Enkele tips en weetjes voor de aanschaf van een cabriolet:
  • Kijk voor een cabrio vaarvan het linnen in iedergeval goed is. Kleine beschadigingen kunnen gerepareerd worden door een stukje linnen van de zelfde kleur aan de binnenzijde te plakken met Bizon Tix ( let op niet vlak naast een stiksel). Zware schimmel aantasting krijg je er niet meer uitgeboend. Daken van Fase 1 t/m 3 verschillen de latere versies zit een mooie hemel in en is mooier afgewerkt aan de achter binnen zijde.
  • Achterraam kan dof en gescheurd zijn (twee witte banen) In het PVC zitten weekmakers en deze zijn door UV zonlicht nu uitgehard. Een raam kan simpel vervangen worden er is een goed adres voor .Let op dat het raam met een ritssluiting zit en niet gestikt, anders moet het hele dak vervangen worden. Geloof niet in het broodje aap verhaal dat een pvc achterraam zo kunt uitwisselen door een nieuwe. Moet echt op maat gemaakt worden.
  • Dakframe moet zonder roestvorming zijn kijk onder de rubbers boven de zijramen deze rubbers moeten ook goed aansluiten tegen de ramen. A-raamstijl rubber loopt over het voorraam tot achter de spiegels als deze aangevreten is wordt het een dure grap!! Het rubber van de carrosserie afdekplaat moet goed aansluiten als deze lek is loopt er water in de kofferbak. Kijk ook of het achterste deel van het dak goed aansluit op de afdekplaat.
  • Open het dak (contact uit) kijk of de handsluithaken nog in orde zijn (veiligheidspal) voorste gedeelte zover mogelijk openklappen ontgrendel de afdekplaat met de sleutel vanuit de kofferbak achterste deel van het dak omhoog en nu kun je de afdekplaat openen met de hand. Kijk naar de hydrauliek lijding en let op olie lekkages. De zwarte sluitplaat zie je in het midden van de bak deze mag geen witte strepen of beschadigingen hebben. Pak de gaffels met duim en wijsvingers vast en probeer een heen en weer beweging te maken, als dat zo is ziet er een flinke axiale speling op de gaffels, en is de plaat aan een revisie toe.
  • Ramen van de cabrio zijn ook een aandachtspunt fase 1 zijn de voorramen niet zo solide als fase 2 en 3 als ze schokkend/langzaam of het helemaal begeven hebben zijn ze aan vervanging toe. Stekkeraansluitingen schakelaars kunnen hiervan ook een oorzaak zijn Bij de achterraampjes loopt een kabeltje/wieltje wat versleten/droog kan zijn.
  • Elektronisch zijn er een aantal punten, schakellaars van dak en raambediening op het middenconsole kunnen slecht zijn en de microschakelaar van het dak boven het rechter voorraam kan door vocht slecht werken ook kan er kabelbreuk ontstaan door het vele bewegingen van het dak (open dicht) in de kofferbak achter de bekleding midden zit de dakcomputer als deze kuren vertoont of gewoon de geest heeft gegeven moet deze vervangen worden. Helemaal rechts zit de hydrauliekpomp kijk naar het vloeistof niveau of deze op pijl is. Let op de hydrauliekleiding op lekkages de lange leiding loop onder de rand van de kofferbak naar de linker kant. Leidingen kunnen per fase 1,2,3 verschillen.
  • Schade. Een cabrio die achter een flinke opdonder heeft gehad kan een krom frame hebben kijk naar de naden/sleuf onder het Pinin Farina logo als de boel daar is afgeplakt geweest zie daar een rand in de lak lopen. Achter op de hoeken zitten lasnaden maak de bekleding in de kofferbak los en voel of er een nieuwe dikke lasnaad zit ipv een puntlas. Voor moeten de naden van motorkap/zijschermen strak zijn. Open de motorkap en kijk onder de koplampen of je geen vreemde lasnaden ziet of vouwen in het plaatwerk.