Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 4 van 4

Onderwerp: Project 405 GL 1.6

  1. Naar Boven | #1
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 19:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.534
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Project 405 GL 1.6

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Zoals de meesten van jullie weten heb ik samen met een vriend een 405 GL 1.6 uit België gehaald. Er waren wat kleine gebreken waardoor deze niet APK waardig was. Maar zaterdag hebben we een hele dag gesleuteld.

    Wat gedaan moet worden voor APK/Kenteken/Douane:
    1. Uitlaat lassen
    2. Remblokken voor vervangen
    3. Rem disbalans achter weg werken
    4. Bougies vervangen
    5. Kleppendekselpakking vervangen
    6. Olie verversen + Oliefilter vervangen
    7. Benzine filter vervangen
    8. Distributieriem
    9. Alles wat we nog tegen komen
    Afgelopen zaterdag punten 2, 3, 4, 6 en 7 gedaan.

    Deze auto is voor ons een mooie gelegenheid om meer kennis van techniek op te doen. Je kunt overal redelijk goed bij.

    De auto komt van een ouder echtpaar af dat weinig km maakte. Dat is te merken aan de sludge die we overal tegen komen. Verder hebben we het idee dat er te veel olie in het blok gezeten heeft en dat dit door kleppendeksel en door carter ontluchting naar buiten gespoten is. We hebben niet echt redenen om te denken dat de koppakking door is, ondanks de witte rook. Helaas is de witte rook dat wat ons er nog van weerhouden heeft om de motor eens goed warm te stoken. De 405 staat nl. achter in een loods en we willen onszelf niet onnodig vergassen

    We hebben wel al wat slangen vrij gemaakt van sludge en toen we het luchtfilterhuis opende zagen we een mooi "remspoor" van olie over het luchtfilter. Deze dus ook vervangen.

    De remmen kwamen super goed los alleen het terug plaatsen van nieuwe blokken was wat vreemd. Aan de binnenkant, moet het blok op de kop er in. Dus over een kant hebben we een uur gedaan, over de andere kant 5 minuten. Gelukkig hadden we een 205 Ace (donor auto voor ander project) staan met exact dezelfde remmen. Dus dat hadden we als voorbeeld.

    Oliefilter kwam er ook makkelijk af en een nieuw ging er makkelijk op.

    Het enige wat niet makkelijk was, waren de trommelremmen achter. Hier hebben we behoorlijk wat kracht moeten gebruiken. Maar van binnen zag het er goed uit. We verdenken dat de disbalans in remdruk veroorzaakt wordt door lucht in het systeem. Sjit... dan moeten de nippels losgedraaid worden. Voor de zekerheid vol in kruipolie gezet. En ja... ze kwamen makkelijk los.

    Verder nog even de bougies vervangen (oude zaten volgens mij al vanaf de fabriek er in). Deze zaten volledig onder de olie en waren op verbrandingspunten gitzwart. Teken dat kleppendekselpakking vervangen moet worden. Die hadden we niet liggen, dus dat moet nog gebeuren.

    Wat ook nog moet gebeuren: distributieriem. We hebben geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is. Dus dat gaan we ook nog doen.


    Hier wat foto's at random:





































    Lijstje na zaterdag:
    1. Uitlaat lassen
    2. Remblokken voor vervangen
    3. Rem disbalans achter weg werken
    4. Bougies vervangen
    5. Kleppendekselpakking vervangen
    6. Olie verversen + Oliefilter vervangen
    7. Benzine filter vervangen
    8. Distributieriem
    9. Alles wat we nog tegen komen: luchtfilter
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  2. Naar Boven | #2
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    21-10-19 om 17:54
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Goed bezig

    De massieve remschijven zou ik vervangen door geventileerde. Dan heb je klauwen van een zwaarder gemotoriseerde variant nodig. Een beetje moeite maar een groot verschil in remkracht. Ik heb het met mijn 2e 405 gedaan. De massieve exemplaren zijn echt onvoldoende en gewoon eng. Nog veel beter: 406 remmen maar dan zit je weer met de velg grootte.
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  3. Naar Boven | #3
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 19:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.534
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dit remt toch als een malle kan ik je zeggen. Met die dunne blokken hebben we een flinke noodstop gedaan. Prima.

    Miss. dat de klauwen van m'n XSI er op kunnen. Eventueel.

    Oh, we zoeken nog witte speedlines. Van 205 1.9 GTI.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    21-10-19 om 17:54
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Kan goed remmen maar ze hebben veel last van fading. Ik heb er een keer mee op de Ring gereden. Toen ik halverwege was had ik nog nauwelijks remkracht, levensgevaarlijk Maar zonder dollen, onder zwaardere omstandigheden kunnen ze hier last van hebben.

    Ik weet nog witte Speedlines maar ik denk dat ie ze houdt
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 306 XSi6 project...
    Door Joep in forum Project Showcase
    Reacties: 352
    Laatste bericht: 20-10-19, 13:56
  2. Project van 1.6 naar 2.0
    Door Tom306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 18-06-13, 17:09
  3. 1.6 project ...maybe one day
    Door ahaed in forum Project Showcase
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 29-11-12, 11:21
  4. Revisie-project Gti-6
    Door Tim in forum Project Showcase
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 29-08-12, 09:08
  5. (KingJamey473) - 1.6 16v project
    Door Team306Tuning in forum Projecten
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.