vervangen koppakking 1.4 8V gezocht
    Door geiz in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 08-11-13, 12:23
  2. Kosten koppakking vervangen
    Door k007 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 30-10-13, 00:00
  3. zelf koppakking vervangen van 306
    Door 306kaputt in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 09-03-08, 22:19
  4. Koppakking vervangen
    Door hheiwegen in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 30-07-07, 10:21
  5. (306GTIChris) - Koppakking vervangen RFS motor
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.