Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 37

Onderwerp: Advies gevraagd: 306 of 106 GTI

  1. Naar Boven | #1
    De groene erwt

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2013
    Laatst Online
    13-04-17 om 22:36
    Leeftijd
    30
    Berichten
    42
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 1.8 XTE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Advies gevraagd: 306 of 106 GTI

    Lieve leden,
    Ik ben korte tijd een beetje actief geweest hier (wat noem je actief) omdat ik een maandje een 306 1.8XT automaat heb gereden die me iets teveel zoop voor mijn laatste studentenmaanden en ben toen overgestapt op een 1 op 20 rijdende 106 1.1l.
    Ik heb mij destijds ook op het 106.nl forum aangemeld omdat ik enkele vragen had.
    Momenteel zit ik in Indonesie, Makassar om precies te zijn, voor onderzoek.
    Als ik terug ben, 1 juli om precies te zijn, ben ik bijna afgestudeerd en dat ga ik vieren door met mijn beste vriend en collega een tripje te maken naar Oost Europa.
    Ik heb een weekend-auto BMW Z3 en hij een weekend auto CLK AMG, beiden totaal onhandige auto's.
    Zeker om naar het Oostblok mee te rijden en de benzinekosten lopen de spuigaten uit.
    Ik zoek, mede om die reden, nu al een beetje naar een leuke daily.
    Op het 106.nl forum staat een 106 GTI aangeboden voor 2100 euro, helemaal top ding.
    Lederen interieur, airco, verlaagd, top velgen, echt super vet ding om te zien.
    De lak op motorkap en dak zijn totaal afgebladderd maar motorisch in top staat, als ik alle historie moet geloven.
    Er staat nu 190.000km op de teller, ziet er echt goed uit, en ik ben niet vies van een beetje verlagen, brede velgen, xenon etc.
    Om 'm in top staat te krijgen moet er echter wel een rooie (zoals we in Amsterdam zeggen) aan lakwerk tegenaan gegooid worden.
    Toch, toch... De 106 1.1 die ik had had een belabberde wegligging.
    Boven de 120km/h kon ik mezelf niet meer verstaan en hij was vrij klein.
    De 306 die ik had was een veel fijnere auto, wegligging was top, ruimte achterin, ruimte voor boodschappen/bagage, en gewoon echt prima!
    Het verbruik van de 1.8XT die ik had lag op zo'n 1 op 10 en dat moet wat mij betreft beter kunnen.

    Daarom vraag ik aan jullie:

    Zo'n 106 GTI, heeft iemand daar ervaring mee?
    Die ik op het oog heb heeft een lage vraagprijs, gemiddeld liggen ze rond de 2500 en 3000 euro als ze een beetje onderhouden zijn, maar het gaat mij ook een beetje om een goede reis auto.
    Is de 1.6GTI bijvoorbeeld net zo hoogtoerig bij hogere snelheden?
    Op het 106 forum word ik er niet echt duidelijker van, als het aan hun ligt moet ik natuurlijk daar blijven.
    En als ik een leuke 306 zoek met airco en acceptabele kilometerstand zie ik een hele horde op Marktplaats staan en die zien er allemaal top uit!
    Heeft iemand van jullie nog (budget 2000 - 2500 euro) een leuke 306 voor mij?
    Liefst met km stand +/- 150K en handgeschakeld.
    Airco zou ook leuk zijn voor bijvoorbeld mijn aanstaande trip in de zomer.
    Ook kan ik niet echt iets vinden over verschil tussen de 1.4 en 1.6; is het verschil in verbruik te verwaarlozen wat betreft het aantal pk's dat je erbij wint?
    Ik hoor het graag van jullie!
    Alvast bedankt!

    Groeten vanuit een bloedheet Makassar (35 graden)
    Lawrence

  2. Naar Boven | #2
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    05-05-19 om 20:50
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een 306 is zeker een betere rijders auto. ik heb ook ooit een 106 gereden (xsi en rallye) en dat had weliswaar een hoge funfactor maar als ik het vergelijk met mijn huidige kar (306 1.8 16V) dan is mijn huidige auto veel geschikter voor lange afstanden. Je kan bij wijze van spreken nog relatief relaxed en rustig 140-150 rijden zonder dat je het gevoel hebt in een windtunnel te zitten. De wegligging is ook veel stabieler en rustiger. Ding heeft 110 pk ongeveer en daarom ook nog lekker fel.

    Naar mijn mening heb je een betere reisauto aan een 306, natuurlijk kan je met een 106 ook van A naar B komen maar bedenk je ook dat een 106 een aardig stuk lichter is en dus wat nerveuzer op de weg ligt.

    Ik haal met mijn 306 ongeveer 1 op 12 maar een 1.6 8v levert ook al bijna 100 pk en haalt buiten de bebouwde kom 1 op 18 volgens de boekjes en 1 op 14,5 gecombineerd volgens de boekjes.

    Natuurlijk ga je nooit 1 op 20 halen zoals met je 106 1.1 vanwege het gewichtsverschil en kleinere motor maar je krijgt er een hoop voor terug!

  3. Naar Boven | #3
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 20:00
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.521
    Topics
    260
    Auto
    Citroën C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Daarnaast: ik zie jou al met een VERLAAGDE 106 met bagage rijden over het Oost-Europese wegdek...

    106 is echt een leuk autootje voor in en om de stad. Voor een langere reis: zonder twijfel de 306. Wellicht loop je tegen een 306 break aan, da's helemaal een heerlijke reisauto. Ik heb een break 1.8 16v gehad, die had lekker veel ruimte, luxe uitrusting, snel en een net verbruik.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    04-09-19 om 19:11
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ha die Lawrence

    Natuurlijk adviseren ze je hier een 306. Logisch, het is veel meer auto voor relatief minder geld. En we kunnen er, net als voor je ex-106 goed voor zorgen, kennis genoeg in Lijnden

    Als je veel lange stukken gaat rijden dan is een 106 lekker zuinig maar totaal niet comfortabel. Een 306 is al wat beter maar nog een klasse hoger (405 / 406) nog veel beter. Om het verbruik binnen de perken te houden zou ik dan voor de gulden middenweg kiezen: een 306 en dan met minimaal een 1.6 blok.

    Selamat tinggal
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  6. Naar Boven | #5
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    05-05-19 om 20:50
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Overigens ontlopen de prestaties van de 1.6 8v en de 1.8 16v elkaar slechts weinig, de 0-100 tijd is bijna gelijk alleen de 1.8 heeft een hogere eindsnelheid en wat meer gang boven de 110-120

    En zoals de rest hier ook zegt, een 106 is eigenlijk meer een stadsautotje en niet zo geschikt voor de lange ritten, een 306 is voor beide meer dan goed en nog een klasse groter biedt je nog meer comfort maar is misschien minder handig in overvol stadsverkeer.

    Choice is up to you natuurlijk maar minder dan een 1.6 xs is wat underpowered gezien het feit dat je het over een 106 GTI had
    Laatst gewijzigd door 1nsane; 25-04-14 om 09:37.

  7. Naar Boven | #6
    De groene erwt

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2013
    Laatst Online
    13-04-17 om 22:36
    Leeftijd
    30
    Berichten
    42
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 1.8 XTE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Haha terima kasih Fedor!

    Uiteraard is het de bedoeling dat jullie goed voor mij en m'n Leeuw zorgen in Lijnden, daarom dat ik in de PSA hoek blijf zoeken

    Anyway, zoals jullie zeggen zit ik ook inderdaad te kijken naar een 1.6XS. Weet je wat alleen zwaar tegenvalt in de 306 tov de 106, IMHO? Het interieur! Haha. De zit in mijn 306 was geweldig zeker tov de 106, maar ik vind het eigenlijk niet om aan te zien. Beetje saai. Hoe dan ook, dat boeit me eigenlijk niet zozeer.

    Weten jullie toevallig leuke 1.6'jes te staan op het moment? Het liefst toch een hatchback. Goede vriend van mij heeft een bordeauxrode 306 break en je raadt nooit hoe vaak we daarmee probleemloos mee op vakantie zijn geweest haha. Heerlijke reis auto maar voor in Amsterdam heen en weer tuffen toch weer wat te groot! Die ruimte heb ik zeker niet nodig.

    Jullie raden dus de 1.6 8v aan? En een 1.4 handbak zouden jullie afraden? Op Marktplaats zie ik namelijk een 1.4 volledig onderhouden, airco bevattende, groene hatchback met prima interieur bij een Peugeot dealer staan, maar die zal waarschijnlijk niet vooruit te branden zijn?

    Ik ga even hier en daar zoeken. Langzamerhand val ik een beetje van de 106 GTI af alhoewel zo'n hot hatch altijd leuk blijft om naar te kijken.

    Als iemand tips heeft, graag! Ik zoek wel eentje met leuk (lees: effen) interieur en airco is een must!

    Please let me know. Nogmaals dank!

    Oh en niet letten op het format van mijn eerste bericht. Ik tik dit gewoon op mijn Macbook, maar volgens mij wordt m'n bericht zo gescrambled dat de hele lay out weg is...?

  8. Naar Boven | #7
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    05-05-19 om 20:50
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    zijn weinig 306jes met een effen interieur in de zin van de zetels. Tenzij je er een met leer of leer/alcantara neemt, meeste zetels hebben een soort verfstrepen dessin.

    106je heeft een wat meer basic quercky design dan een 306 maar een 306 is wel meer auto van binnen vind ik zelf. 1.4 komt nog wel van z'n plek maar het is echt wel een stuk langzamer hoor en meer nog, op de snelweg een stukje luidruchtiger. Daarom ben ik ook voor een 1.8 16V gegaan want die is bij 120 nog relatief stil (draait bij 120 ongeveer 3000 rpm, de 1.6 8v doet ongeveer 3350 rpm bij 120 en de 1.4 8v ook ongeveer 3350 rpm maar die moet een stuk harder werken dus maakt dan ook meer herrie)

  9. Naar Boven | #8
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    een 406 coupe 2.2 diesel kopen (of v6 aan het gas) , een echte cruiser voor de langere afstanden


    ik denk persoonlijk dat je een betere 106 gti zult vinden voor je budget dan een 306 gti. Het aanbod van de 106 is veel groter, alleen zijn die voor de langere ritten wel minder comfortabel.

  10. Naar Boven | #9
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 09:27
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.111
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De 306 gti is nog niet over gesproken.
    Vraag was 106 gti of 306 met 1.6 of 1.4 als ik de reacties zo lees.

    In mijn ogen is een 306 hatchback met 1.6 een leuke vlotte auto en met de juiste stoelen kan je het er ook best een aantal uren in volhouden.
    Een 106 is in mijn ogen een hartstikke leuke auto om in de stad en daar omheen rond te rijden, maar voor de langere afstanden zou ik de 306 de voorkeur geven.

    Als de financiën en het formaat niet belangrijk zijn zou ik inderdaad voor de optie van Jeroen gaan, maar omdat je ook al aangeeft dat je de auto ook in Amsterdam wil kunnen parkeren zou ik voor een nette 306 hatchback gaan inderdaad.
    Mijn 1.6 break met 88pk doet rond de 1 op 13/14 met redelijk wat snelweg kilometers en een behoorlijk volle kofferbak.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.3; nl-nl; GT-I9300 Build/JSS15J) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  11. Naar Boven | #10
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    hmm... lees de titel als 106gti of 306 gti Na het wat verder verdiepen van de reacties denk ik dat je gewoon een nette 306xsi moet kopen. En dan wel de 8v variant, want dan kom je het dichtst in de buurt van je 106 gti.

    Ik weet nog wel een 306 xsi ph1 die misschien voor het juiste bedrag weg mag, maar dan moet je wel minstens 2k wegleggen.
    eerste eigenaar, weinig km's etc
    Deze wagen heeft een hele tijd geleden ook te koop gestaan op het forum, maar is niet verkocht. Gegarandeerd een plaatje!

    en misschien gaat ie nooit weg... maar als je niet probeert

    https://www.peugeot406coupe.nl/forum...hp?f=13&t=2925

  12. Naar Boven | #11
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    05-05-19 om 20:50
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk Berichten
    hmm... lees de titel als 106gti of 306 gti Na het wat verder verdiepen van de reacties denk ik dat je gewoon een nette 306xsi moet kopen. En dan wel de 8v variant, want dan kom je het dichtst in de buurt van je 106 gti.

    Ik weet nog wel een 306 xsi ph1 die misschien voor het juiste bedrag weg mag, maar dan moet je wel minstens 2k wegleggen.
    eerste eigenaar, weinig km's etc
    Deze wagen heeft een hele tijd geleden ook te koop gestaan op het forum, maar is niet verkocht. Gegarandeerd een plaatje!

    en misschien gaat ie nooit weg... maar als je niet probeert

    https://www.peugeot406coupe.nl/forum...hp?f=13&t=2925
    Foto's zijn niet zichtbaar als je niet lid wordt van het forum :P

  13. Naar Boven | #12
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1nsane Bekijk Berichten
    Foto's zijn niet zichtbaar als je niet lid wordt van het forum :P
    Ik ga ook een 406 kopen, al is het maar om lid te worden van een gratis forum


  14. Naar Boven | #13
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 09:27
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.111
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een xsi 8-klepper is qua verbruik niet de meest ideale versie.
    Qua koppel is het wel een ideaal blok, maar ik zou er voor dagelijks niet snel meer aan beginnen.
    Maar ik rij dan ook rond de 25000 kilometer per jaar.
    Vandaar ook dat ik met een 1.6 rij.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.3; nl-nl; GT-I9300 Build/JSS15J) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  15. Naar Boven | #14
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lorenzo Bekijk Berichten
    Oh en niet letten op het format van mijn eerste bericht. Ik tik dit gewoon op mijn Macbook, maar volgens mij wordt m'n bericht zo gescrambled dat de hele lay out weg is...?
    Fixed

    Wat eigen ervaring, de 1.8 8v rijdt net zo zuinig/duur als een 1.6 8v (rond 1:15)
    Neem in je achterhoofd mee, ben zelf vaak in Oostbloklanden geweest.
    Vreemd genoeg rijden daar (haast) alleen 1.6 en 2.0 rond, dus w.s. ook sneller aan onderdelen kunnen komen als er iets loos is.


  16. Naar Boven | #15
    De groene erwt

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2013
    Laatst Online
    13-04-17 om 22:36
    Leeftijd
    30
    Berichten
    42
    Topics
    4
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 1.8 XTE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Thanks voor de reacties guys, geweldig!
    Ik ben een beetje aan het rondkijken en heb eigenlijk twee, misschien drie potentiële kanshebbers gevonden.
    Inderdaad zoek ik niet zozeer een GTI, maar ik ben soms best een sportieve rijder en daarom keek ik een beetje naar de 106GTI.
    Hoe dan ook, als daily heb ik niet zo'n snelle bak nodig en liever een 306 toch i.v.m. oog op de ruimte en comfort.
    Een 306GTI klinkt zeker leuk, maar had daar in eerste instantie geen rekening mee gehouden omdat dat van mij niet hoeft.
    Vandaar is de titel toch echt: 306 OF 106GTI haha.
    Toch dank voor de attentie!
    Jeroen, ik kan niets zien op het Peugeot 406 forum, maar weet je toevallig of de eigenaar deze zou weg willen doen voor de juiste prijs? Wat vinden jullie overigens van deze leuke auto's?

    peugeot-306-1-6-xt-5-drs


    peugeot-306-1-6-xs-5-deurs

    Ik moet zeggen dat de onderste zilverkleurige echt mijn voorkeur zou hebben, vind 'm leuk! Wat vinden jullie daarvan?
    Kennen jullie eentje toevallig?
    En dan nog deze:

    peugeot-306-1-6-xs-airco


    Ik van de laatste alleen op de een of andere manier minder.... aantrekkelijk ogen?
    Geen idee waarom, ligt misschien aan de advertentie?
    Jammer dat ik nu niet even kan kijken haha.
    Woont er niemand om de hoek van een van deze auto's? Haha dat zou makkelijk zijn!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Advies Gevraagd
    Door Gido in forum Aankoopadviezen
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 08-11-11, 08:19
  2. advies motortuning
    Door kbr1 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 11-08-08, 16:11
  3. (joeriej) - advies gevraagd (versterker)
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  4. (Bart-Jan) - advies!
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.