Typische 306 kwaaltjes:
-Lekke kachelradiateur. Beslaan de ramen snel met de verwarming aan enof een muffig geurtje?
-Radiateur verroest Deze wil na 10-15 jaar weleens erg versleten zijn. Kijk of je groenige aanslag zie op de radiateur.
-Kapotte verwarming (blower blaast niet of er zijn verschillende standen kapot) Kachelweerstand of relais kapot, de blower is redelijk bullet proof (uitzonderingen daar gelaten).
- onregelmatige stationair lopen De stappen motor moet schoon gemaakt worden of vervangen worden (onderdeel kosten bij de dealer 150 euro).
-roest een 306 roest bijna niet, tenzij er schade is gereden en deze niet goed is gemaakt. (
Bij het linkerachterwiel. Mocht er geen modderkuip aanwezig zijn, zal daar vuil gaan ophopen en vervolgens gaan rotten.
Het vlakke staal onder de koplampen wil wel eens gaan roesten
-niet elektrisch dak van een cabrio Laten staan, de kosten kunnen flink in de kosten lopen.
-Scheve achterasGa achter de auto staan en kijk of de wielen rechtstaan. staat er 1 wat naar binnen is de kans groot dat je prijs hebt: l----\ of /----l
-rubbers ophangingomdat de 306 onderhand op leeftijd is, zijn stuurkogels, fusť kogels, stibilisatorstangen, draagarm rubbers en stabilisatorstang rubbers vaak niet de beste meer, let daar goed op, zijn ze reeds vervangen en aantoonbaar is er niks aan de hand, anders kun je er op rekeken dat ze een keer gaan komen (rubbers verdrogen nu een maal en ja de rest slijt door beweging)



De standaard dingen:

De binnenkant van de auto

- Kijk goed naar het interieur van de auto. Ziet de bekleding er nog netjes uit of is deze
afgesleten?
- Controleer de pedalen, zijn deze afgesleten? Slijtage aan de buitenkant van de auto is
relatief makkelijk te verbergen, maar slijtage aan de binnenkant een stuk minder.
- Voel onder de vloermatten of hier geen vocht zit. Vocht kan duiden op roest en lekkage.
- Test of alle elektrische functies goed te werken. (Knipperlichten, remlichten,
alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen,
airconditioning, et cetera)
- Controleer of de kachel in orde is, zoet of een ander onaangenaam geur kan duiden op
lekkage, waarbij de hele dashboard er af moet.
- Controleer de kofferbak, zoek onder de 'mat' naar barsten enz. als die er zijn, is de auto
waarschijnlijk van achter aangereden of ergens tegenaan gestoten.


De buitenkant van de auto

- Bekijk de dorpels onder de deur en controleer op roest
- Controleer kofferbak op vocht
- Controleer op kleurverschil in het lakwerk. Als een auto na schade en gespoten is dan is
een bepaald onderdeel vaak wat lichter of donkerder.
- Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Als er regendruppels op de auto
liggen dan zie je geen krassen of deuken.
- Loop om de auto heen en speur naar eventuele restjes olie die op de grond liggen. Dit
kan wijzen op olie lekken.
- Bekijk de uitlaat van de auto, controleer deze op roest en of deze nog goed vastzit.
- Bekijk de kleur van de uitlaat, grijs is goed maar zwart niet. Een zwarte kleur duidt op
olie verbruik. Let wel op, een oudere auto zal altijd wat olie gebruiken waardoor de
uitlaat
enigszins zwart kan zijn.
- Bekijk de banden. Indien de slijtage ongelijkmatig is kan dit duiden op versleten
schokdempers of een niet goed werkend remsysteem.
- Controleer of een reservewiel aanwezig is, en controleer ook deze op slijtage.
- Duw en trek aan de banden. speling is niet goed.
- Controleer of de connectie katalysator/midden demper er goed uitziet


Onder de motorkap

- Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit
op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie
- Controleer het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap. Indien dit niet voldoende
is, vraag dan naar de oorzaak
- Kijken onder de motor en versnellingsbak. Als daar olie resten zitten, dan betekent dit
dat er sprake is van lekkage
- Controleer of de motor koud is. Als je zo meteen een proefrit gaat maken en de auto
start, dan wil je er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor
- Controleer het koelwater. Het koelwater mag een kleurtje hebben maar het mag absoluut
geen sporen van olie bevatten. Dit duidt namelijk op ernstige problemen met de motor
- Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen
met de gegevens op het kentekenbewijs
- Controleer of het kenteken ook in de ruiten gegraveerd is. Zo niet, vraag naar de reden


De auto starten en een proefrit maken

- Controleer de uitstoot na een koudstart, blauwe rook duidt vaak op olie verbruik.
- Probeer om in de vijfde versnelling op te trekken. De auto moet onmiddellijk blokkeren.
Is dit niet het geval dan is de koppeling versleten.
- Zet de auto stil met draaiende motor en in de tweede versnelling. Trap de rem in en laat
de koppeling rustig opkomen. De auto moet direct afslaan.
- Voel je tijdens het rijden een trilling in het stuur, dan zijn de wielen niet in balans.
- Rij in de derde of vierde versnelling, trap stevig op rem en trek Gelijk weer op. Indien de
auto soepel optrekt dan zijn de motorsteunen in orde.
- Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo kun je eventuele rare geluiden snel opmerken.
- Rij 50 km/h en houdt het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem.
Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
- Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
- Controleer de wiellagers door het stuur helemaal naar links of naar rechts te bewegen en
langzaam te rijden. Schokken, trillen of kraken duidt op versleten lagers/homokineten.
- Kijk of je soepel kan schakelen en nadat de auto warm is gereden hou de koppeling
ingedrukt, zodra je een gezoem hoort, kan het zijn dat de druklager niet meer goed is.
- Hoor je een gepiep/gescheur bij een koudstart, kan het zijn dat de V-snaar niet meer
goed is.


Administratief

- Maak een afspraak bij de verkoper thuis en niet op een andere locatie. Zo weet je altijd
waar je moet wezen ingeval van onduidelijkheden.
- Controleer of te verkopen tevens ook de eigenaar is van de auto. Dit kun je zien op het
kentekenbewijs. De gegevens op het deel twee moeten overeenkomen met de
gegevens van de legitimatie van de verkopen.
- Het kentekenbewijs moet volledig zijn. Dit betekent: deel een, deel twee, over scheiding
bewijs, en het kentekenbewijs moet voorzien zijn van een watermerk.
- Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen
met de gegevens op het kentekenbewijs.
- Bekijk het onderhoudsboekje (kilometerstand en APK) vraag eventueel naar het originele
aankoopbewijs.
- Onderhoudsboekje vragen en inzien wat er wanneer is vervangen enz..
- Aankoopbonnetjes vragen
- Kijk of de auto NAP (Nationale Auto Pas) geregistreerd is, zo niet kan het betekenen dat
de km stand niet meer helemaal klopt.
- Koop je hem bij een dealer vraag naar de garantie voorwaarden indien van toepassing
- Laat de auto eerst op jouw naam zetten bij het postkantoor voordat je betaalt.



Verdere vragen in dit forum